Dyrare pluggdator. Thinkpad x201i?

Permalänk
Medlem

Dyrare pluggdator. Thinkpad x201i?

Hej bästa Sweclockers!

Jag ska köpa en bärbar dator för att ha på resor och föreläsningar. Den kommer inte att användas för spel eller bildbehandling, men en del krävande statistik- och kontorsprogram gör att jag vill ha något bättre än en nettop. Jag vill inte ha en Macintosh och att datorn ser ut som 1995 är ingenting negativt.

Såhär ser mina prioriteringar ut:
1) Låg vikt.
2) Kvalitet på tangentbord, skärm och chassi.
3) Bra prestanda (men inga spel).
4) Hög upplösning, och helst matt 13-14” skärm.
5) Tillräckligt låg ljudnivå för att inte störa vid ett mötesbord.

Prisklass: Ca 10 000 kr, men är ganska flexibel.

Jag funderar på en Thinkpad x201i, vilken kostar 9 500 kr på Dustin (student). Den har mindre skärm och lägre upplösning än vad jag skulle önska, men det är svårt att pricka in alla punkter utan att hamna på den dubbla prislappen. Jag tänkte i så fall köpa en SSD-disk (Intel X25-M 80 GB?) och byta ut hårddisken som sitter i.

Låter det som ett bra val, eller har ni andra förslag? Jag har haft svårt att hitta recensioner av datorn och vet inte om den har problem jag inte känner till?

Vet ni om det går bra att köpa en SSD och byta disk själv?

Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av parnyman:

Hej bästa Sweclockers!

Jag ska köpa en bärbar dator för att ha på resor och föreläsningar. Den kommer inte att användas för spel eller bildbehandling, men en del krävande statistik- och kontorsprogram gör att jag vill ha något bättre än en nettop. Jag vill inte ha en Macintosh och att datorn ser ut som 1995 är ingenting negativt.

Såhär ser mina prioriteringar ut:
1) Låg vikt.
2) Kvalitet på tangentbord, skärm och chassi.
3) Bra prestanda (men inga spel).
4) Hög upplösning, och helst matt 13-14” skärm.
5) Tillräckligt låg ljudnivå för att inte störa vid ett mötesbord.

Prisklass: Ca 10 000 kr, men är ganska flexibel.

Jag funderar på en Thinkpad x201i, vilken kostar 9 500 kr på Dustin (student). Den har mindre skärm och lägre upplösning än vad jag skulle önska, men det är svårt att pricka in alla punkter utan att hamna på den dubbla prislappen. Jag tänkte i så fall köpa en SSD-disk (Intel X25-M 80 GB?) och byta ut hårddisken som sitter i.

Låter det som ett bra val, eller har ni andra förslag? Jag har haft svårt att hitta recensioner av datorn och vet inte om den har problem jag inte känner till?

Vet ni om det går bra att köpa en SSD och byta disk själv?

Stort tack för hjälpen!

Om du orkar vänta en / två månader så kommer det ut många bra modeller som passar dina behov utmärkt.

Några tips i övrigt är annars:

Acer 3820TG - överlägset prisvärdast.
Clevo S3100 - något bättre kvalité

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Ska kika på dem och fundera. Jag är nog orättvist skeptisk till blanka skärmar, så jag får titta förbi någon butik i närheten.

Att man ska vänta ett par månader är alltid det sista man vill höra, men det är också precis sådana råd jag behöver. Vad är det för något jag skulle vänta på i så fall?

Permalänk
Avstängd

AMD håller på att släppa en ny arkitektur. Denna kommer att kunna erbjuda en oerhört prisvärd kombination av en processor och ett grafikkort. Serien lämpar sig för budgetsegmentet. Se, Sweclockers nyheter för mer information om denna.

Samtidigt kommer Intel att uppdatera sin befintliga arkitektur med nya processorserier. Dessa kommer släppas ungefär samtidigt.

För att identifiera dessa nya processorserier så leta efter "E" (AMD) och "2" (Intel). Efterträdaren till Intel i7 720QM heter t.ex. i7 2720QM och erbjuder märkbart högre klockfrekvenser.

Intels nya processorer sträcker sig över hela segmentet dvs. både i3, i5 och i7.

Vi kommer att mottaga testexemplar av bärbara datorer med de nya processormodellerna i början av december och massproduktion beräknas ske i slutet av december. Vår leverantör är baserad i Asien vilket vanligtvis betyder att vi får datorerna leverade någon månad innan de större märkena kan lansera sina modeller i Sverige.

En vild gissning är därför att Asus, MSI, HP etc. kommer att kunna leverera sina nya modeller Q1 2011.

Permalänk
Medlem

Jag har en x201, fast med CI5 540. Är helnöjd, inte ångrat mig en sekund att jag köpte en så´n... underbar kvalitet och välbalanserad för "kontorsarbete". Dessutom liten, lätt, hyfsad batteritid och ett tangentbord som äger. Dock ingen höjdare för spel...

Permalänk
Medlem

x201 lär hålla länge. Och 3 års garanti är ju inte fel. Ett bra val, tycker jag.

Permalänk
Inaktiv

X201:an för de priset är inget att tveka på, Intels G3:or kommer ju efter nyår så avvakta lite så kanske priset går ner på G2:orna eller också köper du en G3:a dom har ju markant bättre skrivprestanda är G2:orna. X201 med SSD är helt optimal, då får du en tyst,sval,driftsäker och slagtålig följeslagare i flera år framöver.