Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Jo, jag har en kulle som beskrivs av funktionen z = 4/(1+x^2+y^2), där z är höjden ovanför markplanet.
Nu är det tänkt att man ska hitta den/de punkter på den här kullen där lutningen är som brantast och hur brant det är där. Jag tänker mig att jag börjar med att formulera ett uttryck för gradienten, stoppa in en punkt x=a, y=b och på något vis utnyttja att tangent- och lutningsvektorn är ortogonala till gradienten. Någonstans här fastnar jag. Jag har fram tills precis nyss varit fast beslutsam om att jag ska nyttja hur skalärprodukten blir noll, men nu vettefasen om jag inte kan hitta på något kul med kryssprodukten.. To be continued.

Input mottages dock gladeligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jo, jag har en kulle som beskrivs av funktionen z = 4/(1+x^2+y^2), där z är höjden ovanför markplanet.
Nu är det tänkt att man ska hitta den/de punkter på den här kullen där lutningen är som brantast och hur brant det är där. Jag tänker mig att jag börjar med att formulera ett uttryck för gradienten, stoppa in en punkt x=a, y=b och på något vis utnyttja att tangent- och lutningsvektorn är ortogonala till gradienten. Någonstans här fastnar jag. Jag har fram tills precis nyss varit fast beslutsam om att jag ska nyttja hur skalärprodukten blir noll, men nu vettefasen om jag inte kan hitta på något kul med kryssprodukten.. To be continued.

Input mottages dock gladeligen.

Funktionen ser ju ut att vara symmetrisk och bra, jag skulle ha skrivit om den till polär form. z = 4/(1+r²), sen ta d²z/dr² = (32r² -8(1+r²)) / (r²+1)³, och sätta andraderivatan till noll. 0 = 32r² - 8 -8r² ⇒ r² = 1/3.
Alltså, cirkeln där x² + y² = 1/3 har z sin högsta lutning.
Om jag inte har tänkt helt åt helvete fel.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är rätt tråd men iaf:

Håller på att försöka krypetera med Elgamal men får inte riktigt till det.

- Choose k that is within 0 < k < p -1

k = 17

- Compute Y = g^k

18^17 mod 23 = 8

- Compute K = X^k

12^17 mod 23 = 9

- Compute C = K*m

(9*14) mod 23 = 11

- Send (Y,C)

(8,11)

**2C:

- Computes K = Y^x

8^9 mod 23 = 8

- Do some strange stuff 1/K = g **** Här kommer det som inte jag förstår / gör fel ***

1/8 = 18

- Computes the message m = C/K ** Tycker att det borde vara (11/8) mod 23 men det blir ju inte 14... :S

(18*11) mod 23 = 14

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Vet inte om detta är rätt tråd men iaf:

Håller på att försöka krypetera med Elgamal men får inte riktigt till det.

- Choose k that is within 0 < k < p -1
k = 17
- Compute Y = g^k
18^17 mod 23 = 8
- Compute K = X^k
12^17 mod 23 = 9
- Compute C = K*m
(9*14) mod 23 = 11
- Send (Y,C)
(8,11)
**2C:
- Computes K = Y^x
8^9 mod 23 = 8
- Do some strange stuff 1/K = g **** Här kommer det som inte jag förstår / gör fel ***
1/8 = 18
- Computes the message m = C/K ** Tycker att det borde vara (11/8) mod 23 men det blir ju inte 14... :S
(18*11) mod 23 = 14

Det känns lite rörigt när du inte förklarar vad de olika bokstäverna ska vara för nånting, men jag ger det en chans.
"Compute Y = g^k" där g alltså är 18, om jag tolkar resten rätt, är det inte meningen att g ska vara en primitiv rot/generator? dvs ordning(g) = Φ(23) = 22, men ordningen av 18 är 11 modulo 23.
Därefter går det utför, vem av Alice och Bob är det som gör vad? Vilka variabler är det som du godtyckligt introducerar (var kommer t.ex. lilla x ifrån?), är K = X^k = 9 = Y^x = 8 samma K?

I övrigt så är 1/8 = 8^(-1) = 3 mod 23 (8*3 = 24 ≡ 1 (mod 23)), OM 1/8 vore 18, så skulle 11/8 = 11*18 = 198 ≡ 14

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Funktionen ser ju ut att vara symmetrisk och bra, jag skulle ha skrivit om den till polär form. z = 4/(1+r²), sen ta d²z/dr² = (32r² -8(1+r²)) / (r²+1)³, och sätta andraderivatan till noll. 0 = 32r² - 8 -8r² ⇒ r² = 1/3.
Alltså, cirkeln där x² + y² = 1/3 har z sin högsta lutning.
Om jag inte har tänkt helt åt helvete fel.

Klockrent, precis vad jag behövde. Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Det känns lite rörigt när du inte förklarar vad de olika bokstäverna ska vara för nånting, men jag ger det en chans.
"Compute Y = g^k" där g alltså är 18, om jag tolkar resten rätt, är det inte meningen att g ska vara en primitiv rot/generator? dvs ordning(g) = Φ(23) = 22, men ordningen av 18 är 11 modulo 23.
Därefter går det utför, vem av Alice och Bob är det som gör vad? Vilka variabler är det som du godtyckligt introducerar (var kommer t.ex. lilla x ifrån?), är K = X^k = 9 = Y^x = 8 samma K?

I övrigt så är 1/8 = 8^(-1) = 3 mod 23 (8*3 = 24 ≡ 1 (mod 23)), OM 1/8 vore 18, så skulle 11/8 = 11*18 = 198 ≡ 14

Tack för att du svarar

Jag har fått g = 18, X=12 (public key) och m = 14. Sen har jag bara följt en PDF ifrån min lärare. Innan detta väljer Alice private key till 9 (18^9 mod 23 = 12). Sen är det bob som gör saker tills man får ut (Y,C)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Jag håller på att utveckla ett iPhone spel som använder tilt funktionen. Lite förenklat får man ur api:et 60 ggr per sekund en vektor som pekar rakt neråt (mot jordens tyngdpunkt). Om man låter telefonen ligga på ett horisontellt plan med skärmen uppåt så är den vektorn (0,0, -1).

Det är enkelt att räkna ut hur telefonen är "tiltad" om man utgår från att normalläget (alltså otiltat) är horisontalläget. Då kan man helt enkelt bara ta sig en titt på x och y komponenterna i vektorn. Men hur ska man göra om man har ett godtyckligt normalläge?

Jag inser att frågan inte är fullständigt formulerad, hade jag kunnat göra det så hade jag nog kunnat lösa den själv

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jop_the_jopsan:

Det är enkelt att räkna ut hur telefonen är "tiltad" om man utgår från att normalläget (alltså otiltat) är horisontalläget. Då kan man helt enkelt bara ta sig en titt på x och y komponenterna i vektorn. Men hur ska man göra om man har ett godtyckligt normalläge?

Borde man inte bara behöva subtrahera normallägesvektorn från den aktuella?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Borde man inte bara behöva subtrahera normallägesvektorn från den aktuella?

hmmm jag känner snarare att jag borde finna en ortogonal positivt orienterad matris, A, så att

r*A = (0,0,-1)

om r är referens vektorn. Problemet som jag ser det är att det kommer finnas flera sådana val och jag kan inte riktigt få rätt på vilken det borde vara. Men din idé kanske också funkar, hur föreslår du att man ska beräkna "tilt" värdena i så fall?

tack för hjälpen btw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tack för att du svarar

Jag har fått g = 18, X=12 (public key) och m = 14. Sen har jag bara följt en PDF ifrån min lärare. Innan detta väljer Alice private key till 9 (18^9 mod 23 = 12). Sen är det bob som gör saker tills man får ut (Y,C)

Efter många om och men så lyckades jag tyda algoritmen och hitta felet.
- Computes K = Y^x
8^9 mod 23 = 8

8⁹ ≡ 9 (mod 23), alltså K = 9 (alltså har ditt första och andra K samma värde, som sig bör), sen får du 1/K = 1/9 = 18 och slutligen m = C/K = 11/9 = 11*18 = 198 ≡ 14 (mod 23) = m

8^9 mod 24 är däremot 8, så du har förmodligen bara slagit in fel.

Permalänk

Hjälp tack.

Beräkna värdet på konstanten a så att derivatan till funktionen f(x)=2x^3-ax^2 har ett nollställe för x=1

Har deriverat med hjälp av reglerna som blev: f'(x)=6x^2-2ax och längre kommer jag inte :S

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Skrivet av born_in_fire:

Hjälp tack.

Beräkna värdet på konstanten a så att derivatan till funktionen f(x)=2x^3-ax^2 har ett nollställe för x=1

Har deriverat med hjälp av reglerna som blev: f'(x)=6x^2-2ax och längre kommer jag inte :S

f'(1) = 0 <=> 6(1)^2-2a(1) = 0 <=> a = 3

Det är enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av born_in_fire:

Hjälp tack.

Beräkna värdet på konstanten a så att derivatan till funktionen f(x)=2x^3-ax^2 har ett nollställe för x=1

Har deriverat med hjälp av reglerna som blev: f'(x)=6x^2-2ax och längre kommer jag inte :S

derivatan skall ju ha nollställe då x=1. dvs f'(1) = 0

=> 6-2a = 0 => a = 3

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av jop_the_jopsan:

f'(1) = 0 <=> 6(1)^2-2a(1) = 0 <=> a = 3

Det är enkelt.

Skrivet av Derox:

derivatan skall ju ha nollställe då x=1. dvs f'(1) = 0

=> 6-2a = 0 => a = 3

Tack för svar
Känner mig lite dum att jag inte tänkte på det tidigare :S

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem

Linjen l1 : (x, y, z) = t(1, 2, -2) uppkommer genom spegling av linjen l2 : (x, y, z) = t(2, -1, -2) i ett visst plan n. Bestäm alla möjliga ekvationer för n.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Linjen l1 : (x, y, z) = t(1, 2, -2) uppkommer genom spegling av linjen l2 : (x, y, z) = t(2, -1, -2) i ett visst plan n. Bestäm alla möjliga ekvationer för n.

Om du tar riktningsvektorerna för linjerna (vid t=1), r₁ = (1, 2, -2) och r₂ = (2, -1, -2). Kör en kryssprodukt på dem så får du en vektor som ligger i planet.
u = r₁ x r₂ = (-6, -2, -5)
Sen så borde hälften av summan av r₁ och r₂ vara deras projektion i planet.
v = 1/2 * (r₁ + r₂) = (3/2, 1/2, -2)
Så då har du två vektorer, u och v, som är parallella med planet, kryssprodukta dem så har du normalvektorn (13/2, -39/2, 0), och då båda linjerna går genom origo så måste väl också planet göra det.

x - 3y = sin(π) vore väl en möjlig ekvation.

Permalänk

Lös ekvationen

2^(x+4)+2^x = 136

Någon som kan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultra_experience:

Lös ekvationen

2^(x+4)+2^x = 136

Någon som kan?

Skriv om den som 2^4*2^x+2^x = 136
Sätt sedan t=2^x så får du
16t+t = 136 dvs 17t = 136 dvs t = 136/17

så vi har att 2^x = 136/17. Ta logaritmen av båda led
ln 2^x = ln 136/17 vilket med logartimlag ger
x *ln2 = ln 136/17 dvs

x = ln (136/17) / ln2

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

2^(x+4) + 2^x = 2^x * 2^4 + 2^x = 2^x * 16 + 2^x = 17 * 2^x

17 * 2^x = 136 <=> 2^x = 136 / 17 = 8

ln (2^x) = ln (8) <=> x*ln (2) = ln (8) <=> x = ln (8) / ln (2) = ln (2^3) / ln (2) = 3 * ln (2) / ln (2) = 3

Kontroll: 2^7 + 2^3 = 136

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Skriv om den som 2^4*2^x+2^x = 136
Sätt sedan t=2^x så får du
16t+t = 136 dvs 17t = 136 dvs t = 136/17

så vi har att 2^x = 136/17. Ta logaritmen av båda led
ln 2^x = ln 136/17 vilket med logartimlag ger
x *ln2 = ln 136/17 dvs

x = ln (136/17) / ln2

Förstår inte riktigt vad du menar med sätt t=2^x.
Förövrigt så är inte svaret rätt, det ska vara x=3.
Men tack ändå.Du kanske kan prova igen om du vill.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

2^(x+4) + 2^x = 2^x * 2^4 + 2^x = 2^x * 16 + 2^x = 17 * 2^x

17 * 2^x = 136 <=> 2^x = 136 / 17 = 8

ln (2^x) = ln (8) <=> x*ln (2) = ln (8) <=> x = ln (8) / ln (2) = ln (2^3) / ln (2) = 3 * ln (2) / ln (2) = 3

Kontroll: 2^7 + 2^3 = 136

förstår inte riktigt hur 17 kom in i bilden.
Care to explain?

Edit : fattar nu.
2^x + 16*2^x = 17*2^x

right?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultra_experience:

Förstår inte riktigt vad du menar med sätt t=2^x.
Förövrigt så är inte svaret rätt, det ska vara x=3.
Men tack ändå.Du kanske kan prova igen om du vill.

t=2^x är en sk substitution, en vanlig teknik för att förenkla uppgiften. Om du sedan också förenklar ln(136/17) så ser du att det är lika med ln(8). Om då x=ln(8)/ln(2) och ln(8)=3*ln(2) så är x=3*ln(2)/ln(2)=3.

Skrivet av ultra_experience:

förstår inte riktigt hur 17 kom in i bilden.
Care to explain?

Edit : fattar nu.
2^x + 16*2^x = 17*2^x

right?

Japp.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Lös ekvationen exakt:
X/2+5/x=8

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Lös ekvationen exakt:
X/2+5/x=8

Tack på förhand

Multiplicera med x:

Multiplicera med 2 och flytta över till samma sida:

Nu har du en andragradsekvation skriven på vanligt sätt, det bör du kunna lösa enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultra_experience:

Förstår inte riktigt vad du menar med sätt t=2^x.
Förövrigt så är inte svaret rätt, det ska vara x=3.
Men tack ändå.Du kanske kan prova igen om du vill.

Svaret är visst rätt, 3 och ln (136/17) / ln2 är exakt samma sak.
Jag brydde mig bara inte om att kolla att 136/17 gick jämnt upp och blev 8=2^3.

Vanligen går inte sådana divisioner jämnt upp såvida det inte är tillrättalagda uppgifter i någon bok. Därför brydde jag mig inte om att kolla.
Med sätt menar jag "byt ut" = kalla 2^x för t = en ny variabel.

Edit : Såg nu att Zarkov redan förklarat det hela ovan.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

t=2^x är en sk substitution, en vanlig teknik för att förenkla uppgiften. Om du sedan också förenklar ln(136/17) så ser du att det är lika med ln(8). Om då x=ln(8)/ln(2) och ln(8)=3*ln(2) så är x=3*ln(2)/ln(2)=3.

Japp.

Skrivet av JesperT:

Svaret är visst rätt, 3 och ln (136/17) / ln2 är exakt samma sak.
Jag brydde mig bara inte om att kolla att 136/17 gick jämnt upp och blev 8=2^3.

Vanligen går inte sådana divisioner jämnt upp såvida det inte är tillrättalagda uppgifter i någon bok. Därför brydde jag mig inte om att kolla.
Med sätt menar jag "byt ut" = kalla 2^x för t = en ny variabel.

Edit : Såg nu att Zarkov redan förklarat det hela ovan.

Tack för svaret.

Har en till uppgift som jag tror är jättelätt, med det är stop i huvudet.
funktionen f(x) = x^2 har en sekant med lutningen 4 som går genom 2 punkter på kurvan. Den ena har koordinaterna (-1,1) . Bestäm den andra punkten

Edit: löst den.
Kom på att man kan stoppa in x^2 istället för y, eftersom f(x) = y och f(x) = x^2.

Permalänk

derivera 700(200/x + x/30+x)

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Skrivet av Samuelsson93:

derivera 700(200/x + x/30+x)

Använd att derivering är en linjär operator, att D(x) = 1 och att D(1/x) = ln abs x.

D( 700(200/x + x/30 + x) ) = 700( 200 D(1/x) + 1/30 D(x) + D(x) ) = 700( 200 ln abs(x) + 1/30 + 1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jop_the_jopsan:

D(1/x) = ln abs x

Är du säker på det? Antingen så har jag fått hjärnsläpp, eller så är d/dx 1/x = -1/x²

Permalänk

y = 1/x y´= -1/x^2

Men ln förstår jag men abs och lite till känner jag inte igen, läser Ma C!

Visa signatur

ASUS UX51VZ