Permalänk

Gamingmus - Rekommendationer?

Hullo.

När jag plötsligt upptäckte att ens budget växte ganska markant när man började jobba, så tänkte jag att det kanske var dags att skaffa sig en ny mus.

I dagsläget sitter jag hemma med en Razer Deathadder, och även om det inte finns några större problem rent finessmässigt. Däremot så är den en riktig smutsmagnet, jag har rengjort den otaliga gånger ochär nogrann med handhygien, men det till trots så blir den smutsig och gunkig bara efter en veckas användning. Uppenbarligen är jag inte den enda med problemet, då jag googlat lite, och det har antydits att materialet som använts i musen bara "är" sådant.

I vilket fall som helst, så vore det roligt med en mus med lite roliga features. Däribland så önskas gärna många knappar, inte nödvändigtvis på Naga-nivå, men ändå mer än 5. Någonting annat som lät intressant var en feature jag såg på vad jag tror var en av SaiTek's möss, där det fanns en knapp för att temporärt ställa ner dpi-inställningen, för att kunna utföra mer precisa manövrar (typ sikta i FPS-spel). Detta tyckte jag verkade mycket användbart, och efterfrågar därför en liknande feature, eller i alla fall en on-the-fly DPI knapp.

Inspelningsbara makron vore trevligt också, gärna med lite avancerade möjligheter, såsom att spela in inställningar och så också, inte bara knapptryck.

Och sist men inte minst, vill jag ha en mus av ett ordentligt material, inte Deathadder's skunk-plast.

So yeah... Rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Roccat Kone, köpte den förra veckan....skillnad blev det..:P Innan dess körde jag med en Razor diamondback som jag köpte fem år sedan.
Det kommer att ta tid innan du blir van, Razer kör på små möss som man håller med finger topparna medan Kone måste man hålla med hela handflatan. Kone har väldigt bra drivrutiner, en funktion som jag gillar är profiler där dem byts automatiskt när jag startar ett specifikt spel eller när jag bara använder W7.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Skrivet av zarnexx:

Roccat Kone, köpte den förra veckan....skillnad blev det..:P Innan dess körde jag med en Razor diamondback som jag köpte fem år sedan.
Det kommer att ta tid innan du blir van, Razer kör på små möss som man håller med finger topparna medan Kone måste man hålla med hela handflatan. Kone har väldigt bra drivrutiner, en funktion som jag gillar är profiler där dem byts automatiskt när jag startar ett specifikt spel eller när jag bara använder W7.

Jag såg nyheten här på SweC när Kone+ släpptes, och musen verkade onekligen intressant, dock har jag svårt att hitta recensioner. Har den DPI-inställningar, macrosupport och sådana trevligheter måntro?

Permalänk

Om du vill ha en "plain" mus:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=481383

Om du vill ha en med stöd för alla fingrar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=535768

Båda har DPI-inställningar och macrosupport!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Kombinationen Ikari Laser + QcK+ Heavy har fungerat ypperligt för mig Vissa stör sig på ett för djupt klick i den däremot ...

Permalänk
Medlem

Har en Logitech G500. Rikitgt skön.

Permalänk
Medlem

Jag själv tycker http://www.inet.se/artikel/6102046/microsoft-intellimouse-explorer-3-0 är bäst men sedan tycker jag du skall försöka testa lite olika hur dom känns i din hand och vad dom har för olika program och funktioner
Men annars kan jag bara ge den musen jag länkade högsta betyg

//Dahl1n

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Skrivet av Mackansson:

Om du vill ha en "plain" mus:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=481383

Om du vill ha en med stöd för alla fingrar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=535768

Båda har DPI-inställningar och macrosupport!

Steelseries kändes lite väl naken, och Mixoin(?) verkar ha lite märklig form, har du provat den själv, isåfall, hur är den?

Steelseries känns lite väl "barebone" för min smak.

Och hur är materialen? Någon hemsk steelseries-plast?

Permalänk
Medlem

Kör på Mionix Naos 5000, är jättenöjd med den. Du kan ställa in DPI på den och ställa in macron.
Den har ett jättebra grep i handen, de känns som den är gjord för en helt enkelt.
Bästa musen enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Jag såg nyheten här på SweC när Kone+ släpptes, och musen verkade onekligen intressant, dock har jag svårt att hitta recensioner. Har den DPI-inställningar, macrosupport och sådana trevligheter måntro?

Såklart!

http://www.vortez.co.uk/articles_pages/roccat_kone_review,1.h...

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Skrivet av Cybertrash:

Steelseries kändes lite väl naken, och Mixoin(?) verkar ha lite märklig form, har du provat den själv, isåfall, hur är den?

Steelseries känns lite väl "barebone" för min smak.

Och hur är materialen? Någon hemsk steelseries-plast?

Ja, Xai är "barebone", vill man inte ha det passar det inte. Men det är i mitt tycke den bästa musen med normalform. Materialet på Xai är kanon. Hårt gummiaktig.

Om man inte gillar barebone känns det som det är formen som Mionix Naos har som är den som får bäst betyg o tester. Det finns flera varianter med liknande form: Steelseries Ikari, Qpad 5K och Mionix Naos. Av dem har Naos fått bäst betyg.

Men det bästa är förstås om du drar ner till typ elgiganten och känner på mössen själv?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

har ägt 3 st steelseries möss (Ikari optical och laser samt Xai laser), alla sönder inom loppet av 3-6 månader, köp inte dessa om du en människa som vårdar din mus väl men har hög apm i RTS spel.. deras klickers funkar inte efter ett tag

edit
sitter med en Razer Deathadder atm och den är fan så mkt bättre..av mina erfarenheter iaf.

Permalänk
Medlem

Har Mionix Naos och kan bara rekommendera den! Sitter som gjuten i handen!

Permalänk
Medlem

En kompis till mig har Naos 5000, jag har Qpad 5K och Xai.
Rent ergonomiskt så tyckte vi att Naos och Qpad var väldigt lika, lillfingret låg bättre på naos, men tummen låg bättre på Qpad.
Kvalitéts känslan vann Naos på, och den har även den bästa mjukvaran.
Qpaden är väldigt lätt och känns rätt ihålig, Naosen känns mer bastant. Xai känns bra bortsett från scrollen som känns lite beige.

Xaien är väldigt cool för att man kan justera DPIn och olika "kompensations" hjälpmedel direkt i musen, men istället har steelseries gjort någon miss som gör så att datorn uppfattar xai som en masslagringsenhet, det kan leda till att det tar upp till 20sec längre tid att boota datorn :S, men när den väl är igång så fungerar den.

Naosen är väl den jag skulle rekommendera, just för att den är mer "komplett" än vad Qpad 5k och Xai är med sin fina mjukvara och viktsystem.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Just nu lutar det åt Naos 5000, enda negativa jag kan se är priset och att den inte kan byta macroinställningar automagiskt beroende på vilket program man kör.

Permalänk

Såg att du har en av Razer serien. Du kanske är sugen på samma märke så, funderar på en Razer Mamba? Som går använda båda tråd och trådlösa

Permalänk
Medlem

Vad jobbar du med?

Razer Mamba ser riktigt, riktigt skön ut faktiskt.

Permalänk

Har haft en Razer Naga i över ett år nu och är väldigt nöjd. Bra ergonomi & storlek. Tolv knappar på sidan som bara fantasin sätter gränser för vad man kan använda dom till.
Funderar att skaffa en till jobbet och använda i Excel

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk

har också en Razer Naga och gillar den mycket

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av thebigjohn:

har också en Razer Naga och gillar den mycket

Skrivet av Främling:

Har haft en Razer Naga i över ett år nu och är väldigt nöjd. Bra ergonomi & storlek. Tolv knappar på sidan som bara fantasin sätter gränser för vad man kan använda dom till.
Funderar att skaffa en till jobbet och använda i Excel

Hur är det med macrokapabiliteter? DPI-inställningar etc? Och framförallt material, har som sagt ingen bra upplevelse med Razerplast.

Permalänk
Avstängd

min röst går till mx518

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Min röst blir på Roccat Kone, min gick dock sönder efter att jag klickar överdrivet hårt under pressade situationer, sitter nu med Steelseries Ikari och tycker Kone var mycket trevligare, skönare och bättre att panga HS med.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

min röst går till mx518

+1

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag älskade min Logitech G5, men kan helt klart säga att Mionix NAOS 5000 är MÅNGA gånger bättre! Är så sjukt nöjd!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pissespann:

min röst går till mx518

+1
Har den själv, otroligt bra och prisvärd är den.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av Cybertrash:

Hur är det med macrokapabiliteter? DPI-inställningar etc? Och framförallt material, har som sagt ingen bra upplevelse med Razerplast.

Fråga dig själv lite vad du egentligen ska med macrofunktioner på en mus till, jag tror det är mer av en skrytsak i de allra flesta sammanhang.

Vet du vad, ta och åk till närmaste ställe där de iallafall har ett hyffsat utbud spelmöss man får känna på, (t.ex. Mediamarkt) och avgör själv. Köp för i helvete inte en mus efter specifikationer och funktioner. Fråga också dig själv vad du egentligen ska med macrofunktioner till annat än skryt.

"Någonting annat som lät intressant var en feature jag såg på vad jag tror var en av SaiTek's möss, där det fanns en knapp för att temporärt ställa ner dpi-inställningen, för att kunna utföra mer precisa manövrar (typ sikta i FPS-spel). Detta tyckte jag verkade mycket användbart, och efterfrågar därför en liknande feature, eller i alla fall en on-the-fly DPI knapp."

Hur menar du med "temporärt ställa ner"?
Just att det skulle vara temporärt borde ju innebära att man själv inte styr när den byter tillbaka, vilket jag personligen tycker låter fruktansvärt meningslöst i ett fps-spel. Köp istället en med on-the-fly justering som sköts MANUELLT

Har en Qpad 5k själv, stog lika mot NAOS 5k enligt mig men jag upplevde högre friktion med Mionix mus så det blev Qpaden istället. Hade en MX510 förut som jag absolut älskade men idag spyr jag på alla möss ur den serien, förstår inte hur folk står ut med den formen.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Skrivet av Fragdeath:

Fråga dig själv lite vad du egentligen ska med macrofunktioner på en mus till, jag tror det är mer av en skrytsak i de allra flesta sammanhang.

Vet du vad, ta och åk till närmaste ställe där de iallafall har ett hyffsat utbud spelmöss man får känna på, (t.ex. Mediamarkt) och avgör själv. Köp för i helvete inte en mus efter specifikationer och funktioner. Fråga också dig själv vad du egentligen ska med macrofunktioner till annat än skryt.

"Någonting annat som lät intressant var en feature jag såg på vad jag tror var en av SaiTek's möss, där det fanns en knapp för att temporärt ställa ner dpi-inställningen, för att kunna utföra mer precisa manövrar (typ sikta i FPS-spel). Detta tyckte jag verkade mycket användbart, och efterfrågar därför en liknande feature, eller i alla fall en on-the-fly DPI knapp."

Hur menar du med "temporärt ställa ner"?
Just att det skulle vara temporärt borde ju innebära att man själv inte styr när den byter tillbaka, vilket jag personligen tycker låter fruktansvärt meningslöst i ett fps-spel. Köp istället en med on-the-fly justering som sköts MANUELLT

Har en Qpad 5k själv, stog lika mot NAOS 5k enligt mig men jag upplevde högre friktion med Mionix mus så det blev Qpaden istället. Hade en MX510 förut som jag absolut älskade men idag spyr jag på alla möss ur den serien, förstår inte hur folk står ut med den formen.

Temporärt - Tillfälligt, håll in knappen och du får lägre DPI, släpp den så går DPIn upp igen.

Sen så tycker jag att Macro bundet till musen är extremt praktiskt för t.ex. lite mer avancerade MMORPGn (EVE), RPGn och andra spel med mycket shortcuts och menyer.

Permalänk
Skrivet av Zordor:

Jag kan säga att jag älskade min Logitech G5, men kan helt klart säga att Mionix NAOS 5000 är MÅNGA gånger bättre! Är så sjukt nöjd!

Äe beredd att hålla med. NAOS 5000 ligger otroligt bra i handen. För oss med stora händer iallafall, jag kan inte svara för dom som har små händer.

Sen dom som gillar att flytta musen mer med fingrarna än med hela handen så är NAOS inget for dom.

Permalänk
Medlem

Älskar min Qpad 5K
http://www.inet.se/artikel/6101545/qpad-5k-pro-gaming
Provade den i onoff affär med jag väntade på en polare skulle köpa en skärm och det slutade med jag köpte mus + matta. =D

Visa signatur

- Its all about the game