Fyra gånger högre upplösning i Ipad 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Den lär ju ha mer än 256mb ram som första Ipaden har Skärmen är ju nästa 4gånger så dyr så den lär kosta en hel del .

Njaaa nee njaa, nya skärmen kommer nog inte bli sinnessjukt mycket dyrare om man köper den som en del i kommande iPad, dom som satte priset nu baserar ju det på att dom är ensamma om det + låg produktion av skärmarna, skärmarna till iPad 2 kommer ju bli billigare tack vara massproduktion och en massa andra anledningar med. Så tvivlar på att iPad 2 kommer bli så mycket dyrare, om ens dyrare alls.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emerald:

Gör det inte ont i ögonen av för höga upplösningar?

Hur skulle det kunna göra det? Har du sett skärmen på en iPhone 4 den har t o m högre pixeltäthet men är en fröjd att läsa på jämfört med många andra telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Njaaa nee njaa, nya skärmen kommer nog inte bli sinnessjukt mycket dyrare om man köper den som en del i kommande iPad, dom som satte priset nu baserar ju det på att dom är ensamma om det + låg produktion av skärmarna, skärmarna till iPad 2 kommer ju bli billigare tack vara massproduktion och en massa andra anledningar med. Så tvivlar på att iPad 2 kommer bli så mycket dyrare, om ens dyrare alls.

Precis en annan sak att ha i åtanke är att dom tod 144$ för en ipad skärm i juni så skillnaden är inte så stor.

Permalänk
Medlem

Det här blir intressant rent tekniskt. Vet inte om jag är benägen att haka på surfplattstrenden men det där är ett bra skutt i upplösning. Troligtvis har väl Apple jobbat på rejält med sin A4 ARM historia och kanske blandat in fler i leken när det kommer till grafiken.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emerald:

Gör det inte ont i ögonen av för höga upplösningar?

Du får ont i ögonen av att läsa text på en lågupplöst skärm. Bokstäverna är suddiga och ger hjärnan ett intryck av synfel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag säger inte detta ofta men hoppas att det sitter ett nvidia chip i den i form av tegra 2

Permalänk

Dubbla upplösningen

För att dubbla upplösningen (PPI) krävs fyra gånger så många pixlar. Var det det man menade kanske?

Visa signatur

M.v.h. Jonathan Johansson

Permalänk
Medlem

Noll erfarnehet av iPad så kanske en helt hjärndöd idé, skulle det inte kunna vara så att den utrustas med en DisplayPort och att det är alltså är på en extern skärm som den där höga upplösningen hör hemma?

Permalänk
Medlem

Kan man överklocka den? Har ett förslag att kommande nyheter om surfplattor och smartphones ska enbart handla om överklockning

Permalänk
Medlem

Övriga tillverkare har inte ens kommit i kapp Apple med iPad 1, då accelererar de och lanserar en ny

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG X570 Crosshair VIII Dark Hero | ASUS TUF OC RTX 3090 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL14 | Corsair AX1200

Permalänk
Skrivet av Marxor:

Övriga tillverkare har inte ens kommit i kapp Apple med iPad 1, då accelererar de och lanserar en ny

Men hur gör dem med iOS till ipad, ipad är idag helt ointressant för mig då det bara är en gigantisk ipod. Android 3.0 ser i mina ögon ut som den bättre platformen för tablets.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk

Har de helt övergivit sitt pro segment? iPad och iPhone i all ära men nu börjar de hamna hopplöst efter med sina egna pro - apps för OS X. Tid att rycka upp sig nu och kika lite på sitt ursprung kan jag tycka om de inte vill att folk ska gå över till Win datorer eller skaffa CS i stället för t.ex FCP.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk

Marknaden verkar ha bestämt sig att folk ska ha surfplattor. Jag avstår, men grymt att de går framår för de som är intresserade.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Skulle detta genomföras blir iPad ytterligare lite mer intressant för min del Fast en ny MBP ligger nog närmare till hands i nuläget. Får se vad som verkligen blir av gällande iPad.

Skrivet av Doktor_Krall:

Har de helt övergivit sitt pro segment? iPad och iPhone i all ära men nu börjar de hamna hopplöst efter med sina egna pro - apps för OS X. Tid att rycka upp sig nu och kika lite på sitt ursprung kan jag tycka om de inte vill att folk ska gå över till Win datorer eller skaffa CS i stället för t.ex FCP.

Det lär inte vara samma avdelningar som jobbar med de olika produkterna, så bara för att Apple jobbar med iPad innebär det inte att de inte jobbar med deras datorer och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboJonte:

För att dubbla upplösningen (PPI) krävs fyra gånger så många pixlar. Var det det man menade kanske?

Det är det säkert. Inte en chans att man kan läsa text i den upplösningen på en så liten skärm (om man inte förstorar men då förloras hela syftet).

PS
Skulle iOS stöda Flash och Java så skulle iPad vara intressant.
DS

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Ojoj nu vart detta väldigt intressant, skulle vara väldigt fint att kunna byta ut den gamla IBM t40'n som ligger i kamera väskan. Jag ser egentligen inte varför man skulle vilja ha den och surfa på, då tar jag hellre en liten laptop så jag får tangentbord, men till foto så tycker jag en surfplatta verkar helt perfekt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Det är det säkert. Inte en chans att man kan läsa text i den upplösningen på en så liten skärm (om man inte förstorar men då förloras hela syftet).

PS
Skulle iOS stöda Flash och Java så skulle iPad vara intressant.
DS

Tänkte jag inte på. Men bra tänkt. Så hög upplösning på så liten skärm blir grymt litet.
Jag kör 1920x1080 (full-hd) på min 21,5 tums skärm. Och kan inte påstå att bokstäverna är för stora eller för små. Men t.ex i steam så blir bokstäverna små och svårlästa.

Så om man höjer upplösning på min 21,5" skärm till samma som det stod i artikelk och sen drar ner storleken till 13" (exempelvis) så skulle texten vara oläsbar.
Men Apple är inte helt bakom flötet så det blir väl att den automatiskt gör om px till em när det gäller text på nåt smart sätt. Allt är möjligt.

Men helt klart gillas det från min sida. Gillar när tekniken går framåt. Och tycker det är för lite
skärmar som stödjer mer än full-hd till vettiga pris. iMac 27" är ju underbar att kolla på
Och då måste jag också säga så här: vilket skämt när tidningarna och "experterna" sa att man inte
kommer se skillnad på hd-ready och full-hd på en 19" skärm.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

Come to daddy!! Årets måste ha pryl om den nu hittar till svea i år.. Kan ju hoppas att marknaden har mättats lite efter första paddan och att det blir en över till mig!
Retina skärm? Har för mig att Retina till iPhone var 4X pixlarna på samma yta som 3G..
Kommer bli kalas till foto!!!!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Marknaden verkar ha bestämt sig att folk ska ha surfplattor. Jag avstår, men grymt att de går framår för de som är intresserade.

Tänk dig att när du kommer hem har du en platta som du styr ALLT i hemmet med. Det är nog målet med surfplattorna. Första steget är mail, video och internet. Snart kan du styra din tv och inte långt efter det kan du nog styra automatiska dammsugare och kylskåp.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TurboJonte:

Inte en chans att man kan läsa text i den upplösningen på en så liten skärm (om man inte förstorar men då förloras hela syftet).

Titta som sagt på iphone4. Det går utmärkt att behålla textstorleken där så är lämpligt utan att något syfte går förlorat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Det är det säkert. Inte en chans att man kan läsa text i den upplösningen på en så liten skärm (om man inte förstorar men då förloras hela syftet).

PS
Skulle iOS stöda Flash och Java så skulle iPad vara intressant.
DS

Upplösning och storlek på text m.m är väl 2 separata saker, text som synbart ser lika stort ut på denna höga upplösning som den tidigare lägre upplösta, kommer bli mer behaglig att titta på.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Släpptes inte ipad nyligen i Sverige?

Att Sverige ligger efter ett år i utvecklingen är inget nytt.

Detta kan bli min första appleprodukt, får se hur det blir med ryktena.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Det är det säkert. Inte en chans att man kan läsa text i den upplösningen på en så liten skärm (om man inte förstorar men då förloras hela syftet).

PS
Skulle iOS stöda Flash och Java så skulle iPad vara intressant.
DS

Ett tips är att jämföra iphone 3 och 3gs med en iphone 4 och se vad den högre upplösning ger för upplevelsen. enorm skillnad

Permalänk
Medlem

Kan man inte köpa en sån lös skärm och montera den på Macbook pro? Det hade varit trevligt!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Musikälskare

DAMN !

Detta kommer bli sweetz0rZ

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Så länge det inte överstiger 300 PPI så är det inte overkill. Hög kvalites tryck är vid 300 DPIoch man kör inte mer för att det är svårt att motivera högre punk täthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Haha, ja jo tjena. Om de nu tillverkar den lär ju _ingen_ ha råd med den. Tror knappast på det här ryktet.

lol
Sen när skulle Apples produkter sälja sämre för att dom har för hög prislapp?

Permalänk
Medlem

Känns tveksamt ändå, en surfplatta med högra upplösning än vad dom har i sina laptops? Apple har alltid haft låg upplösning på sina laptops, varför börjar dom inte med att trycka in ordentliga skärmar där först?
Hur som helst skulle ryktet stämma är det sjukt bra, driver på PPI utvecklingen om inte annat vilket behövs. Satt och räknade och skulle vi ha samma PPI på en 24" som Apples "Retina" skärm skulle det krävas en upplösning på 6500x4000 ungefär har jag för mig. Fortfarande det jag går och väntar på..

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Wat.
Kommer det inte krävas en ganska mycket fetare gpu eller motsvarande för att driva detta...?
Känns som det blir en 15k-platta...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Verkar sjukt spaceat, kommer dock aldrig köpa en.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA