Permalänk
Medlem

Bästa bredbandsoperatör

Hejsan letar ny bredbandsoperatör då vi i familjen Inte tycker att glocalnet är så bra pga problem att man kan disconnectas lätt och ibland tar det upp till en dag innan det fungerar igen , frågan är då vilken operatör man ska köra på vi vill också byta till fast telefon på samma operatör ni tipsar om, helst 24mbit/sekund och Max runt 470kr i månden

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Första frågan du ska ställa dej är vad kan du ha för typ av uppkoppling , ADSL , kabel , fiber m.m.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

ADSL ska det vara och som sagt ska fast telefoni på samma operatör vara , 470kr i månaden tips och helst 24 mbit

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

ingen som kan ge något förslag?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Telia är att rekommendera. Men det är inte säkert att det blir bättre. Det kan var kopparledningen till ert hus som är dålig och gör att det bryts. Då kvittar det vilken operatör du väljer. Vill du ha stabilitet kan du be dem att testa att sänka hastigheten till 8 mbit, det kan hjälpa.

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem

okej vi har kollat lite på telia och det verkar bra så det kanske blir Telia 10-24mbit + Fast telefoni

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

bbb är dom bästa jag haft

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Aaah bredbandsbolaget 24mbit och telefoni verkar bra till ett rimligt pris såg jag på deras hemsida , fast fungerar det bra? Får man den utlovade hastigheten och är det bra till onlineSpel tex cs , vi har också kollat på Telia det va lite dyrare och hur står det sig mot BBB och vad är bredbandstelefoni

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

BBB var skit iaf för ca 2år sen när vi hade de.. internet nere i en hel dag t.e.x, kunde lätt förekomma. Tele2 har vi nu, funkar bra, får nästan ALDRIG disconnects och pingen ligger 50-150~ i WoW nu med 24 mb/s men kan bero på att de är annat uttag, vi får snart 100 mb/s och nya kablar typ som kopplas i eljacket eller telefonjack eller något sånt så dom sagt att d blir bättre.

Visa signatur

[Fractal Design R3 Black ][ AMD Phenom II x4 965BE (Coolermaster Hyper 212 plus) ][ Asus M4N98TD EVO ][ Nvidia Gigabyte GTX460 OC version ][ 4gb Corsair RAM ][ Corsair VX 550w ][ Razer naga mus ][ Razer BlackWidow mechanical keyboard][ Corsair HS1 Headset ][ Steelseries QcK Worgen edition musmatta ][ LG TFT 22" WIDESCREEN W2261VP-PF]

Permalänk
Medlem

Skulle kunna rekommendera Tele2, har haft dom 2-3 år nu och inga problem. Måste dock uppgradera till deras nyaste modem för mitt börjar bli lite gammalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte_95:

BBB var skit iaf för ca 2år sen när vi hade de.. internet nere i en hel dag t.e.x, kunde lätt förekomma. Tele2 har vi nu, funkar bra, får nästan ALDRIG disconnects och pingen ligger 50-150~ i WoW nu med 24 mb/s men kan bero på att de är annat uttag, vi får snart 100 mb/s och nya kablar typ som kopplas i eljacket eller telefonjack eller något sånt så dom sagt att d blir bättre.

Håller med dig, jag har 8mb/s och har cirka 37 ping i LoL.

Permalänk
Medlem

ok så bbb kanske inte är så mycket att tänka på , då man kanske köper ett download spel då vill man ju att det ska gå snabbt och liksom 50 i piing på bbb är ju inte så bra då jag redan har 30
det får väl bli Telia + fast telefoni FTW

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

telia är skit, eller så är de här hos mig allafall. laggspikes, intenet bara försvinner helt nu och då, allt från 5 minuter till 5 timmar, hastigheten är till och från, ibland är de som de ska, ibland kan man vara fast på under 4mbps i flera timmar å allt laggar mm.
helt värdelöst är de här, dock de ända vi kan han. i spel så pingar jag runt 40-70ms för servrar i EU, i sverige 30ms eller mindre. när de går dvs.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Hos mig fungerar BBB väldigt bra, men det är JUST HOS MIG.
För att få rätt svar så lyssna med dina grannar i området vad dom har och hur det fungerar så får du bästa bredbandet för dig där du bor.

Permalänk
Medlem

Shit vad alla hade olika erfarenheter av bredbandsoperatörer, men här kommer ännu en.
Vi hade tele2 i kanske ett år och vi hade internet i högst 50% av den tiden. Sedan bytte vi till telia där vi fick med en jävla piss-router a.k.a thomson som är låst av telia. Efter byte av adsl-modem och router så går internet prima här.
Telia 12-24mbit i Arboga:

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk

Vilken sorts ping/latency man får i spel beror mest på avståndet mellan huset fram till "huben/stationen" eller vad man nu ska kalla det, samt ålder på kablar i hus osv, en kompis till mig som bor i stockholm kör på en 0.5mbit/0.1mbit lina(BBB) och hans latency i diverse spel såsom CS ligger oftast omkring 5-10 på svenska servrar, min 100mbit(BBB) är ungefär lika.

Folk verkar helt ha glömt detta? väldigt få lagg/stabilitets problem är internet leverantörens fel.

Edit: Jag har aldrig upplevt något problem med min lina, haft BBB 100mbit i drygt ett år nu och har alltid haft de utlovade farterna.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

okej det verkar alltså som att bredbandsbolaget är bäst i detta fall skulle jag tro man kommer ju lite billigare undan med bbb än telia också,
får se hur det blir , men vad skulle ni tycka? bbb eller telia?

då jag inte kan göra omröstnings grej så får ni skriva.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

okej det verkar alltså som att bredbandsbolaget är bäst i detta fall skulle jag tro man kommer ju lite billigare undan med bbb än telia också,
får se hur det blir , men vad skulle ni tycka? bbb eller telia?

då jag inte kan göra omröstnings grej så får ni skriva.

Det är oftast samma skrot och korn som sitter på telestationerna. Du kommer förmodligen bli nöjd oavsätt vilka du väljer.

Och det edasvangen säger brukar stämma ganska ofta

Skrivet av edasvangen:

Folk verkar helt ha glömt detta? väldigt få lagg/stabilitets problem är internet leverantörens fel.

Permalänk
Medlem

Åkej då blire nog bbb

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har haft BBB i flera år.
För ca 5 år sedan hade vi mycket problem och det gick upp och ner hursomhelst. De gjorde missar med fakturor mm.
Nu har jag dock inte haft några problem och jag kommer upp i bra hastighet.

Permalänk

Hur fungerar det egentligen att byta mellan Glocalnet och Bredbandsbolaget? Båda ägs ju av Telenor. Vad blir skillnaden, har de separat nät ändå?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Hur fungerar det egentligen att byta mellan Glocalnet och Bredbandsbolaget? Båda ägs ju av Telenor. Vad blir skillnaden, har de separat nät ändå?

Förmodligen byter de nog bara namnet på fakturan och rullar på som vanligt :]

Permalänk
Medlem

Känns lite som att vid ADSL kommer det inte spela så stor roll vilken leverantör du väljer. Detta då avstånd till telefon stationen samt kvalitet på telefonledningarna som kommer avgöra hur det kommer fungera. Finns inget magiskt med vissa leverantörer som vissa verkar tro samt att ALLA (ja även Telia) leverantörer av ADSL ändå hyr in sig hos Skanova ändå. Att tro allt byta leverantör skulle vara någon magisk lösning vid krånglande ADSL är bara naivt.

Permalänk
Skrivet av MP_Swede:

För att få rätt svar så lyssna med dina grannar i området vad dom har och hur det fungerar så får du bästa bredbandet för dig där du bor.

Jag instämmer i att man gör bäst i att höra med sina grannar för att få rätt svar.

Skrivet av wasidop:

Vi hade tele2 i kanske ett år och vi hade internet i högst 50% av den tiden. Sedan bytte vi till telia där vi fick med en jävla piss-router a.k.a thomson som är låst av telia. Efter byte av adsl-modem och router så går internet prima här.

Telia skickar ett Thomson routermodem till de kunder som beställer Triple Play tjänsten. Övriga får ett vanligt ZyXEL modem utan inbyggd router.

Vad menar du när du skriver att Thomson modemet är låst av Telia? Menar du att du inte kan ändra några inställningar i den eller vad?

Har du bytt ditt Thomson routermodem mot ett separat modem och router som du själv köpt?

Skrivet av edasvangen:

Vilken sorts ping/latency man får i spel beror mest på avståndet mellan huset fram till "huben/stationen" eller vad man nu ska kalla det, samt ålder på kablar i hus osv [...]

Folk verkar helt ha glömt detta? väldigt få lagg/stabilitets problem är internet leverantörens fel.

Ja, telefonstation eller telefonväxel är ju lämpligt att kalla det. Där ska det finnas minst en DSLAM som är en typ av nätverksutrustning som hanterar DSL Internet anslutningar.

Det stämmer att det är avståndet mellan slutkunden och stationen som är i första hand avgörande för latensen (tidsfördröjningen eller svarstiden).

Ja, stbilitetsproblem kan bero på nätet. Men de kan också bero på operatörens ovilja att rusta upp med ny modern utrustning och förbättra accessnätet. För det är inte helt sällan som operatören själv också äger nätet fram till sin kund. I alla fall när det gäller kunder som har Fiber-LAN.

Skrivet av Hucke:

Förmodligen byter de nog bara namnet på fakturan och rullar på som vanligt :]

Haha, LOL!

Skrivet av fonas:

Känns lite som att vid ADSL kommer det inte spela så stor roll vilken leverantör du väljer. Detta då avstånd till telefon stationen samt kvalitet på telefonledningarna som kommer avgöra hur det kommer fungera. Finns inget magiskt med vissa leverantörer som vissa verkar tro samt att ALLA (ja även Telia) leverantörer av ADSL ändå hyr in sig hos Skanova ändå. Att tro allt byta leverantör skulle vara någon magisk lösning vid krånglande ADSL är bara naivt.

Ja, det stämmer att Skanova äger nätet. Men vad man måste fråga sig är vem äger Skanova?

Det kan trots allt ha en betydelse vilken operatör man har. Olika operatörer kan hantera samma typ av ärende helt olika. Mycket tror jag handlar om hur kunden behandlas av personalen på kundtjänsten och den tekniska supporten.

Det handlar också om orättvisor som har gjorts mot kunden så som debitering för tjänster man har utlovats ska ingå gratis när man tecknade avtalet. Det kan vara rena missar vid fakturering som gör att kunden betalar högre pris än vad som han eller hon egentligen är skyldig. Sådant tror jag också får många kunder att tappa intresse och byta operatör.

Sedan ska man komma ihåg att telefonstationerna fortfarande ägs av operatören. Operatörer som Telia kan mycket väl se till att rusta upp sina stationer med modern utrustning som ska se till att kunden får bästa möjliga signalstyrka och överföringshastighet. Men de kan också likväl skita i det!

Så länge det klirrar i kassan så tror jag att de skiter i det. Då är det mycket bra om kunderna kan organisera ett massivt avhopp för att slå till där det gör mest ont för dessa bolag, nämligen plånboken! Gå ut på webben säger jag då, organisera er, ordna namnlistor, kräv bättre service eller lägre priser för att få valuta för pengarna, villkora det med avhopp annars!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Det som är ett, som jag ser det, stort plus med Telia är att de kan lägga upp ditt ADSL bredband på en egen koppling, utan telefonnummer. Det betyder att du kan ha ADSL bredband från Telia utan att ha deras fasttelefoni. Det fungerar inte med Tele2. Där måste du ha deras hemtelefoni först innan de kan koppla in ditt ADSL bredband.

Någon som vet om det är möjligt med Bredbandsbolaget?

Som du kan se så har de flesta här ganska varierad uppfattning om dessa operatörer. Det bästa är att som sagt höra med sina grannar. Och det allra bästa är att prova själv. Försök att inte fästa dig vid en operatör och dess varumärke! Försök istället att hitta en lösning som fungerar för just dig!

Till exempel, bara för att Telia har en lång historia och ett gott rykte så betyder inte att de är bäst på alla sätt och på alla orter. Det betyder antagligen bara att de erbjuder bästa lösningen för just den här kunden i fråga och på den här orten och den adressen.

Fokusera på att snabbt kunna byta operatör igen istället! Jag tycker nog att det viktigaste är vilka villkor den givna operatören har, sedan priser, och till sist utbudet av tjänster och produkter och deras kvalitet.

Tittar man t.ex. på abonnemanget Bredband 24 från Bredbandsbolaget så kostar det 249 kr/mån just nu i ett helt år. Det är en kampanj de har nu. Efter det så kommer det att kosta 349 kr/mån.

Hastigheten 24 Mbit/s är endast teoretisk hastighet och för många kunder är det svårt att komma ens i närheten av den hastigheten. Här refererar jag till Telia som erbjuder samma hastighet. Hatigheten 24 Mbit/s i ADSL termer är egentligen 12 upp till 24 Mbit/s. Det är hastighetsangivelser som PTS har tvingat operatörerna att använda. Det är alltså 0,20 - 0,25 Mbit/s, 1,5 - 2 Mbit/s, 6 - 8 Mbit/s och 12 - 24 Mbit/s.

Jag bör nämna att jag inte har någon direkt erfarenhet av ADSL eftersom jag själv aldrig har haft det. Jag har alltid haft Fiber-LAN sedan jag bytte från modemuppkoppling år 2000. Men Telia och deras ADSL tjänst har jag erfarenhet av då jag har jobbat ett tag där. Och jag vet att allt inte är frid och fröjd där som det kan verka utifrån. Jag har pratat med många kunder som har haft pinsamt dålig uppkoppling.

Normalt sett gör man en mätning för att avgöra vilken hastighet man kan leverera när en ny kund ringer in och vill beställa ADSL tjänsten. Flera kunder som jag har pratat med har betalat väl över 300 kr/mån för 24 Mbit/s trots att de endast kom upp i 5 Mbit/s eller i bästa fall 9 Mbit/s. Inom Telia finns det också riktlinjer för hur stort avståndet får vara mellan kunden och stationen. Dessa måste kunden uppfylla för att få en högre hastighet.

Någon har alltså sålt på dem den dyraste tjänsten trots att Telia inte kan leverera högsta hastigheten till kunden i fråga. Om inget annat så är det i varje fall omoraliskt och oprofessionellt. Ofta var det äldre personer som inte är helt insatta på det här med Bit och Byte och alltihopa så som de flesta av oss som hänger här på forumet.

Om jag återgår till Bredband 24 från Bredbandsbolaget så kan man läsa att bindningstiden är på 18 månader samt att uppsägningstiden är 3 kalendermånader.

Är det någon som kan svara på varför de har en så lång bindningstid? Varför har de en bindningstid över huvudtaget om de inte hyr ut någon utrustning? Oftast är det när man får gratis utrustning som man måste binda upp sig. Om det är för modemets skull så kan man ju tänkas låta kunden själv få bestämma om han eller hon ska använda operatörens modem eller själv köpa ett billigt men funktionellt modem som uppfyller hastighetskravet.

Tittar man på Telia så har de ännu längre bindningstid! De har 24 månaders bindningstid på ADSL tjänsten jämfört med 18 månader hos Bredbandsbolaget. Priset är 359 kr/mån jämfört med 349 kr/mån som är ordinariepriset för 24 Mbit/s hos Bredbandsbolaget.

De har dock en kampanj nu där det kostar 249 kr/mån i ett år. Telia har också en kampanj nu, men där kostar det 0 kr/mån i 3 månader istället, sedan är det ordinariepris igen. "Erbjudandet med 0 kr i 3 månader gäller privatpersoner t.o.m. 22/3 2011 vid nybeställning av Telia Bredband med hastighet från 1,5 - 2 Mbit/s och snabbare. 24 månaders bindningstid." Hur länge Bredbandsbolagets erbjudande gäller framgår inte tydligt på deras sida.

Hos Tele2 kostar motsvarande 24 Mbit/s ADSL tjänst 329 kr/mån om man inte har fasttelefoni hos Tele2. Har man däremot även fasttelefoni så kostar det 279 kr/mån. Liksom Bredbandsbolaget så har de också 18 månaders bindningstid och 3 månaders uppsägningstid. Startavgiften är 0 kr (ordinarie 595 kr), modemet ingår (ordinarie 799 kr). Det är nog någon kampanj de har just nu skulle jag tro. Ordinarie fraktavgiften är 99 kr jämfört med 96 kr hos Bredbandsbolaget, men också den ingår just nu. Man kan även få fri installationshjälp, värde 699 kr.

Om jag skulle välja mellan dessa tre så skulle jag nog välja Tele2, Bredbandsbolaget, Telia, i den ordningen.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Telia skickar ett Thomson routermodem till de kunder som beställer Triple Play tjänsten. Övriga får ett vanligt ZyXEL modem utan inbyggd router.

Vad menar du när du skriver att Thomson modemet är låst av Telia? Menar du att du inte kan ändra några inställningar i den eller vad?

Har du bytt ditt Thomson routermodem mot ett separat modem och router som du själv köpt?

Jag kan ändra inställningar men att flasha om den är i princip omöjligt. Anledningen till att vi bytte för övrigt är att den är helt värdelös. Det fanns ingenting på den som någon av oss i familjen gillade så vi köpte ett sepparat zyxel-modem samt kopplade in våran gamla router till den (någon blå linksys).

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk

Jag ska själv också välja operatör ganska omgående. Mellan år 2000-2005 har jag haft Fiber-LAN från Bredbandsbolaget. Från år 2005 har jag Tele2. Fram till imorgon, 31 januari 2011 då det kopplas ner. Jag har varit jättenöjd med båda.

Det var tänkt att Bredbandsbolaget skulle öppna upp nätet för andra operatörer år 2005. Eftersom de vägrade så bestämde sig fastighetsägaren för att inte förlänga avtalet man hade med dem och gjorde en ny upphandling. En upphandling som bl.a. Telia deltog i, men Tele2 tog hem segern. Tele2 gick med på att öppna upp nätet för andra operatörer. I mars 2010 var det då dags. Man kopplade in en "kommunikationsoperatör" vid namnet ViaEuropa.

ViaEuropa erbjuder inga tjänster direkt mot kunden. De agerar istället som mellanhand, mellan operatören och kunden. De har en portal på http://viaeuropa.se/ där man som kund kan logga in och se vilka tjänster man har samt beställa olika tjänster ("Internet", "telefoni", "media" och "säkerhet"). Man kan besöka portalen och beställa en tjänst även när man inte har en Internetuppkoppling. Beställer man Internet så ska det komma igång direkt, eller inom 10 minuter.

Själva idén med öppet nät tycker jag om. I regel finns det dessutom sällan någon bindningstid. Men sedan ViaEuropa blev en mellanlänk för mitt bredband så har det gått åt helvete segt när man surfar på webben. Jag har valt att behålla Tele2 efter den här förändringen, men jag kan inte säga att jag har samma fantastiska uppkoppling som tidigare. Innan dess var det Tele2 som stod för hela nätet fram till min bostad. Då var det inga problem alls.

Jag har 10 Mbit/s upp- och nerströms från Tele2. Jag får till och med upp till 12 eller 13 Mbit/s nerströms enligt Bredbandskollen. Torrent, FTP, POP, SMTP (e-mail) trafik puffar på med full fart. Men så fort jag ska gå in på en webbsida så segar det som fan. Jag klickar på en länk och det står bara "väntar på [värdnamn]" i Firefox. Den antingen laddas eller så gör den inte det. Om den inte laddas, eller om jag vill att sidan ska öppnas snabbare så måste jag klicka bakåt i webbläsaren och sedan framåt. Då öppnas sidan nästan direkt. Om jag inte gör på det sättet så kan det hända att sidan inte laddas helt så att vissa element så som bilder och annan grafik inte visas. Samma sak om jag skriver in en adress direkt i adressfältet. Ibland fungerar det, ibland inte.

Eftersom Tele2 vägrar att delegera ärendet till ViaEuropa eller till den egna second-line supporten för att inleda en grundlig undersökning, och hela tiden envist hänvisar till att det är fel på min dator, så är jag tvungen att antingen lämna Tele2 eller byta till deras ADSL tjänst eller byta till mobilt bredband hos valfri operatör. Hur illa det än låter med mobilt bredband för enbart användning hemifrån. Det skulle jag behöva göra för att få slippa att trafiken går genom ViaEuropa.

Jag känner att jag har gjort vad jag kunnat. Jag har bytt IP adress, installerat om Windows Vista, provat med en annan dator, köpt en ny router, en switch, kört rullande Ping i flera timmar och i flera omgångar, jag har bytt nätverkskort, m.m. Jag har också provat med Tele2s egen VoIP gateway som har inbyggd router och som jag har använt som router i fem års tid utan att den har strejkat. Det gick inget vidare, då blev det betydligt värre än med datorn direkt inkopplad.

Med den nyinköpta routern (DIR-825 för 1200 kr) blev det inte mycket bättre. Till och med den Tilgin gateway som jag normalt har till IP-telefoni har presterat bättre som router än min nya DIR-825, men det var innan ViaEuropa blev inkopplade som mellanlänk mellan mig och Tele2. Tilgin har dessutom mycket långsammare processor än den nya DIR-825, men den presterade alltså bättre på det gamla nätet än DIR-825 gör på det nya, men sämre än DIR-825 på det nya. Vad krävs, att jag ska köpa en Cisco router värd en miljon kronor för att få en fungerande webbsurf?

Jag har tjatat till mig en ny sån där Tilgin gateway från Tele2 men med den blev det ingen skillnad. Så nog är det fan något med det nya nätet som är galet. Det verkar vara DNS servern som är seg. Men ändå inte. Det är ett jätteskumt problem. Jag har provat att byta DNS adresser till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 som är Googles publika DNS servrar. Jag bytte både i datorn och i routern. Det verkade fungera bättre till en början men med tiden insåg jag att det inte gjorde någon större skillnad egentligen.

Jag har gjort vad jag kunnat och jag har undersökt saken närmare. Det jag har kommit fram till är att det är två noder i Lund som ägs av just ViaEuropa som är flaskhalsen i det hela. Och jag vet som sagt av egen erfarenhet hur min utrustning som jag fått av Tele2 fungerade före det datum då ViaEuropa kopplades in och vi fick öppet nät.

Så nu känner jag att det har blivit dags att säga adjö till Tele2. Det var bra så länge det varade. Jag skyller inte mycket på de, jag vet att ViaEuropa är problemet, men de borde ha lyft upp ärendet högre upp. Jag har pratat med ViaEuropa och de har sagt att de har en teknisk support men att de endast assisterar bredbandsoperatörerna. Så om Tele2 hade varit mer engagerade och ringt upp ViaEuropa så hade de kanske hittat något fel. Jag hade i alla fall vetat om det är något som är fel på nätet eller inte. Att bara nonchalera och säga att det inte finns några rapporter om fel utan att ha undersökt det, det är inte professionellt.

Det blir nog att prova nu med Bahnhof, Blixtvik, Bredband2, i den ordningen. Jag hoppas på att det ska fungera bättre med någon av dessa, även om jag vet att de alla tre går genom ViaEuropa för att kunna leverera hem till mig. Men det är bättre att prova en annan operatör än att höra gång på gång från den egna operatören att det inte är något fel på nätet.

Om ingen av dem kan leverera fungerande webbsurf pga. ViaEuropa, ja då bygger jag en stor jävla antenn, köper en 3G eller 4G trådlös modemrouter och tecknar ett avtal om mobilt bredband. Sedan byter jag nog från vanligt bredbandstelefoni hos Tele2 till det nyligen lanserade "hemtelefoni via mobilnätet". Samma sak som jag har idag fast att det går via det mobila nätet. Allt för att få slippa ViaEuropa helvetet.

Så vad tycker jag om öppna nät? Jag tycker att det hade varit en bra ide! Så länge det är ViaEuropa som levererar trafiken så är det anus! Några andra öppna nät har jag inte erfarit ännu.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av wasidop:

Jag kan ändra inställningar men att flasha om den är i princip omöjligt. Anledningen till att vi bytte för övrigt är att den är helt värdelös. Det fanns ingenting på den som någon av oss i familjen gillade så vi köpte ett sepparat zyxel-modem samt kopplade in våran gamla router till den (någon blå linksys).

Jaha, du ville flasha den. Men det kanske inte är så smart att flasha den med t.ex. Linux baserad dd-wrt firmware samtidigt som man ringer till Telia och vill ha teknisk support på den? De förstår inte alls den firmwaren. Men på min egen DIR-825 funderar jag på att installera dd-wrt.

Jo, jag minns att det var många utbyten av Thomson modem. Jag jobbade nämligen på deras support. Men det var ett tag sedan. Var det RGW784 kanske? Ja, bäst är ju egentligen om kunden får välja om man vill använda operatörens utrustning. För det är ju så att många operatörer låser sina apparater till det egna nätet eller den egna tjänsten. Så de blir pappersvikt bara om man försöker använda dem på annat nät. Det i sig är inget nytt, såna tendensen blir allt starkare i och med introduktionen av "jag fåne" (iPhone) telefonerna.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Inaktiv

Jag hade valt Telia, utan tvekan. Det, för att jag använt det tidigare och deras peering är superb.