Bluescreens, random omstart mm... help!

Permalänk

Bluescreens, random omstart mm... help!

Hej, nu hoppas jag på att få lite ideér vad problemet kan vara.....

Börjar med setupen:
Asus P7P55D
Intel Core i3 530
Corsair 4gb 1333Mhz
Gigabyte GTX 470
Corsair HX 650W

Okej, problemen har varit till och från sen jag köpte grejerna ny för cirka 5-7 månader sen.
Problemet består till störst del av bluescreens av alla möjliga sorter, är nästan aldrig samma felkod osv och dom kan komma båda när jag spelar, surfar eller datorn står och idlar. Sen händer ibland, att datorn tvärdör ingen felkod eller nåt bara dör och startar om. Men som sagt de är mest bluscreens som märks oftast, ibland 1 gång var 3:e dag cirka ibland 4-6ggr per dag cirka.. Jag har kollat alla kablar osv, provmätt nätaggregat, skickat in grafikkort för service (inga fel funna), installerat flera olika versioner av drivrutiner för i princip allt på datorn. Sen sen jag installerade win 7 64bit så krashar alla (och då menar jag alla) spel jag kör, samma där kan krasha efter 5min eller efter 1 timme men alla spel krashar hinner i princip aldrig spela mer än en timme max. Så om nån har nått tips eller bra aning vad som kan spöka skriv gärna till, alla grejer som sagt är relativt ny och garanti kvar på allt. Jäkligt jobbigt problem när man är lite av en spel entusiast Har ingen lust att köpa och börja med ps3 istället...

tack på förhand / johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Skrivet av johan_elk:

Hej, nu hoppas jag på att få lite ideér vad problemet kan vara.....

Börjar med setupen:
Asus P7P55D
Intel Core i3 530
Corsair 4gb 1333Mhz
Gigabyte GTX 470
Corsair HX 650W

Okej, problemen har varit till och från sen jag köpte grejerna ny för cirka 5-7 månader sen.
Problemet består till störst del av bluescreens av alla möjliga sorter, är nästan aldrig samma felkod osv och dom kan komma båda när jag spelar, surfar eller datorn står och idlar. Sen händer ibland, att datorn tvärdör ingen felkod eller nåt bara dör och startar om. Men som sagt de är mest bluscreens som märks oftast, ibland 1 gång var 3:e dag cirka ibland 4-6ggr per dag cirka.. Jag har kollat alla kablar osv, provmätt nätaggregat, skickat in grafikkort för service (inga fel funna), installerat flera olika versioner av drivrutiner för i princip allt på datorn. Sen sen jag installerade win 7 64bit så krashar alla (och då menar jag alla) spel jag kör, samma där kan krasha efter 5min eller efter 1 timme men alla spel krashar hinner i princip aldrig spela mer än en timme max. Så om nån har nått tips eller bra aning vad som kan spöka skriv gärna till, alla grejer som sagt är relativt ny och garanti kvar på allt. Jäkligt jobbigt problem när man är lite av en spel entusiast Har ingen lust att köpa och börja med ps3 istället...

tack på förhand / johan

Temperaturer enligt gpu-z och coretemp?
Vad säger memtest?
Hur har ni installerat minnena?
Är cpu-kylaren korrekt installerad?

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Skrivet av Alfa-Omega:

Temperaturer enligt gpu-z och coretemp?
Vad säger memtest?
Hur har ni installerat minnena?
Är cpu-kylaren korrekt installerad?

Cpu: 45-50 load - 30-35 idle
Gpu: 75-90 load - 50-60 idle

Memtest är kört inga fel hittades.

Minnena sitter i plats 1 och 3, 2x2gb som sagt

Cpu-kylaren sitter bra med riktig kylpasta.

Problemet som sagt händer även i idle därför känns de personligen som det inte borde vara en temp grej, men jag kan ha fel.

mvh / johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Skrivet av johan_elk:

Cpu: 45-50 load - 30-35 idle
Gpu: 75-90 load - 50-60 idle

Memtest är kört inga fel hittades.

Minnena sitter i plats 1 och 3, 2x2gb som sagt

Cpu-kylaren sitter bra med riktig kylpasta.

Problemet som sagt händer även i idle därför känns de personligen som det inte borde vara en temp grej, men jag kan ha fel.

mvh / johan

Har du kört något disktest då, är hårddisken ny, märke, modell?
Om den är felfri så återstår det ju bara psun eller moderkortet.
Jag skulle personligen gissa på psun, hur många watt är den på, är den ny?

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Skrivet av Alfa-Omega:

Har du kört något disktest då, är hårddisken ny, märke, modell?
Om den är felfri så återstår det ju bara psun eller moderkortet.
Jag skulle personligen gissa på psun, hur många watt är den på, är den ny?

Corsair 650w max 6 månader gammal, har testat hårddisken inga fel hittades, cirka 1,5 år gammal, seagate 500gb...

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Avstängd

Testat att updatera biosen?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Testat att updatera biosen?

Yes testade uppdatera till asus nyaste..

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |