Bästa High end-kortet genom tiderna?

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur man ser på det.

Riva TNT2 var startskottet på 3dfx död, jämfört med Voodoo korten hade man 32 bitars färg stöd bland annat, 2D och 3D var integrerat på samma kort. Sen kom ju 256 som var spiken i kistan för 3dfx, vilket i sin tur ledde till att Nvdia fick tekning som SLI. Så ur ett historiskt perspektiv var ju dom oerhört viktiga.

Permalänk
Medlem

ni e galna hela bunten. e ju klockrent 8800gtx som e det absolut bästa highend kortet genom tiderna. håller ju än efter 4 år, det kunde man inte säga om de andra korten ni nämnde.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

ni e galna hela bunten. e ju klockrent 8800gtx som e det absolut bästa highend kortet genom tiderna. håller ju än efter 4 år, det kunde man inte säga om de andra korten ni nämnde.

Radeon 9700Pro var ett betydligt större steg mot tidigare generation än vad 8800 serien var. Första Directx9 kortet dessutom.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

ni e galna hela bunten. e ju klockrent 8800gtx som e det absolut bästa highend kortet genom tiderna. håller ju än efter 4 år, det kunde man inte säga om de andra korten ni nämnde.

Det var inte det han var ute efter...

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Radeon 9700Pro var ett betydligt större steg mot tidigare generation än vad 8800 serien var. Första Directx9 kortet dessutom.

http://www.nordichardware.com/skrivelser_img/411/UTP.gif

betydligt störe steg?, om man bortser från dx9, fx serien presterade rätt nära, så inget specielt med det

sen att fx var ett enda stor mislykande är en annan 5a

ati hadeju båda 2x och 3x innan dom var ikapp med 4x serien mot 8800 korten, sen har det varigt väldigt jämt sen dess

måste nästan vara nåt tidigt kort som borde få den titeln, nu är hoppen så små att man inte ens kan kalla det en uppgradering

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

ni e galna hela bunten. e ju klockrent 8800gtx som e det absolut bästa highend kortet genom tiderna. håller ju än efter 4 år, det kunde man inte säga om de andra korten ni nämnde.

Du har inte funderat på hur det var för fyra år sedan, då man tyckte det var likadant med R 9700P korten

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

3DFX Voodoo II, gärna i SLI...
Har för mig att det steget mellan I och II var riktigt stort, men kan minnas lite snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

betydligt störe steg?, om man bortser från dx9, fx serien presterade rätt nära, så inget specielt med det

sen att fx var ett enda stor mislykande är en annan 5a

ati hadeju båda 2x och 3x innan dom var ikapp med 4x serien mot 8800 korten, sen har det varigt väldigt jämt sen dess

måste nästan vara nåt tidigt kort som borde få den titeln, nu är hoppen så små att man inte ens kan kalla det en uppgradering

Geforce FX släpptes ca ett halvår efter Radeon9700Pro och var trots det ganska mycket långsammare dessutom i kombination med att det genererade enorma mängder värme. Men visst var även Geforce FX ett stort steg i prestanda jämfört med Geforce4 och Radeon 8500 som var generationerna innan. Radeon 9700Pro släpptes i augusti 2002 och klarar trots det av många av dagens spel om man ställer ner upplösningen lite. Helt klart så var det ett betydligt större lyft mot föregående generation än vad 8800 serien var.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Geforce FX släpptes ca ett halvår efter Radeon9700Pro och var trots det ganska mycket långsammare dessutom i kombination med att det genererade enorma mängder värme. Men visst var även Geforce FX ett stort steg i prestanda jämfört med Geforce4 och Radeon 8500 som var generationerna innan. Radeon 9700Pro släpptes i augusti 2002 och klarar trots det av många av dagens spel om man ställer ner upplösningen lite. Helt klart så var det ett betydligt större lyft mot föregående generation än vad 8800 serien var.

Jo, man får ju räkna med att 8800GTX klarar spelen på halvdan grafik och ska man räkna på halvdan grafik klarade 9700PRO spelen MÅNGA år. Dessutom kom 9700PRO i ett skede då grafiken utvecklades rätt mycket. Ta UT2003 som exempel, vansinnigt snyggt spel på sin tid, och sedan rasade det bara på.

Lite intressant är att när dom presenterade Doom 3 på E3 så gjordes det med ett 9700PRO.

Dessutom tycker jag det är lite dumt att hylla 8800GTX för att det fortfarande klarar dagens spel helt hyfsat, iom att 8800GTS som väl inte ens kostade hälften också klarar dagens spel om man ställer ner grafiken en hel del. 9700PRO var inte så extremt dyrt (hyfsat dyrt för sin tid, visst, men inte lika dyrt som en komplett dator som 8800GTX var) och lyckades ändå stå sig så bra, så länge. Och då hävdar jag som sagt att grafiken då utvecklades mer än den gjort idag. Ta Doom 3 mot spelen som kom 4 år innan det, och ta dagens spel och jämför med t.ex Bioshock och andra spel som kom när 8800GTX var aktuellt så är skillnaden inte så vansinnigt stor.

Permalänk
Medlem

vodoo och 9700 pro, gjorde rejäla "hopp" från konkurensen i prestanda. idag känns dator branchen ganska tråkig då alla ligger mkt närmare varandra och det skiljer inte alls speciellt mkt i prestanda. hoppas bulldozer gör ett skutt skulle vara kul, mer troligt är väll att den blir ganska medioker i samma klass som sandybridge(som iofsig klockar sjukt bra).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

kulram ->pc

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Jag har varit borta från datorscenen en längre tid men lägger ändå ett gott ord för 3DFX Voodoo II som var det första grafikkortet jag skaffade. Kommer väl ihåg hur mycket bättre Half Life kändes med det kortet i burken, helt otrolig skillnad.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

vodoo två het klart, inte för att det var tekniskt avancerat i sig utan för att det låg perfekt vad det gäller spellanseringar. allt var nytt och häftigt, nytt på riktigt

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Det första 3d-kortet jag hade var nog det mest imponerande och det var Diamond Monster 3D (Voodoo 1). Det blev sån otrolig skillnad mot tidigare att man bara gapade.
Idag så ser man aldrig såna enorma kliv framåt som man gjorde då.
Spelen på PC har stagnerat rent grafiskt och det kan vi tacka konsollvägen dom flesta spelföretag har valt att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

http://www.cg.tuwien.ac.at/hostings/cescg/CESCG-2000/MHadwige...

Det är inte ofta man ser så påtagliga förbättringar.

Varför ser man inte sånt här nu för tiden? :/

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Varför ser man inte sånt här nu för tiden? :/

konsolportning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

http://www.cg.tuwien.ac.at/hostings/cescg/CESCG-2000/MHadwige...

Det är inte ofta man ser så påtagliga förbättringar.

Det där är ju som dag och natt.

Permalänk
Medlem

Det här är ju nästan en "no-question" då det finns ett svar rent statisktiskt.

3DFX VooDoo är den överlägsna vinnaren, inte för att jag säger det utan faktamässigt.

När kortet lanserades förbättrade kortet prestandan i DOOM med 1400% !!!

Finns inget annat kort som varit i närheten av det. Gamla hjältar som 9800Pro m fl förbättrade befintlig prestanda med 40-50% vilket var super på den tiden, men ingen är i närheten av 3Dfx som var det första kortet som verkligen revolutionerade marknaden.

Intressant var att det spelade egentligen ingen roll vilken tillverkare du använde dig av så länge du körde 3Dfx egna chip. De var ju många Pure 3d, Diamond, Righteous m fl. som slogs om oss köpare.

Satte man SLI på den tiden så gav det ungefär samma prestandaförbättring procentuellt som i dagsläget, så det var inget revolutionerande i sig, mer att man gavs möjligheten.

Permalänk
Medlem

Korrekt bortsett från att 9800pro i princip var ett 9700pro med lite uppskruvade klockfrekvenser. Prestandaskillnaden var inte särskilt stor. SLI kom först med Voodoo2 om man bortser från arkadmaskiner. Sen så fanns det faktiskt andra kort med 3d stöd även då Voodoo1 kom men inte med samma prestanda eller till överkomligt pris.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

ni e galna hela bunten. e ju klockrent 8800gtx som e det absolut bästa highend kortet genom tiderna. håller ju än efter 4 år, det kunde man inte säga om de andra korten ni nämnde.

Kan nog också bero på att spelutvecklingen sen 2007 är konsollport hela bunten

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Jo ni har helt rätt, Voodoo Korden var rätt balla, har haft både voodoo 1 å 2, har för mig man kunde höja upplösningen me 2 kort i sli jämfört med när man körde 1. å så slapp man fläktarna. Doom tyckte jag itne var så super men kommer ihåg quake 2 å nfs 2 som fick nytt liv tack vare 3dfx korten. Skaffade mig ett Voodoo Banschee som skulle konkurera med riva tnt korten från nvida men då funkade inte 3d i nfs.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Jag skulle nog våga satsa mina pengar på att något utav 3dfx Voodoo korten men även måste jag säga att jag personligen alltid varit grymt imponerad utav Riva TNT korten både 1:an och 2:an som kom i slutat av 90-talet om jag inte är helt ute och cyklar.

Kommer ihåg att dessa kort verkligen var grymma som fan och jag klockade och körde ganska länge med ett sådant kort i en utav mina burkar.

Dock är ju några inne på Ati 9700 kortet eller 1950 modellerna vilka jag också haft och har tyckt varit riktigt grymma.

Svårt är det men tycker helt klart att förr var det mycket mer skillnad när man uppgraderade sin dator jämfört med hur det är i dag. Var ju rätt fett när man gick ifrån Voodoo 3 till Geforce osv.

Mvh,
Viper@God