Få äpplet att sluta lysa

Permalänk
Medlem

Få äpplet att sluta lysa

Hej sweclockers.
Jag undrar om det finns något sätt eller program som gör att äpplet på baksidan att sluta lysa. Jag vill fortfarande kunna ha skärmen på högsta ljus utan att äpplet lyser.
Tacksam för svar

cjal

Permalänk
Medlem

Måla över med svart/vitt?

Nejmen seriöst så har jag för mig att det fanns ett galleri här som du kanske kan få inspiration från om hur du ska gå tillväga.

då en person "moddade fram" retrologgan istället för den nya vita.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Måla över med svart/vitt?

Hade gjort det om jag hade ägt datorn men nu är det så att kommunen äger den och jag bara lånar den medan jag går i skolan

Permalänk
Medlem

använd sivertejp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

använd sivertejp?

Skulle helst föredra om det fanns något program för det man jag antar att det får bli min nödlösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Måla över med svart/vitt?

Ja, det var ju seriöst.

TS, se till att du tar för vana att förklara lite mer, antar att du vill att vi ska gissa oss till att du har kanske en macbook? Även om det inte är så svårt i detta fall men ändå.

Vad jag vet så är det ingen "extra" funktion som sätts igång och drar mer batteri utan det är backlight'en för ljusstyrkan till skärmen som lyser igenom. Du kan således inte inaktivera den utan du får i så fall öppna upp skärmen och sätta något svart över.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Ja, det var ju seriöst.

TS, se till att du tar för vana att förklara lite mer, antar att du vill att vi ska gissa oss till att du har kanske en macbook? Även om det inte är så svårt i detta fall men ändå.

Vad jag vet så är det ingen "extra" funktion som sätts igång och drar mer batteri utan det är backlight'en för ljusstyrkan till skärmen som lyser igenom. Du kan således inte inaktivera den utan du får i så fall öppna upp skärmen och sätta något svart över.

Ledsen för min dåliga förklaring. Blev en påskyndad beskrivning eftersom jag sitter på matte lektion.
Kanske är värt att öppna den och sätta ett papper eller något annat så att äpplet inte lyser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Ja, det var ju seriöst.

TS, se till att du tar för vana att förklara lite mer, antar att du vill att vi ska gissa oss till att du har kanske en macbook? Även om det inte är så svårt i detta fall men ändå.

Vad jag vet så är det ingen "extra" funktion som sätts igång och drar mer batteri utan det är backlight'en för ljusstyrkan till skärmen som lyser igenom. Du kan således inte inaktivera den utan du får i så fall öppna upp skärmen och sätta något svart över.

ja, eftersom det är skärmens ljus som bara lyser igenom så äre typ de bästa lättaste alternativen att måla över eller täcka på något sätt.

Permalänk
Medlem

vad är problemet med det?

Permalänk
Medlem

köp ett gelaskin typ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Apple lär bli vansinniga

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn/skärmen så slocknar äpplet. Äpplet lyses upp utav bakgrundsbelysningen på skärmen och kan inte stängas av. Visa istället att du är en stolt Mac-användare!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Stäng av datorn/skärmen så slocknar äpplet. Äpplet lyses upp utav bakgrundsbelysningen på skärmen och kan inte stängas av. Visa istället att du är en stolt Mac-användare!

Blir lite svårt att stänga av datorn så äpplet slutar lysa om han vill använda datorn samtidigt.

Permalänk
Medlem

varför vill du att den inte ska lysa? :S

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

varför vill du att den inte ska lysa? :S

Det kan finnas flera skäl. Ett axplock kan vara om man ska använda datorn diskret och inte vill visa för hela världen i ett mörkt rum att man har en Mac, att man inte vill vara ett arrogant rövhål i ett mörkt rum på en presentation, eller för att det är onödigt smink och faller inte i definitionen av "stilrent" enligt vissa...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

gör som jag gjorde med skoldatorn jag fick låna (va ingen mac ifs men ändå)
å sätt en http://evilmadscience.com/else/62-bugs-stickers över äpplet

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Apple lär bli vansinniga

Ja. Är det ens tillåtet enligt licensvillkoren?

Permalänk
Avstängd

Steve Jobs gråter hemma i sängen om han råkar läsa denna tråden...

Permalänk
Medlem

Passar på att låna den här tråden lite; kan man på något sätt i OS X stänga av power-knappen, så att man sätter på macbooken med knappen men i själva OS:et så händer ingenting när man trycker på den? Då skulle man nämligen kunna slippa oroa sig över folk som tycker att det är läskigt kul att stänga av ens mac....

Förlåt för offt men hittar verkligen inget svar på den här frågan.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Passar på att låna den här tråden lite; kan man på något sätt i OS X stänga av power-knappen, så att man sätter på macbooken med knappen men i själva OS:et så händer ingenting när man trycker på den? Då skulle man nämligen kunna slippa oroa sig över folk som tycker att det är läskigt kul att stänga av ens mac....

Förlåt för offt men hittar verkligen inget svar på den här frågan.

Förstår inte helt vad du menar, du vill att power knappen inte ska kunna stänga av datorn?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

Förstår inte helt vad du menar, du vill att power knappen inte ska kunna stänga av datorn?

Exakt, kanske skrev lite konstigt där!

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wasidop:

Exakt, kanske skrev lite konstigt där!

Det lär ju (som i alla PCs också) vara hårdkodat att den stängs av när man hållit in ett par sekunder. Om OS:et hänger sig när man stängt av knappen annars så får man väl skruva upp datorn och rycka ur batteriet...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det lär ju (som i alla PCs också) vara hårdkodat att den stängs av när man hållit in ett par sekunder. Om OS:et hänger sig när man stängt av knappen annars så får man väl skruva upp datorn och rycka ur batteriet...

Mjo men i windows så kan man ta bort så att power-knappen inte gör nåt om man bara trycker på den som vanligt men att det fortfarande funkar att hålla inne den, tycker ju att det borde finnas några liknande inställningar i OS X men jag är helt borta i det operativ-systemet.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det lär ju (som i alla PCs också) vara hårdkodat att den stängs av när man hållit in ett par sekunder. Om OS:et hänger sig när man stängt av knappen annars så får man väl skruva upp datorn och rycka ur batteriet...

Tror han menar så att polare inte kan komma fram och snabbt klicka shutdown enter så att datorn stängs av för att jävlas.

Skrivet av wasidop:

Mjo men i windows så kan man ta bort så att power-knappen inte gör nåt om man bara trycker på den som vanligt men att det fortfarande funkar att hålla inne den, tycker ju att det borde finnas några liknande inställningar i OS X men jag är helt borta i det operativ-systemet.

Testa super shutdown, det kanske kan vara något för dig. Annars om du har text upper i en ordbehandlare som inte är sparad så kommer den fråga dig att spara innan den stängs och då kan du bara trycka cancle, jag har själv alltid text edit på med lite text i. Jag har inte hittat något sätt som man tekniskt kan stänga av den som i Windows men om du hittar något så får du ju gärna säga till. Jag vet inte om det går att göra något med controller mate kanske (typ om någon klickar shutdown så skickar den automatsikt ett escape klick).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Får jag våga föreslå att man kanske ska se över sin umgängeskrets om man behöver lösa att avstängningsknappen stänger av datorn, på grund av att folk "jävlas" och stänger av den på "skoj" :D?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Har bara läst rubriken.
Mitt svar är: Köp inte äpplen från Japan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Filleokus:

Får jag våga föreslå att man kanske ska se över sin umgängeskrets om man behöver lösa att avstängningsknappen stänger av datorn, på grund av att folk "jävlas" och stänger av den på "skoj" :D?

I mitt fall handlar det snarare om i skolan på lektioner där kurserna man valt påverkar vilka man är runt. Jag antar att wasidop har problemet av samma eller liknande anledning. Det är ju knappast som att någon gör det hemma eller när man tar med laptopen hem till polare.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]