Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat få problem med mitt CG3100, disconnects i spel, tappar anslutning helt, tappar anslutning när DHCP ska uppdateras osv osv.

Fungerade "Ok" i början när jag skaffade Comhem.
Vet inte vad som är problemet.
Har stängt av Ip Flood och allt det som rekomenderats..

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Skrivet av Orio:

Jag har precis börjat få problem med mitt CG3100, disconnects i spel, tappar anslutning helt, tappar anslutning när DHCP ska uppdateras osv osv.

Fungerade "Ok" i början när jag skaffade Comhem.
Vet inte vad som är problemet.
Har stängt av Ip Flood och allt det som rekomenderats..

Testat logga in i modemet och stängt av NAT? Modemet bootar om om du genomför den inställningen och startar upp utan routerdelen. Kolla om det är stabilare då.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har OnDemand-boxen (Motorola) och 100/10 mbps med Netgear Cg3100 (har kollat så att den använder senaste firmware). Problemet är att jag inte verkar kunna få internetaccess till OnDemand-boxen. Jag fattar inte vad jag kan ha gjort för fel, jag har startat om prylarna tusen gånger (dragit ut sladdar osv, bytt nätverkssladd) men det fungerar inte. Lampan för porten lyser rött på modemet när jag kopplar in boxen, vilket jag tycker verkar misstänkt, men jag har provat att byta såväl port som nätverkssladd och det lyser ändå rött...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Sen jag fick den har jag haft diverse små problem. Uppkopplingen går ner några sekunder till och från ibland. Detta är jävligt störande, då det brukar ske mest under perioder jag köpt något nytt online spel eller liknande.
Dessutom är jag inne på mitt tredje cg3100 modem eftersom de två tidigare gått sönder.

jag har inget ipflood aktiverat, har få portar öppna och inga speciella konstiga inställningar. väldigt störande.
Jag är sjukt missnöjd med com hem överlag och väntar tills den dagen (någon gång iår) som jag får fiber

Detta är precis vad jag tycker och tänker. Samma sak har hållt på och jävlats sen jag skaffade comhem 100/10 ett år bak.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av DavidN:

Hej,

Jag har OnDemand-boxen (Motorola) och 100/10 mbps med Netgear Cg3100 (har kollat så att den använder senaste firmware). Problemet är att jag inte verkar kunna få internetaccess till OnDemand-boxen. Jag fattar inte vad jag kan ha gjort för fel, jag har startat om prylarna tusen gånger (dragit ut sladdar osv, bytt nätverkssladd) men det fungerar inte. Lampan för porten lyser rött på modemet när jag kopplar in boxen, vilket jag tycker verkar misstänkt, men jag har provat att byta såväl port som nätverkssladd och det lyser ändå rött...

Lanlamporna på modemet lyser rött om man inte har gigabitnätverkskort i den inkopplade enheten, helt korrekt att den lyser så till din On Demandbox med andra ord.

Jag tycker du ska testa slå en pling eller maila till Com Hem, kan vara något registreringsfel hos dem kanske? Inkopplingen av boxen bör man ju inte misslyckas med så kan vara att de måste registrera om boxen i sina system.

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Detta är precis vad jag tycker och tänker. Samma sak har hållt på och jävlats sen jag skaffade comhem 100/10 ett år bak.

Får du stabil uppkoppling om du loggar in i modemet och stänger av NAT? Isåfall sitter i felet i Com Hems nät utan i routern i modemet. Kan vara bra att veta vad man ska vara arg på, hårdvaran eller fastighetsnätet

Permalänk

Som vanligt på söndagar så stiger min ping i spelet Darkfall från runt 55 till över 900. ComHems intelligensbefriade support säger att det inte beror på dom... jag är övertygad om att detta är en ren lögn.
Vad kan dessa skillnader i ping bero på?
Det är bara ComHem's kunder som drabbas. vi är flera som vecka efter vecka varit i kontakt med ComHem om detta.
Sista beskedet från Comhem var att det var Telias fel

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Skrivet av Främling:

Som vanligt på söndagar så stiger min ping i spelet Darkfall från runt 55 till över 900. ComHems intelligensbefriade support säger att det inte beror på dom... jag är övertygad om att detta är en ren lögn.
Vad kan dessa skillnader i ping bero på?
Det är bara ComHem's kunder som drabbas. vi är flera som vecka efter vecka varit i kontakt med ComHem om detta.
Sista beskedet från Comhem var att det var Telias fel

Har Com Hem men lirar inte det spelet. Men posta en traceroute mot servern så har vi lite diskussionsunderlag här i tråden

Misstänker att servern står utomlands eftersom då Telia brukar vara den vanligaste vägen för trafik ut ur landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Får du stabil uppkoppling om du loggar in i modemet och stänger av NAT? Isåfall sitter i felet i Com Hems nät utan i routern i modemet. Kan vara bra att veta vad man ska vara arg på, hårdvaran eller fastighetsnätet

Händer med både med och utan nat... Det är garanterat comhem som strular, inte utrustningen.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Mitt nät har varit helskumt till och från ända sedan i julas.
Fick ett nytt modem (Netgear cg3100), funkade klockrent i nån månad. Sen började det att hänga sig, samt gå ned i hastighet till typ 5Mbps oftast på sena kvällar. Wifi:n är typ obefintligt ända sedan en månad sen eller liknande.
Satt på min Macbook och tankade i 8mb/s hela tiden. Nu pikar den på 7mb/s i en till två minuter innan den går den till runt 800kb/s och efter nån timme är skiten typ död. Men, jag är självklart medveten om att ett kabelmodem med nat och wifi som jag enbart indirekt har betalat för är ren skit. Men varför skickar dom ut dessa produkter när dom suger kuk.

Jag bor på södermalm i stockholm.
Någon som upplever liknande problem som jag?

Permalänk
Skrivet av FinurligFilur:

Har Com Hem men lirar inte det spelet. Men posta en traceroute mot servern så har vi lite diskussionsunderlag här i tråden

Misstänker att servern står utomlands eftersom då Telia brukar vara den vanligaste vägen för trafik ut ur landet.

Servern står i tyskland.

Spårar route till 77.95.25.69 över ett maximalt antal av 30 hopp

1 7 ms 13 ms 16 ms TO-DOC-1-Bu70.comhem.se [80.216.32.1]
2 * * * Begäran gjorde timeout.
3 8 ms 8 ms 7 ms 83.255.245.222
4 23 ms 7 ms 7 ms s-b3-link.telia.net [213.248.99.85]
5 7 ms 7 ms 7 ms s-bb1-link.telia.net [80.91.249.221]
6 34 ms 35 ms 33 ms ffm-bb1-link.telia.net [80.91.248.53]
7 34 ms 35 ms 37 ms ffm-b8-link.telia.net [80.91.254.73]
8 35 ms 35 ms 35 ms fusionstorm-ic-139913-ffm-b8.c.telia.net [213.24
8.66.70]
9 34 ms 33 ms 35 ms 77.95.25.14
10 35 ms 33 ms 43 ms 77.95.25.69

Spårning utförd.

Vad menas med begäran gjorde timeout?

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Servern står i tyskland.

Spårar route till 77.95.25.69 över ett maximalt antal av 30 hopp

1 7 ms 13 ms 16 ms TO-DOC-1-Bu70.comhem.se [80.216.32.1]
2 * * * Begäran gjorde timeout.
3 8 ms 8 ms 7 ms 83.255.245.222
4 23 ms 7 ms 7 ms s-b3-link.telia.net [213.248.99.85]
5 7 ms 7 ms 7 ms s-bb1-link.telia.net [80.91.249.221]
6 34 ms 35 ms 33 ms ffm-bb1-link.telia.net [80.91.248.53]
7 34 ms 35 ms 37 ms ffm-b8-link.telia.net [80.91.254.73]
8 35 ms 35 ms 35 ms fusionstorm-ic-139913-ffm-b8.c.telia.net [213.24
8.66.70]
9 34 ms 33 ms 35 ms 77.95.25.14
10 35 ms 33 ms 43 ms 77.95.25.69

Spårning utförd.

Vad menas med begäran gjorde timeout?

Hopp nummer två orkar inte skicka ICMP tillbaka till dig. Antingen för att den är konfad för det eller för att den har tillräckligt med annat att göra (att skyffla viktigare trafik än att svara på echo).

Permalänk
Medlem

Behöver man aktivera Nat om man kör telefoni också?

Jag har kopplat in min telefon till modemet och till vägguttaget men lamporna för telefoni lyser inte.

Edit: stavning

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RoleX:

Behöver man aktivera Nat om man kör telefoni också?

Jag har kopplat in min telefon till modet och till vägguttaget men lamporna för telefoni lyser inte.

Nej, telefonin funkar oberoende av NAT. Hör med KT att telefonin verkligen är aktiverad på ditt modem/router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanel:

Nej, telefonin funkar oberoende av NAT. Hör med KT att telefonin verkligen är aktiverad på ditt modem/router.

Tack, ringde KT och mycket riktigt så var den inte aktiverad på korrekt sätt fastän de sa att den kopplades in för några dagar sen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Just nu upplever jag lagg, var 4-5e sekund laggar det till och jag kan inte göra något, i detta fallet i Heroes of newearth.. Började helt plötsligt.

EDIT:

Hmm..

Kollade i loggen till routern.

Då står det såhär..
DESC: TCP- or UDP-based Port Scan
COUNTS: 92
LAST TIME: Thu Apr 21 18:12:41 2011
TARGET: min ip
SOURCE: 83.255.245.11:53

Kollade upp lite om ipet. och det verkar tillhöra comhem, någon nameserver eller liknande, eller har jag något vidrigt malware på min dator som söker av mig? Sökt igenom med mbam utan att hitta något och har uppdaterat windows defender o allt sånt på.

IP Information - 83.255.245.11:53 IP address: 83.255.245.11:53 Reverse DNS: resolver1.comhem.se. Reverse DNS authenticity: [Verified] ASN: 39651 ASN Name: COMHEM-SWEDEN (Com Hem Sweden) IP range connectivity: 1 Registrar (per ASN): RIPE Country (per IP registrar): SE [Sweden] Country Currency: SEK [Sweden Kronor] Country IP Range: 83.248.0.0 to 83.255.255.255 Country fraud profile: Normal City (per outside source): Stockholm, Stockholms Lan Country (per outside source): SE [Sweden] Private (internal) IP? No IP address registrar: whois.ripe.net Known Proxy? No Link for WHOIS: 83.255.245.11:53

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Behöver man aktivera Nat om man kör telefoni också?

Jag har kopplat in min telefon till modemet och till vägguttaget men lamporna för telefoni lyser inte.

Edit: stavning

Citerar mig själv

Lustigt nog menar comhem att det är fel på mitt modem. De har fixxat så att telefonin är inkopplad nu, när jag ringer ut så fungerar det alldeles utmärkt men så fort jag får samtal så startas hela modemet om.

De ska nu skicka ett nytt modem till mig vilket jag tycker är riktigt konstigt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoleX:

Citerar mig själv

Lustigt nog menar comhem att det är fel på mitt modem. De har fixxat så att telefonin är inkopplad nu, när jag ringer ut så fungerar det alldeles utmärkt men så fort jag får samtal så startas hela modemet om.

De ska nu skicka ett nytt modem till mig vilket jag tycker är riktigt konstigt.

Modemet är ju tyvärr inte det bästa man kan få..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Modemet är ju tyvärr inte det bästa man kan få..

Finns det nåt bättre modem för 100/10 ???

Permalänk
Medlem

Det finns inget funktionsfel på CG3100. Till er som kör trådlöst: Köp en egen router. Förlita er inte på att er ISP ska leverera en fullt fungerade WiFI AP. 2.4GHz är ett öppet frekvensband, har inget med modemet/Comhem eller något annat att göra, så snälla sluta gnälla, är ju bara pinsamt.

Det finns inget "bättre" modem. Så köp en egen router, då är det isåfall det ni ska ha, modemet fungerar klockrent som modem (brygga).

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Medlem

Man blir ju helt galen, Iom att comhem skickar ut nytt modem till mig, verkar det som de har stäng av mitt gamla modem sen igår.. Trodde först det var lokala störningar men inga lampor i modemet lyser nu när jag tittar. Endast lamporna för switchen (1-4) som lyser.

Dårarna tror väl att jag fått det nya modemet idag söndag?!! och imorgon lär jag ju inte få ett modem heller då det är en röd dag. Får skälla ut dem och fråga vad fan de håller på med.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Tele2
Skrivet av RoleX:

Man blir ju helt galen, Iom att comhem skickar ut nytt modem till mig, verkar det som de har stäng av mitt gamla modem sen igår.. Trodde först det var lokala störningar men inga lampor i modemet lyser nu när jag tittar. Endast lamporna för switchen (1-4) som lyser.

Dårarna tror väl att jag fått det nya modemet idag söndag?!! och imorgon lär jag ju inte få ett modem heller då det är en röd dag. Får skälla ut dem och fråga vad fan de håller på med.

Hej,

Om det endast är lamporna för switchen som lyser så beror det inte på att vi har loggat ut modemet, utan det kan bero på att man använder fel nätadapter, den adapter som skall vara till modemet skall ha Output: 12V 2,5A.

Använder man rätt adapter så är det troligtvis modemet som har slutat att fungera.

Med vänliga hälsningar
Fredrik Söderlund
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Om det endast är lamporna för switchen som lyser så beror det inte på att vi har loggat ut modemet, utan det kan bero på att man använder fel nätadapter, den adapter som skall vara till modemet skall ha Output: 12V 2,5A.

Använder man rätt adapter så är det troligtvis modemet som har slutat att fungera.

Med vänliga hälsningar
Fredrik Söderlund
Kundservice

Varför är det så att man alltid blir dumförklarad hos comhem?

Självklart är det rätt adapter, varför skulle jag få för mig att byta adapter mitt i allt?, modemet slutade att fungera bara sådär.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Tele2
Skrivet av RoleX:

Varför är det så att man alltid blir dumförklarad hos comhem?

Självklart är det rätt adapter, varför skulle jag få för mig att byta adapter mitt i allt?, modemet slutade att fungera bara sådär.

Hej,

Det är naturligtvis väldigt tråkigt om du tar det som att vi dumförklarar dig, det är inte alls vår mening.

Varför vi skriver att det kan bero på att man använder fel nätadapter är för att verkligheten ser ut så att väldigt många har andra elektroniska utrustningar i anknytning till modemet och vi ser väldigt ofta ärenden där kunder har diverse olika oförklarliga fel på sin uppkoppling och vid närmare undersökning så visar det sig att man har lyckats förväxla nätadaptrarna mellan olika utrustningar.

Hoppas detta ger en liten bättre insikt på varför vi ställer vissa frågor.

Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund
Kundservice

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med mitt modem som upprepar sig efter allt från 1-36h. Jag har provat stänga av NAT och kört min DIR-655 som router men det löser inte mitt problem med att jag fryslaggar så fort modemet varit igång en längre stund och blivit belastad.

Kan detta vara relaterat till att modemet är defekt? För så fort jag startar om modemet så försvinner fryslagget och uppkopplingen flyter som vanligt i fps-spel som normalt sett är ganska pingkrävande...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Vilken mac-adress?

Jag ringde igår och beställde ett internetabonnemang. Jag har sen tidigare ett Scientific Atlanta epx2203 modem. De ville då veta Mac-adressen till modemet. Problemet är bara att varken jag eller tjejen på comhem visste vilken av mac-adresserna som står på modemet som det ska vara. Står en "MTA MAC" och en "CM MAC". Vilken är det som comhem behöver? Har försökt söka på nätet men inte lyckats hitta någon information angående detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidN:

Hej,

Jag har OnDemand-boxen (Motorola) och 100/10 mbps med Netgear Cg3100 (har kollat så att den använder senaste firmware). Problemet är att jag inte verkar kunna få internetaccess till OnDemand-boxen. Jag fattar inte vad jag kan ha gjort för fel, jag har startat om prylarna tusen gånger (dragit ut sladdar osv, bytt nätverkssladd) men det fungerar inte. Lampan för porten lyser rött på modemet när jag kopplar in boxen, vilket jag tycker verkar misstänkt, men jag har provat att byta såväl port som nätverkssladd och det lyser ändå rött...

det ska lysa rött. Får du inte igång OnDemand, så gör dessa grejer (som de ändå kommer att fråga efter på KT):
1: gör samtliga komponenter strömlösa 10 sekunder, starta om och testa
2: gör en fabriksåterställning
när ingen av dessa har fungerat, så ringer du in till KT, så att de lägger om ditt modem och digitalbox i systemet. Får du någon kunnig så tar det 3-6 minuter, annars kan det ta 5-10 Det är väldigt ofta så att kunderna inte har fungerande OnDemand pga. systemet hos ComHem, snarare än att kunden gjort fel.

Skrivet av freeski:

Jag ringde igår och beställde ett internetabonnemang. Jag har sen tidigare ett Scientific Atlanta epx2203 modem. De ville då veta Mac-adressen till modemet. Problemet är bara att varken jag eller tjejen på comhem visste vilken av mac-adresserna som står på modemet som det ska vara. Står en "MTA MAC" och en "CM MAC". Vilken är det som comhem behöver? Har försökt söka på nätet men inte lyckats hitta någon information angående detta.

Det tycker man väl att du kan fråga den som frågar efter MAC-numret? sådant bör de väl ändå kunna?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hej,

Kom hem igår från påskfirande och fick inte mitt internet att funka. Ingen kontakt med DNS sa dator, men kunde pinga dns-adresserna utmärkt. Fungerade inte att byta till andra dns-adresser heller. Efter några modem-omstarter gav jag igår upp, och ringde supporten idag.

Fick svaret att mitt modem inte var inloggat mot deras system. Ska återkomma dit ikväll när jag är hemma och har tillgång till S/N alternativ MAC-adress.

Frågan är - hur gick detta till? Har varit borta över påsk, är mitt modem trasigt? Inställningar från comhems sida? Ser helt att man slipper detta igen..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Tele2
Skrivet av freeski:

Jag ringde igår och beställde ett internetabonnemang. Jag har sen tidigare ett Scientific Atlanta epx2203 modem. De ville då veta Mac-adressen till modemet. Problemet är bara att varken jag eller tjejen på comhem visste vilken av mac-adresserna som står på modemet som det ska vara. Står en "MTA MAC" och en "CM MAC". Vilken är det som comhem behöver? Har försökt söka på nätet men inte lyckats hitta någon information angående detta.

Hej,

Som jag förstår dig så pratade du med abonnemangsavdelningen gällande inloggningen. För inloggning av bredband är det CM-MAC som gäller.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk
Medlem

Tjo gott folk! Har lite problem med min uppkoppling. Sitter på 100Mbit från comhem. Köpte ny Xbox 360 Slim igår. Kopplade in tp-kabeln i boxen och i port 2 på modemet/routern. Men saken är den att jag blir nedkopplad från Live! titt som tätt. Kan då välja att logga in på nytt men samtidigt så är det ju sjukt drygt att kopplas ned när man spelar. Någon som vet vad jag ska ställa in i routern för att få det att fungera? I dagsläget så är den inställd som den var när jag fick den. Kan även tillägga att nätet på datorn dör ibland. Försvinner i några sekunder för att sedan fungera igen.

Tacksam för all hjälp med detta bekymmer!