Ansluta två skärmar till MBP?

Permalänk
Medlem

Ansluta två skärmar till MBP?

Jag har en MBP 13" och undrar om jag kan ansluta 2 skärmar till den och isåfall hur?
Båda skärmarna ansluts via DVI och jag har idagsläget en mini displayport - DVI adapter, så förhoppningsvis behöver jag inte köpa någon annan adapter.

Permalänk
Medlem

Är det 2011-modellen borde väl någon slags Thunderbolt gå?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Är det 2011-modellen borde väl någon slags Thunderbolt gå?

Stöd för flera skärmar finns i Displayport; men jag är dock inte säker på hur man använder detta, då jag tycks minnas att detta görs via en kedja (det vill säga MBP --> Skärm 1 --> Skärm2), inte via en splitter.

Permalänk
Medlem

Just nu är den enda möjligheten någon splitter-liknande pryl som t.ex. Matrox Dualhead. Denna lösning är dock en fullösning då den inte ger äkta stöd för två skärmar, istället simulerar den en jättestor skärm som sedan sträcks ut över de två skärmarna.

Men! Thunderbolt i den nya Macbook Pro:n stödjer i teorin 2 skärmar med s.k. DaisyChain med två skärmar (som eXale nämner ovan). Detta kräver dock en skärm som stödjer denna typ utav koppling (TB ingång och vidare TB utgång till en ny skärm). Vad jag vet så finns det inte någon sådan skärm ännu. Möjligen så kommer det kanske en breakout-box för Thunderbolt innan dess så att man kan använda skärmar som inte har specifikt stöd för det. Återstår att se hur det kommer lösas!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Kan rekommendera http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-72682.html, har en bekant som kör flera av dessa, funkar tydligen väldigt bra.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS