Permalänk

Köpt plasma av misstag, funkar?

Jag var ute med en arbetskollega och skulle köpa en tv åt hennes lillebror som ska konfirmeras imorgon, hennes familj hade en budget på runt 4, 4.5 papp. Hursom så åkte vi till Elgiganten idag för att titta på tv-apparater.

Det tv:n främst ska användas till är tv-spel (PS3 och troligtvis Xbox) så jag kände ju spontant att LCD vore bäst (slipper vara rädd att bilden bränns fast). När vi kom in i butiken ropades det ut i högtalarna att butiken skulle stänga inom 5-minuter så det blev ju ett impulsköp... LG 42PT351N

Vi stod och tittade på några LCD-skärmar (40-42") som var i rätt prisklass och i samma vända kom en säljare, han körde lite säljsnack och sa för sport var de dåliga men annars bra, vi förklarade vad tv:n skulle användas till och han sa då att den tv:n vi köpte var den som var bäst till spel.

Sen när vi satt i bilen på väg hem såg vi att vi hade köpt en plasma-tv och sen när jag nu sitter vid datorn och har kollat lite på prisjakt ser jag att det är en HD-ready skärm... som jag har förstått det sitter han ganska nära så det känns ju som att Full-HD hade varit bäst.

Så för att sammanfatta det hela, är det en bra tv vi har köpt eller har min kollega blivit blåst? Är det en tv som man kan ge bort till en 14-årig tv-spelare eller borde vi byta den imorgon?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

Plasma är ju bäst för TV-spel. Så det är bara bra.

Angående HD-ready eller Full-hd så är det ju bara att testa. Är lillebror inte nöjd med upplösningen så märks väl det och ni har 30-dagars öppet köp. Jag själv tycker HD-ready fungerar väldigt bra!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Hedersmedlem

Plama är bra, men det kräver att man sköter dem. Frågan är om en 14 årig har så pass mycket disciplin. Dessutom är många av LG:s plasma tv extra känsliga när det gäller inbränning. Jag hade åkt och bytt den.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Även att plasma drar väldigt mycket ström jämfört med en lcd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

Även att plasma drar väldigt mycket ström jämfört med en lcd.

Jag förstår inte hur det här argumentet fortfarande kan används i Sverige, där vi har värme på 10 månader om året och är bortresta en månad av de övriga två. Löjligt.

Och plasma har inga fördröjningar, något som är bra vid TV-spel. Moderna TV-apparater har program som förhindrar inbränning (enligt mig helt) så det är inget problem.
Däremot är ju Full-HD helt klart önsvärt..men antagligen inget han kommer märka om han inte är intresserad själv..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Jag förstår inte hur det här argumentet fortfarande kan används i Sverige, där vi har värme på 10 månader om året och är bortresta en månad av de övriga två. Löjligt.

Och plasma har inga fördröjningar, något som är bra vid TV-spel. Moderna TV-apparater har program som förhindrar inbränning (enligt mig helt) så det är inget problem.
Däremot är ju Full-HD helt klart önsvärt..men antagligen inget han kommer märka om han inte är intresserad själv..

dock har vi ju en fule kw/h kostnad :P. pröjsa 4papp enbart för el någon månad sedan

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Och plasma har inga fördröjningar, något som är bra vid TV-spel..

Jag förstår inte att den villfarelsen fortfarande lever kvar

TV-apparater gör varierande mängder av spännande bildbehandling och skalning och alltmöjligt annat roligt som bildinterpolering, vilket gör att alla TV-apparater har viss fördröjning...
LCD:er behöver lite overdrive på panelen för att få ner responstiden (minska ghosting) och då ökar oftast förvisso inputlagget lite extra av det (utöver den ovan nämnda processtiden), men det är inte speciellt svårt att hitta en halvdålig plasma som laggar mer än en bra LCD-TV.
Bäst i klassen när det gäller inputlag är sannolikt en plasma (Panasonic ska vara bra tex) och de är även potentiellt skarpare vid rörelser, men räkna inte med att en skärm är fri från fördröjningar bara för att det är en plasma!

För en spel-TV tänkt att använda på nära håll av en grabb med potentiellt halvkass disciplin skulle jag nog överväga byta till en full-HD LCD, men smaken är som baken.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

Även att plasma drar väldigt mycket ström jämfört med en lcd.

Det var förr då de drog 300-400w.

Denna plasman anges till 131w vilket inte är mycket.

Permalänk
Medlem

Elgiganten har annars 30 dagars öppet köp så det är ju bara att byta om du inte är nöjd

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Om han bara skall spela 360 och PS3 på den är det skit samma med full-HD. Det är bara några få spel som körs i 1080p på konsolerna då de inte klarar av detta i mer krävande spel. De flesta spel körs faktiskt inte ens i 720p!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ja, helt onödigt med Full-HD egentligen eftersom så få spel utnyttjar detta.

MEN, jag hade mått bättre om upplösningen hade varit iaf 1280x720, nu är den 1024x768 (enligt prisjakt) vilket inte känns så jättebra.

Jag hade lämnat tillbaka den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oavsett om spel körs i 1920x1080 eller 1280x720 (för att inte nämna om TV har en upplösning på 1024x768, som i detta fall), så föredrar i alla fall jag att inte störas av tydliga rutnät när man sitter någorlunda nära då pixlarna är så jäkla stora vid 1280x720 (1024x768) på en 42" TV.

Permalänk
Medlem

låt han testa den. elgiganten har ju sina 30 dagar nöjd kund garanti. så de e bara testa på o se till att packa ner allt sen om han inte är nöjd då de bara e o åka tbx me tvn o säga att man inte är nöjd då den inte levde upp till förväntningarna. så får ni gå in o välja ny

Permalänk
Medlem

Jag köpte http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=587751 för drygt 1 månad sedan och jag använder den som dator skärm samt till mitt PS3 och Nintendo Wii, funkar perfekt till allting Kan starkt rekommendera denna TV faktiskt. Otroligt prisvärd och jag tycker den ger hyffsat bra kvalité på bilden faktiskt, minst lika bra som min BenQ skärm jag hade innan. Visserligen inte bättre än en IPS panel men jag vet inte om man får så mkt bättre på denna budget från en TV.

Kan inte uttala mig om högtalaren dock, gav inget vidare intryck de få sekundrarna jag hade på dem innan jag bytte till mina 2 golvisar istället men jag tycker inte man ska bry sig om ljudet från en TV ändå då de aldrig är något att hänga i granen

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Ja, helt onödigt med Full-HD egentligen eftersom så få spel utnyttjar detta.

MEN, jag hade mått bättre om upplösningen hade varit iaf 1280x720, nu är den 1024x768 (enligt prisjakt) vilket inte känns så jättebra.

Jag hade lämnat tillbaka den.

Inte så onödigt. Tv är något man inte byter så ofta så en 1080p hade varit trevligt. Då vet man att den klarar av alla filmer och spel som har stöd för 1080p 5-8 år framåt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nicklas1988:

Plasma är ju bäst för TV-spel. Så det är bara bra.

Varför skulle plasma vara bäst? Det finns gott om dåliga plasma-tv såväl som det finns dåliga s.k. lcd-tv.

Skrivet av PlexGear:

Även att plasma drar väldigt mycket ström jämfört med en lcd.

Beror på modell och vad för bild som visas.

Skrivet av anden12:

Jag förstår inte hur det här argumentet fortfarande kan används i Sverige, där vi har värme på 10 månader om året och är bortresta en månad av de övriga två. Löjligt. Och plasma har inga fördröjningar, något som är bra vid TV-spel. Moderna TV-apparater har program som förhindrar inbränning (enligt mig helt) så det är inget problem.
Däremot är ju Full-HD helt klart önsvärt..men antagligen inget han kommer märka om han inte är intresserad själv..

En tv är inte ett effektivt sätt att värma upp sin bostad med. Självklart har plasma fördröjningar.

Skrivet av SUMITOMO:

Det var förr då de drog 300-400w. Denna plasman anges till 131w vilket inte är mycket.

Det är fortfarande mer än dubbla förbrukning mot en energisnål tv i samma storlek. Om 131w är mycket eller lite får man tycka var för sig..

Skrivet av Hulle:

Om han bara skall spela 360 och PS3 på den är det skit samma med full-HD. Det är bara några få spel som körs i 1080p på konsolerna då de inte klarar av detta i mer krävande spel. De flesta spel körs faktiskt inte ens i 720p! /hulle.

Det är sant att relativt få spel idag utnyttjar 'full-hd'. Det kan dock självklart förändras inom en snar framtid. Dessutom är förutsättningarna helt annorlunda om man ska använda tvn som datorskärm.

Skrivet av anarkizt:

Ja, helt onödigt med Full-HD egentligen eftersom så få spel utnyttjar detta. MEN, jag hade mått bättre om upplösningen hade varit iaf 1280x720, nu är den 1024x768 (enligt prisjakt) vilket inte känns så jättebra. Jag hade lämnat tillbaka den.

Vid datorspel, filmvisning, surfande mm är 'full-hd' inte alls onödigt.

Permalänk
Skrivet av anon96120:

Varför skulle plasma vara bäst? Det finns gott om dåliga plasma-tv såväl som det finns dåliga s.k. lcd-tv.

Tänkte rent generellt. För en billigare peng får man oftast bättre bild och "hastighet" på TV:n som jag har förstått det iaf. Det är klart det finns dåliga plasma, men det har väl inte riktigt med saken att göra

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Ska man faktiskt titta på TV är ju plasma klart att föredra. Bara svärtnivån är ju ofantligt mycket bättre än en LCD. Vilket jag ofta stör mig på, då jag själv har en LCD.

Permalänk
Medlem

1024x768 (om prisjakts uppgift stämmer) ställer till problem. Det innebär nämligen att pixlarna inte är kvadratiska, och då blir bilden förvrängd om man kör pixelmappat. För att få korrekt 16:9-format på bilden med bibehållen läsbarhet på text är förmodligen 1024x576 den bästa upplösningen man kan använda.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Har en hyfsat ny Alienware LCD till datorn och en "gammal" Pioneer (pdp-435pe) plasma, färgerna är matta och tråkiga på LCD,n nästan som om det låg en grå suddig hinna framför bilden. På plasman känns dom klarare, mer levande. Vet inte om det är min LCD som är dålig men det blir nog inge LCD igen för mig.

Har somnat med TV,n på flera gånger och självklart har bilden blivit inbränd. Man har kunnat se Windows fönstren på TV efter att man stängt av den men det försvinner av sig självt efter ett tag när man har använt TV,n. Dagens plasmor borde ju va ännu mindre känsliga så är detta något problem egentligen?

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Lite sen kanske, men personligen skulle jag aldrig nöjt mig med 720p för PS3, själv kör jag mycket HD-material i form av Blu-ray och liknande, förutom spel, dessutom kan det hända att jag kopplar in extra-PCn i vardagsrummet och då gör det stor skillnad med full 1080p.

LCD eller plasma har jag egentligen ingen åsikt om, De har närmat sig varandra så att de inte skiljer lika mycket längre som det brukade, dvs LCDE har fått bättre svärta och snabbare bildbehandling, medan plasmanfått full-HD och så vidare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX