Permalänk
Medlem

Datorn startar inte

Hej

Hej jag har en dator på några år (se nedan spec.) och för några dagar sedan så blev skärmen svart och då startade jag om den men det fortsatte vara svart även efter omstart. Det verkar inte få signal.

Jag har öppnat den och kollar på vad det kan vara som är konstig.

Fläkten på kylaren som sitter på graffikkotet snurrar på när jag startar datorn och den är kopplad till modekortet men fläkten till tornkylaren snurrar inte och den är också kopplad till modekortet.

jag vet inte om det är graffikkortet modekortet eller cpu:n som har gått sönder eller om det finns något jag kan göra för att fixa detta.

Tacksam för svar.

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mamed:

Hej

Hej jag har en dator på några år (se nedan spec.) och för några dagar sedan så blev skärmen svart och då startade jag om den men det fortsatte vara svart även efter omstart. Det verkar inte få signal.

Jag har öppnat den och kollar på vad det kan vara som är konstig.

Fläkten på kylaren som sitter på graffikkotet snurrar på när jag startar datorn och den är kopplad till modekortet men fläkten till tornkylaren snurrar inte och den är också kopplad till modekortet.

jag vet inte om det är graffikkortet modekortet eller cpu:n som har gått sönder eller om det finns något jag kan göra för att fixa detta.

Tacksam för svar.

har du möjlighet att testa grafikkort minnen på annan dator

Permalänk

Så det enda vi vet egentligen är att datorn inte dör direkt, den ger ingen bild och processorfläkten är död?

Vi behöver felsöka mycket djupare än så

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hej

Jag lyckades kolla grafikkortet på en annan dator och det verkar som det är den som är paj, prövade också ett annat kort i min dator och det funkar också, men fläkten till cpu kylaren är fortfarande avstängd.

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mamed:

Hej

Jag lyckades kolla grafikkortet på en annan dator och det verkar som det är den som är paj, prövade också ett annat kort i min dator och det funkar också, men fläkten till cpu kylaren är fortfarande avstängd.

snurra på fläkten först när datorn ä av, sen slår du på datorn och snurrar på fläkten, går den inte igång kolla att den är instoppad riktigt 4 pinns på moderkortet i CPU-FAN, är den det då rekomenderar jag dig att byta ut kylaren åxå. du kan åxå testa om den snurrar om du kör den på chassi- fan åxå , mitt andra tips det ör att gå in i bios och kolla under pc healt eller nått sånt, hur varm processorn är för ibland startar inte fläkten om den inte uppnår en vis temperatur