Programmerings språk? (Kan inte bestämma mig)

Permalänk
Medlem

Programmerings språk? (Kan inte bestämma mig)

Tänkte lära mig programmera, börjat litegranna och har kommit så långt att jag kan typ skriva ett Hello World program i både Python & Visual Basic C++ (Utan att tjuvkika på nån sida!! ), men kan inte bestämma mig vilket jag vill lära mig. Det jag tänkte få ut av det är att kunna programmera 2D spel (Spel i stuk med Tibia/A link to the past) för nöjes skull (Inom några år då, tar ju ett tag att lära sig)

Därför tänkte jag fråga er som vet, vilket språk skulle vara bäst att lära sig för detta syfte? Samt tips om Svenska böcker som inte är out of date är också välkommet (Helt böcker som innehåller övningsuppgifter).

Vet att det finns en tråd om detta, men han hade frågat om bästa språk för att kunna få ett jobb utav det i framtiden.

Permalänk
Legendary RiceClocker

Det bästa att kunna om du vill få jobb är C++ men tycker det är lite svårt att ha som ingångsspråk. skulle köra på C# och använda mig av XNA för att lära mig till en början och sen så kommer det vara mycket lättare att lära sig C++.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tottn:

Visual Basic C++

Jag vet inte om du skrev fel eller inte, men Visual Basic och C++ är två skilda och väldigt olika språk. Bara så du vet

Men om du har börjat lite med Python så tycker jag du kan fortsätta med det. Det är ett trevligt och bra språk som du kan lära dig grunderna av programmering i, och med hjälp av t.ex. pygame så kan du enkelt skapa enkla 2D-spel. Om du inte redan sett det så har Python en utmärkt handledning på deras sida.

Permalänk
Medlem

Nä programmet heter Microsoft Visual C++, blandade ihop dom. Så det var det jag menade. ^^
Men jag vet inte om det bara är jag eller vad det nu är, men jag tycker C++ verkar enklare än Python, på nått sätt har jag enklare att komma ihåg kommandon i C++ iaf (Och tycker C++ är mer lättläst)

Jag vill inte lära mig enklaste språket, bara för att det är enkelt. Om ni förstår vad jag menar. Ska jag lära mig nått är det lika bra att lära sig nått vettigt på engång oavsätt om det är svårare eller tar längre tid, genvägar är senvägar.

Sen så finns det så mycket mer lärnings material/böcker för C++ än Python så som jag fattade det? Eftersom jag föredrar böcker på Svenska, har bara hittat 1 python bok översatt till Svenska.

Och som jag har förstått det så är det enklare att lära sig dom andra språken om man kan C++?
Och jag tänkte testa andvända Dev-CPP istället för Visual C++ för jag får massa dll problem med Visual, är det möjligt att få den där exempel listan i Dev-CPP? Den där dropdown menyn när jag text skriver "cin." Sen så kommer det upp en liten lista med exempel eller vad man ska kalla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tottn:

Nä programmet heter Microsoft Visual C++, blandade ihop dom. Så det var det jag menade. ^^
Men jag vet inte om det bara är jag eller vad det nu är, men jag tycker C++ verkar enklare än Python, på nått sätt har jag enklare att komma ihåg kommandon i C++ iaf (Och tycker C++ är mer lättläst)

C++ kan verka enklare vid en snabb blick, men är egentligen mycket mer komplicerat än Python.

Skrivet av Tottn:

Jag vill inte lära mig enklaste språket, bara för att det är enkelt. Om ni förstår vad jag menar. Ska jag lära mig nått är det lika bra att lära sig nått vettigt på engång oavsätt om det är svårare eller tar längre tid, genvägar är senvägar.

Att lära sig programmera med C++ är lite som att lära sig flyga genom att slänga sig utför ett stup, medan det med Python är som att stå på marken och flaxa med armarna. Båda teknikerna fungerar, men det gör mycket mer ont med C++ Vad jag menar är att du med Python kommer kunna lära dig att programmera utan att språket kommer i vägen allt för mycket, medan C++ har mycket C++-specifika saker som kommer i vägen. Med tiden vill du förmodligen lära dig båda språken, men som nybörjare är det viktigare att du lär dig hur man programmerar än att brottas med alla underligheter i C++.

Skrivet av Tottn:

Och jag tänkte testa andvända Dev-CPP istället för Visual C++ för jag får massa dll problem med Visual, är det möjligt att få den där exempel listan i Dev-CPP? Den där dropdown menyn när jag text skriver "cin." Sen så kommer det upp en liten lista med exempel eller vad man ska kalla det.

Nej, undvik Dev-Cpp. Den har inte uppdaterats på flera år och saknar många saker som krävs av ett bra IDE, t.ex. en vettig debugger. Visual C++ är ljusår bättre, så försök att få igång den ordentligt. Vill du ha alternativ så finns Code::Blocks, men Visual C++ är att föredra.

Permalänk
Medlem

För spel, vill du bara skapa spelen skulle jag rekommendera att du testar Unity www.unity3d.com med C#, finns riktiga bra tutorials hos www.3dbuzz.com.
De flesta och största spelmotorerna som unreal, crytek & source är skrivna i c++. (använder också script språk)
Vill du lära dig skapa egna spelmotorer och hoppa över de andra så spelar det ingen roll mellan c++, c# (eller python) men hoppa över VB

Sen tycker jag att du borde i slutändan kunna både c++ och c#, bra möjligheter till jobb
Själv använder jag C++ med QT toolkit och är väldigt nöjd med det, bra communitys.

Oavsett vilket eller vilka språk du lär dig så bör du läsa om bl.a. objekt orienterad programmering & design patterns. Så sjukt synd att se kod som inte använder sig av dessa strukturer.

Permalänk
Skrivet av perost:

Men om du har börjat lite med Python så tycker jag du kan fortsätta med det. Det är ett trevligt och bra språk som du kan lära dig grunderna av programmering i, och med hjälp av t.ex. pygame så kan du enkelt skapa enkla 2D-spel. Om du inte redan sett det så har Python en utmärkt handledning på deras sida.

Jag var lite nyfiken hur pass enkelt pygame är, så jag tog hem och installerade Python och pygame. Det var lite rörigt dock för det fanns flera olika versioner som inte verkar helt kompatibla. Vilken version använder du?

Jag tyckte Python 2.7.2 (med motsvarande pygame) fungerade bäst, men det var fortfarande flera spel som jag laddade ner från pygames hemsida som inte fungerade med den versionen. Notera att man måste installera 32-bits version av Python även om man kör 64-bit Windows, eftersom pygame bara finns för 32-bit.

Det verkar också som att man måste installera ytterligare ett paket för att få OpenGL-stöd (PyOpenGL) och då får man ytterligare versionsproblematik. Är detta med rörig versionshantering ett "känt" problem för Python?

Jag är inte emot Python och pygame alltså, utan jag är mest nyfiken om det här eftersom det är sånt som kan sätta käppar i hjulen för en person som just sätter igång.

Permalänk
Medlem

När någon ställer frågan vilket programmeringsspråk man bör lära sig tenderar svaret alltid bli det språk som den som svarar behärskar.

"Jag kan C++ och tycker det är kraftfullt och bäst och därför föreslår jag att du också lär dig det."

eller

"Jag kan VB och det är enkelt och bra och därför tycker jag att du skall lära dig det."

I praktiken så kan man ändå säga att du kan lära dig vilket objektorienterat programmeringsspråk som helst för det är inte språket i sig som är det svåra - det är själva tänket. Det är tänket som tar åratal att bemästra. Att lära sig ett nytt språk går relativt fort när man väl kan programmera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Vill du lära dig skapa egna spelmotorer och hoppa över de andra så spelar det ingen roll mellan c++, c# (eller python) men hoppa över VB

Hur tänkte du här? C# och VB(.NET) är, bortsett från syntaxen, i princip samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirtualIntent:

Jag var lite nyfiken hur pass enkelt pygame är, så jag tog hem och installerade Python och pygame. Det var lite rörigt dock för det fanns flera olika versioner som inte verkar helt kompatibla. Vilken version använder du?

Jag använder faktiskt inte Python eller pygame själv får jag väl erkänna, utan föredrar C++ för spelprogrammering helt enkelt för att jag har mycket mer erfarenhet av C++. Trots att jag själv har väldigt liten erfarenhet av Python så tycker jag dock att det är ett bra nybörjarspråk, och önskar att jag själv börjat med Python istället för Visual Basic (:P) när jag började programmera för en massa år sedan.

Orsaken till att jag tog upp just pygame som exempel är för att det verkar vara det mest kända biblioteket för spelprogrammering i Python. Det finns säkert andra bibliotek som är värda att kolla på också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marty78:

Hur tänkte du här? C# och VB(.NET) är, bortsett från syntaxen, i princip samma sak.

Jag håller dock med att inte satsa på vb, c# har mer liknande syntax som c, c++ & java medans vb sitter i sitt mörka hörn (tycker jag). I dagsläget ser jag ingen mening med att börja med vb.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på C# & C++ då? ;o

Btw, är jätte tacksam för alla svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tottn:

Vad är det för skillnad på C# & C++ då? ;o

Btw, är jätte tacksam för alla svaren.

Största skillnaden är att i C++ måste du hantera minnet själv (det kan vara svårt) medans i C# sköts det automatiskt.

Sen körs C# i en virtuell maskin (CLI), det gör även Java. Sen är C# väldigt bra om man vill göra Windows-applikationer då det är väl integrerat med .NET ramverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marty78:

Hur tänkte du här? C# och VB(.NET) är, bortsett från syntaxen, i princip samma sak.

Ledsen men jag har inte rört VB.net, bara gamla VB vilket jag syftade på. Sen vet jag inte om VB.net är snäll när det gäller objektorienterad programmering som kan följa delar av design patterns som MVC, SRP och liknande.

Skrivet av Tottn:

Vad är det för skillnad på C# & C++ då? ;o

Btw, är jätte tacksam för alla svaren.

Som erciz nämnde, vill tillägga att C# är inte tänkt för att användas utanför windows .net ..men sen har vi MonoDevelop

Permalänk
Medlem

Det blir C++ alltså, jag tycker ju svårare det är ju mer nöjd blir man när man får resultat^^

Några tips på bra svenska böcker som innehåller övningsuppgifter osv? Som inte är outdated. (Vet inte riktigt vad som räknas som outdated men hört att Stephen Prata's Programmera i C++ ska vara bra? Men den är ju från 2005)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tottn:

Det blir C++ alltså, jag tycker ju svårare det är ju mer nöjd blir man när man får resultat^^

Några tips på bra svenska böcker som innehåller övningsuppgifter osv? Som inte är outdated. (Vet inte riktigt vad som räknas som outdated men hört att Stephen Prata's Programmera i C++ ska vara bra? Men den är ju från 2005)

Här på jobbet använder många sig av C++ Direkt av Jan Skansholm (ISBN 9144014635). Att en bok om C++ är från 2005 spelar inte så stor roll, det har inte direkt hänt någonting med C++ som språk sedan dess. Den senaste versionen av C++ standarden släpptes 2003 (en rättning av den första versionen av standarden som kom 1998, "C++98").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tottn:

Det blir C++ alltså, jag tycker ju svårare det är ju mer nöjd blir man när man får resultat^^

Några tips på bra svenska böcker som innehåller övningsuppgifter osv? Som inte är outdated. (Vet inte riktigt vad som räknas som outdated men hört att Stephen Prata's Programmera i C++ ska vara bra? Men den är ju från 2005)

Är svenska ett måste? Jag köpte massa roliga engelska c++ böcker från amazon.co.uk (samma böcker finns på svenska bokus), som jag kan rekommendera annars. Som innehåller övningsuppgifter och annat skoj. Endå hyffsat lättlästa böcker måste jag säga, menar jag som är 16 år och precis gick ut nian förstår dom bra ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Är svenska ett måste? Jag köpte massa roliga engelska c++ böcker från amazon.co.uk (samma böcker finns på svenska bokus), som jag kan rekommendera annars. Som innehåller övningsuppgifter och annat skoj. Endå hyffsat lättlästa böcker måste jag säga, menar jag som är 16 år och precis gick ut nian förstår dom bra ^^

Ju yngre man är ju lättare har man att lära sig saker

Permalänk
Medlem

programmeringsböcker på svenska kan nästan vara en nackdel i vissa fall, så kör på engelska så långt det går, sedan svenska om det är ett måste

Permalänk

Jag har skrivit det i flera andra trådar också att jag rekommenderar C++ Direkt av Skansholm. Oavsett språk så tycker jag att det är en väldigt pedagogisk bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirtualIntent:

Jag har skrivit det i flera andra trådar också att jag rekommenderar C++ Direkt av Skansholm. Oavsett språk så tycker jag att det är en väldigt pedagogisk bok.

Dom flesta studenter har nog haft denna bok, den är ganska okey ändå
Som jag också nämnt i andra trådar så fungerar "C++ From the Ground up Third Edition" också, fast på engelska så klart. Bäst av allt är ju att det finns mycket på nätet (dock mycket skit också) och i hjälpen till visual studio finns ju lite stöd.

Permalänk
Medlem

Jag köpte https://www.amazon.co.uk/Beginners-Guide-Second-Herbert-Schil...
vilken jag starkt rekommenderar. Ska snart beställa http://www.amazon.co.uk/C-Complete-Reference-Herbert-Schildt/... som han rekommenderade i den första boken jag nämnde

Tror det var samma författare från "c++ from the ground up"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tottn:

Vet att det finns en tråd om detta, men han hade frågat om bästa språk för att kunna få ett jobb utav det i framtiden.

Jag vet att du redan har valt C++ men vill ändå bara göra ett inlägg här om att det enligt mig inte är det absolut bästa valet.

Om det är jobb du söker så är det Java, C#,ASP.NET, PHP, HTML, JavaScript som gäller. Större delen av alla andra språk ger inte jobb. Vist det finns jobb inom de flesta språk men de är betydligt svårare att få tag på.

Sedan självklart beror väldigt mycket också på vilken bransch inom programmering du siktar på. Inom spelprogrammering så är det inte enbart C++ som häller heller, utan C++ använd mest till spelmotorerna, en väldigt liten del av en spelutveckling.

När det gäller företag generellt sett så gäller Java och C# dock mer och mer går över till web så ASP.NET / PHP till stora delar här, finns fler språk dessutom men de är inte lika stora ute vid företagen. T.ex. Ruby.

Så om du frågar mig så gör du bättre av dig att lära dig ett simpelt språk och bygga upp ett programmerings tänkande fören du hoppar på C++ om du frågar mig, Du kommer spara betydligt mycket mer tid. Dessutom väljer du Java / C# så är övergången till C++ inte så jobbig, Förutom betydligt saker mer att tänka på.

Så först och främst, ställ dig en fråga om vad du vill jobba inom i framtiden. Är det enbart hobby så säger jag ignorera C++ fullt ut, du blir mer produktiv i C#/Java/Phyton

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jag vet att du redan har valt C++ men vill ändå bara göra ett inlägg här om att det enligt mig inte är det absolut bästa valet.

Om det är jobb du söker så är det Java, C#,ASP.NET, PHP, HTML, JavaScript som gäller. Större delen av alla andra språk ger inte jobb. Vist det finns jobb inom de flesta språk men de är betydligt svårare att få tag på.

C++ är väl ändå ett av de absolut vanligaste och eftersökte språken när man söker jobb, endast marginellt slaget av Java ?
C# ligger en bit efter, men är på stark uppgång.

.NET verkar dock vara något som har varit väldigt inne ett tag nu.

Sedan beror det ju såklart som du säger på i vilken bransch och område man söker jobb.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Lite mindre språkkrig och desinformation tack. Trådskaparen har valt ett språk.

Skrivet av MugiMugi:

...

Sedan självklart beror väldigt mycket också på vilken bransch inom programmering du siktar på. Inom spelprogrammering så är det inte enbart C++ som häller heller, utan C++ använd mest till spelmotorerna, en väldigt liten del av en spelutveckling.

...

Stämmer inte. Den absolut största delen av alla kommersiella spel görs i C eller C++. Detta är på väg att ändra sig lite, men då bara på den översta nivån som det ser ut just nu. Man skriver banlogik och betéenden för objekt i t.ex. Lua. En del spelmotorer går långre men får problem av det, andra hittar på egna domänspecifika språk men har ofta problem med implementationen. Fördelar innebär oftast andra nakdelar. Man bör dock kunna ett par språk på olika nivåer, främst för att lära sig olika sätt att tänka. C/C++ och Lua/Python, eller motsvarande språk på de nivåerna, men det är något man får ta emd tiden när man programmerat nått eller några år och förstår grundtankarna i det språk man börjar med.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Om det är jobb du söker så är det Java, C#,ASP.NET, PHP, HTML, JavaScript som gäller. Större delen av alla andra språk ger inte jobb. Vist det finns jobb inom de flesta språk men de är betydligt svårare att få tag på.

Här är en sajt som har statistik med de mest populära programmeringsspråken, taget från flera olika källor: http://langpop.com/.

Jag gjorde själv en (extremt ovetenskaplig) koll, jag gick in på NyTekniks sida över lediga jobb och sökte på Systemutveckling/programmering, och såg hur ofta olika språk nämndes i texterna. Det här var resultatet:

C/C++ - 8
Java - 4
HTML/CSS/Javascript - 3
.NET/C# - 3
Matlab - 2
Perl - 1
Erlang - 1

Skrivet av MugiMugi:

Sedan självklart beror väldigt mycket också på vilken bransch inom programmering du siktar på. Inom spelprogrammering så är det inte enbart C++ som häller heller, utan C++ använd mest till spelmotorerna, en väldigt liten del av en spelutveckling.

Du vet att det finns flera personer som skriver här som faktiskt jobbar med att programmera dataspel som kommer att rätta dig om detta ifall det inte stämmer (som jdv redan gjort)?

Skrivet av MugiMugi:

När det gäller företag generellt sett så gäller Java och C# dock mer och mer går över till web så ASP.NET / PHP till stora delar här, finns fler språk dessutom men de är inte lika stora ute vid företagen. T.ex. Ruby.

Jag tror inte att du har direkt fel egentligen, men du påstår saker utan att ge belägg för påståendena, vilket gör det svårt för andra att ta ställning till det du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirtualIntent:

Jag gjorde själv en (extremt ovetenskaplig) koll, jag gick in på NyTekniks sida över lediga jobb och sökte på Systemutveckling/programmering, och såg hur ofta olika språk nämndes i texterna. Det här var resultatet:

C/C++ - 8
Java - 4
HTML/CSS/Javascript - 3
.NET/C# - 3
Matlab - 2
Perl - 1
Erlang - 1

Eller så kollar man på http://www.itjobswatch.co.uk/

Och får följande lista med antal jobb:

C# - 21770
Java - 20133
JavaScript - 13879
C++ - 8515
C - 8400
PHP - 5744
Perl - 4386
VB.NET - 4236
Python - 2781
Ruby - 1231
ActionScript - 1114
Objective-C 745 (ökar mest)
Scala - 283 (ökar näst mest)

Permalänk
Medlem

Jag går en utbildning nu som är en spelprogrammerings kurs. Första kurserna var mycket C++.
De ville att vi skulle lära oss C++ först för a sedan kunna lära oss andra språk. Om man kan C++, kan man lätt lära sig C# och Java. Men det är svårare att lära sig åt andra hållet (alltså börja lära sig C# och sedan lära sig C++).

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Medlem

Ja, det jag anade också Ediz. Därför jag vill lära mig C++ för jag skulle gissa att det blir svårare att lära sig men enklare sen att lära sig andra språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

C++ är väl ändå ett av de absolut vanligaste och eftersökte språken när man söker jobb, endast marginellt slaget av Java ?
C# ligger en bit efter, men är på stark uppgång.

.NET verkar dock vara något som har varit väldigt inne ett tag nu.

Sedan beror det ju såklart som du säger på i vilken bransch och område man söker jobb.

Det är är helt fel i min uppfattning.

Det som det är överlägset störst efterfrågan på i Sverige är .Net och framför allt C# och ASP. I Sverige är det extremt mycket .net jämfört med andra länder.

Efter .Net är det ett ganska stort gap ner till Java. Efter Java är det är ett ännu större gap till övriga. Här hittar vi språk som PHP, C++, JavaScript, C.
Vill du ha en lovande framtid när det gäller jobb skulle jag verkligen satsa på utveckling för Android eller iOS i dagsläget.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com