Bra canon objektiv för film perspektiv?

Permalänk

Bra canon objektiv för film perspektiv?

Jag tänkte om man skulle vilja filma med canon eos-550D, vilket objektiv rekommenderas för att få cinematisk effekt? Jag kan inte så mkt om olika objektiv, men tänkte något som kanske påminner om riktiga hollywood filmer?

Visa signatur

min blog: agnoslibertine

Permalänk
Medlem

Finns inget objektiv som ger nån speciell "cinematisk effekt". Precis som när man fotar ska man även välja objektiv efter situation när man filmar(och självklart använda bra objektiv) :).
Några av dom viktigaste ingredienserna för att få en film att se "cinematisk" ut är bra ljussättning, redigering och att man filmar i 24fps.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

vilket format filmar han i då - 35mm?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubgirl:

vilket format filmar han i då - 35mm?

Det vet jag inte. Tråden handlade dock om 35mm. Det finns säkert att läsa om hans utrustning på hans forum någonstans.

Skrivet av Carubian:

Roger,

As a film student I'd like to thank you for providing such an invaluable resource. The fact that you're so active on the forums is really something special.

My question to you is regarding 35mm cinematography. If you had to choose only one prime, what would it be? I am referring to focal length and not manufacturer.

Cheers

Skrivet av Roger:

I would choose a 32mm.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

35mm rörlig film är ju samma storlek på "filmrutan" som APS-C med en DLSR. Bara så vi inte blandar ihop begreppen och "översätter" till 21mm.

Hur som helst är Raptor närmast sanningen hittils, IMO.

Permalänk
Medlem

Som Raptor säger så blir det inte automatiskt "filmkänsla" för du köper ett visst objektiv. Ex raw footage ifrån en red filmat i flat är inte annorlunda ifrån flat raw ifrån en 5d mk2. Gäller att ha hela scenen planerad, ljussättningen, kompositionen etc. Men om du skall filma med en 550D så är Sigmas 30mm F1.4 att föredra då det blir som en 50mm glugg på 1.6 crop factorn. Det är det Kan de otroligt bra dof och vill man ha vidvinkel, ja då får man backa lite Samma sak gäller om man vill ha close up. Sen vill du ha lite mer all around så kan jag rekommendera Canon ef-s 17-55mm f2.8 kostar lite mycket men ger fantastik bild. Sen kan du kolla på tokina 11-16 f2.8.

Oavsett vilket objektiv du köper så tänk på om du vill ha zoom så köp en med konstant bländartal -> ex 2.8 igenom hela brännvidden.

Permalänk

Tjenna! Är helt noob innom foto men har köpt mig en Canon 550D och undrar om det finns objektiv med manuell fokus och som är bra att filma med?

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Skrivet av 1337manne:

Tjenna! Är helt noob innom foto men har köpt mig en Canon 550D och undrar om det finns objektiv med manuell fokus och som är bra att filma med?

Vad jag vet så kan du använda alla objektiv med manuell fokus. Ska finnas en switch på objektivet där du kan välja mellan manuell och automatik.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

24-70 och 70-200 användes till filminingen av House MD http://philipbloom.net/2010/04/10/house-season-finale-shot-en...

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Finns anamorfiska objektiv som ger sådan där jättebred bild (eller snarare trycker ihop bilden på bredden så får man dra ut den igen när man redigerar). I och för sig kan man få samma effekt om man beskär bilden på höjden med ett vanligt objektiv men man får sämre vertikal upplösning då.

http://vimeo.com/29881958
Visserligen inte för Canon, men ändå ett exempel på ett "cinematiskt" objektiv.

Permalänk

Om du inte har allt för mycket pengar ska du definitivt köpa ett prime objektiv.

"Cinema looken" får du fram med ett kortare skärpedjup.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Förvånad att ingen har nämt 50mm/1.8..

I princip det bästa som finns för en vettig slant gällande ljusstyrka..

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

känns ju som att få "film look" så hänger det ju på redigeringen efteråt

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vilja säga att det främsta med att ta fram en "film look" är att tänka på slutartiden. Det man ska ha är det dubbla värdet av din bildhastighet. Så t.ex har filmar du i 24fps, så ska din slutartid ligga på runt 50/1. Filmar du i 60fps(slowmo när konverterat till 24fps) så ska du ha din slutartid på 120/1. Kör du för hög slutartid så kommer bildens rörelser bli alldeles för skarpa och onaturliga.

Vad som då kan vara bra, är ett ND-fader filter. På så sätt kan du filma med en hög bländare utomhus i solsken med rätt slutartid.

Vad det gäller objektiv då, själv kör jag med vanliga standard 18-55mm, 50 f/1,8 samt 50-250mm. Funkar bra och du har tillräckligt med zoom för att ta fram alla möjliga kameravinklar. Vad som kanske skulle kompletteras är ett 10-20 objektiv, blir förhoppningsvis i framtiden.

Lycka till!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4