Unlimited Detail tillbaka – ny grafikmotor lovar oändlig detaljrikedom i spel

Permalänk
Skrivet av TraxMate:

Dom där är 1 år gamla :P. Funnits på deras sida väldigt länge.

tyckte att dom såg likadana ut som den videon som kom nu, så jag trodde att dom också var nya.:D

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk

Problemet med tekniken är som nämnts tidigare i tråden animationer av objekt, hade verkligen hoppats på att se något på den fronten i denna nya videon, men icke

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk

"This demo only shows what was ready at the time, we have a lot of really good stuff here but we are keeping it secret for now. (Yes grumpy forum people, we do have animation, but you'll just have to be patient.)

It's been a busy year, and all is going very well; we only have 9 people working here, but will be hiring a few more soon. We also have another piece of technology that isn't graphics, but does something game related that's also pretty clever, but we'll keep that secret for now."

Videon finns i 1080p nu btw

Visa signatur

Intel i7 950 @ 3,00GHz | Radeon HD6950 @ 880MHz, 1375MHz | 12GB Dominator DHX+ 1600MHz | 1TB Western Digital Caviar Black 64MB cache 7200RPM | 500GB Wester Digital 8MB cache 7200RPM | 500GB Hitachi 16MB cache 7200RPM | Fractal Design R3 | Fractal Design Newton 1000W | CoolIT E.C.O

Permalänk

Utan handling på denna Ö jag försmäktar...

Låter bra, alltid trevligt med snygg grafik.

Har jag glömt något mer som behövs i ett bra spel?

nej, bra grafik å en story som en MTV Video. Det verkar vara allt som krävs idag eller?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Old

Alla de gamla filmerna finns här för dem som inte sett dem än: http://www.youtube.com/user/Quipster99#p/u/0/Q-ATtrImCx4

EDIT: missade en sida, trodde inte ditt meddelande fått någon reply än

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

HD version av "filmen" http://youtu.be/00gAbgBu8R4

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gigdata:

Låter bra, alltid trevligt med snygg grafik.

Har jag glömt något mer som behövs i ett bra spel?

nej, bra grafik å en story som en MTV Video. Det verkar vara allt som krävs idag eller?

Spelen blir väl inte sämre för att grafiken blir bättre? Det är väl upp till speltillverkarna?
Det är en möjligt ny "teknik", inte ett spel. Ser inte hur detta skulle göra spelen sämre?

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Spelen blir väl inte sämre för att grafiken blir bättre? Det är väl upp till speltillverkarna?
Det är en möjligt ny "teknik", inte ett spel. Ser inte hur detta skulle göra spelen sämre?

du har rätt i det men sen tog det stopp i din vidare tanke på detta tror jag.
Jag "tror" att värre, bättre, häftigare grafik är enklaste sättet
att sälja ny dynga på snabbaste tid.
Grafiken/datorkraft i spel har hållit hög klass de senaste åren anser jag så det det kanske är dags att leverera något nyare än "coolaste grafiken" eller?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk

glömde att det börjar på allvar likna kejsarens kläder. Det enda nya idag tycks vara namnet på tekniken eller produkten... tänker främst på ipad 2 och iphone 5, knappt så man hann köpa 1 och 4:a
men de är tyvärr inte ensamma...

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

nevertheless era forumtroll, jag tyckte det var snygg grafik. verkligen coolt om nån köper motorn o fixar ett fräsigt spel av det, typ borderlands 2 i den motorn sku va skit kul.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Jo om grafikens trubbel slängs åt sidan så kan dom ju satsa mera på story och diverse grejer.
Grafik är ju en del av spelet, det är inte allt, och ibland har det stor och ibland liten skillnad, men om det inte finns problem att skapa, det vill säga, oj vi gjorde en stad med för många hus, vi får tänka om och liknande, och det är bara storyn och sånt som sätter gränser, så är vi på nya höjder:D!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

6:50 in säger han precis det du vill ha.
..Denna presentationen har bara två skuggtoner, men dom utvecklar redan nästa presentation som kommer att ha "multiple shades of shadow"...

?? Det låter fortfarande som de menar bara färgläggningen av ytorna (shading) inte, projicerade skuggor (shadows)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Och alla världens främsta grafikprogrammerare missar medan det här lilla företaget gör någonting såhär extraordinärt?

Låter fishy mil bort. Han pratar endast om polygoner men absolut ingenting om allt annat som gör grafik snyggt. Vill ha en professionell grafikprogrammerare åsikt om det här.

Såg du verkligen videon? Han pratar ju visst om designers osv och att det dem har gjort är bara tekniken för att grafikdesigners inte ska vara begränsade av polygonvärldar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Det är något sånt här som kommer leda oss vidare i grafikutvecklingen och folk kommer skratta åt Crysis om 5-6 år

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Fantastisk grafik.
Självklart går det att realisera, den relevanta frågan är hur mycket lagring och beräkningskraft som krävs.
Vore ju intressant att se ett litet spel och kraven för detta.
Kollar man tillbaka i PC-spelhistorien så har folk alltid ojjat sig över systemkrav.

Permalänk
Medlem

Galet jobbig kille att lyssna på, lite som ett nyhetsankare på CNN... Får se hur spelindustrin tar till sig den här tekniken. Några frågetecken är ju dock hur tekniken hanterar dynamic lighting, fysik/förstörelse, rörliga modeller och texturer? Annars ser det ju förbannat lovande...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langos:

Galet jobbig kille att lyssna på, lite som ett nyhetsankare på CNN... Får se hur spelindustrin tar till sig den här tekniken. Några frågetecken är ju dock hur tekniken hanterar dynamic lighting, fysik/förstörelse, rörliga modeller och texturer? Annars ser det ju förbannat lovande...

Nae, tycker han var ganska tydlig och glad att lyssna på. Liknar mer någon i ett engelskt bilprogram.

Permalänk
Medlem

Grymt, undra när man får se detta i ett spel?

Förövrigt så tyckte jag att snubben var riktigt jobbit att lyssna på, lät rätt goofy

Permalänk

Någon som är insatt in ämnet kanske kan svara på en fråga. Skulle det gå att kombinera dessa två sätt att visa bilder på skärmen? För i så fall skulle man kunna göra allt statiskt i punktform och alla rörliga delar som vanligt och på så sätt få bra prestanda trots en snyggt uppbyggt värld.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Vi lär ju helt enkelt få grafikkort med typ 64gb minne?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Det har redan nämnts här i tråden, men http://atomontage.com/ är en polygon/voxel hybrid som också har en hel del potential.

Permalänk
Medlem

Detta kan bli coolt

Permalänk
Medlem

För dom som inte är så insatta så tycker jag verkligen att man bör ta det här med en nypa salt. Har folk redan glömt varför vi fortfarande inte har raytracing?

Hela videon visar precis det man redan vet är möjligt, men inget mer. Dvs, ett fåtal superdetaljerade statiska objekt i någon form av rutnät, om och om igen... inget mer.

* Enbart repeterade objekt... minnesanvändning är ett enormt problem (glöm att någonsin se något som ens påminner om en riktig ö)
* Objekt bundna till ett runtnät... även denna videon visar upp det karaktäristiska att objekt är bundna till ett fast rutnät
* Inga rörelser... det finns inga objekt som rör på sig i världen, på något sätt, också karaktäristiskt för den här tekniken
* Inga animationer... ett enormt problem för den här tekniken (glöm att dynamiskt påverka objekt)
* Inga projicerade skuggor... finns lösningar, men vad jag vet är dessa alldeles för krävande eller väldigt begränsade
* Inga transparanta ytor... säkerligen inte ett direkt tekniskt problem, men det skulle förstöra prestandan om man behövde evaluera en pixel flera gånger
* Kantutjämning? Går inte att se i videon, men skulle inte förvåna mig om det saknas helt, alternativt är någon post-process effekt
* Inga effekter... enbart statisk terräng, inga partiklar eller effekter av något slag
* Låg FPS... som dom nämner någonstans i videon så är det bara 24FPS eller något åt det hållet... notera då även att detta är strikt beroende på antalet pixel som ska renderas (och troligtvis inte på en 2år gammal dator)

(notera, att mycket av det ovan går att lösa genom att blanda polygoner med deras teknik, men det skulle på många sätt förstöra hela poängen i många av fallen)

Notera att detta är inte "småsaker" eller saker som kommer att lösa sig självt. Mycket av det går säkerligen att lösa rent tekniskt med dagens teknik, men innan prestandan kommer ikapp så är det säkerligen flertalet år. Dvs, om alla kritiska problem ens går att lösa. I termer av flexibilitet, så är det dom visar mindre dugligt än första Wolfenstein 3D var (dörrar, effekter och animerade fiender!), notera 19 årsedan.

Jag skulle vilja påstå att raytracing och denna tekniken bygger på en gemensam grund där man istället för att rendera objekt till en yta, istället går in på varje pixel och kollar "vad pixeln ser". Men raytracing lider inte av problemen ovan... bättre än så, raytracing kan överleverera på precis alla punkter givet tillräcklig prestanda.

Nu får man inte glömma att tekniken ovan säkerligen har märkbart bättre prestanda, men av allt att dömma så är det enbart för att dom gör precis det tekniken är bäst på, och har lämnat allt annat åt sidan. Och glöm då inte att raytracing mycket väl kan rendera animationer, reflektioner, hår, vatten och effekter av alla de slag... och även enormt detaljerade objekt givet en bra representation.

Sen är det många som inte verkar förstår varför dagens grafik ser ut som den gör, allt handlar inte om antalet polygoner, utan också effekter, ljussättning, partiklar, minnes/prestanda begränsningar och inte minst hur duktiga folket bakom är (och hur mycket tid dom har). Och anledningen till att träden passar så fint in i marken i videon ovan är för att dom faktiskt sitter fast i marken som ett enda stort objekt, det är fullt möjligt att göra träd som passar in fint i marken idag, men kostnaden skulle skjuta i höjden och få skulle märka slutresultatet. Man får inte magisk träd som sitter fint i marken för att man börjar använda deras motor, någon måste göra alla träden och passa in dom fint i marken, eller skriva algoritmer som gör det automatiskt... men verktygen som används idag är inte utvecklade för det, det handlar om att snabbt skapa objekt och sedan återanvända dom.

Jag är allt för nya tekniker, men om dom inte trollar fram en kanin ur sin magiska och revolutionerande iPad så har jag inget förtroende för att det här kommer bli något nytt, möjligtvis att det någon gång i framtiden hittar ett hem i några nichéspel.

Permalänk
Medlem

nice om man kan få in härliga fysiker i detta, varje liten atom kan skjutas av och träd osv rör sig mjukt i vinden, hus kan flyga i bitar och organiska material beter sig som organiska material när de blir skjutna/sprängda osv så hade detta kunna bli fantastiskt

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

the day of deltaforce :). antar om jag fattat det här rätt att det är mer av en typ av voxel motor än polygon motor? de flesta spel idag är ofta poxel motorer, altså att dom använder sig av båda teknikerna. voxel motorer har uppenbara fördelar och nackdelar mot polygon motorer. i spelet deltaforce såg man båda av dessa sidor.

många klagar något OTROLIGT över vad som saknas men killen sa att det verkligen bara var i utvecklings stadiet och dessutom visade dom inte allt dom hade. jag tyckte iallafall det var kul att dom delade med sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tydligt varporware. Detta kommer adrig ut.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att det blir något av det här... Inte på grund av att jag vill se fotorealistisk spelgrafik, utan snarare att jag tycker spel är alldeles för lika varandra då alla använder sig av samma gränssnitt, en viss shader model och dx10/dx11. Sen vräääker man på med olika effekter vilket i mina ögon gör att allting blir för otydligt. Känns som att springa runt i sirap med motionblur å alla ljuseffekter som finns i spel idag. Att gå ifrån att spela ett modernt spel till att köra typ return to castle wolfenstein på en crt gör nästan att det känns som man fått bort en massa klet från hornhinnan. Bättre djup i bilden och mer "clean" grafik.
Jag vill se ett alternativ till den tråkstandarden alla spel tillverkare använder sig av.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

nevertheless era forumtroll, jag tyckte det var snygg grafik. verkligen coolt om nån köper motorn o fixar ett fräsigt spel av det, typ borderlands 2 i den motorn sku va skit kul.

Problemet är att det är omöjligt.
Hela grejen är bara att dra uppmärksamhet till sig och lova en massa fina saker, trots att Australenarna inte har en suck att leverera på något plan. Ungefär som alla andra till synes "magiska" tekniker andra företag visat tidigare; some BigFoot Networks Killer X och gänget som lovade streamning av spel utan att visa upp vare sig en plan eller ens fungerande teknik.

Det är inte det att folk på forumet är troll, det handlar snarare om att folk har på sig sina kritiska glasögon. Med all rätt, då vi sett det här tidigare och bristerna i presentationen har pekats ut flera gånger om redan.

Permalänk
Medlem

http://www.reddit.com/r/gaming/comments/j66px/unlimited_detai...
De visade alltså upp detta redan 2003 och det har fortfarande inte hänt någonting nytt. Det är lika bra och lossas om som om det inte finns tills det faktiskt finns något att leka runt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

http://www.reddit.com/r/gaming/comments/j66px/unlimited_detai...
De visade alltså upp detta redan 2003 och det har fortfarande inte hänt någonting nytt. Det är lika bra och lossas om som om det inte finns tills det faktiskt finns något att leka runt med.

Inte...hänt någonting nytt?
Vafan herr. Redditor, är du blind?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1