Permalänk
Medlem

Asrock, vad tycker ni?

är där någon som har erfarenhet av asrocks moderkort? har aldrig ägt ett själv. hade tänkt införskaffa ett av deras Gen 3 kort med PCI express 3.0.

men då jag i stort sett aldrig hört talas om asrock förut så tänkte jag fråga.

är de bra?
är ni nöjda?
rekommenderas märket?
nackdelar?
fördelar?

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem

Jag har själv aldrig haft ett Asrock men de var innan en del av Asus så de borde ha koll på vad de gör

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Noctua NH-D14 | Asus GTX 990Ti OCIII |Corsair 16GB 2400MHz | Asus z170-a | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär | Corsair Obsidian 700D | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Windows 10 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

jag har asrock p67 gen3 och jag är super nöjd med det den enda nackdelen som jag tycker är dåligt är att det inte finns IDE utag. fördelar lätt att clocka och det är snygg design.

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0x0r94:

jag har asrock p67 gen3 och jag är super nöjd med det den enda nackdelen som jag tycker är dåligt är att det inte finns IDE utag. fördelar lätt att clocka och det är snygg design.

-----------
Kom ut ur grottan, kom igen människa, ska vi återuppliva även zipdrive också när vi ändå håller på?^^

Asrock funkar fint, bygger mycket med dem på jobbet och de krånglar nästan aldrig så som t e x msi tenderar att göra

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

jävla tur att det här med IDE kom upp, kollade precis..och mina gamla 120gb HD och min DVD går på IDE ännu (stal de från en annan datorn jag hade liggandes) när jag byggde den, fasiken med..aja blir nu DVD i samma veva.. då antar jag..surt..

där finns inte något IDE adapter för pci slots eller liknande? fan med haha

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/1902014/asrock-p67-pro3-rev-b3 detta kör jag med nu i min nya dator..första gången med asrock. på det här kortet är det lite sämre med fläktuttag.

Hade jag inte haft fractalsdesigns fläktkontroller hade jag inte fått in alla fläktar, samt just nu har jag bara 1av2 frontfläktar igång då det inte finns nått mer uttag för fläkt som frontfläkten når till heller (måste skaffa molex typ)

Man får vad man betalar för stämmer ju en viss del fast kortet har en sifferdisplay iaf som visar koder, det tycker jag är sjysst för o vara så billigt..vissa dyrare har inte det ens.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASRock P67 Fatal1ty Professional och jag är allt annat än missnöjd. Helt underbart kort. Har alla bra egenskaper man vill ha, samt till en inte överdriven peng. Rekommenderar detta starkt. Har ingen koll på om ja ska vara ärlig ifall det har PCIE Express 3.0 men oavsett vad så är det ett jättebra moderkort.
http://www.inet.se/artikel/1902011/asrock-fatal1ty-p67-profes...

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------
Kom ut ur grottan, kom igen människa, ska vi återuppliva även zipdrive också när vi ändå håller på?^^

Asrock funkar fint, bygger mycket med dem på jobbet och de krånglar nästan aldrig så som t e x msi tenderar att göra

Håller med dig men håller med honom också finns folk här bland annat som sitter på kvalitets brännare och måste köra ide:) Ett ide utagg tycker jag i allafall ska räcka. Jag tycker mest om gigabyte sen asus. Asrock är väll bra det med. Msi skulle jag vilja testa nu står att dem kör japanska kondingar har inte kollat upp om alla de nya korten har det eller om det är blandade kondingar. Förr var msi kondingar värdlösa har ett gammalt 939 bord som sjunger på sista värsen

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kör själv MSI p67 bräda, och är riktigt nöjd med denna. Har en am3 bräda också, och de är andra gången de moderkortet gått sönder nu, elr ja. Fick ett nytt direkt, då de första va dött vid leverans, och precis samma har hänt med nr 2. Ingen bild. Gav MSI en chans till, och köpte ett MSI kort till min SB uppgradering, och detta är klockrent. Funkar perfekt, och har de man vill ha Dock ingen IDE, men vem fan använder IDE 2011?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Har också jobbat mycket med Asrock, och vi hade väldigt mycket problem med deras moderkort.

Hade aldrig kunnat tänka mig att köpa ett Asrock, jag hade hållt mig till t.ex. Asus/Gigabyte.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forze:

Har också jobbat mycket med Asrock, och vi hade väldigt mycket problem med deras moderkort.

Hade aldrig kunnat tänka mig att köpa ett Asrock, jag hade hållt mig till t.ex. Asus/Gigabyte.

---------------
Just precis, du säger "jobbat" som i dåtid vilket innebär att du på sistone inte gjort det
Förr i tiden (läs fem plus år sen typ) så var deras bord skit, i dagsläget är de precis lika bra som andra, kolla rmastatistiken som en fransk butik släppte o som de skrev om här på swec i våras tror jag det var
Den talar emot dig, men som sagt, personliga erfarenheter var ju det här handlade om^^

Sen ide, kvalitetsbrännare på ide what so ever?
En ny bra brännare kostar några hundringar idag o har man köpt en dator för 5k o uppåt så bör man ju liksom liteha råd me det^^
För de som ändå måste envisas me ide..snälla, köp ett styrkort och förstå att det är en förlegad standard som är och förblir utgången, tack gode datorgud för det^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forze:

Har också jobbat mycket med Asrock, och vi hade väldigt mycket problem med deras moderkort.

Hade aldrig kunnat tänka mig att köpa ett Asrock, jag hade hållt mig till t.ex. Asus/Gigabyte.

När jobbade du med asrock då? Vet att längre tillbaks i tiden hörde asrock till asus (ett budget märke då). Nu är dom helt fristående och spyr ut egna moderkort typ:)

Men har inte sett någon jätte negativ recension om just ASrock´s moderkort.

Att en Ide kontakt saknas är inte mer än rätt. Finns ide till en flopy (vem använder det?):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

När jobbade du med asrock då? Vet att längre tillbaks i tiden hörde asrock till asus (ett budget märke då). Nu är dom helt fristående och spyr ut egna moderkort typ:)

Men har inte sett någon jätte negativ recension om just ASrock´s moderkort.

Att en Ide kontakt saknas är inte mer än rätt. Finns ide till en flopy (vem använder det?):)

Tja i någon av ungarnas datorer sitter nog en av mina gamla Ide brännare:)
Så då kan man säga att jag använder ide...
Det är även Xp iden maskinen så där finns också en floppy...:)
Men till ett nytt bygge...nej tack!

Angående Asrock så har jag 3 st moderkort för tillfället...alla är underbara. Två budget Am3 till ungarnas maskiner samt ett P55 pro till grabbens gamerrigg. Aldrig strulat! Nästa kort till mig själv blir ett Asrock också.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Sitter på ett AM3 kort (m3a770de), klockar fint och enkelt, har inget alls att klaga på Det ända som är lite tårtigt med dom är väl deras egna "funktioner", dvs en sak som ska starta datorn jättesnabbt, men egentligen så går datorn bara i vanligt sleepmode efter en omstart. Funkar i teorin för en snabb uppstart men då tar det dölång tid att stänga istället, känns lite "fejk" på någe vis.

Annars jättebra tillverkare som man oftast kan spara in några hundringar genom att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------
Kom ut ur grottan, kom igen människa, ska vi återuppliva även zipdrive också när vi ändå håller på?^^

Asrock funkar fint, bygger mycket med dem på jobbet och de krånglar nästan aldrig så som t e x msi tenderar att göra

Haha nästan som: "90-talet ringde och ville ha tillbaka alla gamla hårddiskar och optiska enheter för PATA".

Skrivet av LaFace:

jävla tur att det här med IDE kom upp, kollade precis..och mina gamla 120gb HD och min DVD går på IDE ännu (stal de från en annan datorn jag hade liggandes) när jag byggde den, fasiken med..aja blir nu DVD i samma veva.. då antar jag..surt..

där finns inte något IDE adapter för pci slots eller liknande? fan med haha

Billigare att köpa en ny brännare istället. Du kan ju alltid skänka din gamla enhet till en bättre behövande.
Finns säkert någon med en gammal 486 DX2 som kan behöva den till sitt system då CD-läsaren tackat för sig

Sony Optiarc AD-7280S 24x SATA
http://www.inet.se/artikel/7100555/optiarc-ad-7280s-svart-sat...

Samsung Writemaster SH-222AB 22x SATA
http://www.inet.se/artikel/7104218/samsung-sh-222ab-sata-svar...

Permalänk

Jag funderar på ett ASRock och såg precis att Vortez kom upp i 5Ghz med luft. http://www.vortez.net/articles_pages/asrock_z68_extreme4_gen3...

Permalänk
Medlem

Det bästa moderkortet jag har använt än så länge, rekommenderas!!

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

Har gamla i7 950 med 1336 socket så jag har ett asrock x58 extreme 3. Fungerar utmärkt, kortet lade av efter en vecka men fick ett nytt som jag haft i snart 2 år. Visserligen så gick var fjärde packet sönder när företag had posten så de byte och jag fick paketet av dhl och som sagt funkar fin fint. AsRock gör riktigt bra kort, köp!

Permalänk
Skrivet av ellez:

Det bästa moderkortet jag har använt än så länge, rekommenderas!!

Precis ett sådant jag är inne på...när mitt P5Q3 skall pensioneras...om det inte blir Bulldozer...men det vet vi väl snart;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Precis ett sådant jag är inne på...när mitt P5Q3 skall pensioneras...om det inte blir Bulldozer...men det vet vi väl snart;)

Anarsw finns detta http://www.inet.se/artikel/1902093/asrock-990fx-extreme4 Dock 100 kronor dyrare än intel varianten (tror på låg produktion).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

något som jag tycker är konstigt är att det finns floppy utag men inte IDE

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0x0r94:

något som jag tycker är konstigt är att det finns floppy utag men inte IDE

jo, men tydligen fyller flopy en funktion. Gissar att man kan uppdatera BIOS igenom diskret fortfarande. Har ju använt USB när jag uppdaterat mitt moderkort från 05

IDe borde bli borttaget nu helt, i alla fall på konsument sidan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Asrock/ASUS gör bra brädor. Punkt

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Finns satabrännare <200 kr.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Asus brädan jag hade dog och tog med sig cpu:n i graven, asrock moderbrädan jag har nu funkar fint.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Kör på Asrock P67 Extreme 4 (nya revisionen)

Extremt bra kort, ett av få som faktiskt inte haft några problem med 1155 sockeln överhuvudtaget.

Permalänk
Inaktiv

Asrock är bra grejer, köp.

Permalänk
Medlem

Köpte Asrocks nya Z68 Extreme4 GEN3 för ett par veckor sen, fungerar jättebra och jag är hur nöjd som helst! Köp bara köp!

Permalänk
Medlem

Asrock P67 Extreme 4 Gen 3 fungerar grymt bra här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

---------------
Just precis, du säger "jobbat" som i dåtid vilket innebär att du på sistone inte gjort det
Förr i tiden (läs fem plus år sen typ) så var deras bord skit, i dagsläget är de precis lika bra som andra, kolla rmastatistiken som en fransk butik släppte o som de skrev om här på swec i våras tror jag det var
Den talar emot dig, men som sagt, personliga erfarenheter var ju det här handlade om^^

Sen ide, kvalitetsbrännare på ide what so ever?
En ny bra brännare kostar några hundringar idag o har man köpt en dator för 5k o uppåt så bör man ju liksom liteha råd me det^^
För de som ändå måste envisas me ide..snälla, köp ett styrkort och förstå att det är en förlegad standard som är och förblir utgången, tack gode datorgud för det^^

Jag jobbade dagligen med Asrockmoderkort mellan 2008-10 och 2009-10, så det är inte så väldigt länge sedan jag fick uppleva deras hemska kvalité.

Dom kanske har blivit bättre, men oavsett, så har jag dåliga erfarenheter och kan inte rekommendera dom, oavsett vad statistik säger.

Visa signatur

Derp