Helgsnack: "Nöjd med din skärm?"

Permalänk
Medlem

Jag har en mängd skärmar. Den jag använder mest är dock Dell 2410. Suverän kvalitet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Min BenQ XL2410T med 120hz och LED belysning gör jobbet, helt klart!

Visa signatur
Permalänk

Jag är toknöjd med in u2711. Har inte hittat en enda IPS-panel som lyckas köra 2560x1440 utan att kosta det dubbla av priset för u2711.

Permalänk

Har haft massvis med TN skärmar tidigare, senast var en Samsung P2350 och nu då jag bytte upp mig till en DELL U2311H var skillnaden gigantisk. Som de flesta andra skriver, ALDRIG mera TN skräp. Dellen är ruggigt snabb för att vara e-IPS då den har "overdrive" (8-30ms) ,vad jag förstått snabbare än U2410 och U2711s H-IPS. Den har lite tinting nere i högra hörnet då man har helsvart bild, men inte värre än någon TN panel. Kör den i standard på färgerna just nu, men ett kalibrerings verktyg för tusingen är på ingång, då blir det att kalibrera alla skärmar i min kompiskrets o se vad IPS'sen verkligen går för

Om jag var trådskaparen skulle jag titta över de många PVA och IPS skärmar som rekommenderats och skita i TN.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Avstängd

Köpte min LG 2363D 120hz för 1800:- ny och är enormt nöjd för dom pengarna.
Skulle dock aldrig lagt 3k+ på en TN skärm men för priset är 120hz underbart.

Drömmen består av IPS och 120hz men det lär aldrig bli reality ;/

Permalänk

Jag har en gammal HP w2207 som jag är ruskig nöjd med.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en gammal ips skärmen viewsonic wm2010 eller nåt sånt kostade en del mer än tn alternativen när det begav sig. Personligen tror jag man blir nöjd med vad man än köper så länge man inte har en annan skärm att jämföra med.

När man väl har nåt att jämför med så kan man ju klart se skillnad. Flytta över datorn till en kompis och jämförde med hans hyfsat nya tn benq skärm med led belysning och det första man märkte var betraknings vinklarna och sen kändes färgerna lite fylligare på min skärm, kan ha varit en inställnings fråga. Har även jämfört med plasma tvn hemma och där har plasman ännu trevligare färger.

Så en tn kommer jag nog aldrig att köpa hellre lägga en slant till.

Permalänk
Medlem

Hade en billigare BenQ skärm som jag var nöjd med, sedan bytte jag till en asus vg236 120hz och insåg hur mycket bättre 120hz faktiskt är.
Irriterar mig dock fortfarande på betraktningsvinkeln i höjdled. vet inte om IPS fixar den grejen, men mitt nästa mål blir iallafall en minst 120hz skärm.

Permalänk

Jag köpte min första Dell U2311h sommaren 2010 och då hade jag aldrig testat IPS utan bara läst om det. Det visade sig vara en klar förbättring mot min dåvarande TN-skärm, men det var inom marginalen för skillnaden i tillverkningsår. Köpte sen en TN-skärm i julas då det var ett bra pris, men den visade sig vara sämre på alla sätt! Möjligtvis att den kunde vara lika snabb i spel men inte annars. Att det sen går att vrida och vända på U2311h är helt underbart och nödvändigt för mig iallafall.

När plånboken tillåter och datorn klarar av en 27tummare från Dell så ska jag nog slå till.

Permalänk
Medlem

Uppgraderad Dell u2410 från Samsung 226BW . Nya skärmen super bra väl värt pengarna, spelar BF2 har inte märk något negativet även på Deus X human Rev inga problem där heller

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk

Jag är grymt nöjd med min 17" Ctr av märket IBM. Modell vet de tusan. Bra är den iaf. får allt hänga med tills jag tröttnar på att den tar plats bakåt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

HP ZR24w, 24" grym nöjd. Köpt för ett år sedan eller så för 4k. Köpte först dell 24" för 5k men den var inte lika homogen och i gamemode där du får input lag sänkt till 14ms på dell så blir skärmen gröndassig så dell går bort för mig. Dell skärmen hade fler inställningar, kanske därför en var dyrare, men det spelar ju ingen roll då inställningarna var dåliga så som görndassig skärm i gamemode.
HPn har låg input lag och fina färger är homogen och dessutom 16:10. Själv föredrar jag helt klart 16:10 över 16:9, men det är billigare att tillverka 16:9, de är en aning mindre. Om man någon dag skaffar eyefinity, 3 skärmar, så är det också skönt med 16:10 eftersom höjd är vad som saknas då.

Just nu går jag och funderar på att sälja min skärm och köpa HPs 30".

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung SA950 mest för utseendet och 120 hz. 2 saker som jag kan ge minus, blank skärm som speglar mycket vid svärta på skärmen. Betraktningsvinkeln i höjdled. Nu är jag inte jättekinkig, jag sitter perfekt mot skärmen och märker bara B-vinklesaken när jag flyttar fram för mycket (sitter rätt nära 27 tum). Speglingen stör mig inte då jag ofta sitter i mörker och spelar, är mer när det är något som lyser mot skärmen. Någon som sitter mycket vid belysning mycket ska nog inte köpa den här skärmen.

All in all är jag jättenöjd med köpet och 3d gimmicken är en bonus inge mer

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem

Kommer nog väntar tills det 120hz kommer med ips panel till bra pris kommer köra crt några år till.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Varför

Skrivet av SweMerlin:

Varför köpa en stor datorskärm när man helt sonika kan använda en stor TV? Dagens TV-apparater förmår ju både det ena och det andra och kör man spel eller BlueRay via datorn över en modern TV så ser det ju sjukt bra ut.

.

Varför köpa TV när du har en fet skärm det räcker, behövs ingen tv överhuvudtaget.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Kör på en LG IPS231P, som jag är jättenöjd med. En billigare IPS monitor som funkar till allt. Har inte allt för höga krav på varken bildkvalité eller eftersläpning, så jag är hur nöjd som helst.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Kommer ha svårt att ta bort min 24" widescreen CRT monitor, en Sony gdm-fw900.

Väger 42 kilo och kostade över 25.000 kr när den kom ut.
Har en sjukt bra skärpa när man kör i 1920*1200 @ 85 Hz.
Färgåtergivningen är så otroligt mycket bättre än någon TFT eller IPS klarar av.
Och betrakningsvinkeln är ju 180 grader åt alla håll utan en minsta förändring i färg eller skärpa.

Vet flera som har svårt att fatta kvaliteten på bilden som kommer ur denna skärm gentemot en plattskärm.

HTTP: http://www.superwarehouse.com/Sony_FW900_FD_24_CRT_Monitor/GD...
PDF: http://pdf.superwarehouse.com/specs/DSSONYMO103185.pdf

http://www.insomnia.gr/index.php?app=core&module=attach&secti...

Priset är ju i förhållande till den massiva vikten. Så jag tror inte många inklusive mig har testat en sådan best. De som dömer ut crt (med mig) har antagligen inte sett en riktigt fin sådan.

Permalänk
Medlem

u2410

Skrivet av datar:

Dell Ultrasharp 2410. Kan vara värt att spana in men den gamla modellen för den nya ska tydligen ha sämre skärmpanel. Den är även IPS. Mycket skärm för pengarna!

Den nya modellen är en budget modell av den gamla modellen dvs ingen hdmi sämre färger ovs, men det är fortfarande en bra skärm det är bara det att den inte är den bästa för foto redigering.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Sitter på en Dell U2410 och är mycket mycket nöjd med den. Jag får anstränga mig om jag ska hitta något att anmärka på.

Bildkvaliten är toppen. Den har inte någon "glossy" yta vilket gör att man slipper se sig själv, bokhyllan, solen i fönstret, eller liknande på grund av att de har en tendens att vilja leka spegel så fort tillfälle ges. Bra betraktningsvinklar med tanke på att den bygger på en IPS panel. Det där med bildkvalitet är dock ganska svårt att prata mycket om med tanke på att det är högst subjektivt. Vissa personer kanske gillar en glossy yta med med tanke på att det kanske ser lite klarare ut. Om man anstränger sig ordentligt så kan man se en viss grynighet på paneler som inte har en någon form av glasruta framför sig. Det är kort och gott ytan på skärmen man ser. Det är inget jag störs av dock.

Övriga funktioner då...

Skärmen är höj och sänkbar. Den går att tilta ganska bra, så att man kan få ett bra läge på den som gör att du slipper sitta med nacken i något icke skönt läge. Det går att vrida skärmen så att du kan få den stående, om du nu skulle vilja jobba extremt mycket med word-dokument eller liknande.

Skärmen har en USB-hub, som ger dig två USB kontakter där resterande kontakter sitter, vilket är ett ganska stort antal. Du får tillgång till 1st VGA, 2st DVI, 1st DisplayPort, 1st HDMI, 1st Component och 1st Composite. Utöver dessa ingångar finns två USB portar på skärmens vänstra sida som man lätt kommer åt om man ska stoppa i en USB pinne eller liknande. Där finns också en läsare för olika typer av minneskort, t.ex SD, vilket jag tycker är extremt trevligt med tanke på att det sitter en sådan i vår kamera. Bara att ta ur kortet och sticka in det i skärmen så kan jag lätt kopiera över filerna till datorn.

Kort och gott, mycket nöjd med skärmen. Priset var ganska högt när jag köpte den med tanke på vad dessa skärmar kostar nu för tiden, men trots det tycker jag att den var värd pengara. U2410 finns nog inte att få tag på längre. Den ska ha fått en ersättare som också ska vara helt ok. U2412M ska den heta.

Permalänk
Avstängd

Har länge använt en Samsung LE32A656 till datorn och hittills har jag inte hittat någon riktig datorskärm som överträffar den. Jag skulle vilja ha en 30" IPS-skärm som har en upplösning på 2560x1600 men när jag köpte en sådan var jag inte alls nöjd med bilden i jämförelse mot Samsung LE32A656, så jag returnerade IPS-skärmen och fortsatte helt enkelt att använda Samsung LE32A656 som min primära skärm.

Den är underbar på alla sätt och vis.

Permalänk
Avstängd

Absolut.. Blir la att köpa en till BenQ-skärm sedan och slänga ut HP-skärmen..

Permalänk
Medlem

Jag köpte för en herrans massa år sedan en PVA-skärm utan att egentligen förstå skillnaden mellan de olika teknikerna. Gick från en CRT och blev väldigt nöjd. Skärmen var en 19" SD (Samsung 193p+, notera plus) och kostade 4500kr. Efter 4-5 år ville jag ha en större widescreen och beställde en 22" Dell TN med mycket bra omdömen, ca 2500kr. Testade den i... 2 timmar och skickade tillbaka. Det var/är helt omöjligt att gå från PVA till TN. Då IPS enligt nästan alla är ännu bättre än PVA är specifikationen för min nästa stora skärm rätt självklar. Nu kör jag laptop, men ändå.

Permalänk
Medlem

jora min crt hänger med fortfarande och slår de flesta av dagens skärmar på många punkter.

Permalänk
Medlem

Min huvudmonitor är en SyncMaster 245B och den är jag helt nöjd med trots ett litet skönhetsfel som visar sig i att det är flammigt ljus längst ner till vänster på bilden. Kan vara så att bakgrunden inte sitter som den skall riktigt men är inte så sugen på att öppna den bara för att fixa det. Har haft den skärmen i ett par år nu och 1920x1200 är en väldigt trevlig upplösning. Hade en 1600x1200 skärm innan och nästa kommer troligen bli en 2560x1600 när jag har råd med det.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptens:

Sitter på en Dell U2410 och är mycket mycket nöjd med den. Jag får anstränga mig om jag ska hitta något att anmärka på.

Bildkvaliten är toppen. Den har inte någon "glossy" yta vilket gör att man slipper se sig själv, bokhyllan, solen i fönstret, eller liknande på grund av att de har en tendens att vilja leka spegel så fort tillfälle ges. Bra betraktningsvinklar med tanke på att den bygger på en IPS panel. Det där med bildkvalitet är dock ganska svårt att prata mycket om med tanke på att det är högst subjektivt. Vissa personer kanske gillar en glossy yta med med tanke på att det kanske ser lite klarare ut. Om man anstränger sig ordentligt så kan man se en viss grynighet på paneler som inte har en någon form av glasruta framför sig. Det är kort och gott ytan på skärmen man ser. Det är inget jag störs av dock.

Övriga funktioner då...

Skärmen är höj och sänkbar. Den går att tilta ganska bra, så att man kan få ett bra läge på den som gör att du slipper sitta med nacken i något icke skönt läge. Det går att vrida skärmen så att du kan få den stående, om du nu skulle vilja jobba extremt mycket med word-dokument eller liknande.

Skärmen har en USB-hub, som ger dig två USB kontakter där resterande kontakter sitter, vilket är ett ganska stort antal. Du får tillgång till 1st VGA, 2st DVI, 1st DisplayPort, 1st HDMI, 1st Component och 1st Composite. Utöver dessa ingångar finns två USB portar på skärmens vänstra sida som man lätt kommer åt om man ska stoppa i en USB pinne eller liknande. Där finns också en läsare för olika typer av minneskort, t.ex SD, vilket jag tycker är extremt trevligt med tanke på att det sitter en sådan i vår kamera. Bara att ta ur kortet och sticka in det i skärmen så kan jag lätt kopiera över filerna till datorn.

Kort och gott, mycket nöjd med skärmen. Priset var ganska högt när jag köpte den med tanke på vad dessa skärmar kostar nu för tiden, men trots det tycker jag att den var värd pengara. U2410 finns nog inte att få tag på längre. Den ska ha fått en ersättare som också ska vara helt ok. U2412M ska den heta.

+1 på din kommentar, äger själv en U2410 och är supernöjd. Grynigheten du ser på panelen (om du anstränger dig) är Anti-glare coating som finns på de flesta kvalitetsskärmar dessa dagar. U2711's AG-coating är värre än u2410's. Likaså på Asus PA246Q (som använder samma panel som U2410 men har annorlunda coating). U2410 går än att få tag på via t.ex. Inet

Permalänk
Medlem

dell u2410! fantastisk skärm ända gången man märker av att den är lite segare är när man slår på V-sync i bc2 då man har srgb mode märker man inputlag ! men i game läget så är de ej märkbart

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en SyncMaster P2350, är nöjd med den funkar fint för mina behov.
Men så här i efterhand ångrar jag lite att jag inte köpte en skärm som klarar 120hz.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det är för program/widget som visar klocka och väder på bilden? Såg rätt snygg ut

Permalänk

Jag är mycket nöjd med min skärm, sitter med en BenQ 21,5" LED G2222HDL. Kostade mig 1500kr för två år sen, nu är den nere på minimala priset av 1079kr.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu på en gammal 19" 5:4 skärm och beställde en Eizo Foris FS2331 häromdan, så det ska bli nice :D. Blev mest det valet pga att jag behöver hdmi och en mer begränsad budget. Sitter på en slags VA panel nu så jag ska nog bli nöjd :). Mina användningsområden är främst serier, surf och spel lite i tredje hand (inte alltid men är mer en periodare). Tror det blir nice med bra svärta till Thief 4 :D.
TN panel skulle jag nog störa mig för mycket på. Kan inte säga att jag använt någon särskilt mycket till stationärt bruk (mer än testat hos en kompis för länge sen) men jag vet hur det är på laptop, usch o fy. Men sedan är som sagt mitt främsta område inte spel heller, bryr mig mer om fin och naturtrogen bild än hur snabba rörelser är (kan hända att det var viktigare när jag var yngre).

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J