Diverse BSODs och Prime95-fel i nybyggt, oklockat s1155-system

Permalänk
Medlem

Diverse BSODs och Prime95-fel i nybyggt, oklockat s1155-system

Har äntligen fått köpt och byggt ett nytt system, men glädjen infinner sig inte till fullo än eftersom det är duktigt instabilt emellanåt. BSODs av typen "MEMORY_MANAGEMENT" verkar vara det vanligaste felet, men kraschande program, andra BSODs och kanske framför allt omedelbara fel i Prime95 är också problem.

Parar jag ihop felkoder mina olika BSODs med det faktum att jag än så länge bara hunnit prova "blend"-läget i Prime95 pekar allt på defekta minnen, men de är 3+ timmar stabila i Memtest 86+ och 10+ timmar stabila in Windows Memory Diagnostic - kan de vara defekta ändå?

Har stängt av allt som har med auto-OC att göra i UEFI och ställt upp minnena i 1600 MHz eftersom SPD:n av någon anledning läses som 1333, trots att det är PC12800-minnen.

Systemet ser ut som följer:

CPU: i7 2600K
MoBo: Asus P8Z68-V Pro
RAM: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800 2x4 Gb
GFX: Gainward GTX570
OS-disk: Crucial M4 128 Gb
PSU: FSP BlueStorm II 500W

Jag är medveten om att mitt gamla nätagg är i klenaste laget, men krascherna har å andra sidan enbart kommit då grafikkortet varit helt obelastat - att spela BF3-betan i 2-3 timmar har inte varit några som helst problem. Agget har dubbla 12V-linor specade till 18 A styck.

Jag kör senaste drivrutinerna till allt, men har ännu inte hunnit uppgradera firmware på varken SSDn eller moderkortet.

Idéer någon? Vad som helst - just nu har jag kört fast!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Postar lösningen till problemet ifall någon skulle råka ut för samma sak:

Jag fortsatte testandet med prime95 med small FFTs för att utesluta CPUn, och mycket riktigt verkade den stabil. Fortsatte sedan att leta efter något som skulle framkalla fel så fort som möjligt och fann att Linpack-testet i OCCT kraschade efter bara några minuter - det använde jag sedan som huvudtest när jag provade minnesstickorna var och en, och mycket riktigt var felen relaterade till den ena stickan. Denna ensam gav sedan fel också i Windows Memory Diagnostic, så gissningsvis ökade sannolikheten att de defekta adresserna skulle accessas tillräckligt för att kunna påvisa fel i minnestest när den friska stickan inte fanns med i leken.

Nya minnen borde komma idag efter en alldeles underbart välhanterad RMA hos Dustin - stor tack till dem!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G