Liten bild i mitten av skärmen när jag spelar spel

Permalänk
Medlem

Liten bild i mitten av skärmen när jag spelar spel

tja. Precis köpt min första bärbara, en acer 5940. Har installerat 2 spel på den, empire earth 2 och need for speed underground 2. När jag startar dessa spel får jag bara en bild i mitten av skärmen sen är de svart ca 5cm ut till kanterna. Har de nyaste grafikdrivrutinerna och letat i både catlyst controll center och i windows efter inställningar men har inte hittat nått..

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk

Hmm, låter som spelen inte stöder widescreen.

Permalänk
Hedersmedlem

Ställ in rätt upplösning i spelen alternativt leta efter skalning eller 'scaling' i drivrutinsinställningarna.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Ställ in rätt upplösning i spelen alternativt leta efter skalning eller 'scaling' i drivrutinsinställningarna.

Hittar ingen sådan inställning i catalyst.. Finns mycket mindre inställningar i catalyst för min bärbara än för min stationära så går inte ställa in så mycket :/

spelen stöder som högst 1024x768 och då får ja liten bild. Om jag ställer in skrivbordet till 1024x768 så får jag hela skrivbordet som lite bild med svarta kanter. Går det inte ställa in 1024x768 och sen töjja ut bilden lr nått?

När jag kör 1024x768 på min stationära dator och använder min 42" tv som skärm får jag ju inga svarta kanter...

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, det har med skalningen att göra. Det ska finnas nånstans i ccc men tyvärr har jag ingen amd att kolla på.

Googlade lite om spelen du har problem med:

Empire earth, http://towf.proboards.com/index.cgi?board=boardee2&action=dis...

need for speed, http://www.nvnews.net/vbulletin/showpost.php?p=474436&postcou... Verkar dock inte ha nån lösning för wide screen

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Sökte på skalning i catalyst och hittade då en skalningsinställning men de gick inte att ställa in den. Jag ändrade då skrivbordets upplösning till 1280x768 (fick då svarta kanter) och då gick det att ändra skalningsinställningen som jag då ställde på helskärm. De svarta kanterna, både på skrivbordet och i spelen, försvann och spelen kördes i helskärmsläge.

Syns ganska tydligt att skärmen är uttöjd så kör nog bara med skalning när jag ska spela (bättre med uttöjt än svarta kanter). Skapar snabbtangenter för de olika inställningarna i catalyst så att man snabbt kan växla mellan dem när man ska spela. Smidigt och bra

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey