Varför fyller inte fönstren hela skärmen?

Permalänk

Varför fyller inte fönstren hela skärmen?

En sak som jag har funderat över i osx är varför öppna fönster inte fyller ut skärmen helt?

Trycker jag på pluset så är det ändå en liten del i nederkanten av skärmen som inte är täckt...det man (jag iaf.) får göra är att dra ner rutan till nederkanten och dra ut rutan med musen. Men nästa gång jag öppnar fönstret igen så är det lika. Ska det helt enkelt vara så?

Hoppas att ni förstår vad jag menar

mvh manutd

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk

Det blir så eftersom att fönstret maximeras efter Innehåll, inte skärmyta. ganska onödigt om webläsaren tar upp hela skärmen och visar 50% vit yta, don´t you think?
I 10.7 så har de dock börjat med helskärm ála spel-läge (om jag inte missförstått, sitter kvar med 10.6)

Permalänk
Medlem

Det finns ett litet insticksprogram som fixar sådana "problem" åt dig. http://www.sizewellplugin.com/

Permalänk
Medlem

Det är för att fönstren inte ska täcka dockan. Sätt på så att dockan gömmer sig, då kommer fönstren att täcka hela skärmen.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Det här kanske är en dum fråga men varför vill du tvunget maximera program?

Maximera program är i mina ögon lite av en "Windows-ism" från tiden då *nix-system och macar ofta hade skärmar med upplösning runt 1280x1024 eller 1600x1200 medan Windows-användare tenderade att sitta på 14"- eller 17"-skärmar som bara klarade 800x600 eller 1024x768 (@60Hz naturligtvis).

Generellt sett så brukar det vara smartare att för de flesta program välja en lagom storlek istället för att blaffa ut dem över hela skärmytan. Sen finns det naturligtvis undantag (t.ex. Maya, olika spel o.s.v. där man nästan alltid vill använda så mycket av skärmen som möjligt till just det programmet).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Det kan hända att jag har samma "problem". Jag har min docka dold i nederkant av skärmen och även om jag försöker dra ut fönstrena så mycket som möjligt har jag alltid en lucka på ungefär en millimeter som är ledigt mellan fönstret och skärmkanten i nederdelen av skärmen. Det handlar alltså inte om att fönstret optimeras när jag trycker på den gröna knappen utan det alltid finns en millimeter ledig yta under varje fönster.

Edit: Nu när jag har läst tråden igen ser jag att det faktiskt inte handlar om samma problem även om mitt "problem" kvarstår.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk

Det här brukar vara den första frågan jag får från elever när dom sätter sig vid en Mac första gången.
I Lion kan (vissa) programfönster maximeras.
I tex. iPhoto kan det ju finnas en poäng med att göra det, men annars räcker det ju vanligtvis med att maximera så mycket att "allt innehåll syns" och kunna se vilka andra fönster som ligger öppna bakom det aktuella. Det är åtminstone så apple har tänkt och det kan det ju också finnas en poäng med. Mest av allt en vanesak tror jag. OS X är inte Windows - mycket är likt men en hel del skiljer sig åt. Det är bara att vänja sig vid att det ibland ser annorlunda ut/fungerar annorlunda. Det är precis samma sak som när tex. min dotter (som bara haft Mac de senaste fem åren) sätter sig vid en Windows-maskin och undrar varför fönstren bara breder ut sig över hela skärmen när det inte behövs.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av keishi:

...har jag alltid en lucka på ungefär en millimeter som är ledigt mellan fönstret och skärmkanten i nederdelen av skärmen...

Det handlar nog mer om att dock'en reserverar en millimeter utrymme till fönster som ligger "mot" den. När docken är gömd, precis i underkant av skärmen, reserverar den (fömodligen) fortfarande denna millimeter, och det kan ju verka onödigt i gömt läge kan man tycka. Du kan förmodligen manuellt dra ut fönstret över denna millimetern, men så fort du startar om samma program (som försöker återställa fönsterstorlek och posution) så kommer dock'en sno åt sig den millimetern igen.
Om du tycker det är en onödig funktion, så föreslår jag att du faktiskt ger apple feedback om detta.
http://www.apple.com/feedback/macosx.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av taailyn.:

Det finns ett litet insticksprogram som fixar sådana "problem" åt dig. http://www.sizewellplugin.com/

Tack!

Permalänk
Avstängd

Ibland vill man helt enkelt bara ha fokus på en uppgift, inget annat som stör. Att ständigt försvara bristerna i OSX med att det är bättre utan funktion x är lite löjligt. Det handlar inte alltid om vad man är van vid. Det finns en anledning till att funktionen nu kommit till Lion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbkxbx:

Det handlar nog mer om att dock'en reserverar en millimeter utrymme till fönster som ligger "mot" den. När docken är gömd, precis i underkant av skärmen, reserverar den (fömodligen) fortfarande denna millimeter, och det kan ju verka onödigt i gömt läge kan man tycka. Du kan förmodligen manuellt dra ut fönstret över denna millimetern, men så fort du startar om samma program (som försöker återställa fönsterstorlek och posution) så kommer dock'en sno åt sig den millimetern igen.
Om du tycker det är en onödig funktion, så föreslår jag att du faktiskt ger apple feedback om detta.
http://www.apple.com/feedback/macosx.html

Tack! Det var det jag misstänkte också så ska nog ge Apple feedback på detta. Inte för att det är sjukt irriterande med det hade varit fint att kunna dra ut fönstret hela vängen ner, vilket inte går att göra ens manuellt.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartenKL:

Ibland vill man helt enkelt bara ha fokus på en uppgift, inget annat som stör. Att ständigt försvara bristerna i OSX med att det är bättre utan funktion x är lite löjligt. Det handlar inte alltid om vad man är van vid. Det finns en anledning till att funktionen nu kommit till Lion.

Fast störs man av någon centimeter av sin bakgrundsbild så bör man se över vad fasen man pysslar med.

Det känns dumt, är det lönt att visa grejer som du inte behöver?
Vore ju trevligt om funktionen fanns (aldrig dåligt med fler funktioner), men som det är nu i Snow Leopard som jag använder är enligt mig bättre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det känns bara så oproffsigt med bortslösad skärmyta, inte för att tala om en millimeter som ser ut som en glitch.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Det känns bara så oproffsigt med bortslösad skärmyta, inte för att tala om en millimeter som ser ut som en glitch.

Jovisst, om man behöver skärmytan så är det klart att det känns som slöseri om man inte kan ta tillvara den enkelt. Jag skulle bli otroligt frustrerad om vissa applikationer jag använde vägrade att maximeras, däremot så brukar jag reagera på att de som kommer från Windows-världen till Mac blir frustrerade över att deras webläsare inte by default maximeras till 2560x1440 när de startar den, trots att de mest surfar runt på sidor som inte expanderar över 1280 pixlar i bredd.

Så som jag ser det så är det delvis en brist och delvis en "kulturell" skillnad mellan långvariga Mac-/*nix-användare och Windows-användare.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk

Om man inte ska jobba med flera fönster samtidigt så känns det inte som någon vits att ha en 27"-skärm om man kör mac och inte kan förstora fönster. Däremot för filmtittande

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ni säger att webbläsaren inte fyller hela skärmen exempelvis. Finns det då något smart system för att positionera två fönster bredvid varandra, likt windows "snap"? Eftersom det är så hög upplösning inbillar jag mig att man kan tänka mig som att skärmen blir "tvådelad" och att man då kan köra de flesta program bredvid varandra, som om man hade två skärmar. Tänker jag rätt?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Ni säger att webbläsaren inte fyller hela skärmen exempelvis. Finns det då något smart system för att positionera två fönster bredvid varandra, likt windows "snap"? Eftersom det är så hög upplösning inbillar jag mig att man kan tänka mig som att skärmen blir "tvådelad" och att man då kan köra de flesta program bredvid varandra, som om man hade två skärmar. Tänker jag rätt?

Jo! Tyvärr finns denna funktionalitet inte inbyggd i Lion (eller SL för den delen). Men, det finns flera alternativ (även gratis) för OS X; Cinch, SizeUp, BetterSnapTool, Divvy, Moom, Flexiglass, Window Tidy, SplitScreen m.fl.

Permalänk
Hedersmedlem

Har aldrig stört mig på det. Program där man behöver skärmytan brukar normalt sett sköta det där fint själv, till exempel Photoshop. Att maximera sin webbläsare är ju ett fenomen som härleds från Windows (i alla fall tidigare) usla fönsterhantering.

I Lion kan man förstås maximera program som har stöd för det över _hela_ skärmen. Ingen funktion jag använder själv direkt, men kan iofs se lägen där det är användbart.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbkxbx:

Jo! Tyvärr finns denna funktionalitet inte inbyggd i Lion (eller SL för den delen). Men, det finns flera alternativ (även gratis) för OS X; Cinch, SizeUp, BetterSnapTool, Divvy, Moom, Flexiglass, Window Tidy, SplitScreen m.fl.

Okej. Har ingen mac men efter att ha läst tråden blev jag intresserad av att veta om apple hade löst det på något smidigt sätt eller inte.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

I Lion kan man förstås maximera program som har stöd för det över _hela_ skärmen. Ingen funktion jag använder själv direkt, men kan iofs se lägen där det är användbart.

Helskärmsläget är underbart när man ska kolla på film eller liknande och samtidigt vara aktiv vid forum/nätverk/liknande. Bara att "swipa" mellan fönstren och köra full screen på klippet (Day9-Dailies!) och sen gå tillbaka till det du håller på med när du känner fört. (Detta, samt full screen av iTunes och iCal, är egentligen enda gången jag använder funktionen.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConVicTen:

Det blir så eftersom att fönstret maximeras efter Innehåll, inte skärmyta. ganska onödigt om webläsaren tar upp hela skärmen och visar 50% vit yta, don´t you think?
I 10.7 så har de dock börjat med helskärm ála spel-läge (om jag inte missförstått, sitter kvar med 10.6)

Skrivet av taailyn.:

Det finns ett litet insticksprogram som fixar sådana "problem" åt dig. http://www.sizewellplugin.com/

Måste man "patcha" mac för att kunna få fönstren att fylla ut hela skärmen?
Roligt..

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Som någon som inte sitter och pillar på tangentbordet hela tiden utan ofta surfar lite avslappnat vill jag kunna stänga ett fönster smidigt när jag är klar. Att skicka upp musen i höra hörnet och klicka och alltid träffa krysset är rätt skönt. Sedan är det lite estetiskt med att inte ha det plottrigt om man har fönster som ligger på varandra. Men som vanligt så vänder Mac-fanboys bristen på en funktion till en fördel. Det känns som att ni verkligen gillar att inte ha egna valmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Som någon som inte sitter och pillar på tangentbordet hela tiden utan ofta surfar lite avslappnat vill jag kunna stänga ett fönster smidigt när jag är klar. Att skicka upp musen i höra hörnet och klicka och alltid träffa krysset är rätt skönt. Sedan är det lite estetiskt med att inte ha det plottrigt om man har fönster som ligger på varandra. Men som vanligt så vänder Mac-fanboys bristen på en funktion till en fördel. Det känns som att ni verkligen gillar att inte ha egna valmöjligheter.

Så rätt, när man har massa "små"fönster uppe över hela skärmen blir det lätt plottrigt och rörigt..

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det är så jobbigt att kolla youtube på en högupplöst mac, eftersom man kan inte maximera fönstret så man har en liten sketen ruta i mitten eftersom resolutionen på skärmen är superhög. Tycker att mac borde lära sig från windows!

Bli inte arga mac användare det är min åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Som någon som inte sitter och pillar på tangentbordet hela tiden utan ofta surfar lite avslappnat vill jag kunna stänga ett fönster smidigt när jag är klar. Att skicka upp musen i höra hörnet och klicka och alltid träffa krysset är rätt skönt. Sedan är det lite estetiskt med att inte ha det plottrigt om man har fönster som ligger på varandra. Men som vanligt så vänder Mac-fanboys bristen på en funktion till en fördel. Det känns som att ni verkligen gillar att inte ha egna valmöjligheter.

Fullscreen-hysterin i Windows-världen kommer av att man på Windows-sidan länge drogs med hårdvara som inte klarade särskilt höga upplösningar, det blev alltså en nödvändighet att köra sina program maximerade för att få plats med dem på skärmen.

Inom *nix- och mac-världen så var det däremot betydligt vanligare med skärmar som klarade ordentliga upplösningar, följden blev att man där inte slösade bort skärmytan genom att maximera sina program i onödan utan istället hade arbetsflöden där man hade flera fönster synliga samtidigt.

Det är inte en brist på en funktion, det är ett medvetet designval.

(Btw, cmd-w är en trevlig genväg när du vill stänga ett fönster)

Skrivet av D00mbr0s:

Det är så jobbigt att kolla youtube på en högupplöst mac, eftersom man kan inte maximera fönstret så man har en liten sketen ruta i mitten eftersom resolutionen på skärmen är superhög. Tycker att mac borde lära sig från windows!

Bli inte arga mac användare det är min åsikt

Har du provat att trycka på maximera-knappen i Youtubes mediaspelare?

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Fullscreen-hysterin i Windows-världen kommer av att man på Windows-sidan länge drogs med hårdvara som inte klarade särskilt höga upplösningar, det blev alltså en nödvändighet att köra sina program maximerade för att få plats med dem på skärmen.

Inom *nix- och mac-världen så var det däremot betydligt vanligare med skärmar som klarade ordentliga upplösningar, följden blev att man där inte slösade bort skärmytan genom att maximera sina program i onödan utan istället hade arbetsflöden där man hade flera fönster synliga samtidigt.

Det är inte en brist på en funktion, det är ett medvetet designval.

Jag fattar inte varför de vill ha sämre funktion bara för att ha en "bra" design.

Har du provat att trycka på maximera-knappen i Youtubes mediaspelare?

Youtube ser inte så bara ut på en 27 tummare i fullscreen

Permalänk
Medlem
Skrivet av D00mbr0s:

Jag fattar inte varför de vill ha sämre funktion bara för att ha en "bra" design.

Huruvida det är sämre är helt klart en smakfråga, för oss som kommer från *nix-världen så är Windows-användarnas besatthet vid att maximera varenda fönster trots att de inte längre sitter på 14"-skärmar som bara klarar 800x600@60Hz oförståelig och "Mac-sättet" betydligt mer bekvämt och likt det vi är vana vid.

Citat:

Youtube ser inte så bara ut på en 27 tummare i fullscreen

Lågupplöst video ser inte bra ut menar du väl?

Om du provar en 1080p-video så ser den nog aningen bättre ut än den genomsnittliga 240p-uppladdningen of doom som man hittar på Youtube.

D00mbr0s kan inte citera ordentligt, missade en del av inlägget.
Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Skrivet av mludd:

Fullscreen-hysterin i Windows-världen kommer av att man på Windows-sidan länge drogs med hårdvara som inte klarade särskilt höga upplösningar, det blev alltså en nödvändighet att köra sina program maximerade för att få plats med dem på skärmen.

Varför har ingen talat om det för mig, jag satt på 1600x1200 under win95

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Fullscreen-hysterin i Windows-världen kommer av att man på Windows-sidan länge drogs med hårdvara som inte klarade särskilt höga upplösningar, det blev alltså en nödvändighet att köra sina program maximerade för att få plats med dem på skärmen.

Inom *nix- och mac-världen så var det däremot betydligt vanligare med skärmar som klarade ordentliga upplösningar, följden blev att man där inte slösade bort skärmytan genom att maximera sina program i onödan utan istället hade arbetsflöden där man hade flera fönster synliga samtidigt.

Det är inte en brist på en funktion, det är ett medvetet designval.

(Btw, cmd-w är en trevlig genväg när du vill stänga ett fönster)

Sedan kan du prova på att läsa vad jag skriver innan du svarar istället för att upprepa dig som i ett mantra oavsett vad du bemöter för argument. Mac-beteende?
Du väljer att komma med en egen förklaring på mina åsikter, en förklaring som inte är förankrad i verkligheten, vilket du hade märkt om du läst vad jag skrivit istället för att ladda för nästa omgång av ditt mantra. Sedan kallar du min ståndpunkt för hysteri. Du fortsätter med att kalla bristen av funktion för ett designval, om det hade varit ett val skulle man kunna välja eller hur? Sedan avslutar du med att tipsa om tangentbordsgenvägar och fullkomligt ignorerar att jag tydligt sa att det är skönt att kunna göra saker med enbart musen ibland och inte hela tiden behöva ha händer på tangentbordet. Eller menar du på allvar att jag ska trycka cmd-w på min mus?

Återigen, du kan inte förneka att valmöjlighet är bättre än tvång, framförallt när det kommer till design. Och jag vill ha fullskärm är för att det är praktiskt, du kan inte hitta på andra förklaringar till mina vanor. Jag hade för den tiden höga upplösningar och led inte av platsbrist, framförallt inte när internet kom in i hemmet med 800x hemsidor när jag i mer eller mindre samma veva satt på 1600x1200 skärm. Att du inte är kapabel att se denna fördel jag nämner är knappast en stabil grund för att kalla det för hysteri.

Det verkar som att du trivs med att inte få göra dina egna val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Varför har ingen talat om det för mig, jag satt på 1600x1200 under win95

Då var du ett undantag och det tror jag faktiskt att du själv är medveten om. Hur stor andel av Windows-användarna hade 1995/1996 skärmar och grafikkort som klarade av en upplösning högre än 800x600? Även bland hårdvaru-knarkande gamers var det inte ovanligt att det bästa man kunde få ut var 1024x768@75Hz på den tiden. Fortfarande idag finns det ju många som ser skärmen mer som en eftertanke (vem, som har gamer-vänner, känner inte någon som har en gaming-maskin med delar för 15k, inklusive dubbla grafikkort och sen en tusenkronors-skärm köpt på rea?).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy