Frågelådan: Processorer, nätaggregat, data vs. dator och fanboys

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JHL1994:

Men det här med nätagg. Min dator i signaturen har jag varit uppe i strax över 500w i BF3, så då lär ju ett GTX 580 kunna dra iaf 600w med samma rigg och hög överklock?

Mätte från väggen då med bara datorn

Hm, det låter ganska högt.
Testade bara för skojs skull att dra igång OCCT-testet för PSU på testriggen med GTX 560 Ti SLI monterat, alltså 100% belastning på både CPU och GPU. Enligt wattmätaren landar det hela på cirka 700 W, och då handlar det som sagt om dubbla grafikkort (~100 W upp från GTX 580) samt en överklockad, sexkärnig processor i värstingklassen (3960X).

Generellt bör man absolut klara sig på ett bra 500 W-agg för mer eller mindre vilket bygge som helst med ensam GPU. Ger man sig på tung överklockning är det ju dock en annan femma, men då är man (förhoppningsvis) själv medveten om "riskerna".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Enda jag tänkte svara på var angående ljudkort, det man generellt kan tänka på även fast ett ljudkort för 1000spänn kanske känns dyrt. Så är det värt att tänka på att man inte kommer behöva byta detta ljudkort på vääääldigt länge. Dvs du får bra mycket bättre ljud (om du har något som kan ta emot detta bra) för en liten summa pengar över lång sikt.

Permalänk

Kan ni inte släppa en teaser tilll nyårskrönikan?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

På tal om ljudkort: så länge som du kör billiga pc högtalare, typ logitech, då är det värdelöst, integrerat duger , men direkt när man börjar köpa saker som inte säljs i vanliga datorbutiken behövs det bättre saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hm, det låter ganska högt.
Testade bara för skojs skull att dra igång OCCT-testet för PSU på testriggen med GTX 560 Ti SLI monterat, alltså 100% belastning på både CPU och GPU. Enligt wattmätaren landar det hela på cirka 700 W, och då handlar det som sagt om dubbla grafikkort (~100 W upp från GTX 580) samt en överklockad, sexkärnig processor i värstingklassen (3960X).

Generellt bör man absolut klara sig på ett bra 500 W-agg för mer eller mindre vilket bygge som helst med ensam GPU. Ger man sig på tung överklockning är det ju dock en annan femma, men då är man (förhoppningsvis) själv medveten om "riskerna".

En fråga runt era tester, det är ju hur mycket ström det drar ifrån väggen, ska man inte gångra det med ca 1.25 för att nättaget är inefektivt? eller har jag missuppfattat något?

Permalänk
Medlem

Extra ljudkort i min värld är bara akutellt vid inspelning av ljud. I annat fall kör man ut ljudet via grafikkortet digitalt med hdmi. Är man audiofil med dyra hörlurar så är väl ett externt ljudkort med inbyggd förstärkare om nu inte hörlurarna har det, att rekommendera. Har man studio-monitorer så har man väl det oftast bara om man själv skriver musik och då har man per automatik ett annat ljudkort än det inbyggda?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

folk brukar säga att jag klagar för mycket på det jag köper helst spel.

och jag hara bara ett 850 watts agg för dom inte hade 650 och det var en gratis uppgrade.

jag har byggt och föreslagit AMD producter fast jag använder Intel och nvida producter. men det är ju bara så att priset dom sätter som krav så är inte intel eller nvida actuella

EDIT: och men nätagg så har dom som bäst verkningsgrad vid 50-60% last och är ofta byggd för den lasten när man titar på fläkt kurvan så om du har en machine som drar 400-500 watt så om du vill ha ett tyst nättagg så ligger 850 watt agg du ska har men, det är som sagt om du vill ha det premiumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

En fråga runt era tester, det är ju hur mycket ström det drar ifrån väggen, ska man inte gångra det med ca 1.25 för att nättaget är inefektivt? eller har jag missuppfattat något?

Det är väll snarare tvärt om, går det in 700w från väggen till agget och agget har en verkningsgrad på 90% så pumpas det ut 700w*0.90=620w till systemet.
Vilket betyder att du skulle klara dig på ett 650w agg även om det drar 700w från väggen.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Wully:

En fråga runt era tester, det är ju hur mycket ström det drar ifrån väggen, ska man inte gångra det med ca 1.25 för att nättaget är inefektivt? eller har jag missuppfattat något?

Det är tvärtom. Förlusten görs när växelströmmen på primärsidan omvandlas till likspänning och trycks ut på sekundärsidan. De siffror vi mäter upp på primärsidan innehåller således förlusterna som görs vid omvandlingen. Nätaggregatens specifikationer anger det som de kan leverera på sekundärsidan mot komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är tvärtom. Förlusten görs när växelströmmen på primärsidan omvandlas till likspänning och trycks ut på sekundärsidan. De siffror vi mäter upp på primärsidan innehåller således förlusterna som görs vid omvandlingen. Nätaggregatens specifikationer anger det som de kan leverera på sekundärsidan mot komponenterna.

Tackar man tackar

Permalänk
Medlem

Detta var perfekt timat! Precis då maten (älgkött och pommes) blev klart så såg man att det fanns ett fint klipp uppe på Swec!

Det var ju några intressanta frågor som togs upp i dagens frågelåda.

Keep up the good work!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Nej, sluta inte vara fanboys. Vad skulle vi göra utan alla MW3 vs BF3, Apple vs Android och Nvidia vs AMD trådar?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Tack och bock för ännu en bra frågelåda! Trevlig helg!

Permalänk

Emil har ingen PSU !

edit: dom kom på sig själva senare

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Fanboy grejen, en bra grej ni har tagit upp. Hatar alla dessa trådar BF3 vs MW3. Skrattar ju för fan inombords när man ser detta!

Varför kan man inte gilla båda, precis som PC och Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Nej, sluta inte vara fanboys. Vad skulle vi göra utan alla MW3 vs BF3, Apple vs Android och Nvidia vs AMD trådar?

Jag håller med dig. Det är kul med fanboys och är faktiskt väldigt kul att diskutera med dom! (dom är lite själv, men inte extrem)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ja ni tog verkligen upp hur även jag ser över fanatiker aka. 'fanboys'.
Bara för att tillägga hur jag personligen ser på det hela, mycket har med åldern och göra. Många jag diskuterat med eller känner som är fanatiska är unga, men de få äldre som är fanatiska i min krets är inte så kunniga inom området de är fanatiska över. Det gäller allt från bilar till tekniska prylar och handlar oftast om att skydda deras livs bästa köp.
Personligen ser jag ingen produkt och vara bäst i världen då det finns alltid brister med allt, ingenting är perfekt, kanske individuellt men bara för att något passar en person betyder det inte att det passar någon annan.

Sen angående Intel P67 kortet, det verkar vara något med P67, oavsett tillverkare. Många som har underliga problem. Själv löste jag mitt och en väns problem med att köra minnerna på 1333mhz. Dock stör det mig väldigt mycket att jag har 1600mhz minnen och det ska gå och köra på 1600mhz enligt specifikationerna, även om jag inte lär märka någon större skillnad, men det stör mig nog mycket bara att jag vet att problemet finns där.
Men det verkar vara allt annat än en slump att många har problem med sina P67 kort.
Funderar på att göra en RMA och byta ut mot något annat kort men ska göra lite mer grundligt test innan så jag har belägg för mina misstankar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Ni får inte ta detta på fel sätt. Men skulle ni inte kunna släppa bara ljudspåret? Det känns väldigt onödigt att slösa bandbredd på att se er sitta och snacka. Inte för att ni är fula, men det blir lite enformigt...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Ni får inte ta detta på fel sätt. Men skulle ni inte kunna släppa bara ljudspåret? Det känns väldigt onödigt att slösa bandbredd på att se er sitta och snacka. Inte för att ni är fula, men det blir lite enformigt...

Enkelt, stäng av skärmen om det besvärar dig så mycket.

Permalänk
Medlem

som stolt värmlänning slutar jag aldrig säga data !!
dessutom grym ironi att Emil hade ett agg på 750 watt

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Det är farligt att klicka på play-knappen. Går inte att sluta se.

Permalänk
Medlem

Så jävla gött efter man kommit hem från jobbet varje fredag det här. You make my friday!

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Avstängd

Kan säga att det är stor skillnad på moderkortets ljudkort och ljudkortets, speciellt med mina hörlurar, får mycket ljud utav mina Sennheiser 595, rekommenderas

En fråga: Kommer x8 bandbredd på PciEx 2.0 räcka lika bra som x16? Inte märkt eller läst om någon som helst skillnad på de grafikkort jag haft hittills i alla fall.

Permalänk

Jag tror att fanboys fenomentet är betydligt djupare än att bara ha en vilja att försvara sin egen produkt. Jag tror att det finns en önskan att tillhöra en "upplyst grupp" som har insett att en produkt,märke etc är betydligt bättre än den produkt som gråa massan väljer.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

När man talar om de psykologiska fenomen som ligger bakom fanboys så är det (för det mesta) kognitiva bias man talar om. Kognitiva bias är "fel" i människors tankegångar och antaganden i vissa situationer, i stället för det mest logiska fattar en individ beslut utifrån egna uppfattningar och har svårt att själv se de fel i sina tankegångar och antaganden utan kommer att fortsätta med att hålla vid sina beslut (även om de är felaktiga).

Ämnet är ganska intressant om man är intresserad, det finns en del att läsa på Wikipedia. För övrigt fick fick Daniel Kahneman år 2002 Nobelpriset i ekonomi för hans arbete om hur bias påverkar ekonomiska beslut.

Tonåringar har en större benägenhet till att bli fanboys mest för att deras hjärnor befinner sig i en fas där känslor fortfarande är på relativt omogen nivå (ju äldre tonåring ju mognare), samtidigt som de har en nästan vuxen förmåga till att tolka omvärlden (och en större oförmåga att se sina egna brister än vuxna).

Permalänk
Skrivet av Likvid:

Enkelt, stäng av skärmen om det besvärar dig så mycket.

Låter det rimligt att han klagar över bandbredd om han skulle sitta på en dator?

Troligtvis sitter han på en mobil, och vill inte gärna kasta bort datamängden som en video tar upp.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Josuroli:

Tonåringar har en större benägenhet till att bli fanboys mest för att deras hjärnor befinner sig i en fas där känslor fortfarande är på relativt omogen nivå (ju äldre tonåring ju mognare), samtidigt som de har en nästan vuxen förmåga till att tolka omvärlden (och en större oförmåga att se sina egna brister än vuxna).

Har du någon källa för det?

Jag upplever att det är nästan tvärtom, att ungdommar är mer öppna till att ändra sin åsikt. Medans om du tillexempel tittar på medelåldersmän som väljer mellan Nikon/Canon så kan det vara totalt omöjligt för en "nikon användare" att använda en Canon, även om denna skulle vara bättre på alla fronter. Utan då väntar man istället x antal år på att nikon skall ta ut en liknande produkt. Och vice versa.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Gaah... Vad fokuserar kameran på?!
Jag håller med, vilket är synd. Det finns inga vettiga budgetalternativ i5 2500k. Alltså pris/prestanda vinnare brukar man hitta i lägre prisklasser, men enbart med förutsättningen att dessa kan överklockas. Vilket de inte kan idag. Så billigaste, klockbara alternativet blir ju tyvärr i5 2500k.

Skrivet av BigRedMachine:

Emil och Jonas. Ni är grymma, helt klart!
Men.. Kan ni inte ordna autofokusen på kameran?
Det är väldans påfrestande för ögonen att kika på videon när
ni går ur och i fokus.

Bra som faen i övrigt dock!

Skrivet av Emil B:

Mjo, autofokusen gav sig visst ut på äventyr. Svårt att se när man filmar, tyvärr, och inte direkt aktuellt att göra om allt. Får köra manuell nästa gång, inte så att vi rör oss fram och tillbaka i bild.

satt också och störde mig på det, men det blev bättre efter kanske halva avsnittet. autofokusen brukar köra på kontraster, och idag (igår) hade ni rätt ostrategiskt dels en liten lysande julgran bakom er i mitten, men även en svart skärm mot en vit vägg... inte allt för osannolikt att kameran tyckte om det fältet nästa gång kan ni ju köra manuell fokus, eller ännu hellre med den snygga sweclockersväggen istället

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Fast är det inte så att har man 80% certF, så drar den 1200W från väggen & ger 1000W till datorn (Om du har ett nätaggregat på 1000W?).

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Överdimensionera nätagg? Nejdå, har bara 750w till min PII och ett 6850
Jag fick det dock för 500 + frakt från komplett så har ju lite att bygga på.