köpråd för laptop (mestadels gaming) budet på ~10kish (kan gå högre)

Permalänk
Medlem

köpråd för laptop (mestadels gaming) budet på ~10kish (kan gå högre)

har börjat prukna lite på att alltid behöva böka när jag ska åka iväg och vill ha något att spela på (släpar ju ogärna med mig mina 3 skärmar + datorburk på ett antal kilo på tåget).
Så nu är jag inne på att köpa någon hyffsad laptop!
Som sagt är det mesta den ska användas till gaming, men även lättare videoredigering (det kan ta lite längre tid, brukar koda när jag sover) och såklart spel/film.
Som det står i trådnamnet ligger min budget på runt 10k, skulle kunna gå över med 1-2 tusenlappar om det är en markant skillnad i prestanda, men då jag redan har en hyffsat stark maskin vanligtvis känns inte det jätteviktigt.
De jag kikat lite på för tillfället är hp-envy-17-2100 och MSI GT683DX-648NE - i5-2430M (har medlemspris på 8990:-)
Vore även tacksam om ni hade någon liten koll på vad jag kan förvänta mig för prestanda i spel som BF3, sw:tor, League of legends och skyrim.
Tack på förhand!
// Max

EDIT: hittade denna istället för ovannämnda MSI MSI GT780DX-430NE - i5-2430M (medlemspris på 9990:-) borde vara more or less samma, fast större skärm right?

Felstavningar
Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av maxnelson:

Jag uppskattar att du försöker tipsa. Men ingen av länkarna fungerar, inte en enda.

Det han menar är att det finns hur många sådana här trådar som helst, så om du bara sökt lite hade du fått fram alla.

Permalänk
Medlem

Det finns hur många såna här trådar som helt är hans poäng iaf

Av de två hade jag tagit MSI, bättre grafikkort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hardvara/140447-asus_g53sx-s1139v-i7...

Bättre processor lite sämre grafikkort, 9990 som inloggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatcato-:

http://www.webhallen.com/hardvara/140447-asus_g53sx-s1139v-i7...

Bättre processor lite sämre grafikkort, 9990 som inloggad.

Jag har hört att 2GB kortet har mindre minnesbuss än 1.5GB kortet vilket gör det rätt mycket slöare.
Kan vara värt att kolla upp om det stämmer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kommer inte i5an sätta käppar i hjulen när det gäller spel på MSI?

Permalänk
Medlem

Jag har en GT683 med i5 och 560m, i swtor är det i stort sett konstant 100% gpuload, så tror inte det.
Såvida det inte e saker som specifikt kräver quadcore.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har hört att 2GB kortet har mindre minnesbuss än 1.5GB kortet vilket gör det rätt mycket slöare.
Kan vara värt att kolla upp om det stämmer.

stämmer bra, 2 gb kortet har 128 istället för 192 bit. Tycker det är lite konstigt av Asus att släppa g53sx som har långsammare grafikkort än föregångaren som heter g53sw med gtx460 med 192 bit. Dåligt!

Permalänk
Avstängd

jag hade asus g53jw med gtx 460m
var ju ingen såndär dröm att spela med, men helt ok..

Permalänk
Medlem

Så denna är alltså något att överväga?
Det som jag ska använda den till är spel, typ SW:tor, bf3 kanske D3 samt 3D filmer dator > TV.

http://www.webhallen.com/hardvara/140459-msi_gt683dx-648ne-i5...
Trevligt pris om inte annat 8990 som inloggad.

Permalänk
Medlem

Nu vart det många länkade datorer men i det långa loppet vinner du nog på att ta en i5 processor och ett 570 kort istället för en i7 med 560 kort.
Känns som att alla spel fortfarande är mycket mer krävande för GPU än CPU.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall MSI GT683DX-648NE stödjer 3D dator > tv?

Permalänk

Jag har beställt en MSI GT683DX-648NE, håll utkik om ett par dagar så kan jag försöka skriva vad jag tycker och slänga upp lite bilder!

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig så jag la en beställning nu jag med.
Måste hitta info om vilken HDMI version den har, om det är 1.4 eller äldre.

Permalänk

Hur många på sweclockers kommer sitta på en gt683 om några dagar? 7st kvar på postorderlagret på webhallen just nu, var ju över 20 st för ett tag sen! haha

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

Det blev en http://www.webhallen.com/hardvara/140456-msi_gt780dx-430ne-i5... för mig. Hade ju varit trevligt med en i7a, men jag känner mig inte speciellt sugen på en mindre skärm och ett sämre grafikkort. Tror nog att jag kommer bli nöjd med denna!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av maxnelson:

Det blev en http://www.webhallen.com/hardvara/140456-msi_gt780dx-430ne-i5... för mig. Hade ju varit trevligt med en i7a, men jag känner mig inte speciellt sugen på en mindre skärm och ett sämre grafikkort. Tror nog att jag kommer bli nöjd med denna!

Hade det inte varit för att jag ville ha en 15.6" skärm hade jag nog slagit till på denna istället föt gt683an, 780n är ju så sjukt mycket snyggare!

Visa signatur

i5