VARNING för säljare på blocket!

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

På måndag är det nedlagd i brist på bevis.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas på fler som har anmält han så kanske man har mer tur..

Och då man inte får skriva personuppgifter mm här på forumet är man välkommen PM:a mig som flera gjort om man vill ha info som kan hjälpa dig i fallet.

En vacker dag kommer han lura "fel" person.. ja ni fattar..:-)

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av quattro-2.6:

På måndag är det nedlagd i brist på bevis.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av admirgaraplija:

känns så ja....

Om alla forumkollegor får namn och adress så kan samtliga kollegor skicka en anmälan till farbror Blå...:) 200 000 personer som anmäler kan ju inte ens polisen bortse ifrån!:D;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Folk som lurar flera personer på betydande belopp åker ofta dit. Om polisen har kontonummer och flera anmälare så brukar de kontakta förövarens bank för att få tag på listor över alla överföringar som gjorts. Därefter betar de av listan och kontaktar alla som har liknande överföringar och kan tänkas ha blivit bedragna.
Detta hände mig när jag blev lurad på ca 2600 kr. Ju fler personer han lurar desto högre sannolikhet att han åker dit. Tyvärr så är risken mycket stor att eventuella pengar för alltid kommer att vara förlorade. Det kan ta otroligt lång tid om personen döms att betala skadestånd tills dess att man får pengar tillbaka. Detta är ofta människor som inte har några pengar eller tillgångar kvar och sannolikt redan har betydande skulder till banker/skatteverket m.fl.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag är i norrköping dagligen, dock så vågar jag inte gå dit

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Skriven på samma adress som 80-årig kvinna med samma efternamn. Testa kontakta henne?

EDIT: Hennes nummer finns på eniro, ring dit och fråga efter hans nummer, sen tar ni ett snack med honom...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk

De där märker man på engång.. priset sa allt.. och när man skrev till honom.. Hur han svarade avslöjade direkt.. Jag lekte lite å fick ner priset till vad jag än ville.. haha skön snubbe

Permalänk
Medlem

Min bror skulle va glad om han blev lurad på några 2-3 tusen lappar.. Själv blev han lurad på hela 21k. Han skulle hyra en lägenhet som han hittade på blocket och förhandsbatala de 3 första månaderna. "Rånaren" skrev på ett kontrakt med brorsan, stod att han fick pengarna osv. Men när det väl var dags att ge ut nycklarna började han hota att han kommer döda honom och resten av familjen. Nämnde oss (bröderna) på hoten och att han var påverkad hela tiden. Ringde sent på nätterna och sa inte ett piss utan bara för att jävlas så till slut bad jag honom att växa upp och dra åt helvete. POLISEN kunde dock inte göra något då min bror betala "CASH" och inte överföring via konton.
Hur vi kunde gå på det var ju att de träffades ju face2face också. Gick ut på bar och drack en öl OSV. Ni vet, han har hållit på ett bra tag med sånt så han visste vad han gjorde.. SÅ VA MISSTÄNKSAMMA MED VARJE LITET KÖP NI GÖR. Man kan aldrig lita på någon

Permalänk

Nu ringde hans mamma till mig, uppgav att han bor i thailand helt plötsligt! HAN heter MATS och är inte hennes man..

Visa signatur

| AMD PPHENOM 2 X6 1100T BLACK EDITION | ASUS FORMULA V | ASUS nVidia GTX580 1536MB PCI-E x 2 | 16GB CORSAIR 4GB CL9 1866Mhz DOMINATOR | INTEL X25-M 80GB SSD | ANTEC POWERSUPPLY HIGH CURRENT GAMER 900W |

Permalänk
Medlem

Han sitter säkert inte i Sverige utan i Thailand och sköter all lurendrejeri så det lönar sig inte nog att åka till hans svenska bostad, jobbigt för polisen få fast honom i så fall eftersom han förmodligen använder morsan som bulvan i Sverige.

Permalänk
Medlem

Sverige har utlämningsavtal med Thailand så när han samlat på sig tillräckligt mycket bagage så blir det några månader i Thailändskt fängelse innan utlämning och rättegång i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimma90:

SÅ VA MISSTÄNKSAMMA MED VARJE LITET KÖP NI GÖR. Man kan aldrig lita på någon

Trådinnehållet till trots är detta ett väldigt dåligt råd att ge. Ett bra samhälle byggs bla. på tillit människor emellan, det är bevisat i mängder av studier att misstänksamhet mot varandra bara göder sånt här beteende.

Med det sagt så är det såklart väldigt viktigt att titta efter varningstecken så som orealistiska priser, "säljer direkt från fabrik", dålig/konstig grammatik osv osv.

Var smart och använd hjärnan lite istället för att tro man hittat en "super deal" eller liknande. Det klassiska talesättet "om det är för bra för att vara sant så är det troligtvis inte sant" gäller i princip alltid.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Oväntat att folk blir lurade på blocket Det är ju otroligt vanligt med bedrägerier både på tradera och blocket. Finns ju inga försäkringar alls på de auktionssiterna. Tacka vet jag ebay.

Permalänk
Medlem

Med kontonummer lär det inte vara några problem att sätta dit honom då det är direkt personkopplat.

Det finns idag gott om skojare på blocket tyvärr.
I min senaste annons var det två stycken från England som var s.k "scammers" som hörde av sig.

Mitt tips är att verkligen vara riktigt försiktiga och kolla upp e.v köpare/säljare.

Permalänk
Medlem

Synd jag inte läste detta tidigare. Jag e blåst. Aldrig hänt mig på blocket förr. Haha. Gött mos. Såg fram emot lite nya delar. Anmält till blocket iaf men tror nog inte det hjälper.

http://www.blocket.se/ostergotland/5_ModerKort__4_st_CPU_samt...

Gött nytt år ändå.

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem

Ja han sitter i Thailand. Jag svarade på hans annons och IP adressen pekar på Bangkok.

http://imageshack.us/photo/my-images/26/blocket.png/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrim:

Ja han sitter i Thailand. Jag svarade på hans annons och IP adressen pekar på Bangkok.

http://imageshack.us/photo/my-images/26/blocket.png/

Nja, den ISP som IP-adressen tillhör har sitt huvudkontor där..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Ni som skriver med "man får skylla sig själv" eller "man är trög om man inte fattar" ton kan spara det till någon annan. Det är inte bara "vanliga svenssons" som blir lurade. Jag har handlat mycket på Blocket och ofta betalat i förskott, köpte en laptop för 6200 på förskott och det var inga problem. Ibland får man handla i god tro. Det svårt att bedöma när killen skickar kopia på sitt pass och låter trovärdig. Han sa till och med efter att han fått betalningen att han ska skicka processorn nästa dag.

Jag har också varit i kontakt med hans mamma och hon påstår att hon inte har någon kontakt med honom sen lång tid tillbaka. Jag har gjort polisanmälan och Polisen i Norrköping har kontaktat mig i efterhand med några frågor. Har fått säkert 5 diarienummer av andra som också anmält via det andra forumet i tråden, så det är MÅNGA som blivit blåsta. Har vidarebefordrat dessa till Polisen. Har inte höga förväntningar, dels p.g.a hur svenska polisen arbetar och dels för att oftast så kommer domstolen fram till att tjuven inte har "utmätbara tillgångar" och då slutar det där...

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.

Permalänk
Medlem

Ännu en godtrogen svensson

Jag svarade på en annons på blocket om ett 6850 grafikkort, 400 ville han ha.. vilket är rätt billigt,men å andra sidan vet jag att folk kan ha det taskigt med pengar i januari. Jag slog till.. Men vis av egen erfarenhet så föreslog jag en överföring på halva summan innan och sista halvan efter leverans.
Överförde 200 kr efter det har jag inte hört ett ljud.. svarar inte på mail
Jaja har väl blivit blåst, men 200 kr kan man ju överleva. tills en polare tyckte att vi skulle försöka spåra honom... googlade på hans kontonummmer.. ååååå vips dök han upp.. en storbedragare. länkar både hit och andra forum.. läste att han blivit polisanmäld.. ringde min bank, mest för att höra hur dom agerar i sådana här fall.. Han har ju trots allt använt samma swedbank konto sedan i höstas.Men svaret blev att blir han inte dömd , så kan vi inget göra.. Och jag läste nånstans att en anmälan blivit nerlagd i brist på bevis.. Så det är förmodligen bara för han att köra på tills han swedbank konto stängs av. Så sitter han i thailand och bara plockar pengar ur bancomaten...
Egentligen en jävla bra affärside, den tycks ju vara helt legal också.

Mvh
Rippero

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem

Nog är affärsidén en ganska humoristisk plan som dessutom i det närmaste är helt ok i sverige. Dessutom bör man veta att ett brott under 10.000SEK direkt nedprioriteras pga värdet och straffvärdet brottet har. Preskribtionstiden på bedrägeri av normalgraden är 2år, och det är nog inga problem att pendla mellan gränsen eller bara stannakvar i Thailand i 2år för att vänta ut det hela.

Med dom pengarna som redan nämnts i tråden går det att köpa riktigt fina pass och nya id-handlingar i BKK eller KL. Det är heller ingen dålig idé att åka till dom andra grannländerna där det är lite fattigare och muta sig till gröna papper från det landet. Då är det bara att ösaloss tills det svenska systemet sätter stopp och sen leva gott på dom pengarna så långt det räcker.

Eftersom personuppgifter är förbjudet här finns andra forum som tillåter det och förmodligen har bättre hjälp och vägledning för dom drabbade. Dock bör det väl kanske förtydligas att samtliga behöver göra en anmälan riktigt snabbt efter minsta misstanke. En anmälan kan såklart läggas ner eller tas tillbaka om något visade sig vara ok.

Kontonummret som han använder borde inte innefattas av forumreglerna så det borde ni kunna skriva ut så att andra potentiellt kan skyddas från just det åtminstone.

Permalänk

Kan du inte ta en bild på annonsen, och länka bilden. Nu är den borta och jag vet inte vad det är jag ska akta mig för

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem

Kan Kanske lägga ut kontonumret.. Men vill ha klarttecken från sweclockers först.
då jag redan ligger illa till, och vill inte riskera mitt medlemskonto

Mvh
Rippero

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem

Köpa och sälja datordelar -------> Sweclockers marknad. Så enkelt är det bara, blocket är ingen bra sida för att sälja dator delar. Hoppas det löser sig for dom drabbade.

Permalänk
Avstängd

Jag har slutat helt med att köpa prylar på blocket jag inte kan åka och köpa direkt i från säljaren!

Blocket borde göra nåt åt detta men dom gör inget alls, kör sitt gamla ruttna system år efter år fast folk har blivit blåsta på miljonbelopp av alla scammers.

Ger er ett råd ännu en gång "SÄTT EJ IN PENGAR ÅT FOLK ÖVER BLOCKET" kan ni inte hämta sakerna köp inte bara ett råd.
Lägg lite extra pengar på att köpa i från datoreraffärer där ni garanterat får era saker.
Polisen gör inget åt såna här saker och straffen är pisslåga ingen ide att ens anmäla.
Då personen ej har några tillgångar då ni ej får tillbaka era pengar hur mycket dömd han än blir i rätten.Han blåser folk för att få in pengar hur ska ni då få tillbaka era pengar?.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Xerno....Har ni haft kontakt?
om det är samma snubbe, så påstår han att han jobbar natt...Därav inte kan svara på mail dagtid, e väl tidsskillnaden mot sydostasien.
Han ligger väl på Hålet nätterna igenom för mina kulor...

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rippero:

Xerno....Har ni haft kontakt?
om det är samma snubbe, så påstår han att han jobbar natt...Därav inte kan svara på mail dagtid, e väl tidsskillnaden mot sydostasien.
Han ligger väl på Hålet nätterna igenom för mina kulor...

Tog just kontakt med honom ska bli intressant att se vad han svarar Erbjöd mig att köpa lös båda SSD diskarna. Hoppas han svarar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Xerno....Har ni haft kontakt?
om det är samma snubbe, så påstår han att han jobbar natt...Därav inte kan svara på mail dagtid, e väl tidsskillnaden mot sydostasien.
Han ligger väl på Hålet nätterna igenom för mina kulor...

Yes blev lurad på processorn 2 veckor sen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xerno:

Yes blev lurad på processorn 2 veckor sen

Kom ihåg.. Är det för bra för att vara sant, så är det oftast inte sant. Hoppas du inte betalade några astronomiska summor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

[QUOTE="rmd;11865300"]Nog är affärsidén en ganska humoristisk plan som dessutom i det närmaste är helt ok i sverige. Dessutom bör man veta att ett brott under 10.000SEK direkt nedprioriteras pga värdet och straffvärdet brottet har. Preskribtionstiden på bedrägeri av normalgraden är 2år, och det är nog inga problem att pendla mellan gränsen eller bara stannakvar i Thailand i 2år för att vänta ut det hela.

Sålde ett par lurar för 600kr och blev inkallad till polisen, hade inte gjort något fel och köparen hade inte hört av sig men angående prioritering så tycker jag den är random, när jag blev lurad på 3000kr, köp av galaxy tab för ett tag sedan så har inget hänt trots otroligt många har blivit luradeQUOTE]

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toxicstone:

Sålde ett par lurar för 600kr och blev inkallad till polisen, hade inte gjort något fel och köparen hade inte hört av sig men angående prioritering så tycker jag den är random, när jag blev lurad på 3000kr, köp av galaxy tab för ett tag sedan så har inget hänt trots otroligt många har blivit lurade

Förstår inte vad du menar. Du sålde ett par hörlurar och sedan blir du inkallad till polisen, varför?