Video: MSI gör grafikkort externa med Thunderbolt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bjjb:

För det första så använder det inte den bärbara datorns skärm över huvud taget. Du kopplar in en lös skärm bak på grafikkortet precis som vanligt.

Fär det andra så är det inte alla som har ett 7970 i sin nuvarande stationära dator. Eller för den delen ett grafikkort ens nära lika bra.

Okej.......
Nej när sa jag det ?

Skrivet av Uvania:

say waaaaaaaaaaat? min skärm är 23 och jag inga krävande spel.. alla behöver faktiskt inte ett 7970 tro det eller ej! min dator jag har nu är sjukt overkill.. spelar i princip bara WoW och Minecraft på PC

Öh, du sa "ultrabook + thunderbolt + detta = hejdå stationära!", problemet är dock att stationära fortfarande kommer vara billigare för samma prestanda, och dessutom kommer de som vill ha kort som är riktigt snabba vara tvungna o köpa en stationär.
Dessutom om det nu är som bjjb säger måste man fortfarande köpa en extern skärm, så det blir rätt omständigt o knappast mycket mindre o bära på, samt rätt dyrt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Okej.......
Nej när sa jag det ?

Öh, du sa "ultrabook + thunderbolt + detta = hejdå stationära!", problemet är dock att stationära fortfarande kommer vara billigare för samma prestanda, och dessutom kommer de som vill ha kort som är riktigt snabba vara tvungna o köpa en stationär.
Dessutom om det nu är som bjjb säger måste man fortfarande köpa en extern skärm, så det blir rätt omständigt o knappast mycket mindre o bära på, samt rätt dyrt.

Och hur många efterfrågar prestandan i ett high-end grafikkort?
Jag tror inte lösningen är för att du ska kånka med det extra grafikkortet till dina föreläsningar utan ha det hemma. På språng behöver du sällan ett bra grafikkort.

Permalänk
Medlem

Faktiskt riktigt intressant produkt, om allting fungerar som det ska transparent. Förvandla en superportabel bärbar till en spelmaskin när man är hemma.

Permalänk

kan man använda datorns skärm eller lär man ha en extern skärm?

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Skatten är i procent.

Ja?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

ultrabook + thunderbolt + detta = hejdå stationära!

Det här inlägget citerar du i ditt eget som är här under. Mitt svar baseras på att jag antog att du avser att svara en viss person när du citerar dennes inlägg.

Skrivet av MrAdde:

Lycka till o hitta en ultrabook med 24 tums skärm.
Dessutom kan man inte ha ett 7970 t.ex i denna !

I din första mening låter det som du tycker att produkten är oanvändbar på grund av att man inte hittar ultrabooks med tillräckligt stora skärmar för stationärt arbet. Något jag anser helt irrelevant eftersom produkten i fråga enbart kan användas för att driva en extern skärm.

Vissa vill kanske hellre ha bättre prestanda med den interna skärmen än behöva ha en extern men det gör inte ditt argument mer giltigt.

I din andra mening använder du det faktum att produkten inte finns/går att använda med högpresterande grafikkort som argument till varför en stationär dator inte skulle kunna ersättas av en ultrabook, extern skärm och den här produkten. Men rätt många trådar här på forumet har frågor om grafikkort i den här klassen, dessa ställs av folk som inte spelar så ofta eller mycket och inte heller kräver att kunna "maxa" spelen.

Om de då behäver en ultrabook i skolan/arbetet/fritiden så är det här ett sätt att få tillräcklig prestanda för att kunna spela mycket mer än vad man kan med den grafik som finns i en ultrabook.

Därför ser mitt svar till dig ut som nedan.

Skrivet av bjjb:

För det första så använder det inte den bärbara datorns skärm över huvud taget. Du kopplar in en lös skärm bak på grafikkortet precis som vanligt.

Fär det andra så är det inte alla som har ett 7970 i sin nuvarande stationära dator. Eller för den delen ett grafikkort ens nära lika bra.

Skrivet av MrAdde:

Okej.......
Nej när sa jag det ?

Öh, du sa "ultrabook + thunderbolt + detta = hejdå stationära!", problemet är dock att stationära fortfarande kommer vara billigare för samma prestanda, och dessutom kommer de som vill ha kort som är riktigt snabba vara tvungna o köpa en stationär.
Dessutom om det nu är som bjjb säger måste man fortfarande köpa en extern skärm, så det blir rätt omständigt o knappast mycket mindre o bära på, samt rätt dyrt.

Du sade det den 14 januari klockan 20:26. Du svarade på en användare som skrev att den här produkten skulle hjälpa att ersätta en stationär dator. Ditt svar uttryckte helt klart att du inte tycker att det är möjligt på grund av att, för det första, ultrabooks inte har "24 tums" skärmar, för det andra, att det inte går att ha ett 7970 i enheten.

Det första är irrelevant enligt i detta inlägg tidigare nämnda anledning (krav på extern skärm) och den andra anledningen utgår ju från att alla har krav på så hög prestanda, detta trots att inlägget du svarar på inte säger något om vilken prestanda den användarens stationära dator har för tillfället, om han ens har en stationär dator. Han kanske nöjer sig med en ultrabook redan nu även om han inte har ett extern grafikkort till den.

Därför innehöll mitt svar till dig även ett påpekande om att alla inte använder grafikkort av toppklass.

Skrivet av MrAdde:

Okej.......
Nej när sa jag det ?

Öh, du sa "ultrabook + thunderbolt + detta = hejdå stationära!", problemet är dock att stationära fortfarande kommer vara billigare för samma prestanda, och dessutom kommer de som vill ha kort som är riktigt snabba vara tvungna o köpa en stationär.
Dessutom om det nu är som bjjb säger måste man fortfarande köpa en extern skärm, så det blir rätt omständigt o knappast mycket mindre o bära på, samt rätt dyrt.

Nu tänker jag svara även på andra delen av ditt inlägg, som är ett svar till Uvania.

Ja, stationära kommer att vara billigare för samma prestanda. Men många "måste" ha en bärbar dator i skolan/på jobbet/på resor osv., för dessa personer tillkommer ju bara kostnaden för den här produkten, och om den kostar 2500 kr så är det ju billigare än alla stationära datorer med ett separat grafikkort i. Och då är ju den här lösningen billigare än en stationär dator med motsvarande prestanda.

Ja, de som vill ha kort som är riktigt snabba är, än så länge, tvungna att ha en stationär dator. Men alla vill inte det så det är inget som gör att en sådan här produkt inte kan säljas.

Ja, man måste ha en extern skärm till den här produkten. Men det måste du ju även till en stationär dator, så det blir vare sig mer omständigt eller dyrare jämfört med en stationär dator av den anledningen.

"o knappast mycket mindre o bära på" [sic], ja du... Du förstår väl att den här produkten är till för att ge bättre prestanda när du använder datorn på en viss plats? Att det inte är mening att du ska ta med det externa grafikkortet eller den externa skärmen när du åker till skolan/på en resa eller liknande.

En person som studerar behöver oftast inte grafikprestandan medans han/hon är i skolan men vill kanske kunna spela lite när han/hon kommer hem, till det externa grafikkortet och skärmen.

En person som arbetar kanske behöver en bärbar dator i jobbet men kanske tar med den hem och vill spela lite på den...

Permalänk
Medlem

Den enda riktiga användningen jag ser är för den som antingen vill uppgradera sin gamla laptop (kraftfull processor, Intel-skit-grafik) eller den som vill använda en mindre laptop och endast behöver grafikprestanda hemma. Frågan är dock om en stationär speldator för 12 000 kr och sedan en mini-laptop för 3 000 kr inte skulle vara ett bättre alternativ här än en ultrabook för 12 000kr och sedan grafikkort för 3 000 kr. Beror antagligen på hur mycket man värderar spelsprestanda mot funktionalitet "på fältet" utanför lägenheten. Behöver man dock processorprestanda på jobbet/studierna, stor skärm och bra tangentbort så ter sig ett externt grafikkort för att komplettera prestandan när du är ledig väldigt attraktivt.

För den som spelar överallt och därmed måste ta med sig spelprestandan är denna modell både dyrare och mer otymplig än en spellaptop då du behöver både skärm och grafikkort med dig. Det slutar på nära samma storlek som en stationär fast med halva prestandan/pris.

För den som spelar hemma är en speldator så klart det självklara valet.

Ett problem som TB-grafikkorten har är att gränssnittet saknar prestanda. 6770 och senare 6850 är grafikkort som ofta kan läggas till i en något tjockare laptop för mindre pris. Det dröjer nog inte heller länge förens vi börjar se AMDs nya kretsar till laptops med mycket högre prestanda och mindre värmeutveckling. Skulle dessa hitta till ultratunna laptops faller konceptet med TB-grafik på endast 4x PCI-E. Detta återstår att se.

Det andra problemet är att du behöver en extra skärm hemma för detta. Det är långt ifrån alla som skulle falla in under köparkategorin som faktisk har en skärm över som är bättre än laptopsens eller känner ett behov av en sådan skärm. Har man inte detta så är inte 2 000 kr extra för skärm riktigt lika attraktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Vad är din poäng?

Om vi backar bandet lite så kommenterade du Laggzors: "...var det inte meningen att laptops skulle vara bekväma och bärbara till skilldnad från en stationär?". Jag inflikade bara att med allt mer växande antal kringutrusting kunde det vara bekvämt med en dockningsstation till Apples bärbara om inte annat för just det scenario du målat upp. Jag utgick alltså från den ursprungliga diskussionen som inte begränsade sig till enbart ultrabooks.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Ja, de som vill ha kort som är riktigt snabba är, än så länge, tvungna att ha en stationär dator. Men alla vill inte det så det är inget som gör att en sådan här produkt inte kan säljas.

Om man får spekulera om framtiden så tror jag nog att det i framtiden kommer komma snabbare varianter av TB (ThunderBolt) eller något annat externt gränssnitt som kan göra sådana här lösningar mer potenta än GUS II. Å andra sidan så kommer troligtvis inte utvecklingen av stationära datorer stanna av heller.
Så troligtvis kommer det alltid att finnas kvar stationära datorer. Är lättare att få in mycket hårdvara i en dator som får vara stor, tung och strömkrävande än i en dator som ska vara liten, lätt och strömsnål. Ett plus för oss som gillar hårdvara är också att man kan pilla mer med grejerna i en stationär.
Men marknaden för bärbara växer och sådana här lösningar kan krympa klyftan mellan stationärt och bärbart. Även om jag tror att stationärt alltid kommer vara det bästa om man vill ha mycket prestanda som man inte behöver bära med sig.

Skrivet av bjjb:

Du förstår väl att den här produkten är till för att ge bättre prestanda när du använder datorn på en viss plats? Att det inte är mening att du ska ta med det externa grafikkortet eller den externa skärmen när du åker till skolan/på en resa eller liknande.

Om du bor på hotell så finns oftast TV på rummet. Nu för tiden bör det vara HD TV (minst 720p) på de flesta hotellrum. Så om du orkar ta med dig din GUS så kan du koppla in i TV:n på rummet. Men beroende på hur det är möblerat, så kanske du behöver externt tangentbord/mus/handkontroll (gärna trådlöst) för att sitta någorlunda bekvämt.
Ska man vara borta en vecka eller mer så kan det vara lönt att ha med sig det externa grafikkortet.

Permalänk

Den stora fördelen med stationära fortfarande är väl priset/prestandan samt möjligheten till att byta ut komponenter.
Den här lösningen är definitivt något som kan motarbeta flera stationära köp men att säga att den stationära datorn kommer försvinna är vanvett och det vet alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det andra problemet är att du behöver en extra skärm hemma för detta. Det är långt ifrån alla som skulle falla in under köparkategorin som faktisk har en skärm över som är bättre än laptopsens eller känner ett behov av en sådan skärm. Har man inte detta så är inte 2 000 kr extra för skärm riktigt lika attraktivt.

Finns en del som tycker det är fult med en stationär dator med skrivbord och grejer i 'det moderna hemmet.
Då kanske man skulle kunna gömma det externa grafikkortet i TV bänken och bara lägga datorn i tv bänken när man vill spela (får ha trådlöst tangentbord/mus/handkontroll).
Blir i så fall konkurrent till HTPC (en kraftfullare som även klara spel). Men HTPC blir jobbigare att ta med sig om man även behöver bärbart och en lite kraftfullare HTPC kostar mer än extern grafikkort. HDTV är det rätt många som redan har.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Starliner:

Kanske missade detta i tråden, men när kommer Thunderbolt ut på den Svenska marknaden?

Det kommer på bred front tillsammans med Ivy Bridge. Eller i alla fall halvbred eftersom kretsarna fortfarande kostar ett par hundra extra att integrera på moderkorten så blir det bara de dyra modekorten som får det. I april kommer det alltså gå att få Thunderbolt hemma utan problem. När det kommer till laptopar i större utsträckning vet jag inte men antagligen lite senare för Intel är på gång med en ny generation kontrollerkretsar för thunderbolt som ska vara billigare och mer integrerade. Det kommer alltså men det är en kostnadsfråga. Det är även en risk för får de inte ner priserna snart kommer det bli ett nytt Firewire, teoretiskt sett bättre men för dyrt för att användas i någon större utsträckning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så när denna kommer med 6850 så kan man bara plugga in sin bärbara och lira BF3 i ~30fps i 1920x1080. Wow. Vilken gaming-laptop!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

bra idea men jag tycker bättre om gigabytes idea för 2 år sen med en laptop som en har en öppen PCI x16 2.0 port under sig och sen kan man bara docka in laptopen i docking startionen och i station så kör man ett grafik kort vad eget val

men om man har pengar så blir nog ett 6770 och en ultra book CPU ganska bra combo när ivy bridge kommer ut

Permalänk
Entusiast
Skrivet av harith:

bra idea men jag tycker bättre om gigabytes idea för 2 år sen med en laptop som en har en öppen PCI x16 2.0 port under sig och sen kan man bara docka in laptopen i docking startionen och i station så kör man ett grafik kort vad eget val

men om man har pengar så blir nog ett 6770 och en ultra book CPU ganska bra combo när ivy bridge kommer ut

Problemet med alla de där andra standarderna som funnits är att de har varit stängda för en tillverkare vilket betyder att ingen satsar på dem. Eller så använder de en befintlig buss vilket betyder väldigt begränsad prestanda. Finns ju ett gäng externa grafikkort för expressport men där är bandbredden så begränsad att du lär bli omsprungen av alla nya integrerade kretsar. För att externa grafikkort ska slå krävs ju en enhetlig standard som finns hos alla tillverkare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sweet, om det funkar bra kommer det helt klart bli en sån lösning när man köper MbP sen och skipper stationära, kan man köra med dual-screen hemma

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vad är de för mening med att ha en laptop med massa skit man endå måste koppla in.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Granter:

Vad är de för mening med att ha en laptop med massa skit man endå måste koppla in.

För att nu kan man med en dator få både en helt ok speldator med ett externt grafikkort och en extern skärm (en extra sladd in till laptopen) och en liten smidig laptop när man bär runt den. Alternativet är ju en gaming laptop som generellt har för liten skärm och för dålig prestanda plus att den kostar galet mycket, eller en stationär dator hemma och en liten laptop att bära med sig. Det är ju en både kostnadseffektiv och platseffektiv lösning för de som vill kunna spela lite spel och ha en laptop istället för en släptop. Jag har inte sett några laptopar för spel som man frivilligt vill bära med sig annat än i nödfall.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av tomten_alle:

Visst kan dagens värstinggrafikkort leverera mer data än pci-e 4x? Finns det något grafikkort som konstant kan maxa thunderbolt, men inte mer? Det vore perfekt, mer prestanda än vad Thunderbolt levererar är bara onödigt (i det här sammanhanget).

Hur som helst så finns det nog massa anledningar till varför de inte kör med bättre kort än ett 6850....

Skrivet av Granter:

Vad är de för mening med att ha en laptop med massa skit man endå måste koppla in.

Man kan spela på den hemma om man vill det, och man kan ha med sig den till exempel till skolan eller jobbet om man vill det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Haha har alltid undrat varför ingen gjort detta förut (Eller det kanske någon har ) Ascoolt vilket som !

Haha ja amd gjorde detta för några år sedan. Men som vanligt så måste apple eller intel göra alla genombrott för att folk ska lägga märke till det och det ska slå igenom.

Och ni som klagar på att meningen med bärbara datorer försvinner när man måste bära med sig grafikkortet separat... Meningen är att man INTE ska gör det. Man har sin bärbara + grafikkortet hemma så man kan spela, och när man behöver ha med sig datorn smidigt till skolan/jobbet så tar man bara med datorn för att det integrerade grafikkortet duger efter som du INTE ska spela på jobbet.

På så vis slippervdu köpa både en stationär och en bärbar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Visst kan dagens värstinggrafikkort leverera mer data än pci-e 4x? Finns det något grafikkort som konstant kan maxa thunderbolt, men inte mer? Det vore perfekt, mer prestanda än vad Thunderbolt levererar är bara onödigt (i det här sammanhanget).

Mja grejen är att grafikkortet inte kan SKICKA mer grafik än pci-e 4x i detta läget. Dock räknar jubett snabbare grafikkort ut grafiken snabbare.

Ska du folda med ett gtx 590 så blir det ingen skillnad mellan pci-1x och 16x. Datan skickas till grafikkortet, och grafikkortet jobbar med det i några timmar och skickar tillbaka uträkningen till datorn. I spel stryps dock grafikkortet av låg bandbredd då data ska skockas konstant. Men om ett hd 6870 är precis vad pci-e 4x klarar, så kommer ett hd 6990 fortfarande ge bättre prestanda då det räknar ut grafiken snabbare.

Enda skillnaden är att hd6870 presterar som det ska, medans hd6990 underpresterar kanske 30%. Så du tjänar fortfarande prestanda med ett bättre kort, men det blir inte lika prisvärt efter som det stryps en del

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Defeat^:

Haha ja amd gjorde detta för några år sedan. Men som vanligt så måste apple eller intel göra alla genombrott för att folk ska lägga märke till det och det ska slå igenom.

Och ni som klagar på att meningen med bärbara datorer försvinner när man måste bära med sig grafikkortet separat... Meningen är att man INTE ska gör det. Man har sin bärbara + grafikkortet hemma så man kan spela, och när man behöver ha med sig datorn smidigt till skolan/jobbet så tar man bara med datorn för att det integrerade grafikkortet duger efter som du INTE ska spela på jobbet.

På så vis slippervdu köpa både en stationär och en bärbar

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar inte om att det är specifikt Intel och Apple utan det handlar om rent tekniska begränsningar. AMD valde en specialbuss som bara fungerade till sina egna grejer och tillsammans med en laptoptillverkare. Desstuom var det sällsynt tråkiga kort, alltså 3850 och 3870 som fanns att tillgå. Så deras lösning fanns i en enda laptop från Fujitsu och man kunde välja gamla grafikkort. Det såg inte alltför lockande ut. Det stora med det här är att den använder en standardbuss som vem som helst kan lägga in och den har fler användningsområden än bara externa grafikkort. Även det har ju funnits innan med externa grafikkort till PC-porten på laptopar men den har ju så sunkig bandbredd att den är i stort sett oanvändbar för mer än att koppla in en extern skärm. Den orkar inte driva några spel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig byta ut min stationära mot denna lösningen, och fattar inte varför man skulle vilja ha det!

Nä jag gillar att kunna byta ut min hårdvara mot bättre, och jag gillar att meka med min stationära rent för mycket! Skulle aldrig kunna ge upp det.

Om man hade kunnat byta grafikkort i GUS II lådan så hade det varit en rolig pryl!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hellskotta!

Helt plötsligt känner jag att jag gjorde rätt val när jag köpte enklaste mac minin

Permalänk
Medlem

Japp.

Skrivet av Relel:

Funkar detta med macbook air tro?

enda kravet är Thunderbolt.

Permalänk
Medlem

Väldigt många som gnäller... Är väl en bra kompromiss, stationära får bli filserver och den kommande bärbara med docka får bli underhållningsmaskin.

Och till alla er som frenetiskt måste mecka, köp en gammal bil eller försök modda in ett fetare grafikkort själv istället..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Mja grejen är att grafikkortet inte kan SKICKA mer grafik än pci-e 4x i detta läget. Dock räknar jubett snabbare grafikkort ut grafiken snabbare.

Ska du folda med ett gtx 590 så blir det ingen skillnad mellan pci-1x och 16x. Datan skickas till grafikkortet, och grafikkortet jobbar med det i några timmar och skickar tillbaka uträkningen till datorn. I spel stryps dock grafikkortet av låg bandbredd då data ska skockas konstant. Men om ett hd 6870 är precis vad pci-e 4x klarar, så kommer ett hd 6990 fortfarande ge bättre prestanda då det räknar ut grafiken snabbare.

Enda skillnaden är att hd6870 presterar som det ska, medans hd6990 underpresterar kanske 30%. Så du tjänar fortfarande prestanda med ett bättre kort, men det blir inte lika prisvärt efter som det stryps en del

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, då förstår jag. Det låter inte som att PCI-E 4x begränsar särskilt mycket ändå.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Det här inlägget citerar du i ditt eget som är här under. Mitt svar baseras på att jag antog att du avser att svara en viss person när du citerar dennes inlägg.

I din första mening låter det som du tycker att produkten är oanvändbar på grund av att man inte hittar ultrabooks med tillräckligt stora skärmar för stationärt arbet. Något jag anser helt irrelevant eftersom produkten i fråga enbart kan användas för att driva en extern skärm.

Vissa vill kanske hellre ha bättre prestanda med den interna skärmen än behöva ha en extern men det gör inte ditt argument mer giltigt.

I din andra mening använder du det faktum att produkten inte finns/går att använda med högpresterande grafikkort som argument till varför en stationär dator inte skulle kunna ersättas av en ultrabook, extern skärm och den här produkten. Men rätt många trådar här på forumet har frågor om grafikkort i den här klassen, dessa ställs av folk som inte spelar så ofta eller mycket och inte heller kräver att kunna "maxa" spelen.

Om de då behäver en ultrabook i skolan/arbetet/fritiden så är det här ett sätt att få tillräcklig prestanda för att kunna spela mycket mer än vad man kan med den grafik som finns i en ultrabook.

Därför ser mitt svar till dig ut som nedan.

Du sade det den 14 januari klockan 20:26. Du svarade på en användare som skrev att den här produkten skulle hjälpa att ersätta en stationär dator. Ditt svar uttryckte helt klart att du inte tycker att det är möjligt på grund av att, för det första, ultrabooks inte har "24 tums" skärmar, för det andra, att det inte går att ha ett 7970 i enheten.

Det första är irrelevant enligt i detta inlägg tidigare nämnda anledning (krav på extern skärm) och den andra anledningen utgår ju från att alla har krav på så hög prestanda, detta trots att inlägget du svarar på inte säger något om vilken prestanda den användarens stationära dator har för tillfället, om han ens har en stationär dator. Han kanske nöjer sig med en ultrabook redan nu även om han inte har ett extern grafikkort till den.

Därför innehöll mitt svar till dig även ett påpekande om att alla inte använder grafikkort av toppklass.

Nu tänker jag svara även på andra delen av ditt inlägg, som är ett svar till Uvania.

Ja, stationära kommer att vara billigare för samma prestanda. Men många "måste" ha en bärbar dator i skolan/på jobbet/på resor osv., för dessa personer tillkommer ju bara kostnaden för den här produkten, och om den kostar 2500 kr så är det ju billigare än alla stationära datorer med ett separat grafikkort i. Och då är ju den här lösningen billigare än en stationär dator med motsvarande prestanda.

Ja, de som vill ha kort som är riktigt snabba är, än så länge, tvungna att ha en stationär dator. Men alla vill inte det så det är inget som gör att en sådan här produkt inte kan säljas.

Ja, man måste ha en extern skärm till den här produkten. Men det måste du ju även till en stationär dator, så det blir vare sig mer omständigt eller dyrare jämfört med en stationär dator av den anledningen.

"o knappast mycket mindre o bära på" [sic], ja du... Du förstår väl att den här produkten är till för att ge bättre prestanda när du använder datorn på en viss plats? Att det inte är mening att du ska ta med det externa grafikkortet eller den externa skärmen när du åker till skolan/på en resa eller liknande.

En person som studerar behöver oftast inte grafikprestandan medans han/hon är i skolan men vill kanske kunna spela lite när han/hon kommer hem, till det externa grafikkortet och skärmen.

En person som arbetar kanske behöver en bärbar dator i jobbet men kanske tar med den hem och vill spela lite på den...

exakt därför jag vill ha en ultrabook.. vill ha en dator som klarar av dom spelen jag spelar och slippa ha en stationär när jag pluggar och bara ha min laptop till skolan sen ha något att spela på när man kommer till studentrummet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bjjb:

Det här inlägget citerar du i ditt eget som är här under. Mitt svar baseras på att jag antog att du avser att svara en viss person när du citerar dennes inlägg.

I din första mening låter det som du tycker att produkten är oanvändbar på grund av att man inte hittar ultrabooks med tillräckligt stora skärmar för stationärt arbet. Något jag anser helt irrelevant eftersom produkten i fråga enbart kan användas för att driva en extern skärm.

Vissa vill kanske hellre ha bättre prestanda med den interna skärmen än behöva ha en extern men det gör inte ditt argument mer giltigt.

I din andra mening använder du det faktum att produkten inte finns/går att använda med högpresterande grafikkort som argument till varför en stationär dator inte skulle kunna ersättas av en ultrabook, extern skärm och den här produkten. Men rätt många trådar här på forumet har frågor om grafikkort i den här klassen, dessa ställs av folk som inte spelar så ofta eller mycket och inte heller kräver att kunna "maxa" spelen.

Om de då behäver en ultrabook i skolan/arbetet/fritiden så är det här ett sätt att få tillräcklig prestanda för att kunna spela mycket mer än vad man kan med den grafik som finns i en ultrabook.

Därför ser mitt svar till dig ut som nedan.

Du sade det den 14 januari klockan 20:26. Du svarade på en användare som skrev att den här produkten skulle hjälpa att ersätta en stationär dator. Ditt svar uttryckte helt klart att du inte tycker att det är möjligt på grund av att, för det första, ultrabooks inte har "24 tums" skärmar, för det andra, att det inte går att ha ett 7970 i enheten.

Det första är irrelevant enligt i detta inlägg tidigare nämnda anledning (krav på extern skärm) och den andra anledningen utgår ju från att alla har krav på så hög prestanda, detta trots att inlägget du svarar på inte säger något om vilken prestanda den användarens stationära dator har för tillfället, om han ens har en stationär dator. Han kanske nöjer sig med en ultrabook redan nu även om han inte har ett extern grafikkort till den.

Därför innehöll mitt svar till dig även ett påpekande om att alla inte använder grafikkort av toppklass.

Nu tänker jag svara även på andra delen av ditt inlägg, som är ett svar till Uvania.

Ja, stationära kommer att vara billigare för samma prestanda. Men många "måste" ha en bärbar dator i skolan/på jobbet/på resor osv., för dessa personer tillkommer ju bara kostnaden för den här produkten, och om den kostar 2500 kr så är det ju billigare än alla stationära datorer med ett separat grafikkort i. Och då är ju den här lösningen billigare än en stationär dator med motsvarande prestanda.

Ja, de som vill ha kort som är riktigt snabba är, än så länge, tvungna att ha en stationär dator. Men alla vill inte det så det är inget som gör att en sådan här produkt inte kan säljas.

Ja, man måste ha en extern skärm till den här produkten. Men det måste du ju även till en stationär dator, så det blir vare sig mer omständigt eller dyrare jämfört med en stationär dator av den anledningen.

"o knappast mycket mindre o bära på" [sic], ja du... Du förstår väl att den här produkten är till för att ge bättre prestanda när du använder datorn på en viss plats? Att det inte är mening att du ska ta med det externa grafikkortet eller den externa skärmen när du åker till skolan/på en resa eller liknande.

En person som studerar behöver oftast inte grafikprestandan medans han/hon är i skolan men vill kanske kunna spela lite när han/hon kommer hem, till det externa grafikkortet och skärmen.

En person som arbetar kanske behöver en bärbar dator i jobbet men kanske tar med den hem och vill spela lite på den...

Det här inlägget är så långt att jag knapp orkar svara.

Men du har missförstått mig, min mening var att vill man spela med high-end kort går det inte med denna !
Sedan att alla inte behöver det är självklart, du behöver inte idiot-förklara mig som om jag inte vet vad jag själv skriver.
Dessutom har väl de flesta en stationär dator i vilket fall med en skärm ?
Då kan man ju lägga 2500 på ett graffe till den datorn.

Och visst är man en fattig student kanske man inte har råd med det, men vilken fattig student har råd med en ultrabook ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det här inlägget är så långt att jag knapp orkar svara.

Men du har missförstått mig, min mening var att vill man spela med high-end kort går det inte med denna !
Sedan att alla inte behöver det är självklart, du behöver inte idiot-förklara mig som om jag inte vet vad jag själv skriver.
Dessutom har väl de flesta en stationär dator i vilket fall med en skärm ?
Då kan man ju lägga 2500 på ett graffe till den datorn.

Och visst är man en fattig student kanske man inte har råd med det, men vilken fattig student har råd med en ultrabook ?

Jag uppfattade ditt första inlägg som tämligen negativt angående den här produkten med tanke på att du skrev "Lycka till o hitta..." och sedan också använde ett utropstecken. Om det är en missuppfattning från min sida, ja då är det inte mycket mer att säga om det.

Det är rätt många i den här tråden som inte förstått att man ska koppla en extern skärm till den här enheten för att kunna använda den. Med tanke på det bland annat så skrev jag som jag gjorde. Om du inte är en idiot så är ju det bra för dig, det var inte min avsikt att idiotförklara dig.

Jag tror det är rätt många som inte har en stationär dator, kanske inte här på det här forumet men det finns ju många fler som äger datorer. Med en snabb sökning hittade jag artiklar från både 2005 och 2008 som sade att bärbara stod för mer än 50% av försäljningen.

Angående fattiga studenter så är det nog många som inte har råd men alla studenter är inte fattiga heller. Nu efter 5 år på Chalmers så har jag inga skulder trots att jag bott i egen lägenhet hela tiden. För två år sedan köpte jag dator för 25 000, skärmen stod för 5 000. Själv är jag inte intresserad av den här enheten innan man kan få den med bättre grafikkort men jag tror det finns rätt många som redan vore intresserade.

Den här gången blev det kortare åtminstone. Jag såg själv att det blev väldigt långt förra gången men jag ville inte skriva ett onödigt vagt inlägg.