Geforce GTX 680 "Kepler" samt SLI

Permalänk
Skrivet av deexteer:

Imponerande!! Att gtx 680 drar lika mycket ström som ett 7970 stock kort är grymt! Prestandan / Watt gillas starkt!!
Stort grattis till Nvidia som lyckas golva amd totalt!
Ser fram emot kommande priskrig!

Golva var och ta i... 7970 har funnits ut i 4månader och det är ganska lång tid inom hårdvaruindustrin... Dessutom tror jag gtx 680 har bra driverutiner från start, medans AMDs är helt åt fanders dåliga...(tror inte att 7970 kommer ha en chans med bättre drivers men bli en mindre skillnad i FPS i vissa spel.) Men min gissning då jag inte har testat gtx 680;) (men vill....)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5 4.495:-
Gigabyte GeForce GTX 680 2GB 4790:-

Undrar om man får se fler prissänkningar än detta?
Nvidia kan väl inte sträcka sig så mycket lägre än 4500 iallafall eftersom det ändå är deras flagsskeppsmodel.. Och AMD lär ju följa Nvidias eventuella prissänkningar hela tiden

Det där var dyrt Se nedan för bättre pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070613
Sapphire 7970 3GB 3995kr
Men som sagt, det är ref kylaren. Man vill ju ha eftermarknads så att man kan klocka hårt men bibehålla låga temps.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Riktigt fint! Väntar nog på gk110, köpte nyss gtx 580 ... för 3.2k men ändå.

Permalänk
Medlem

Jag blir sugen den redan nu men kostar 4600 kr inte fara då men säker dom göra kampanj pris sen blir billigt .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Meh, jag som köpte ett 7950 för 4300:- för ~2 veckor sedan : (

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Golva var och ta i... 7970 har funnits ut i 4månader och det är ganska lång tid inom hårdvaruindustrin... Dessutom tror jag gtx 680 har bra driverutiner från start, medans AMDs är helt åt fanders dåliga...(tror inte att 7970 kommer ha en chans med bättre drivers men bli en mindre skillnad i FPS i vissa spel.) Men min gissning då jag inte har testat gtx 680;) (men vill....)

Nu när GCN har visat sig vara riktigt effektiv i beräkningssammanhang mot CUDA så behöver AMD nu locka partners som ordnar bättre stöd till applikationer. Allt AMD behöver är bättre stöd för sin teknik och ett team som jobbar hårdare för att lansera drivisar. Alla har en Plan B i bakfickan ifall något skulle gå snett.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

nVidia kommer nu helt enkelt äga marknaden, en budgetkrets som utpresterar AMD's toppkort.
AMD har två alternativ nu vilket är att paniksänka priserna på alla sina nylanserade kort eller hyra in fler mjukvaruingenjörer som lägger på ett jäkla stort kol till drivrutinerna.

Jag bara hoppas att det är sarkasm annars undrar jag hur nVidia fortfarande finns... AMD har haft bättre priser/prestanda ett bra tag nu, ännu roligare blir det när man se på hur kan AMD's CPU avdelning finnas kvar Intel fullständigt utpresterat dem sen i stort sett Conroe...
Och vad får dig att tro detta är en "budget" krets (4,5k-5k budget ehm folk köper ofta hela datorer för den summan...)? Visst det kan vara så att nVidia filar på något mer högpresterande än 680 men med tanke på hur marknaden ser ut nu tor jag inte vi ser den på ett bra tag...
Och här så skriver Swec utryckligt att nVidia måste fila på sina drivrutiner eftersom de beter sig underligt ibland, vilket dock nästan alltid är att förvänta sig vid lansering... Men AMD måste arbeta jätte mycket på sina för att ens ha en chans?... Ser ingen paniksänkning eller liknande snarare en normal marknad där AMD sänker med några hundra och vips är inne på marknaden igen. Det kallas vettig marknadsföring....

Själv är jag ingen fan av något märke, jag har allt möjligt i mina burkar och köper det som preseterar vettigt för priset när jag köper det...

Permalänk
Medlem

Kommer nog se en del 7970's i marknaden!

Jag kommer garanterat byta upp mig till GTX 680! Hoppas EK har fina vattenblock för senare vattenkylning! Måste bara kränga bort mitt trogna AMD 6950 DCUII som är så fint!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746750

Tycker detta var sjukt billigt för att vara nylanserat toppmodellkort från Nvidia, tror man börjar glida lite åt den gröna sidan.. Har inte haft ett grönt kort sedan GT-9000-serien var okej!

Visa signatur
Permalänk

Ser riktigt najs ut! Får hoppas att de kommer med några prisvärda mellan-modeller också! Har de sagt något om när dem kommer ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Ursäktar, varför?
7970 var snabbast när det släpptes innan årsskiftet. Och det är fortfarande inte dåligt.
Btw undrar hur snabbt 680 kommer vara i f@h med tanke på den usla gpgpu-delen. (sett i förhållande till 7970 där dom riktat sig mycket mot just gpgu och inte grafik)

Tror jag såg någon bild på det, 680 hamnade en bra i efter.

Permalänk
Skrivet av Misery9:

Meh, jag som köpte ett 7950 för 4300:- för ~2 veckor sedan : (

Det va synd =((

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande lansering av nVIDIA må jag säga...

Men, man får inte glömma att även sätta det i perspektiv till vad AMD presterat i förhållande till sin föregående generation. AMD's prestandaökning från 6970 -> 7970 är större än vad GTX580->GTX680 är.

nVIDIAs lansering är imponerande på så sätt att de lyckas få ut så sinnesjukt hög prestanda.
AMD's lansering är imponerande på så sätt att de lyckas göra en sådan markant ökning mellan generationerna, vilket om de fortsätter i den riktningen pekar på att de är på helt rätt spår och att vi kan se fram emot ett tightare race i framtiden.

Jag tycker vi har sett två ruggigt imponerande lanseringar med andra ord.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Same same but different

Tja prestera ju likvärdigt med 7970, drar mindre ström vilket i sin tur ger möjlighet för lägre ljudnivåer vilket alltid är trevligt. Så av den anledningen kanske jag skulle välja ett 680 framför 7970, men det blir nog priset i maj/juni som avgör om det blir ett köp. Annars väntar jag in GK110 och se vad det har att erbjuda, lär ju bli ett jobbigt pris på den dock.

Visa signatur

im gonna walk the earth like Kane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misery9:

Meh, jag som köpte ett 7950 för 4300:- för ~2 veckor sedan : (

Varför väntade du inte på GTX 680 istället då??

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande med 4850x2 2 gb och jag kör bara upplösning på 1680x1050 på 37 tum. nu har jag beställa en gigabyte 680 gtx så det blir rejält fps lyft för mig men gjort jag bra köp eller?

(Din order (xxxxxxxx) håller nu på att plockas. inga ändringar kan längre göras på ordern) tror får den imorgon

Visa signatur

Ny dator, Moderkort: Asus Z170-A cpu: intel 6700k 4.8 ghz Kylare: Corsair h105 Ram minne: Corsair 16gb 2400mhz Grafikkort: Nivida Gainward 680gtx 2gb, sdd 2 st, hdd 3st, nätaggregat Evga supernova 750 watt, Chassi: Fractal arc xl

Dator fd den dog. 2008-2015 rip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Nu när GCN har visat sig vara riktigt effektiv i beräkningssammanhang mot CUDA så behöver AMD nu locka partners som ordnar bättre stöd till applikationer. Allt AMD behöver är bättre stöd för sin teknik och ett team som jobbar hårdare för att lansera drivisar. Alla har en Plan B i bakfickan ifall något skulle gå snett.

Synd bara att det är Nvidia som är överlägsna på just det. AMD har betydligt sämre mjukvaru- och partnerstöd. Men då kan det förstås bara förbättras.

Skrivet av Misery9:

Meh, jag som köpte ett 7950 för 4300:- för ~2 veckor sedan : (

Inte alls ett dåligt kort, behåll det och var glad. Jag tänker inte uppgradera själv, det får bli längre fram.

Permalänk
Medlem

Äldre racingspel

Ja kör mestadels racing och rally spel, klarar äldre spel som är fyra fem år gammla dessa nyare grafikkort

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Skrivet av Gamers:

Om det är 1,5GB modellen så kan det vara värt att undersöka, är det 3GB modellen så ser vi ju att 680 tappar orken i högre upplösningar och då dyker Vram upp som aspirant till orsak.
Väntar heller på riktiga/äkta enkelGPU flaggskeppet 780/GK110 än förköper på mellanklassaren 680/GK104 även om 4GB modellen är enda vettiga för mig då skillnaden inte riktigt motiveras till 580. Lägger hellre 7k/st på 780 än 4,6k/st på 680 av snikmodell med ynka 2GB Vram som jag vet inte räcker till.
Ansåg inte 7970 vara prisvärt pga otillräcklig skillnad till 580 3GB att byta upp till och anser inte 680 2GB heller vara det när det kommer riktig ersättare senare och 580 fortfarande piskar på tillräckligt bra för att hänga på.
Borde vara spöstraff att kalla 680 flaggskepp när det ej är det, enbart i kombination med mellanklassen borde det tillåtas nämnas för att ta bort funderingen på om det är vad vi väntat på och fortfarande gör.

jo de har du rätt i

GK104 var ju egentligen tänkt till GTX660/670Ti kortet.

så jag väntar okså på de riktiga Kepler monstret me GK100 eller GK110 tror jag

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Bra jobbat nvidia.

Permalänk
Medlem

aha då blir det väl att byta upp sig till detta från ett HD 7970 om ett tag

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem

Riktigt bra recension, intressant läsning. Känns proffsigt genomfört.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Eronki:

Varför väntade du inte på GTX 680 istället då??

Alla är inte så uppdaterade

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att drivrutin 301.10 finns som WHQL, kan ju hoppas att de fixar lite av de downsides som finns.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Riktigt bra recension, intressant läsning. Känns proffsigt genomfört.

Förutom att dom INTE hade med högre upplösning på överklocknings-testet, hade vart kul och se om 7970 hade vart mycket över en gtx 680 eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det där var dyrt Se nedan för bättre pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070613
Sapphire 7970 3GB 3995kr
Men som sagt, det är ref kylaren. Man vill ju ha eftermarknads så att man kan klocka hårt men bibehålla låga temps.

Frågan är: Kan man lita på försäljaren som är många hundra spänn billigare än JME?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Kommer nog se en del 7970's i marknaden!

Jag kommer garanterat byta upp mig till GTX 680! Hoppas EK har fina vattenblock för senare vattenkylning! Måste bara kränga bort mitt trogna AMD 6950 DCUII som är så fint!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746750

Tycker detta var sjukt billigt för att vara nylanserat toppmodellkort från Nvidia, tror man börjar glida lite åt den gröna sidan.. Har inte haft ett grönt kort sedan GT-9000-serien var okej!

Fast, är det inte bättre att vänta på icke-ref-design av gtx680 med bättre pwm etc när du ändå ska slänga på vattenblock? (EK brukar också göra block till t.ex DCII-modeller) För 7970 verkar bättre när det är överklockat av vad jag sett. . Att gtx680 är sval är ju inte så mycket fördel när man kör EKs vattenblock som ger full-load temps på under 40 grader med 7970. Du måste säkert upp över 1350+ MHz på coren för att slå ett 7970 på 1300MHz, och det tror jag inte gtx680 referens klarar.

Permalänk
Inaktiv

Den är snabbare än HD7970 men också billigare.. hur går de ihop!? Men oavsett den nu rådande prestandan i prisklassen för de nya GeForce kortet så blir de ändå till att uppgradera sin rigg med enbart AMD-produkter inom en inte allt för snar framtid.:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Förutom att dom INTE hade med högre upplösning på överklocknings-testet, hade vart kul och se om 7970 hade vart mycket över en gtx 680 eller inte.

Hade gärna sett GPGPU också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Förutom att dom INTE hade med högre upplösning på överklocknings-testet, hade vart kul och se om 7970 hade vart mycket över en gtx 680 eller inte.

Med tanke på att det sannolikt är minnesbandbredden som sätter stopp för bättre 680-prestanda i 2560x1600, och minnet överklockades mer på 680 än 7970, skulle jag tro att det fallit till fördel för 680. Men håller med om att det varit kul att se något mer O/C-test.

Permalänk

Känns gött och veta att 750watt räckerr även prestanda monstret 680 i SLI

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2