Diablo 3 under eller över förväntningarna?

Permalänk

Dom har ju raderat upplägget Diablo 2 hade med att döpa games som man sedan kunde joina. Samtidigt som de har tagit bort general-/lobby-chatten så finns det inget riktigt sätt att spela multiplayer/socialisera sig, något som var en viktig del i Diablo 2 och är något alla rollspel nu mera bygger på. I och med detta så ser jag inte heller något riktigt djup i spelet, det är bara ett singelplayer spel och vem fan spelade diablo 2 singelplayer!? Jösses...
Vem fan är det som jobbar på blizzard och väljer att man ska behöva gå ut ur gamet för att kunna gå till en annan act?

Sjävla spelandet är as kul, storyn är spännande men slutar lite väl krystat... så i det stora hela ser jag det som en stor jävla flopp då jag tror mig tröttna på det efter en vecka så som jag gör med alla singelplayer-spel... FAAAAN!

Permalänk
Skrivet av Qslig:

Långt under förväntningarna, är otroligt besviken faktiskt.

- Battle.net "2.0" som gör spelet fullständigt osocialt.
Finns ingen game lista, inga game namn, inga channels, inga whispers.
Du kan inte chatta med folk som du inte har på din lista, public game systemet är skräp rakt igenom.
Folk kommer in och säger inte ett ord (om dom äns stannar längre än 5 sekunder).
Totalt omöjligt att få nya vänner att spela med.

- Ingen PvP.
Diablo 2 höll i alla år tack vare PvP.
Inte äns dueller finns som hade tagit 5 minuter för programmerarna att implementera.
Jag vill inte ha en förbannad anonym wow arena som ska implementeras senare, jag vill ha dueller, hostile, open world pvp.

Jag är redan trött på spelet och det har inte äns gått en vecka.

Finns många många fler saker som jag tycker är dåliga men dessa är de största problemen.

Du han före Dock tycker jag att arena är något possitivt då PvP i diablo 2 var ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

De skills man får sist är inte alls nödvändigtvis bättre än de man fick först.

Problemet som jag ser det. Är att det kommer se likadant ut för samtliga som ligger på max level om en kort stund. Det är så få saker att kunna välja på att samtliga kommer köra den "perfekta kombinationen". Och här har Blizzard gjort det till en barnlek.

Det är bra att dom riktar in sig på att även göra det lättare för nybörjare av Diablo. Men att handikappa spelet så enormt är löjligt.
Variation förnöjer. Här har dom fyllt hela selecta maskinen med endast snickers, daim, japp och coca cola.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Långt under förväntningarna, är otroligt besviken faktiskt.

- Battle.net "2.0" som gör spelet fullständigt osocialt.
Finns ingen game lista, inga game namn, inga channels, inga whispers.
Du kan inte chatta med folk som du inte har på din lista, public game systemet är skräp rakt igenom.
Folk kommer in och säger inte ett ord (om dom äns stannar längre än 5 sekunder).
Totalt omöjligt att få nya vänner att spela med.

- Ingen PvP.
Diablo 2 höll i alla år tack vare PvP.
Inte äns dueller finns som hade tagit 5 minuter för programmerarna att implementera.
Jag vill inte ha en förbannad anonym wow arena som ska implementeras senare, jag vill ha dueller, hostile, open world pvp.

Jag är redan trött på spelet och det har inte äns gått en vecka.

Finns många många fler saker som jag tycker är dåliga men dessa är de största problemen.

Finns visst channels, men de är avstängda som default. Finns general, trade och channels för alla olika klasser såvitt jag kommer ihåg. Sen bör man väl även kunna /w till dessa som skriver i kanalerna, har ej testat själv. Det är ju dock långt från alla som vet om detta så det är lite glest i en del kanaler..

PvP bör komma i en senare patch, så håll ut...

OT:
Spelet har både guldkorn och downers imo. Det bästa är enkelheten att komma igång och köra med polarna och den övergripande känslan. Tycker även att frieheten i respecing är sjukt nice, bara att speca om ute i fält, inget krav på att återvända till någon tränare eller likande.. Det som inte är lika bra är ju att blizz verkar ha köpt sina servrar på second hand eller nåt likanande samt att storyn var lite väl kort. tog ju inte allt för lång tid innan man var i nightmare. Visserligen finns det svårighetsgrader, men jag hade gärna sett mer content istället, fast det kommer väl expansioner om man känner Activision/Blizz rätt..

Permalänk
Medlem

Tycker det är skitkul jag, det är Diablo 3 och inte Diablo 2, vill man ha ett spel precis som Diablo 2 så får man spela Diablo 2 tycker jag, inte nå annat..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Varför döpa spelet till Diablo 3 om dom struntar i att ta med alla dom element med Diablo 2 som var så bra?
Hur roligt blir det PvP? En 60 munk mot en 60 munk.

Sen varför får t.ex få en ny runa var 5e level, som man ändå bara kan använda på en skill som är sämre än den nya man precis fick?

Ni får tycka vad ni vill. Men jag tycker Blizzard sket i det blåa skåpet denna gång.
Diablo 3 är WoW med en annan kameravinkel.

Precis dom har missat allt som var bra med Diablo 2 och gjort en dålig WoW kopia.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Precis dom har missat allt som var bra med Diablo 2 och gjort en dålig WoW kopia.

Exakt! Sen när folk skriver "höhö man kan inte förvänta sig att d3 ska vara likt d2" så saknas ju några hästar i stallet. Isf kan vi lika gärna köpa "djuablo 3" från någon rysk programmerare som suttit i ett garage och gjort ett diablo 3 som faktiskt ÄR likt diablo 2 på så sätt att fördelarna finns, och det som gjorde diablo 2 till diablo 2. Diablo är diablo. Jag vill inte se WoWiablo 3

Aja, nu håller jag tyst innan alla d3 fanboys/trolls hoppar på mig Men åsikter är åsikter.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte säga att åsikter är åsikter och samtidigt hoppa på folk som tycker att Diablo 3 inte är skit?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Du kan ju inte säga att åsikter är åsikter och samtidigt hoppa på folk som tycker att Diablo 3 inte är skit?

När och var har jag skrivit att Diablo 3 är skit? Det är inte riktigt vad jag skrivit. Jag snarare reflekterar min åsikt över hur dom har gjort något som inte faller mig i smaken, och det är min åsikt. Och dom hoppar lika mycket på mina åsikter som jag hoppar på deras. Även tänkandet. Och nej, det är inget att skapa jidder över vilket du försöker

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Det är Blizzard. Förväntningarna var skyhöga. Men jag tycker nästan lite tvärtom att dom har förändrat helt för lite. Jag vill ha mer nytänkande, större förändringar!
Men man säger väl, "if it ain't broke, don't fix it".

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

Det är ett Diablo för WoW-generationen. Något den lyckas uppnå närmast perfekt. Sedan om det är bra eller dåligt beror på vem man frågar.
Personligen blev jag varken besviken eller överraskad då spelet levererar samma sak som sista betan fast i större mängd.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

När och var har jag skrivit att Diablo 3 är skit? Det är inte riktigt vad jag skrivit. Jag snarare reflekterar min åsikt över hur dom har gjort något som inte faller mig i smaken, och det är min åsikt. Och dom hoppar lika mycket på mina åsikter som jag hoppar på deras. Även tänkandet. Och nej, det är inget att skapa jidder över vilket du försöker

Försöker. Knappast.
Dock intressant att se hur du tänkte där.
Då det lät väldigt mycket, som att du helt enkelt ville att folk skulle attackera dig.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Exakt! Sen när folk skriver "höhö man kan inte förvänta sig att d3 ska vara likt d2" så saknas ju några hästar i stallet. Isf kan vi lika gärna köpa "djuablo 3" från någon rysk programmerare som suttit i ett garage och gjort ett diablo 3 som faktiskt ÄR likt diablo 2 på så sätt att fördelarna finns, och det som gjorde diablo 2 till diablo 2. Diablo är diablo. Jag vill inte se WoWiablo 3

Aja, nu håller jag tyst innan alla d3 fanboys/trolls hoppar på mig Men åsikter är åsikter.

Tråkigt att det gått denna vägen med Diablo. Inget är sig likt längre, skills, loot eller ens klasserna. De har tagit så otroligt mycket ifrån WoW så att det är löjligt. På 10 år trodde jag Blizzard skulle komma med något bättre. Detta är faktiskt det första spelet ifrån dom jag är missnöjd med. Känns som Blizzard börjar gå ner sig.

Enligt mig kunde de gjort om klasserna ifrån Diablo 2 istället för att lägga in nya och gjort om dem.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Försöker. Knappast.
Dock intressant att se hur du tänkte där.
Då det lät väldigt mycket, som att du helt enkelt ville att folk skulle attackera dig.

Så kan man tycka. Kan man inte se mellan fingrarna när det gäller åsikter så har man inte mycket att göra på ett forum. Då kan man lika gärna stirra mot en spegel och föra en diskussion på det viset. Det ger mer i det långa loppet.
Sen är åsikter inte fakta, där är det några som inte vet skillnaden tyvärr.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Första intrycket jag skrev här tidigare var väl att det kändes kasst. Nu är jag inne på nightmare och visst har spelet lyfts sig en hel del. Som helhet är det najs, men visst finns det fortfarande saker man är irriterad på - t.ex. att jag inte kan köra solo "offline". Men, så är det ju med alla dagens spel, en utveckling som är ruggig

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

=/

Jag har haft roligt med Diablo 3 sedan dess lansering, för att vara uppriktig så är det inte spelets förtjänst utan mina goda vänner som jag spelar Co-op med. Handlingen är helt okej, inte fantastisk och rätt genomskinlig. I början av varje akt gissade jag hur berättelsen skulle utvecklas och hade nästan alltid rätt.
Filmerna mellan varje akt är bedårande vackra. Jag menar verkligen enastående vackra. Känns som att jag dött och återuppstått i CGI himmelen.

Lanseringen var en katastrof. Det får mig verkligen att fundera; vad fyllde betan för funktion om inte för att se hur servrarna bland annat fungerade? Någonstans så känner jag också att det är mer okej om detta skulle hända med ett MMO-spel. Att Blizzard gjort Diablo 3 till endast online anser jag vara ett av de dummaste beslut dom gjort från en spelares perspektiv.

Klasserna är schyssta, jag spelar just nu barbar i akt 1 i Inferno. Klassen känns riktigt "köttig" och rå, där varje slag känns som att jorden ska försvinna under min motståndares fötter. Vilket är precis den känsla jag vill att den typen av klass ska leverera. Jag har även testat på resterande klasser upp till omkring nivå 20, även de var roliga.

Den största besvikelsen. Svårighetsgraden på spelet;
Blizzard har lovat oss gång på gång på gång på gång att spelet kommer vara galet svårt och att dom förutser att ingen spelare kommer klara av Inferno inom minst 4a månader från lansering. När sedan de första personerna klarar sista bossen på Inferno svårighetsnivå 4a dagar efter lansering så kan jag inte hjälpa att tänka för mig själv, är detta ett skämt? Intervjun som nyligen publicerades med Jay Wilson där han pratar om hur man bäst förbeder sig för Inferno får mig att fundera ifall han i själva verket har spelat Diablo 3.

O genomarbetat, buggigt och en besvikelse blir nog mina sista ord kring spelet tror jag, jag skulle kunna fortsätta och skriva en kortare novell om varför detta spel faller platt men ger upp för dagen.

//Mvh Pixxel

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns hopp kvar. Torchligt 2 ska vad jag förstår släppas under sommaren.

För er som inte känner till torchlight så är detta en ripoff på diablo 2 i 3D. Nästan som vi hoppades på att diablo 3 skulle vara. Men torchlight 1 hade inte stöd för multiplayer vilket torchlight 2 skall ha , och det är nära release.

Betan är ute. Jag har visserligen inte kollat närmre på den ännu och den kan säkert avslöja en och annan brist. Någon annan här har kanske testat?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gruppen som utvecklar torchlight är samma grupp som utvecklade diablo 2 om jag inte missminner mig. Dvs det Blizzards gamla Diablo 2 personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3eniz:

Jag har haft roligt med Diablo 3 sedan dess lansering, för att vara uppriktig så är det inte spelets förtjänst utan mina goda vänner som jag spelar Co-op med. Handlingen är helt okej, inte fantastisk och rätt genomskinlig. I början av varje akt gissade jag hur berättelsen skulle utvecklas och hade nästan alltid rätt.
Filmerna mellan varje akt är bedårande vackra. Jag menar verkligen enastående vackra. Känns som att jag dött och återuppstått i CGI himmelen.

Lanseringen var en katastrof. Det får mig verkligen att fundera; vad fyllde betan för funktion om inte för att se hur servrarna bland annat fungerade? Någonstans så känner jag också att det är mer okej om detta skulle hända med ett MMO-spel. Att Blizzard gjort Diablo 3 till endast online anser jag vara ett av de dummaste beslut dom gjort från en spelares perspektiv.

Klasserna är schyssta, jag spelar just nu barbar i akt 1 i Inferno. Klassen känns riktigt "köttig" och rå, där varje slag känns som att jorden ska försvinna under min motståndares fötter. Vilket är precis den känsla jag vill att den typen av klass ska leverera. Jag har även testat på resterande klasser upp till omkring nivå 20, även de var roliga.

Den största besvikelsen. Svårighetsgraden på spelet;
Blizzard har lovat oss gång på gång på gång på gång att spelet kommer vara galet svårt och att dom förutser att ingen spelare kommer klara av Inferno inom minst 4a månader från lansering. När sedan de första personerna klarar sista bossen på Inferno svårighetsnivå 4a dagar efter lansering så kan jag inte hjälpa att tänka för mig själv, är detta ett skämt? Intervjun som nyligen publicerades med Jay Wilson där han pratar om hur man bäst förbeder sig för Inferno får mig att fundera ifall han i själva verket har spelat Diablo 3.

O genomarbetat, buggigt och en besvikelse blir nog mina sista ord kring spelet tror jag, jag skulle kunna fortsätta och skriva en kortare novell om varför detta spel faller platt men ger upp för dagen.

//Mvh Pixxel

Måste bara påpeka som det har påpekats så många gånger på forumen.
Att de som klarat Inferno än så länge har använt sig av abuse på olika sätt.

Med det sagt. Jag håller helt med att det är alldeles för lätt.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Måste bara påpeka som det har påpekats så många gånger på forumen.
Att de som klarat Inferno än så länge har använt sig av abuse på olika sätt.

Med det sagt. Jag håller helt med att det är alldeles för lätt.

Jag har också sätt en del påpekningar kring det.

Jag tittade dock lite youtube klipp från när Method klarade av det och det som dom verkar nyttjat är det att man kan återuppliva varandra. Så dom springer runt och återupplivar varandra som galningar under Bossfighter. Detta är ingenting jag anser är fel då det är någonting blizzard byggt in i spelet. Jag kan självklart ha missat någonting som dom gjorde som inte är helt okej, för att vara helt ärlig så kollade jag inte speciellt noga, så rätta mig gärna om jag har fel.

//Mvh Pixxel

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3eniz:

Jag har också sätt en del påpekningar kring det.

Jag tittade dock lite youtube klipp från när Method klarade av det och det som dom verkar nyttjat är det att man kan återuppliva varandra. Så dom springer runt och återupplivar varandra som galningar under Bossfighter. Detta är ingenting jag anser är fel då det är någonting blizzard byggt in i spelet. Jag kan självklart ha missat någonting som dom gjorde som inte är helt okej, för att vara helt ärlig så kollade jag inte speciellt noga, så rätta mig gärna om jag har fel.

//Mvh Pixxel

Mjo. De behöver dock se över den funktionen enligt mig.
Sen har de i stort sett ignorerat alla elites/rares och bara kört chest looting, de har alltså knappt dödat någon elite alls. Utan bara rushat till bossarna.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Problemet som jag ser det. Är att det kommer se likadant ut för samtliga som ligger på max level om en kort stund. Det är så få saker att kunna välja på att samtliga kommer köra den "perfekta kombinationen". Och här har Blizzard gjort det till en barnlek.

Det är bra att dom riktar in sig på att även göra det lättare för nybörjare av Diablo. Men att handikappa spelet så enormt är löjligt.
Variation förnöjer. Här har dom fyllt hela selecta maskinen med endast snickers, daim, japp och coca cola.

Om det blir så att alla klasser har en kombination som är bättre än alla andra så är inte problemet att man får testa sig fram fritt. Problemet är då naturligtvis att Blizzard inte balanserat spelet korrekt. Systemet de valt i D3 är något som borde göra det enklare för dem att skapa flera likvärdiga kombinationer.

Du föreslår alltså att istället för att försöka balansera spelet bättre så ska man istället straffa de som gjorde missar med att behöva spela om hela spelet? Det är en väldigt dålig lösning på problemet eftersom den inte påverkar det som är den egentliga orsaken. Det är inte designat primärt för att någon ska ha roligare utan för att det ska ta längre tid.

D2-systemet handlade om att dra ut på tiden till det roliga. Först i att många fastnade i dåliga builds för att de ville ha roligt "nu", istället för sedan, och därmed testade de skills de hade tillgängliga när de fick varje skill point. En vettig tanke men spelet fungerade inte så. Problem två var just att systemet tvingade en att harva runt på lägre levels utan att använda sina skill points, vilket gav en klart fattigare spelupplevelse. Det gjorde verkligen inte spelet dåligt (inte minst som kunskapen om spelmekanik inte var lika långt gången) men det hade sina klara brister.

Permalänk
Medlem

Blandat får jag lov att säga.

Storyn är trevlig, akterna är bra designade och varierade, de animerade scenerna är helt fantastiska. Tycker skill och statssystemet fungerar bra även om det är en annan känsla än att "börja om" när man vill testa en ny build.

Gillar att bossarna är lite mer varierade än "stå och slå på honom tills han dör". Nu har bossarna olika skills som man måste undvika och tackla på olika sätt. wipade några gånger på belial i normal och nm innan jag lärt mig hans attacker och att bäst undivka de gröna bollarna som OHKO:ade mig.

Det största problemet jag har med spelet(utöver de sjuka laggspikarna) är att prylarna i spelet är så slätstrukna för ett spel som bygger helt på att leta just prylar.

Det finns inga riktigt intressanta stats utan allt som spelar roll är i princip mainstat/vitality och dps. Saknar också de riktigt unika statsen på"uniques", men det är väl därför de heter legendarys.

I d2 så hade du prylar där det alltid var en avvägning av vad du ville ha. De unika prylarna hade stats som knockback, 40% manapool, + till vissa skills, exploding arrows och så vidare.

De intressantaste statsen i d3 är saker som 2% chance to blind target och +7% damage to multishot. Och det känns helt enkelt ganska meh, 2% chans? Det finns ingen anlednign att välja något sånt över t.ex. vitality.

Utöver det är jag mest besviken över svårighetsgraden som känns jävligt obalanserad minst sagt. Håller på och kör act 1 inferno just nu och efter allt snack om hur man skulel behöva farma hell och så innan man gav sig på den så känns den helt enkelt inte så speciell.

Det är bara nästa steg efter hell och inte något nästintill ouppnåeligt. Jag hade fantiserat om hur man skulle få kämpa som en tok för att ens ta sig förbi de första risens innan new tristram men det var inte värre än att gå från nightmare till innferno.

Vad jag menar med obalanserat är att man i nuläget blåser förbi de flesta mobsen, och då har jag ingent superutrustning. Jag och en kompis(jag DH, han monk) kör tillsammans, han tankar och jag skjuter ner dem. Jag ligger väl på runt 12k dps och runt 30k hp med lite resists. Det är helt enkelt ingen utmaning. Tills man kommer till bosspacks... då är det helt plötsligt död och pina. Man kan inte kita dem för att de är för snabba, man har ingen chans att undvika dem heller och att tanka en molten, plagued, vortex, shielding är helt enkelt inte på kartan.

Bossarna är inget man är orolig för längre, man vet att om man har lyckats ta hand om bosspacken på vägen till bossen så kommer själva slutfienden inte att vålla några problem.

tldr: Jag gillar spelet och kommer nog att köra det ett bra tag. Men svårighetsgraden känns väldigt obalanserad, alldeles för låg för det mesta och nästintill omöjlig ibland. Och itemsen är överlag väldigt slätstrukna och tråkiga. Hittar man en ny pryl tar det 5 sekunder att komma fram till om den är bättre eller sämre än det man har för tillfället istället för att behöva göra avvägningar kring om skill X väger upp att man tappar si och så mycket av något annat.

tldr på tldr: Både och. Spelet och fightingen över, prylarna och svårighetsgraden under.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azoicer:

Du kan ju inte säga att åsikter är åsikter och samtidigt hoppa på folk som tycker att Diablo 3 inte är skit?

Bra tänkt men när man läser i denna tråd så kanske man skulle säga nått i stil med: "Du kan ju inte säga att åsikter är åsikter och samtidigt hoppa på folk som inte delar din åsikt."

För det är en del bashande åt båda hållen i denna tråd och det tycks som att att en hel del inte bryr sig i att man faktiskt kan ha olika åsikter om saker och ting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Skillträd bygger på grunden att du får de mest kraftfulla förmågorna sist, vilket ger färre möjligheter än samma mängd förmågor där du får välja fritt. Det pga det självklara i att om man får välja fritt så måste man försöka göra fler skills användbara och inte bara ett steg på vägen. Gärna ska man samtidigt begränsas i valmöjligheter då det lättare leder till kvalitet framför kvantitet.

Ett bra exempel på att kvantitet inte ger bra alternativ är kortspel som Magic: The Gathering. Där har man en rent sjuk mängd alternativ men likväl finns det några få alternativ som är bättre än alla andra. Det gäller dock att hitta en sweet spot då för få val begränsar lika mycket.

Skillträd kan göras på bättre och sämre sätt, precis som allt annat, men designen där du ska offra att ha kul nu för att det ska gå bättre sedan är en rutten grund att bygga på enligt mig. Ett spel som istället satsar på att du hela tiden ska göra det bästa av nuet är ett spel som värderar den tid du lägger ner på spelet. Vad du vill säga med dina exempel har jag ingen aning om för t ex Fallout 1 och 2 har inte alls något som liknar skillträd. De har ett klart friare system.

Du verkar dock missat totalt att jag talar om spelkoncept och inte vad en individ gillar, vilket jag direkt påpekat. Man får tycka om vad man vill och ofta är det något man inte direkt har kontroll över. Jag tycker t ex inte det är speciellt roligt att spela Schack, men samtidigt tycker jag det är ett mycket mer elegant skapat spel än flera saker jag tycker bättre om att spela. Det är heller inte så att, även om man håller med mig, man tycker att D3 lyckas med allt det försöker vara. Jag tycker inte D3 är perfekt, men jag tycker det är smartare än D2.

Du vet redan att iden om de senast möjliga förmågorna skulle vara bäst int eär gångbart vad det gäller diablo. Skillträd som jag gav exempel är fortfarande skillträd och om det råder någon form av oenighet vad det gäller Fallout eller något av de andra spelen jag nämnde beklagar jag det men jag har som ett orakel rätt i frågan. Huruvida några subjektiva värderingar ska inkluderas eller ej överlämnar jag till dig, jag påpekade att skillträd fortfarande är det som används och antagligen det som alltid kommer användas eftersom det helt fria systemet som torde kunna skapas antingen skulle vara ett illadolt skillträd eller gå mot all logik och kräva fler funktionsknappar

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)