Varför installeras Chrome till AppData\Local\Google\Chrome\Application???

Permalänk

Varför installeras Chrome till AppData\Local\Google\Chrome\Application???

Tjena!

Ja, jag tänkte testa ett litet hack med Google Chrome och behövde då hitta den på datorn först. Men inta fan finns den i Program Files eller i Program Files (x86). Istället ligger EXE filen under AppData\Local\Google\Chrome\Application. Filen heter chrome.exe.

Finns det någon speciell anledning till det här? Varför ligger den inte där alla andra normala program installeras? Och till sist, kan man ändra det här så att den hamnar "rätt"? Jag kan inte minnas att jag har fått frågan var jag vill installera den när jag körde installationsguiden.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan säkert tvinga den att installera i Program Files, tror den gör det för att undå UAC?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det installeras där bl a för att (auto)uppdateringarna ska klara sig runt UAC.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du kan säkert tvinga den att installera i Program Files, tror den gör det för att undå UAC?

Hur har du tänkt dig att jag ska tvinga den att installera i Program Files?... tänker du att man använder NTFS junction points?

Skrivet av Kanel:

Ja, det installeras där bl a för att (auto)uppdateringarna ska klara sig runt UAC.

Men jag har inte UAC aktiverat ens?... skulle det ändå vara något problem?

För övrigt så tycker jag inte ens om den automatiska, och tysta uppdateringen i Chrome. Visar den där saken ens när den har uppdaterat till ny version??... jag har i alla fall inte sett den säga något alls om att den har gjort någon uppdatering, och jag har ju använt Chrome i kanske ett år, minst.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag har också stört mig på det när jag ville installera chrome på en annan partition än c. (Var en rätt liten SSD och ville inte ha andra program än windows där). Men jag gav upp. Kan väl iofs knappast påstå att jag ansträngde mig speciellt mycket när jag försökte, tror inte ens jag googlade på en lösning.

Permalänk
Inaktiv

Det går att installera i program files. Googla på install Google chrome for all users.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag använde mig av verktyget Junction av Mark Russinovich. Jag fick det inte att fungera på första försöket, men det var för att jag skrev fel sökväg, jag skapade en junction direkt under AppData, istället för AppData\Local. Men nu ser det ut att fungera.

Allt som behövs är en kommandorad som den här:

C:\Program Files (x86)>junction "c:\users\whatever\appdata\local\Google" "c:\progra m files (x86)\Google"

Jag fick veta det för sent, men det finns tydligen ett kommando redan inbyggt i Vista och Windows 7 som man kan använda för att få samma resultat. Det heter mklink. I fall någon vill testa det...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Inaktiv

http://www.google.com/chrome/eula.html?system=true&standalone...

Installerar i program files, utan diverse h4XX0R-metoder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

http://www.google.com/chrome/eula.html?system=true&standalone...

Installerar i program files, utan diverse h4XX0R-metoder.

Skickades från m.sweclockers.com

Men så bra då! Jag tog ner ChromeStandaloneSetup.exe som är en offline installer och körde den, den installerade Chrome helt utan att fråga mig en enda jävla sak. Så nu har den skrivit över min gamla Chrome profil verkar det som för alla mina flikar är borta. Ska försöka återställa den lite senare. Jag använder ändå inte Chrome som standardwebbläsare.

För er andra som vill veta vad ni laddar ner så finns en beskrivning här:
http://support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=en&answer=1...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Här kommer en liten lathund för er som vill testa det här med junction point.

  1. Gå till http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896768.aspx

  2. Ladda ner Junction v1.06 (September 8, 2010).

  3. Extrahera Junction.zip.

  4. Markera junction.exe och tryck på Ctrl+C för att kopiera.

  5. Öppna Explorer (Utforskaren).

  6. Navigera till C:\Windows\System32, eller annan disk där du har System32.

  7. Klicka en gång (enkelklick) i det vita området eller på en av filerna i mappen.

  8. Tryck på Ctrl+V för att klistra in.

  9. Navigera till C:\Users\DittNamn\AppData\Local\Google.

  10. Öppna ett nytt Explorer fönster.

  11. I det nya fönstret navigerar du till C:\Program Files (x86) eller annan mapp eller disk dit du vill flytta Chrome.

  12. Gå till det andra Explorer fönstret och klicka på Google mappen och dra den till det andra fönstret och släpp den i Program Files (x86). Tips! Håll inne Shift knappen om du vill flytta istället för att kopiera till annan disk än C.

  13. Tryck på Win+R.

  14. Skriv cmd och tryck på Enter.

  15. Skriv

    junction "c:\users\DittNamn\appdata\local\Google" "c:\program files (x86)\Google"

  16. För att kontrollera att junction-punkten är skapad kan du skriva

    junction "c:\users\DittNamn\appdata\local\Google"

    Det kommer att stå JUNCTION om allt är som det ska. Du kan också navigera till "c:\users\DittNamn\appdata\local" i Explorer och se om du har en mappikon Google som ser ut som en genväg.

  17. För att ta bort junction-punkten kan du skriva

    junction -d "c:\users\DittNamn\appdata\local\Google"

Det är inte alls så komplicerat som det ser ut. Det är inga "h4XX0R-metoder" det här direkt. Det är en helt normal och tillåten administrativ åtgärd, för den som orkar. Jag nämnde "hack" i början av tråden för att jag ville ha Chrome på den här platsen innan jag testar ett tillägg som utför en otillåten åtgärd, dock ej olaglig.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111