Cykelkrasch med ActionCam - försöker hitta försvunnen video-rådata på minneskortet

Permalänk

Cykelkrasch med ActionCam - försöker hitta försvunnen video-rådata på minneskortet

Jag har en ActionCam till min cykel så att jag kan filma mina cykelturer. Nördigt? Kanske, fast det händer en hel del intressanta saker när man cyklar.

I går var jag tyvärr med om en tråkig sak - en cykelolycka. Cykelolyckan gjorde att min halvårsgamla ActionCam helt och hållet gick sönder. Den kostade 2000-3000 kronor. Jag är rätt säker på att jag hade den på REC vid olyckstillfället. När jag sedan satte i minneskortet (SSD) i datorn, så hittar jag bara videofilerna som spelades in före den inspelning som gjordes vid olyckan.

Min fråga är alltså hur jag kan försöka rädda inspelningen från olyckan. Rådatan med början av videofilmen borde finnas på minneskortet. Däremot har kanske videofilmen inte avslutats korrekt i samband med kraschen. Videofilen syns inte som en fil när jag kollar på minneskortet på min dator (med Windows 7). Jag har testat olika recoversprogram men inte lyckats (eller förstått alla inställningar). Jag tror dock att Recover-programmen har lyckats hitta tidigare raderade videofiler på minneskortet, men är inte hundra på att det är så.

Några tips?

För den som är intresserad av hur olyckan gick till, så gick den till så här: Jag cyklade på cykelbanan. Vid en korsning längre fram köade två bilar. De hade stannat så att det var fri passage för cyklister och gående på cykelöverfarten/övergångsstället som var mellan de två bilarna. Åtminstone såg det ut så. När jag precis skulle cykla ut på överfarten mellan de två bilarna, så upptäcker jag att det är en bogserlina mellan bilarna. Jag hinner inte bromsa utan kör på den i runt 20 km/h, och både jag och cykeln voltar över linan. Styret tar största smällen och där hade jag min ActionCam sittandes.

Permalänk
Medlem

Det här programmet har funkat bra för mig när det gäller SD kort (och hårddiskar med): http://www.piriform.com/recuva

Troligtvis så har filen inte sparats ordentligt som en videofil så du måste söka efter alla sorters filer. Det är ju en fördel om man vet vilket format/hur filen ser ut innan den är stängd på kameran.

Visa signatur
Permalänk

Tack för svaret. Ska testa det.
Det enda jag vet är att filmerna sparas i MOV-format.

Permalänk
Medlem

Ett riktigt långt och krångligt tips.... kortfattat installera linux använd ddrescue att göra en image på hela kortet även på dolda filer sen sök av imagefilen med hjälp utav programmet photorec.
Detta är bara ett tips ifall något återställningsprogram skulle försöka att återställa filer till kortet, så du inte riskerar att skriva över något.

Du skulle kunna installera nån linux på en gammal dator/ eller som ett program i en virtual machine
http://www.vmware.com/products/player
tex Backtrack r1,kde,,32bit,vmware,torrent http://www.backtrack-linux.org/downloads/

inne i backtrack så skriver du ddrescue får sen kommando för att ladda ner detta lilla (50kb) program
men kommer ej ihåg om backtrack aktiverar ethernet per default var ett tag sedans jag testade kanske ett annat linux är att föredra isåfall.

sen dumpar du hela minneskortet som en "namn.img" fil och arbetar emot den filen istället.
sen behöver du inte oroa dig att filmen försvinner
MEN OBS dumpa rätt, testa med ett obetydligt minneskort först så du inte RÅKAR dumpar TILL minneskortet då för då kommer dina ev filmer överskrivas.

tex laddar du ner backtrack

antingen ladda ner en vanlig iso och installera linux på en dator
med fördel installera på en tom hårddisk bara att sätta i en utbränd installationsskiva klicka next next

eller emulera en linuxmiljö inne i windows med vmware rarfilen

ifall du testar vmware
installera vmware
packa upp backtrack

starta wmvare starta ny maskin ladda in uppackade backtrack wmvare imagefilerna
tänk på att välja tillräckligt stor hårddisk du ger till linux för operativsystem samt din totala mängd på minneskortet (eller välj dynamisk så borde utrymmet expanderas automatiskt vid behov) men tror iaf man får räkna med 20gb till linux + sen hustort ditt minneskort är.

start machine
logga in user root
pass toor
skriv startx

starta en commandpromt
skriv
apt-get install gddrescue

sen koppla in minnesläsare och ett TESTKORT (inte det med filmen på)

(kolla inkopplade usb minneskortläsare) kommandos tex är ditt minneskort på 8gb så borde du se vilken hårddisk som är 7600mb eller nått
kommandos:
dmesg |tail
fdisk -l

kommando för att dumpa i mitt fall minnesläsarens kort i lucka (sdf)
sudo ddrescue -r 3 /dev/sdf ~/Desktop/minneskort.img ~/Desktop/minneskort.txt
då skapas en imgfil på skrivbordet samt en textfil med rapport om allt gick att läsa av
är ditt minneskort på 8gb så skapas en fil på 8gb även om du bara använt 2gb

sen kan du kopiera din imgfil till en extern hårddisk
sen avsluta wmvare

kopiera din imgfil till ditt vanliga windows hårddisk ifrån din externa hårddisk
och arbeta inne i windows mot filen med tex programmet photorec
http://www.cgsecurity.org/

då kan du tex packa upp photorec i c:\fixafilm
lägga in din minneskort.img
sen skapa en batfil med texten i raden under (klistra in raden under i anteckningar men spara som .bat istället för .txt) visa alla filer
photorec_win.exe minneskort.img

sen dubbelklicka på batfilen
sen välja att skanna hela hårddisken. (hårddisken är i det här fallet din imagefil)
det tog mig ca 20-30 min för en 4gb minne om jag kommer ihåg rätt.
du kan välja en mapp att få dina sparade filer till annars så skapas en ny mapp inne i c:\fixafilm\found\

jag hittade liknande info här han skickade även in sin filmsnutt till nån internetfirma som lagade filmer.

http://tuggarna.posterous.com/polisen-som-mitt-i-tunnelbanan-...

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Får du fram det så posta videon här

Permalänk

Oj! Tack för det långa tipset. Får se om jag lyckas göra nåt åt det.

Och får jag fram videon, så lovar jag att publiera den.
Mer info hur olyckan gick till, samt andra cykelfilmer kan ses på min blogg
http://gbgcyklaren.blogg.se/

Permalänk

snausman: Nu har jag gått igenom ditt förslag (jag installerade Ubunti på en äldre bärbar dator). Fick fram en IMG-fil av hela minneskortet. Tog in det in Windows och körde PhotoRec. Tyvärr fick den inte fram den filmen jag var ute efter (jag har åtminstone inte hittat den). Programmet hittade alla existerande filer på minneskortet, samt raderade filer. Dessutom hittades några filer som inte gick att öppna (de var sparade i mov-format). Alla mov-filerna som inte gick att öppna var dock alldeles för små för att kunna vara riktiga filmer (de var max 150 kB, medan de riktiga filmerna är allt från 5 MB till flera gigabyte). Tack ändå.

Det fanns 507 filmer på minneskortet. Den 508:e skulle ha varit filmen som visade min cykelolycka. Den 508:e återskapade filen, som kom efter den 507:e återskapade filen, gick dock inte att öppna (som sagt).

Jag börjar misstänka att jag aldrig filmade olyckan. :/

Permalänk
Medlem

Ok det var tråkigt att höra.

Jag har i vissa fall lyckats återställa inspelningar ifrån min billiga kina kamera med dessa program, när den filmat tills batteriet tog slut och aldrig slutförde skrivcykeln.

Sen är det 1 eller 2 gånger som den inte hittat filerna så jag har sparat .img filerna ifall det skulle gå sen i framtiden.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,