FTP-server helt plötsligt omöjlig att nå

Permalänk
Medlem

FTP-server helt plötsligt omöjlig att nå

Är nu vid min vägs ände och får be Sweclockers kollektiva intellekt om råd. Använder Filezilla Server för att hosta en FTP på min hemmadator och detta har alltid fungerat utmärkt det senaste året. Nu plötsligt så går det dock inte att nå den längre, varken på mitt privata nätverk eller från Internet genom min publika adress. Jag har en Asus RT-N56U router som jag nyligen flashat med senaste custom firmware, eftersom originalfirmware minst sagt är begränsad. Trodde förstås att detta var anledningen, att port forwarding buggat sig eller något. Men jag har gått tillbaka till gamla versioner av firmware, både original och custom, och det har inte hjälpt. Vad jag kan se så fungerar även de port forwards jag gjort för remote desktop, tar jag bort dem kommer jag inte åt datorn men använder jag dem så gör jag det. Det enda jag noterat är att programmet för remote (Splashtop) inte listar datorn jag forwardat till automatiskt längre utan jag måste försöka ansluta så märker den att den finns tillgänglig.

Låt oss börja med att gå igenom hela kedjan för FTP-anslutningen.

1. Min mobiltelefon, uppkopplad till Internet via 3G, ska försöka nå FTPn. Använder ES File Explorer, skriver in min publika IP-adress, ansluter genom port 21. Använde SFTP förut men för att göra det enkelt för felsökning så har jag gått tillbaka till vanlig okrypterad FTP.

2. Anslutningen över min publika IP-adress ska nå routern. Denna är inställd att forwarda TCP-trafiken för port 21 till den privata nätverksadress som min dator med FTPn har.

3. Nu ska anslutningen i teorin nå min dator med FTPn genom port 21, som Filezilla Server lyssnar efter hela tiden.

Det är så det fungerat hela tiden, men nu tar det absolut stopp. Står ingenting i server interfacet att några anslutningar har blockerats, så de når överhuvud taget inte servern. Om jag sitter på datorn med FTPn och ansluter till min egen privata nätverksadress så går det att nå FTPn som vanligt, men troligtvis så går inte datorn vägen genom routern utan ansluter till sig själv direkt genom loopback. Om jag kopplar upp mobiltelefonen till det privata nätverket genom WiFi så kan jag inte nå datorn med FTPn genom dess privata nätverksadress. Inte heller genom den publika förstås. Datorn med FTPn kan inte heller nå sig själv genom den publika adressen.
Vidare så har jag testat att använda andra portar än port 21, jag har testat SFTP och jag har även noterat att FTP ALG är konfigurerat i routern för port 21. Jag har även grävt igenom det mesta i routern, inklusive testat att lägga datorn med FTPn i DMZ.

Börjar kännas ganska hopplöst. Några förslag?

Permalänk
Medlem

http://ftptest.net/
+
lokalt test (från LAN-sidan från annan PC mot serverns interna IP).
Resulltat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

http://ftptest.net/
+
lokalt test (från LAN-sidan från annan PC mot serverns interna IP).
Resulltat?

FTPTest:

Skrivet av FTPtest:

Error: Connection attempt timed out
Timeouts are usually caused by some router and/or firewall that is interrupting the connection.
Try uninstalling all firewalls and plug your computer directly into your modem, thus bypassing the router.

Som jag misstänkt hela tiden så är routern den felande länken, problemet är bara att jag redan testat att stänga av mer eller mindre allting. Kan inte hitta något som skulle kunna orsaka felet.

Och jag har som sagt redan testat att försöka ansluta till FTPn inom det interna (privata) nätverket, det går inte. Enda datorn som kan nå FTPn är den dator som hostar den, och då bara genom sin egen privata IP-adress vilket mer eller mindre är detsamma som 127.0.0.1, d.v.s. loopback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

FTPTest:

Som jag misstänkt hela tiden så är routern den felande länken, problemet är bara att jag redan testat att stänga av mer eller mindre allting. Kan inte hitta något som skulle kunna orsaka felet.

Och jag har som sagt redan testat att försöka ansluta till FTPn inom det interna (privata) nätverket, det går inte. Enda datorn som kan nå FTPn är den dator som hostar den, och då bara genom sin egen privata IP-adress vilket mer eller mindre är detsamma som 127.0.0.1, d.v.s. loopback.

Kan du inte nå den lokalt så är inte routern inblandad. Till största sannolikhet är det brandväggen på datorn som blockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Kan du inte nå den lokalt så är inte routern inblandad. Till största sannolikhet är det brandväggen på datorn som blockar.

All trafik går ju fortfarande genom routern, men när du säger det så är det nog så att i princip all intern trafik släpps igenom ja. Och detta gjorde att jag tog mig en rejäl funderare på all mjukvara som ligger emellan, ett ord poppade upp i huvudet..."Windows Firewall"...Stänger alltid av det eländet det första jag gör vid omformateringar och tänker inte mer på det sedan, men jovisst så hade den aktiverat sig själv av oförklarlig anledning. Stänger av den och allt fungerar direkt.

Sånt här får ju en att tappa hopp för världen. Först satt jag i ett antal timmar igår och försökte få VPN genom PPTP att fungera, insåg till sist att Telia blockerar det. Nu har jag spenderat lika många timmar på att fixa ett till icke-existerande problem på grund av ännu ett företags inkompetens...

Aja, nu är det ordnat i alla fall. Tack för hjälpen.