Valve: Left 4 Dead 2 snabbare på Linux än Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Märkbar skillnad på 270 - 315fps ????

Till och med CRT skärmar klarar normalt inte av den frekvensen. Det är ungefär 5x för mycket för en vanlig LCD.

Däremot så är ju frågan om denna skillnad är lika stort på ett system med, säg, 1/10 av kraften. 27 till 31 går det att märka skillnad mellan. (30-31/32 är lite för litet)

Permalänk

Eftersom flera stora aktörer ratar Windows 8 kanske Linux på sikt kan få ett rejält uppsving. Fler användare medför större marknad för Linux-kompatibel hårdvara vilket medför bättre drivrutiner = profit.

Problem är när alla dessa tolvåringar och datorspelare får upp ögonen för Linux. Förhoppningsvis stannar allt bloatware som dessa grupper innebär i Ubuntu. Världen behöver inte mer mjukvara med tuffa förkortningar, militärtema, 120hz skärmar eller fps-hysteri.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Avstängd

Om folk litar på en såhär tunn artikel så börjar man fundera över vad det är för folk som hänger på SweC. Som artikelförfattaren sa så har Valve och alla stora spelutgivare allt att vinna på en Win8-flopp. Att de sedan inte ger en mer bevis och går in närmare på vilka grafiska skillnader som kan påträffas gör bara deras påstående ännu mer suspekt. Om nu OpenGL ger bättre prestanda med samma bildkvalité så är det väl bara att de slopar DirectX i alla framtida titlar, eller??

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Discokungen
Skrivet av SideWinder86:

Bättre texturer och kvalité på DX väl? OpenGL känns så 90-tal xD

Hur tänkte du nu? Varför känns det så nittiotal och "xD"? OpenGL är inte baserat på enbart en plattform. Det är gjort för att fungera över flera plattformar, vad är så hemskt med det? Jag sitter enbart på Windows eftersom alla spel jag spelar fungerar här. Hade det ändrats så hade jag bytt direkt och kört en gammal burk med Windows för nostalgispelande.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kanske blir att testa Linux då.

Skrivet av Haziza:

Fake and gay

Permalänk
Medlem

Min container med salt verkar fortfarande vara en sund investering, många nypor salt blir det. Ska dock bli spännande att se vart detta leder. Vore intressant om OpenGL skulle göra en comeback.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Avstängd

ja för left 4 dead är ju ett sånt krävande spel till att börja med.

Något som nu skulle varit mer intressant var om några titlar som assasins creed eller nå annat som från början var till konsol skulle funka bättre´.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Märkbar skillnad på 270 - 315fps ????

Nej, men det är ändå anmärkningsvärt att det ens når upp till samma prestanda med tanke på hur drivrutinsstödet tidigare har varit till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Bättre texturer och kvalité på DX väl? OpenGL känns så 90-tal xD

Visst, OGL känns som dom har pulat in massa skit om och om igen och känns inte alls strukturerat på något vis, men ändå kan APIt göra det mesta D3D (grafikdel av DX) kan göra. Det är ingen som helst skillnad i texturkvalite då man kan ladda samma texturer, generera egna mipmappar och skriva likadana shaders etc.

Permalänk
Medlem

Jaha, och skulle man bli förvånad då eller? 'Bloatows' har Windows kallats tidigare...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Både doom 3 och rage använder OpenGl och båda spelen såg grymma ut när de kom. Rage led dessvärre av konsolsjukan men likt var det ett vackert spel.

Sen var det AMD själva som sa att D3d begränsade dagens prestanda.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Märkbar skillnad på 270 - 315fps ????

Nej, däremot väldigt märkbart mellan 52 och 60.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Både doom 3 och rage använder OpenGl och båda spelen såg grymma ut när de kom. Rage led dessvärre av konsolsjukan men likt var det ett vackert spel.

Sen var det AMD själva som sa att D3d begränsade dagens prestanda.

Det är nog inte bara D3D som begränsar, utan dessa grafik-APIn generellt.

Permalänk
Medlem

Det tycker jag inte säger något alls faktiskt. Soruce-motorn är alldeles för gammal för att kunna användas som någon form av benchmark.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

riktigt roligt! Hoppas Valve släpper fler spel sen

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem

Förutsatt att det är visuellt identiskt (nära nog, dvs behöver inte vara en 100% exakt kopia, men alla visuella effekter måste vara till synes likvärdiga), så låter det ju mycket trevligt.

Blir sugen på att skriva indiespel med OpenTK (OpenGL + OpenAL + OpenCL) i C# som kan bli härligt cross-platform utan behov av portning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är nog inte bara D3D som begränsar, utan dessa grafik-APIn generellt.

Tror också att det var vad AMD gnällde på, en del utvecklare har antytt att de vill koda "till metallen" för att få bättre prestanda.
Att det blev mest om D3D var väl att det är för att det är det API som dominerar idag.

Att OpenGL är snabbare på Linux är ju trevligt, men när det kommer till jämförelsen med DX9 så vet vi som sagt inte vilket OpenGL de använder. Är det OpenGL 4.2 så kan man ju tycka att de borde kört L4D2 i DX11 för rättvisans skull;)

Edit: Hittade artikeln om AMDs klagomål på DirectX
http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/03/16/farewell...
Tyckte det var rätt intressant med konsolernas stora övertag när det kommer till draw calls

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Om folk litar på en såhär tunn artikel så börjar man fundera över vad det är för folk som hänger på SweC. Som artikelförfattaren sa så har Valve och alla stora spelutgivare allt att vinna på en Win8-flopp. Att de sedan inte ger en mer bevis och går in närmare på vilka grafiska skillnader som kan påträffas gör bara deras påstående ännu mer suspekt. Om nu OpenGL ger bättre prestanda med samma bildkvalité så är det väl bara att de slopar DirectX i alla framtida titlar, eller??

Jag tror att även du missuppfattar mycket av det som skrivs

Även ifall du har rätt i det du säger, att mestandels av personerna på Swec faktiskt inte läser artiklarna, eller litar blint på det som sägs, så är det fortfarande mestandels som hoppas på ett uppsving för Linux.
Ska jag vara ärlig så får Valve ljuga så mycket dem vill, bara Linux växer?
- Varför?

För att Linux är helt enkelt en framtid Jag tror inte jag är själv i att ha tröttnat rejält på Microsoft och gärna vill ha alternativ. Det som håller mig kvar är spelen, som Valve nu äntligen jobbar byxorna för att lyckas med
Och då får man helt enkelt dras med lite vinklade artiklar, kan Apple ha "världens mest avancerade OS" så kan fanimej Valve få sina 30 FPS extra, punkt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag har för mej PS3 använder OpenGL 2.0. Där finns ju lite grafiska exempel (spel).

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SebboD:

Om folk litar på en såhär tunn artikel så börjar man fundera över vad det är för folk som hänger på SweC. Som artikelförfattaren sa så har Valve och alla stora spelutgivare allt att vinna på en Win8-flopp. Att de sedan inte ger en mer bevis och går in närmare på vilka grafiska skillnader som kan påträffas gör bara deras påstående ännu mer suspekt. Om nu OpenGL ger bättre prestanda med samma bildkvalité så är det väl bara att de slopar DirectX i alla framtida titlar, eller??

Fast att Linux (OS-kärnan) är mer effektivt än Windows (OS-kärnan) borde inte vara en överraskning för någon. Att skillnaden inte blir större beror nog väldigt mycket på att flaskhalsen i spel tenderar vara kvalitén på drivaren för grafikkortet och där har man naturligtvis investerat mycket mer tid i att optimera för Windows.

Här är en person som tittat på prestandaskillnaden mellan Linux och Windows när man använder C++, Java (JVM 1.6) och C# (.Net och Mono). Linux är i detta fall 30-40% snabbare och det trots att de tester som utförs är s.k. "compute bound", något som minskar betydelsen av OS:et då man gör relativt få OS anrop relativt hur mycket CPU man använder.

Minneshanteringen i Linux är mycket snabbare än Windows, här kan skillnaden vara när nog en tiopotens. Skulle gissa att det är just detta som gör att Linux trots allt är snabbare i testerna ovan. Kostnaden för att kommunicera över ett nätverk är också ett par heltaltsfaktorer lägre i Linux än Windows + att Linux skalar bättre om man skriver sin nätverksapplikation så den kör på flera CPU-kärnor, framförallt om man använder någon av de Linux-kärnor som släppts de senaste 1.5 åren då Google bidragit med en rad optimeringar kring TCP/IP stacken skalbarhet i version 2.6.36-2.6.39.

Så hoppas Steam tar far på Linux, skulle vara intressant att veta hur pass bra prestanda man kan få ur Linux för spel om nVidia/AMD/Intel verkligen satsar på att skapa riktigt bra drivare för sina GPU:er på Linux.

Edit: notera att Linux överlägsna minneshantering är inte så stor fördel i spel som man kan tro. Spel tenderar att allokera och fria massor med objekt på väldigt kort tid, så alla "high end" spel implementerar sin egen minneshantering av alla objekt som är kortlivade. Just detta är nog en (av flera) anledningar att C++ är så populärt för spelprogrammering, C++ har standardfunktioner för att använda custom-minneshanterare för vissa specifika klasser.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Bättre texturer och kvalité på DX väl? OpenGL känns så 90-tal xD

Haha då har du totalfel... Dx hör däremot till 90-talets instängda microsoftdominerande tid. Nu kommer öppenheten och standarder starkt!

OpenGL är dessutom den dominerande standarden på mobiler och surfplattor, både Ios och Android och för den del alla plattformar utom just Windblows. Linux, OSX, Ps3, Nintendo kör alla OpenGL.

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas verkligen att Microsoft väljer att börja samarbeta med Linuxpionjärer.

Permalänk

Hade varit mer intressant att veta skillnaden i minimum fps. Men visst, detta var också en bra nyhet!

Permalänk
Medlem

Varför görs inte mer spel med opengl istället för windows ?
Då slipper man ju innblandning från microsoft så det funkar lika bra på lla operativ ? dessutom verkar det ju mycket bättre

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Ingen nyhet direkt spel som funnits både i Windows och Linux har alltid gått snabbare i Linux, även WoW i wine gjorde det. Men det krävs att man har ett Nvidia kort i datorn, de har de enda bra drivarna till Linux.

Jag är ganska skeptisk mot att Ubuntu som det nu handlar om redo för den stora massan av gamers, det saknas mycket programvara som spel entusiaster använder till windows för tillfället, det har inte funnits nått behov av sånt. Och grafik drivrutinerna är långt ifrån mogna för spel, förutom kanske Nvidias, fast dom vill alltid gå sin egen väg.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Detta är en bra utveckling, men samtidigt så måste vi ha klart för oss att om linux äntligen ska kunna slå på bred front så krävs det en stor och stark leverantör (läs typ google eller dylikt) som lyckas med två saker:
1) Släppa ett os som bara fungerar, utan en massa krångel
2) Ha kraften att bli tillräckligt stora för att lyckas hålla ett huvudspår för de olika komponenterna i os:et, mångfald i mjukvara är bra, för entusiasterna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Finns det en grupp som är mer hatisk än datoranvändare? Känns som att det blir argsinta kommentarer i var och varannan tråd.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

varken förvånad över att linuxkärnan är snabbare än windows eller över att opengl är snabbare än directx. Visst är det bra att inte tro blint på alla nyheter men detta har bevisats många gånger. Ni som säger att source är gammal och detta säger ingenting, kom igen. Get off balmers balls already...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Finns det en grupp som är mer hatisk än datoranvändare? Känns som att det blir argsinta kommentarer i var och varannan tråd.

Jag är nog en av dom. Men min ilska riktar jag strategiskt mot dom marknadens giganter. Precis av samma anledning stödjer jag hellre de mindre tillverkarna som måste jobba minst dubbelt så hårt och göra minst dubbelt så bra ifrån sig för att ha en tjans att synas.

Tycker gott att man kan bjuda på lite agg och hets mot dom som sprider dynga, dumma påhitt och fjantar sig med patent när man inte kan göra tillräckligt bra produkter själv. JA, jag pratar om ms, apple, samsung osv

Nu när det börjar gå sämmre och sämmre för microsoft så har dom börjat kasta ur sig bättre och bättre produkter. Hoppas lite på samma effekt på resten av marknaden så det blir mer gämnt race och större tjanser för fler aktörer att komma in.

Tummen upp för framtiden!

Permalänk

Men sen är det alla andra spel som inte valve har gjort eller säljer. Tex bf3.

Skickades från m.sweclockers.com