Apple lanserar Iphone 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut inte, vad jag menar är att jag är trött på att det inte sker bättre samtal mellan länder<->folk som delar ut frekvenser <-> operatörer <-> tillverkare.

Myntet har ju två sidor. Du menar att Apple inte "följer standarder", jag menar att Sverige + operatörerna tagit fel beslut gällande frekvenser.

Varför ska det vara så självklart att Apple ska stödja alla frekvenser?
Det var ju vad t ex PTS och operatörerna ansåg/anser (nu när operatörerna grinar ut i media över att Apple inte stöder deras frekvenser).

Jag menar ju tvärtom, dom får skylla sig själva när dom bygger ett nät som inte kan stödja alla frekvenser mobiltillverkarna kan tänkas använda.
Alltså, resonerar man som att Apple inte följer standarder, så kan man ju likaväl resonera att operatörerna inte följer standarder då dom inte har stöd för alla frekvenser.

Ja, så Telia mfl. ska investera miljarder för att få tillgång till alla nät och sen investera ett par miljarder till för att Apple inte inkluderar ett mer heltäckande LTE-chip i sin mobil? Jisses, tänk lite ffs.

Vilka band som vi i Sverige går på har varit känt länge, längre än Apple har jobbat på sin iFån. Att norden(bara sverige?) inte är en extremt prioriterad marknad märks här och varför skulle det vara? 10~ miljoner varav kanske 1/8 köper en iFån. Ingen jättemarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hade du förväntat dig att femman skulle vara sämre på någon punkt än fyran? Seriöst? Det nya formatet? Kanske för dig som bara vill gå på Apple, fyra tum är ju inget speciellt. Sen att aspect ration är annan på iPhone ser jag inte som varken fördel eller nackdel. Jag ser inte att vikt är varken fördel eller nackdel, telefoner idag är såpass lätta att det inte är ett problem.

Bättre processor - Mjeh, det har alla nya telefoner som släpps, vad ska gemene man ha den till?
Smalare och "snyggare" är något gemene man säkert gillar då utseende verkar vara väldigt viktigt. Ringa och Smsa kan man ju med alla så man får ju gå på något annat.

Fast även iPhone kommer att innehålla NFC och trådlös laddning i framtiden och då är det såklart det häftigaste som kommit. I framtiden kommer vi garanterat kunna ladda mobilerna trådlöst på tåg, caféer och andra offentliga platser.

Vad är det som binder dig till en iPhone? Vad kan den göra som du inte kan göra med någon annan produkt?

Är det någon skillnad på Apples release jämfört med andra releaser av flaggskeppsmodeller från andra leverantörer?

Och hur man kan vrida en ny kontakt till något nytt är ju bara fantastiskt.

Att gå ifrån en 2-3år gammal mobil till en ny är alltid ett stort kliv. Inget speciellt för Apple med det

Det som gör att jag väljer Apple är för att jag har haft 4 helt friktionsfria år nu sen det att jag köpte min första Iphone. Det finns mycket appar (finns även till android), Min son kunde använda min 3G på egen hand redan när han var 1,5 år så enkelt är det. Den är begränsad man kan inte göra massa knepiga inställningar vilket gör att han kan ha den utan att jag ska oroa mig. Dom har bra support och är ett stabilt företag som ger mig en trygghet som kund. Jag behöver inte skicka in telefonen till först t ex telia som sen i sin tur skickar in den till t ex anovo som exempel på ett bolag som garanterat är överbelamrade 24/7 och slipper därmed vänta om olyckan är framme.

Vad den kan göra som ingen annan kan tror jag inte jag kan komma på sådär den kan förmodligen till och med mindre än andra lurar så som Samsung Htc Lumia etc men det är saker som för mig är orelevanta förhållande till tryggheten/förtroendet jag har fått till apple.

Ny kontakt är väl föga fantastiskt men smidigare än den breda som används idag. Inte så mycket för sladden utan mer för mindre uttag på telefonen.

Release skillnader mellan apple och andra produkter. Ja det enda jag kan komma på är ju hur det inte är apple själva som skapar hypen mer än att dom säger att dom ska presentera ny saker, resten sköter ju media och internetforum åt dom. Har aldrig tittat vare sig på en live stream event för apple eller någon annan för den delen.

Att gå från en 2-3 år gammal telefon inte är speciellt vet jag väl. Vad jag menade med det var att jag personligen inte byter varje år jag tecknar abonnemang 24 mån och har telefonen tiden ut. Dock är det sen jag skaffa iphone första gången som telefonen hållt en hel period. Tidigare telefoner jag haft så som sony ericsson samsung nokia har gått sönder innan mina abonnemang löpt ut. Jag var inne på S3 innan jag såg att Iphone 5 var tillräckligt mycket bättre för att kännas värdig till att uppgradera sig med.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hade du förväntat dig att femman skulle vara sämre på någon punkt än fyran? Seriöst? Det nya formatet? Kanske för dig som bara vill gå på Apple, fyra tum är ju inget speciellt. Sen att aspect ration är annan på iPhone ser jag inte som varken fördel eller nackdel. Jag ser inte att vikt är varken fördel eller nackdel, telefoner idag är såpass lätta att det inte är ett problem.

Bättre processor - Mjeh, det har alla nya telefoner som släpps, vad ska gemene man ha den till?
Smalare och "snyggare" är något gemene man säkert gillar då utseende verkar vara väldigt viktigt. Ringa och Smsa kan man ju med alla så man får ju gå på något annat.

Fast även iPhone kommer att innehålla NFC och trådlös laddning i framtiden och då är det såklart det häftigaste som kommit. I framtiden kommer vi garanterat kunna ladda mobilerna trådlöst på tåg, caféer och andra offentliga platser.

Vad är det som binder dig till en iPhone? Vad kan den göra som du inte kan göra med någon annan produkt?

Är det någon skillnad på Apples release jämfört med andra releaser av flaggskeppsmodeller från andra leverantörer?

Och hur man kan vrida en ny kontakt till något nytt är ju bara fantastiskt.

Att gå ifrån en 2-3år gammal mobil till en ny är alltid ett stort kliv. Inget speciellt för Apple med det

Personligen tycker jag att 3.5" är perfect, iPhonen är ett handset som jag lätt och smidigt vill få ned i alla sorts fickor, shorts, jeans, bröstficka på skjorta osv men kanske framför allt, hålla bekvämt i en hand.
Därför är det nya formatet spännande, Apple verkar ha lyckats med att behålla iPhonens smidighet (tom gjort den än smidigare) men samtidigt kunna göra skärmen lite, lite större, fenomenalt säger jag.
Jag förkastar alla Samsung mfl med sina 4" och ännu större skärmar, formatet är inte bekvämt, inte för mig, och därför kommer jag aldrig köpa någon sådan. Känner jag behovet att nyttja en större skärm så använder jag paddan, eller PC'n.

Att du inte prioriterar låg vikt och smidighet har jag full förståelse för, det finns ju inte på kartan om man gillar Galaxy modellerna..
Gladast är nog ändå min fru som skall få ärva min iPhone 4 så hon kan slänga sin Samsung Galaxy S1 i en låda och glömma bort den..

Mer mos i CPU och GPU är egentligen inget som behövs, så länge det inte finns appar som nyttjar det, vilket det snart kommer att komma, och dom apparna kommer med all sannolikhet inte flyta lika fint på en iP4 som femman, utvecklarna ges större möjligheter att utveckla spännande appar, och för mig är det hela grejen med iPhone, apparna! Därför kommer jag också att forsätta på inslaget spår med iPhones.

Därmed anser jag min mening vara sagd, alla väljer det dom gillar bäst, enkel lösning på ett icke-problem.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Det som gör att jag väljer Apple är för att jag har haft 4 helt friktionsfria år nu sen det att jag köpte min första Iphone. Det finns mycket appar (finns även till android), Min son kunde använda min 3G på egen hand redan när han var 1,5 år så enkelt är det. Den är begränsad man kan inte göra massa knepiga inställningar vilket gör att han kan ha den utan att jag ska oroa mig. Dom har bra support och är ett stabilt företag som ger mig en trygghet som kund. Jag behöver inte skicka in telefonen till först t ex telia som sen i sin tur skickar in den till t ex anovo som exempel på ett bolag som garanterat är överbelamrade 24/7 och slipper därmed vänta om olyckan är framme.

Jag har aldrig haft supportproblem med min mobil och random Androidlur är ju inte svår att förstå.

Skrivet av Don_W:

Vad den kan göra som ingen annan kan tror jag inte jag kan komma på sådär den kan förmodligen till och med mindre än andra lurar så som Samsung Htc Lumia etc men det är saker som för mig är orelevanta förhållande till tryggheten/förtroendet jag har fått till apple.

Det är väl just det som gör att det går så bra för dom. Förut hade man mest slit och släng-mentalitet rörande mobiler. Apple kan vi tacka för att de kom med något mer hållbart som piskade andra leverantörer att göra det samma.

Skrivet av Don_W:

Ny kontakt är väl föga fantastiskt men smidigare än den breda som används idag. Inte så mycket för sladden utan mer för mindre uttag på telefonen.

Varför inte hänga på alla andra är frågan? Micro-USB ifall någon undrar.

Skrivet av Don_W:

Release skillnader mellan apple och andra produkter. Ja det enda jag kan komma på är ju hur det inte är apple själva som skapar hypen mer än att dom säger att dom ska presentera ny saker, resten sköter ju media och internetforum åt dom. Har aldrig tittat vare sig på en live stream event för apple eller någon annan för den delen.

Att gå från en 2-3 år gammal telefon inte är speciellt vet jag väl. Vad jag menade med det var att jag personligen inte byter varje år jag tecknar abonnemang 24 mån och har telefonen tiden ut. Dock är det sen jag skaffa iphone första gången som telefonen hållt en hel period. Tidigare telefoner jag haft så som sony ericsson samsung nokia har gått sönder innan mina abonnemang löpt ut. Jag var inne på S3 innan jag såg att Iphone 5 var tillräckligt mycket bättre för att kännas värdig till att uppgradera sig med.

Ja, och hypen är nog något som stör flera.

Jag har haft en Nexus One i två år utan problem, jag har haft en S2 i ett år utan att få några problem med den.

Skrivet av Gr8t:

Personligen tycker jag att 3.5" är perfect, iPhonen är ett handset som jag lätt och smidigt vill få ned i alla sorts fickor, shorts, jeans, bröstficka på skjorta osv men kanske framför allt, hålla bekvämt i en hand.
Därför är det nya formatet spännande, Apple verkar ha lyckats med att behålla iPhonens smidighet (tom gjort den än smidigare) men samtidigt kunna göra skärmen lite, lite större, fenomenalt säger jag.
Jag förkastar alla Samsung mfl med sina 4" och ännu större skärmar, formatet är inte bekvämt, inte för mig, och därför kommer jag aldrig köpa någon sådan. Känner jag behovet att nyttja en större skärm så använder jag paddan, eller PC'n.

Fast nu är den ju helt plötsligt 4-tum, hur ska det gå?

Eller så handlar det om vana, kanske möjligen en vald sådan.

Skrivet av Gr8t:

Att du inte prioriterar låg vikt och smidighet har jag full förståelse för, det finns ju inte på kartan om man gillar Galaxy modellerna..
Gladast är nog ändå min fru som skall få ärva min iPhone 4 så hon kan slänga sin Samsung Galaxy S1 i en låda och glömma bort den..

Nej, min styrka håller för 180gram lika bra som 110. Smidighet har jag aldrig haft problem med någonsin när det kommer till mobiler.

Skrivet av Gr8t:

Mer mos i CPU och GPU är egentligen inget som behövs, så länge det inte finns appar som nyttjar det, vilket det snart kommer att komma, och dom apparna kommer med all sannolikhet inte flyta lika fint på en iP4 som femman, utvecklarna ges större möjligheter att utveckla spännande appar, och för mig är det hela grejen med iPhone, apparna! Därför kommer jag också att forsätta på inslaget spår med iPhones.

Om apparna är hela grejen borde du ju verkligen kolla mot Android, en jailbreakad sådan borde ju vara din våta dröm.

Skrivet av Gr8t:

Därmed anser jag min mening vara sagd, alla väljer det dom gillar bäst, enkel lösning på ett icke-problem.

De flesta har nog inte gett en Android eller absolut inte en Windows-phone en ärlig chans.

Permalänk

Alltså, har nu läst igenom stort sett hela tråden. Det som slår mig är att så många använder tråden till att skriva och säga att dom inte ska köpa p.g.a. av den en eller andra anledningen, samt att så många inte tycker att den är tillräckligt revolutionerande, men samtidigt har svårt att säga vad ni saknar.

Sedan blir jag också fascinerad av alla som tycker telefonen är dålig bara för att den inte motsvarar just ERA föreställningar om hur en telefon ska vara. Tittar man rent subjektivt som form, design, tekniker och prestanda kan man knappast påstå att den är dålig.

Det är även intressant att se att så många klagar på att utseendet är så likt iPhone 4/4S men även här undrar jag hur ni vill att Apple skulle gjort annorlunda. Dom har gjort den större, tunnare, lättare och utan baksida i glas. Apple har sin filosofi när det gäller användarvänlighet och dom (som jag) anser inte att en nästan 5" stor display fungerar.

Detsamma gäller iOS, samtidigt som det klagas på att iOS utseendemässigt inte förändrats mycket sedan 2007 men samtidigt klagar man på att nu kommer segregeringen p.g.a. den nya större skärmen. Hur ska ni ha det? Att iOS sett likadant ut sedan lanseringen är väl egentligen ev av styrkorna med systemet. Att förändra något drastiskt bara för att man ska förändra känns bara som en korkad idé.

Sedan undrar jag varför det är så viktigt att en smartphone hela tiden måste uppdateras och förändras medan t.ex. en dator och deras operativsystem ska klara sig i flera år?

Varför så bråttom? Jag undrar också varför LTE är så viktigt, jag tror nog många kommer klara sig gott med DC-HSDPA. Att den inte har NFC tycker jag inte är en nackdel utan bara en fördel med tanke på att det i Sverige inte finns någon större användning av tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ja, så Telia mfl. ska investera miljarder för att få tillgång till alla nät och sen investera ett par miljarder till för att Apple inte inkluderar ett mer heltäckande LTE-chip i sin mobil? Jisses, tänk lite ffs.

Vilka band som vi i Sverige går på har varit känt länge, längre än Apple har jobbat på sin iFån. Att norden(bara sverige?) inte är en extremt prioriterad marknad märks här och varför skulle det vara? 10~ miljoner varav kanske 1/8 köper en iFån. Ingen jättemarknad.

Telia tjänar nog rätt bra på Iphone likaså gör Telenor och Tre med flera så den ombyggnaden är nog en piss i havet mot vad dom kan komma att tjäna på det. Säg att din kalkyl på att 1/8 vilket till och med kan vara mer stämmer och vi räknar på 10 miljoner människor i Sverige det ger oss 1,25 miljoner enheter per år och har sålts i fyra år i sverige vilket i runda slängar borde i så fall enligt ditt exempel betyda 6 miljoner enheter. Vad operatörerna sen betalar är ju oklart men räknar vi på 2000 per enhet från apple 12,000,000,000 svenska kronor som apple fått från oss. Räknar vi sen åt andra hållet vår operatörer har sålt 6 miljoner enheter som kostat i inköp 2000 kronor st. Dom lägger dom med ofördelaktiga abonnemang som minst på en 24 mån period kostar förmodligen kostar runt en 7000 kr vilket skulle betyda att förutsatt ingen har ring över sin pott utav dom att operatörerna har tjänat på produkten enbart 42,000,000,000 kronor alltså 30,000,000,000 + på en produkt visserligen kommer väl skatt och arbetsgivar avgifter osv osv att dra av den förtjänsten men ändå det på en enda produkt då räknar vi inte med all kring utrustning som iphone har runt sig. Så dom kan nog lägga en slant på sitt uråldriga 3g och fullständigt undermåliga 4g nät .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Telia tjänar nog rätt bra på Iphone likaså gör Telenor och Tre med flera så den ombyggnaden är nog en piss i havet mot vad dom kan komma att tjäna på det. Säg att din kalkyl på att 1/8 vilket till och med kan vara mer stämmer och vi räknar på 10 miljoner människor i Sverige det ger oss 1,25 miljoner enheter per år och har sålts i fyra år i sverige vilket i runda slängar borde i så fall enligt ditt exempel betyda 6 miljoner enheter. Vad operatörerna sen betalar är ju oklart men räknar vi på 2000 per enhet från apple 12,000,000,000 svenska kronor som apple fått från oss. Räknar vi sen åt andra hållet vår operatörer har sålt 6 miljoner enheter som kostat i inköp 2000 kronor st. Dom lägger dom med ofördelaktiga abonnemang som minst på en 24 mån period kostar förmodligen kostar runt en 7000 kr vilket skulle betyda att förutsatt ingen har ring över sin pott utav dom att operatörerna har tjänat på produkten enbart 42,000,000,000 kronor alltså 30,000,000,000 + på en produkt visserligen kommer väl skatt och arbetsgivar avgifter osv osv att dra av den förtjänsten men ändå det på en enda produkt då räknar vi inte med all kring utrustning som iphone har runt sig. Så dom kan nog lägga en slant på sitt uråldriga 3g och fullständigt undermåliga 4g nät .

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAST, du missar en väldigt grundläggande sak i din kalkyl.

Hur många kommer låta bli att köpa en iPhone pga. att den saknar 4G?

Och vilken investering vore det för Apple att lägga till ett bättre mer heltäckande LTE-chip eller vad man nu kallar det? Vi pratar nog inte direkt enorma kostnader för dom.

Och kommer det nu specifika modeller för norden vilket något rykte sagt så har ju en investering redan skett.

Jag ser inte hur man kan beskylla teleoperatörerna för att vi i Sverige inte får 4g, skärpning ffs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Förstorat och förstorat.. Ja de har förlängt skärmen vilket resulterar i svarta kanter när du kör appar som inte blivit uppdaterade vilket Tim Cook demonstrerade på presskonferensen. Idiotiskt i min mening att bara göra telefonen längre/högre,

Absolut. Tänkte inte på det där med svarta kanterna. Kollade igenom eventet lite snabbt bara. Men jag hoppas ju att dom flesta apparna (som jag använder) kommer bli uppdaterade så man slipper dom svarta kanterna. Återstår och se om det blir ett köp eller inte.

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ska du köa i en vecka? Den släpps den 28:e

Gör inte alla det?

Nä skämt åsido, fredagen den 28 blir det att köa, man vill inte riskera att första batchen tar slut och att det sedan skall ta 4 veckor innan Sverige får nästa leverans, men det kanske inte är någon fara, Apple har inte haft några problem att leverera ut vid dom sista lanseringarna.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Undra varför Apple valt att sätta i en så snabb CPU/GPU i sin telefon, det skall ju inte vara nått lagg på den telefonen och iOS är ju så optimerat, samtidigt har dom låg upplösning på den så att säga att man behöver det för appar känns rätt långsökt. Det är ju som att säga att man behöver ett GTX690 för spela på 640*480. Det hade ju varit mycket smartare att välja en ännu strömsnålare variant och få mycket bättre batterietid nu när man ändå inte kan byta batterie i den.

Iphone har inget input lag, men däremot så hjälper den nya hårdvaran till å starta upp appar, hemsidor m.m. lite snabbare. Men den största anledningen ligger nog i att den nya Iphone ska klara av ännu värre grafik i spel, vilket är anledningen till att man uppgraderar datorn också. Jag märker då ingen större skillnad i Windows när jag byter grafikkort, utan det man märker är att allt startar snabbare om man har en ny processor och störst skillnad märker man om man sätter in en SSD, men det är ju inte så att muspekaren flyter på bättre tack vare uppgraderingen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAST, du missar en väldigt grundläggande sak i din kalkyl.

Hur många kommer låta bli att köpa en iPhone pga. att den saknar 4G?

Och vilken investering vore det för Apple att lägga till ett bättre mer heltäckande LTE-chip eller vad man nu kallar det? Vi pratar nog inte direkt enorma kostnader för dom.

Och kommer det nu specifika modeller för norden vilket något rykte sagt så har ju en investering redan skett.

Jag ser inte hur man kan beskylla teleoperatörerna för att vi i Sverige inte får 4g, skärpning ffs!

Iphone 5 kommer i 3 modeller vi delar model med Tyskland , England med flera . Usa får en egen och sen kommer en tredje till nåt annat ställe dom tre modellerna har olika LTE . sen läste jag detta

TeliaSonera AB TLSN.SK +0.47%, Sweden’s largest telecom operator, said it will start to sell the new iPhone on Sept. 28 despite the lack of 4G compatibility. Sweden’s operators are looking to re-farm the 1800 MHz frequency band needed for the new iPhone, to superfast LTE to overcome the problem.

“We will expand LTE on the 1800 MHz next year,” said Thomas Jonsson, a spokesman at TeliaSonera. A spokeswoman for Tele2, a rival Swedish carrier, said it, too, is looking at re-farming the 1800 MHz frequency to LTE as from next year. It will also sell the new iPhone on Sept. 28.

Consumers in France, which is only starting to roll-out LTE in a handful of major cities, won’t get an LTE- compatible iPhone for the time being. But Apple has held out the possibility of including chips that could work on French LTE frequencies in the future, once the service is more widely available, according to a telecom executive briefed by Apple.

– Sven Grundberg in Stockholm, Sam Schechner in Paris and Friedrich Geiger in Frankfurt also contributed to this article.

Visst tycker man att dom borde göra heltäckande eller anpassade men jag vet inte ett skit om hur det funkar och kan det vara så att nåt patent ligger och stör det inte vet jag. Hursom så om man ska tro det som skrevs . Texten är saxad från http://blogs.wsj.com/tech-europe/2012/09/14/iphone-5-creates-winners-losers-in-europe/

Hur många som kommer låta bli pga av 4G vet nog ingen än vissa kommer göra medans andra ändå inser från att Sveriges 4G är långt från nåt att ha än ändå . Fungerar ju enbart i vissa storstäder än så länge och så där måttligt bra.

Angående missat nåt i min kalkyl så räkna jag inte 5 ans kommande försäljning där utan 3G, 3G´S, 4G och 4G´S . Låt säga att dom bara säljer 50% av tidigare mängd enheter per år så blir det ändå 625,000 enheter i så fall som kommer denna modellen x 7000 = 4,375,000,000. Det är sen gammalt känt att 3G är överbelastat till den mildaste grad så dom måste ändå göra nåt och då dom nätt och jämt börjat med 4G är problemet med att lägga till frekvenser en baggis garanterat.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Iphone 5 kommer i 3 modeller vi delar model med Tyskland , England med flera . Usa får en egen och sen kommer en tredje till nåt annat ställe dom tre modellerna har olika LTE . sen läste jag detta

TeliaSonera AB TLSN.SK +0.47%, Sweden’s largest telecom operator, said it will start to sell the new iPhone on Sept. 28 despite the lack of 4G compatibility. Sweden’s operators are looking to re-farm the 1800 MHz frequency band needed for the new iPhone, to superfast LTE to overcome the problem.

“We will expand LTE on the 1800 MHz next year,” said Thomas Jonsson, a spokesman at TeliaSonera. A spokeswoman for Tele2, a rival Swedish carrier, said it, too, is looking at re-farming the 1800 MHz frequency to LTE as from next year. It will also sell the new iPhone on Sept. 28.

Consumers in France, which is only starting to roll-out LTE in a handful of major cities, won’t get an LTE- compatible iPhone for the time being. But Apple has held out the possibility of including chips that could work on French LTE frequencies in the future, once the service is more widely available, according to a telecom executive briefed by Apple.

– Sven Grundberg in Stockholm, Sam Schechner in Paris and Friedrich Geiger in Frankfurt also contributed to this article.

Visst tycker man att dom borde göra heltäckande eller anpassade men jag vet inte ett skit om hur det funkar och kan det vara så att nåt patent ligger och stör det inte vet jag. Hursom så om man ska tro det som skrevs . Texten är saxad från http://blogs.wsj.com/tech-europe/2012/09/14/iphone-5-creates-winners-losers-in-europe/

Hur många som kommer låta bli pga av 4G vet nog ingen än vissa kommer göra medans andra ändå inser från att Sveriges 4G är långt från nåt att ha än ändå . Fungerar ju enbart i vissa storstäder än så länge och så där måttligt bra.

Angående missat nåt i min kalkyl så räkna jag inte 5 ans kommande försäljning där utan 3G, 3G´S, 4G och 4G´S . Låt säga att dom bara säljer 50% av tidigare mängd enheter per år så blir det ändå 625,000 enheter i så fall som kommer denna modellen x 7000 = 4,375,000,000. Det är sen gammalt känt att 3G är överbelastat till den mildaste grad så dom måste ändå göra nåt och då dom nätt och jämt börjat med 4G är problemet med att lägga till frekvenser en baggis garanterat.

Bättre källa tror jag: http://www.idg.se/2.1085/1.465634/operatorerna-ar-besvikna-pa...

Permalänk
Medlem

Känns ju som att Tre och Telenor , Tele 2 är helt uteslutna och inte tänker lyfta ett finger medans telia "kanske" gör nåt . Men visst det vore ju att föredra om frekvenserna skulle varit för bestämda ..

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Varför inte hänga på alla andra är frågan? Micro-USB ifall någon undrar.

Jo dessa USB kontakter förändras ju aldrig? Mini, Micro osv..
Apples kontakt fick förbli orörd 9 år, jag ser hellre att Apple fortsätter med egen kontakt, tror den får ett längre liv än nuvarande aktuella USB kontakt.

Skrivet av Dreas89:

Fast nu är den ju helt plötsligt 4-tum, hur ska det gå?

Läs mitt inlägg en gång till.

Skrivet av Dreas89:

Eller så handlar det om vana, kanske möjligen en vald sådan.

Absolut, vald med omsorg och eftertanke.

Skrivet av Dreas89:

Om apparna är hela grejen borde du ju verkligen kolla mot Android, en jailbreakad sådan borde ju vara din våta dröm.

Nej det är inte min våta dröm, jag vill ha testade och garanterat (så långt det går) problemfria appar som inte suger musten ur batteriet eller snor min kontoinformation osv...
Därför överväger jag inte ens att Jailbreaka en iPhone, rackel och meck är jag inte intresserad av, behovet av att mecka och pilla täcker jag utan problem med min PC osv, mobilen skall bara fungera och flyta på fint.

Skrivet av Dreas89:

De flesta har nog inte gett en Android eller absolut inte en Windows-phone en ärlig chans.

Jag har aldrig ägt en egen Android lur som jag använt, däremot har jag spenderat timmar på att försöka mecka och fixa med frugans Samsung Galaxy S1, farsans HTC Desire, men jag blir bara frustrerad och orkar inte hålla på, timmar för att uppgradera ett Android OS, sedan var alla apparna borta, osv osv nej tack.
Nuförtiden ligger farsans Desire här i skrrivborshurtsen och skrotar, snart ligger här frugans S1 också..gubben gick över till iPhone tillslut och han är ännu en nöjd iPhone användare, tippar frugan blir nöjd med min iPhone 4 också.
Windows Phone har jag ingen egen erfarenhet av men en kompis hade testat och han var positivt överraskad vilket verkar lovande, däremot har jag själv kört Windows Mobile under lång tid, jag behöver nog inte säga mer om det, och det gör mig något försiktig till Windows Phone..
Men gör bara någon tillverkare en lika gedigen och solid lur utan oversize display i samma anda som Apples iPhones så kan jag tänka mig att Windows Phone kan bli intressant framöver?

Vi får väl se om nått år hur det ser ut.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Jo dessa USB kontakter förändras ju aldrig? Mini, Micro osv..
Apples kontakt fick förbli orörd 9 år, jag ser hellre att Apple fortsätter med egen kontakt, tror den får ett längre liv än nuvarande aktuella USB kontakt.

Fast nu är det ju EU som hotat att införa lag på det om alla inte följer en och samma standard. Vad grundar du ditt uttalande på?

Skrivet av Gr8t:

Nej det är inte min våta dröm, jag vill ha testade och garanterat (så långt det går) problemfria appar som inte suger musten ur batteriet eller snor min kontoinformation osv...
Därför överväger jag inte ens att Jailbreaka en iPhone, rackel och meck är jag inte intresserad av, behovet av att mecka och pilla täcker jag utan problem med min PC osv, mobilen skall bara fungera och flyta på fint.

Och detta skulle vara ett problem med Androidappar? Dags att vakna upp lite?

Skrivet av Gr8t:

Jag har aldrig ägt en egen Android lur som jag använt, däremot har jag spenderat timmar på att försöka mecka och fixa med frugans Samsung Galaxy S1, farsans HTC Desire, men jag blir bara frustrerad och orkar inte hålla på, timmar för att uppgradera ett Android OS, sedan var alla apparna borta, osv osv nej tack.
Nuförtiden ligger farsans Desire här i skrrivborshurtsen och skrotar, snart ligger här frugans S1 också..gubben gick över till iPhone tillslut och han är ännu en nöjd iPhone användare, tippar frugan blir nöjd med min iPhone 4 också.
Windows Phone har jag ingen egen erfarenhet av men en kompis hade testat och han var positivt överraskad vilket verkar lovande, däremot har jag själv kört Windows Mobile under lång tid, jag behöver nog inte säga mer om det, och det gör mig något försiktig till Windows Phone..
Men gör bara någon tillverkare en lika gedigen och solid lur utan oversize display i samma anda som Apples iPhones så kan jag tänka mig att Windows Phone kan bli intressant framöver?

Vi får väl se om nått år hur det ser ut.

Du kanske inte ska hålla på med mobiler? En backup är alltid smart att ta. Jag har dock aldrig behövt använda det.

Jag tror utan tvekan på Windows Phone 8a för företagare och folk som inte totalt sitter i Apple- och Androidträsket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Nej det är inte min våta dröm, jag vill ha testade och garanterat (så långt det går) problemfria appar som inte suger musten ur batteriet eller snor min kontoinformation osv...
Därför överväger jag inte ens att Jailbreaka en iPhone, rackel och meck är jag inte intresserad av, behovet av att mecka och pilla täcker jag utan problem med min PC osv, mobilen skall bara fungera och flyta på fint.

Om det är just problemfria appar du vill ha så kan det faktiskt vara värt att kolla på Android. Enligt det enda oberoende test jag sett så visade det sig att appar kraschade oftare på iOS än på Android. Testet inkluderade flera olika Android-versioner då det finns en fragmentering så om man köper en telefon med ett nyare system kommer skillnaden vara än större då 2.3 var den största "boven".

Källa

Då stämningen i tråden är som den är vill jag påpeka att jag inte syftar till att säga att någon telefon är värdelös, leller något annat liknande argument. Jag framför bara information då jag tror att de flesta tror att iOS alltid är stabilare eftersom dess fans så ofta uttalar sig om att det är så. Kunskap behövs för att kunna göra ett informerat val om vad som är bäst för en själv (vilket är vad det handlar om i slutändan).

&quot;+1&quot;-liknande undanbedes, använd &quot;Gilla&quot;-funktionen i stället
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Fast nu är det ju EU som hotat att införa lag på det om alla inte följer en och samma standard. Vad grundar du ditt uttalande på?

Jag grundar det på hur det historiskt har sett ut.

Skrivet av Dreas89:

Och detta skulle vara ett problem med Androidappar? Dags att vakna upp lite??

Nej det sa jag inte, men jag Jailbreakar inget och generellt så är apparna till iOS betydligt mer polerade och väl fungerande/flytet jämfört med Android, det är iaf min erfarenhet av mitt meckande med frugans S1.

Skrivet av Dreas89:

Du kanske inte ska hålla på med mobiler? En backup är alltid smart att ta. Jag har dock aldrig behövt använda det.

Så du tycker jag skall vara utan mobil bara för att jag inte gillar att lägga ned en massa tid på att mecka och rackla?
Det är just därför jag kör iPhone, den gör dessutom automatiskt en backup varje natt gentemot iCloud så om jag råkar förlora mobilen eller den går sönder under dagen så har jag alltid en fräsh backup att dra in när jag hämtat ut en ny lur.

Skrivet av Dreas89:

Jag tror utan tvekan på Windows Phone 8a för företagare och folk som inte totalt sitter i Apple- och Androidträsket.

Nu är ju jag företagare och vi har en serverbaserad lösning->rdp, vi använder enbart PC`s men som lurar använder dem flesta iPhones, Exchange stödet funkar mycket bra, vad gör att en Windows Phone skulle sköta det bättre, vilka funktioner skulle vara värda ett byte?
Bara för att man gillar Apple och tycker dom gör trevliga apparater behöver det nog inte betyda att man sitter i träsket?

Nä nu skall jag åka och äta en god lunch, trevlig helg!

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Du menar väl tvärtom? eller har du missat vilken mobil som säljer bäst? Enligt telias statistik så säljer 4S bäst och den 2år gamla iphone 4 ligger på andra plats, säger väl endel om hur hopplöst efter övriga tillverkare ligger! Visst, totalt sett så säljs de mer Androidmobiler, men annat vore väl pinsamt då Apple säljer 3 olika iphones gentemot en jävla massa Androidlurar i ett prisspann från typ 500kr!

OnT: Blir ett köp av 5an för min del, har haft min 4a i två år nu så!

Telia är bara en operatör i Sverige och den som pushar iPhone allra mest...

Skrivet av Gender Bender:

Iphone har inget input lag, men däremot så hjälper den nya hårdvaran till å starta upp appar, hemsidor m.m. lite snabbare. Men den största anledningen ligger nog i att den nya Iphone ska klara av ännu värre grafik i spel, vilket är anledningen till att man uppgraderar datorn också. Jag märker då ingen större skillnad i Windows när jag byter grafikkort, utan det man märker är att allt startar snabbare om man har en ny processor och störst skillnad märker man om man sätter in en SSD, men det är ju inte så att muspekaren flyter på bättre tack vare uppgraderingen.

Okej, så inget inputlagg men mycket lagg i allt annat eftersom upplösningen är minimalt högre i denna jämfört med 4S. Noterat.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Telia är bara en operatör i Sverige och den som pushar iPhone allra mest...

Om man går in på modell nivå så säljer nog Iphone utan tvekan mest. Går man så brett som på märke blir det ju en annan femma då det finns märken som slungar ut telefoner för hundringar med kontantkort. Går man tillbaka på 2011´s säljresultat som är mer relavant än dagens då vi är mitt i releaser Iphone nu och ny samsung senare i år.

2011
Apple iPhone 4S, 70 million+ sold
Samsung Galaxy S II, 16 million sold[5]
HTC Thunderbolt, 15 million sold
HTC Evo 4G, 14 million sold
Motorola Droid Bionic, 13 million sold
Samsung Infuse, 9 million sold
HTC Droid Incredible 2, 8.1 million sold
Motorola Droid X2, 6.5 million sold
Samsung Galaxy S, 5 million sold
HTC Sensation, 5 million sold
Samsung Galaxy Nexus, 4.4 million sold
LG Revolution, 3.1 million sold
Motorola Droid RAZR, 2.8 million sold
HTC Inspire, 2.4 million sold

Trots 4 samsung modeller så går deras total inte ens upp i 50% av 1 Iphone modell
Htc med sina 5 modeller kommer upp i 44,5 miljoner altså 63,5%
Sen så toppar förmodligen Samsung S3 försäljning på många listor just nu men att jämföra fjolårs modeller mot "nya" är ju lite miss visande. Vad säljer bäst i år 2011 års modell Volvo eller 2012 ? Köper man nytt köper man sällan nytt "gammalt" samt att många väntar nog ut ny release men vi får se siffrorna om någon månad. Tippar nog på att övriga världen kommer få försening pga USA´s mängd behov igen. Enda som skulle säkra Europa mot det är att det 3 olika modeller.
A1428 GSM som tycks vara för USA och Canada
A1429 CDMA USA och Japan
A1429 GSM Europa med flera .

Okej, så inget inputlagg men mycket lagg i allt annat eftersom upplösningen är minimalt högre i denna jämfört med 4S. Noterat.

Ändrad upplösning hade orsakat ännu mer "bekymmer" som någon uttryckte det gentemot gamla appar. Samt att Appar inte hade fungerat med äldre telefoner heller då förmodligen samt att dom är nöjda med gränssnittet som det är högre upplösning på liten skärm gör ju bara saker ännu mindre och jobbiga att se på.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Jag grundar det på hur det historiskt har sett ut.

Och du skippar i vad som sägs mellan dessa historiska tidpunkter?

Skrivet av Gr8t:

Nej det sa jag inte, men jag Jailbreakar inget och generellt så är apparna till iOS betydligt mer polerade och väl fungerande/flytet jämfört med Android, det är iaf min erfarenhet av mitt meckande med frugans S1.

Liknande flyt får du inte på Android idag, det är ju lättare att utveckla för en lur med 1-2 OS-versioner än 5-8st. Fast S1 är ju också gammal.

Skrivet av Gr8t:

Så du tycker jag skall vara utan mobil bara för att jag inte gillar att lägga ned en massa tid på att mecka och rackla?
Det är just därför jag kör iPhone, den gör dessutom automatiskt en backup varje natt gentemot iCloud så om jag råkar förlora mobilen eller den går sönder under dagen så har jag alltid en fräsh backup att dra in när jag hämtat ut en ny lur.

Nej, jag tycker att du kanske ska hålla dig ifrån att pilla på mobiler ifall du inte gör det som är nödvändigt vid en uppgradering. Har polare som fått återställa allt även med iPhone.

Skrivet av Gr8t:

Nu är ju jag företagare och vi har en serverbaserad lösning->rdp, vi använder enbart PC`s men som lurar använder dem flesta iPhones, Exchange stödet funkar mycket bra, vad gör att en Windows Phone skulle sköta det bättre, vilka funktioner skulle vara värda ett byte?
Bara för att man gillar Apple och tycker dom gör trevliga apparater behöver det nog inte betyda att man sitter i träsket?

Nä nu skall jag åka och äta en god lunch, trevlig helg!

För att Windows phone är mer integrerat med resterande Microsoftprodukter?

Du sitter i träsket för att du skapar ett behov runt appar och du får en viss vana att saker ska fungera och se ut på ett speciellt sätt. Spelar ingen roll om det är Android eller iOS vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det är nog du som ska kolla upp saker nogare? Kolla listan igen det finns fler telefoner som är tunnare än RAZR...utan utstickande delar.

Det finns två mobiler, som finns ute till försäljning just nu, som är tunnare än iPhone 5 enligt den listan. Den ena är Motorola Razr XT910, den verkar dock betydligt tjockare uppe vid kameralinsen. Den andra mobilen som är tunnare och finns ute till försäljning är Fujitsu Arrows F-07D. Ser man till de bilder som finns på hemsidan så är den 6.9 mm som tunnast, det blir dock tjockare ju närmre kameralinsen man kommer. Om det motsvarar mer än 0,7mm från iPhone 5s storlek är svårt att se på bilderna, men enligt mitt ögonmått så kan den mycket väl vara tjockare än iPhone 5 där FA F-07D är som tjockast. Så det kanske inte är så att Apple ljuger?

Förövrigt, jag gjorde även en snabbkoll på de andra mobilerna som inte finns ute till försäljning ännu och som sägs vara tunnare än iPhone 5; de hade alla utstickande detaljer vilket gör mobilen tjockare än deras smalaste parti.

Lugnade ner citatet
Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det hade jag köpt ifall nu inläggen handlade om teknik men det gör det inte. Jag diskuterar mer än gärna de tekniska bitarna om dess SoC mm. Men tyvärr handlar den överväldigande majoriteten av inlägg bara om att kasta skit på iPhone/Apple eller länka löjliga klipp. Det är pinsamt låg nivå i dessa trådar för att vara på ett så kallat "teknikforum" enligt mig...vilket jag tycker är jäkligt trist.

Nej, det är mobilintresset som gör dessa trådar intressanta och utan fanboys eller tyckande personer skulle forumen ha 50-70% mindre kommentarer och inte alls roligt att läsa., fanboysen har liksom en funktion som maskarna i komposten.

Jag själv är intresserade av mobiler, jag skulle förmodligen inte diskutera en LG tvättmaskin om en sådan artikel skulle komma upp. Typ 80% av vad jag diskuterar här är nog inget jag är "fast vid" överhuvudtaget. Jag menar att jag kan tycka väldigt många saker är intressanta att prata om det även om jag ej vet att jag inte köper det.

Jag har en teori varför alla dessa kommentarer finner sig i Apple trådar men jag skippar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Det finns två mobiler, som finns ute till försäljning just nu, som är tunnare än iPhone 5 enligt den listan. Den ena är Motorola Razr XT910, den verkar dock betydligt tjockare uppe vid kameralinsen. Den andra mobilen som är tunnare och finns ute till försäljning är Fujitsu Arrows F-07D. Ser man till de bilder som finns på hemsidan så är den 6.9 mm som tunnast, det blir dock tjockare ju närmre kameralinsen man kommer. Om det motsvarar mer än 0,7mm från iPhone 5s storlek är svårt att se på bilderna, men enligt mitt ögonmått så kan den mycket väl vara tjockare än iPhone 5 där FA F-07D är som tjockast. Så det kanske inte är så att Apple ljuger?

Förövrigt, jag gjorde även en snabbkoll på de andra mobilerna som inte finns ute till försäljning ännu och som sägs vara tunnare än iPhone 5; de hade alla utstickande detaljer vilket gör mobilen tjockare än deras smalaste parti.

Men enligt specifikationer är fler mobiler tunnare , och vi går efter spec på pappret för iPhone också, eller hur?

På vems villkor mäter du tunnheten? Om 90% av ytan är tunnare än iPhone 5 och resterande är någon mm mer så finns det ingen lag på hur man ska deifinera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Men enligt specifikationer är fler mobiler tunnare , och vi går efter spec på pappret för iPhone också, eller hur?

På vems villkor mäter du tunnheten? Om 90% av ytan är tunnare än iPhone 5 och resterande är någon mm mer så finns det ingen lag på hur man ska deifinera det?

iPhone 5 är (vad jag har förstått) 7,6mm tunn/tjock (subjektivt) överallt. Dvs den är inte 7,6mm på ena stället och 9mm på något annat ställe. Visst, du har helt rätt att det är en definitionsfråga. Jag anser att skriver man att något är 6,9 mm tunn när det är 8mm tunn på något annat ställe så är den inte 6,9mm tunn. Till exempel, om du ska tillverka ett fodral som ska passa en mobil, vilket känns mest logiskt att göra: Att göra ett fodral som är lika tunn som det tunnaste stället på mobilen, eller ett fodral som är lika tunn som det tjockaste stället på mobilen?

Men som sagt, det beror helt och hållet på hur man definierar det. Du tycker att tjockleken på en mobil ska mätas där den är som tunnast, medan jag tycker att en mobil ska mätas där den är som tjockast. Jag tycker inte att man kalla en mobil för världens tunnaste mobil om det innebär att den är tjockare på ett annat ställe till skillnad från andra mobiler. Sen vad ett företag väljer att specificera, det har inte alltid med verkligheten att göra. Det har med marknadsföring att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

iPhone 5 är (vad jag har förstått) 7,6mm tunn/tjock (subjektivt) överallt. Dvs den är inte 7,6mm på ena stället och 9mm på något annat ställe. Visst, du har helt rätt att det är en definitionsfråga. Jag anser att skriver man att något är 6,9 mm tunn när det är 8mm tunn på något annat ställe så är den inte 6,9mm tunn. Till exempel, om du ska tillverka ett fodral som ska passa en mobil, vilket känns mest logiskt att göra: Att göra ett fodral som är lika tunn som det tunnaste stället på mobilen, eller ett fodral som är lika tunn som det tjockaste stället på mobilen?

Men som sagt, det beror helt och hållet på hur man definierar det. Du tycker att tjockleken på en mobil ska mätas där den är som tunnast, medan jag tycker att en mobil ska mätas där den är som tjockast. Jag tycker inte att man kalla en mobil för världens tunnaste mobil om det innebär att den är tjockare på ett annat ställe till skillnad från andra mobiler. Sen vad ett företag väljer att specificera, det har inte alltid med verkligheten att göra. Det har med marknadsföring att göra.

Fujitsu Arrows u F-07D så heter deras telefon, den är 6.7mm tjock över hela telefonen. Här har du fulla speccs http://www.gsmchoice.com/en/catalogue/unikalne/fujitsuarrowsu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Men enligt specifikationer är fler mobiler tunnare , och vi går efter spec på pappret för iPhone också, eller hur?

På vems villkor mäter du tunnheten? Om 90% av ytan är tunnare än iPhone 5 och resterande är någon mm mer så finns det ingen lag på hur man ska deifinera det?

Det gör ju dock att Apple kan hävda att de har den tunnaste telefonen enligt sitt valda sätt att mäta.

Vad gäller storleksfrågan är det dock mycket roligare att folk säger att t ex en SGS3 är för stor för att få ner i fickan, när den i själva verket har avsevärt mycket mindre volym än en Iphone 3GS. Tycker alltså dessa personer alltså att det var först 2010 som man kunde få ner telefonerna i fickan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_Pojken:

"Then you should stop wearing girljeans" som någon skrev på YouTube om du inte får ner något större än iPhone 3,5 i dina fickor.
Hålla bekvämt i en hand?, hur små händer har man inte om man tycker iPhone 3,5" är stort?

Han sa inte att 3.5" var stort, han sa att det var perfekt, din tomtenisse.

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag vart mänskligheten är på väg.

Skrivet av Destromath:

Fujitsu Arrows u F-07D så heter deras telefon, den är 6.7mm tjock över hela telefonen. Här har du fulla speccs http://www.gsmchoice.com/en/catalogue/unikalne/fujitsuarrowsu...

För och främst, din egna länk anger storleken 6,9mm, inte 6,7mm. Kollade du länken jag angav där man kunde se att storleken inte var 6,9mm över hela telefonen? Jag kan ge dig en annan länk där du kan se att den inte är 6,9mm över hela telefonen: Varsågod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kranis:

Tycker verkligen inte att 4S är nästan dubbel så snabb som S2. När jag använd båda märker jag inte att någon av dem är så jättelångsam. S2 har lite snabbare processor, S2 har mer RAM, längre batteritid, lättare, snabbare boot, kameran tycker jag nog är bättre på S2 (t.ex. skarpare färger). Om man tittar på skärmen på iPhone 4S ser den bra ut, men om man jämför den med t.ex. en S2 då tycker jag S2 skärmen är mycket bättre t.ex. på färgstyrka.

Sedan tycker jag ju att designen på S2 är snyggare och att android är ett plus. Sedan så är ju 4S nästan ett år nyare än S2. Tycker att S2 är mycket bättre och att man får mer för pengarna än iPhone 4S.

Och S3 är nästan ett år nyare än 4S och ändå refereras det att den piskar 4S . Snyggare är upp till var och en.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

iPhone 5 är (vad jag har förstått) 7,6mm tunn/tjock (subjektivt) överallt. Dvs den är inte 7,6mm på ena stället och 9mm på något annat ställe. Visst, du har helt rätt att det är en definitionsfråga. Jag anser att skriver man att något är 6,9 mm tunn när det är 8mm tunn på något annat ställe så är den inte 6,9mm tunn. Till exempel, om du ska tillverka ett fodral som ska passa en mobil, vilket känns mest logiskt att göra: Att göra ett fodral som är lika tunn som det tunnaste stället på mobilen, eller ett fodral som är lika tunn som det tjockaste stället på mobilen?

Men som sagt, det beror helt och hållet på hur man definierar det. Du tycker att tjockleken på en mobil ska mätas där den är som tunnast, medan jag tycker att en mobil ska mätas där den är som tjockast. Jag tycker inte att man kalla en mobil för världens tunnaste mobil om det innebär att den är tjockare på ett annat ställe till skillnad från andra mobiler. Sen vad ett företag väljer att specificera, det har inte alltid med verkligheten att göra. Det har med marknadsföring att göra.

Beror ju helt på om mobilens utformning har fördel med mät-sättet helt enkelt. Och nu är ju Fujitsun tunnare mad marginal enligt specen och så är fallet om du inte kan bevis motsatsen isåfall.
Det finns fler mobiler som är 7.7mm enligt specifikation som säljs idag, om man inte går efter specen på mobilen så vet du ju inte om det skiljer någon mm på iPhone 5?

Och du föresten, iPhone 5 kaan inte vara tunnast i världen än, eftersom den inte säljs än. De reglerna har du ju på de andar mobilerna som är tunnare.