Apple lanserar Iphone 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Beror ju helt på om mobilens utformning har fördel med mät-sättet helt enkelt. Och nu är ju Fujitsun tunnare mad marginal enligt specen och så är fallet om du inte kan bevis motsatsen isåfall.
Det finns fler mobiler som är 7.7mm enligt specifikation som säljs idag, om man inte går efter specen på mobilen så vet du ju inte om det skiljer någon mm på iPhone 5?

Men vad specen säger och hur det verkligen är, är väl rätt avgörande? Specen säger till exempel att Fujitsun är 6,9mm tunn, men de länkarna (två stycken) som jag angett visar att den är 6,9mm som tunnast. Men på den översta delen av mobilen så är den snarare strax över 8mm. Det kan du själv enkelt kolla genom att klistra in bilden i ett ritprogram, förstora upp och räkna pixlarna där mobilen är som tunnast och jämföra med antalet pixlar där den är som tjockast. Då kan du få ut ett ca-värde på hur många mm mobilen är där den är som tjockast.

Jag kan klistra in bilden (från de två länkarna som jag angett innan) som jag syftar på:

Om du tittar på den vänstra bilden så ser du att de har mätt där mobilen är som tunnast, det vill säga 6,9mm. Men övre delen av mobilen (strax under hälften av höjden på mobilen) så ser man att den är tjockare, ca 8mm (om man räknar antal pixlar som jag visade innan). Därav, så enligt vad jag anser, så är den mobilen tjockare än 6,9mm. Den tunnaste delen på mobilen är dock 6,9mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Och du föresten, iPhone 5 kaan inte vara tunnast i världen än, eftersom den inte säljs än. De reglerna har du ju på de andar mobilerna som är tunnare.

Sant, men den kommer att vara ute för försäljning väldigt snart. Och, jag skrev också att jag gjorde en snabbkoll på de andra mobilerna och även de hade detaljer som stack ut.
Sen har jag inte påstått att iPhone 5 är tunnast i världen, det jag skrev var att det kanske är så att Apple möjligtvis inte ljuger (vilket du påstod med din lista), helt enkelt kanske för att de har bättre koll än vad du och jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Och S3 är nästan ett år nyare än 4S och ändå refereras det att den piskar 4S . Snyggare är upp till var och en.

S3 är snarare ett halv år nyare än 4S. Håller med dig om att snyggare är upp till var och än men min åsikt är att S2 är snyggare än 4S.

Permalänk
Medlem

Läste idag att vi har en specialvariant av 4G som inte iphone klarar av. Den skulle vara mycket bättre.
Lite senare i samma artickel så står det att det inte skiljer speciellt mycket mellan 3G och 4G, luktar mest reklam för apple trots att den verkar dålig på 4G idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destromath:

Fan dillar du om? Fijutsun finns på marknaden så nej Iphone är inte den tunnaste mobilen kan du få in det i skallen nu?

Den finns då inte på världsmarknaden, möjligtvis endast i Asien

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Personligen spelar det absolut ingen roll för mig om en telefon är 6.65mm, 7.6mm eller ens 1 cm tjock och ska jag vara helt ärlig tycker jag hela diskussionen är rätt fånig. Orsaken till att jag gav exemplet 6.65mm är för att det är den tjockleken Oppo Finder skall ha vilket borde göra att den slår Iphone 5 med råge sett till tjocklek. http://micgadget.com/29561/chinese-site-presents-side-by-side...
http://www.ubergizmo.com/2012/07/oppo-finder-is-6-65mm-thin-b...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Fujitsu Arrows u F-07D så heter deras telefon, den är 6.7mm tjock över hela telefonen. Här har du fulla speccs http://www.gsmchoice.com/en/catalogue/unikalne/fujitsuarrowsu...

Ja den ser ju verkligen ut att vara lika tjock över hela telefonen

Förmodligen har dom mätt 6.7mm på den tunnaste delen av telefonen, precis som Motorola gjorde med RAZR.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_W:

Hur kan en ny bättre cpu, gpu , förbättrad kamera teknik inte mer pixlar dock , slimmad telefon, förbättrad baksida (aluminium), smidigare kontakt (vilket är fallet fastän det inte är en micro-usb) LTE även om det tar tid innan Sverige har det up and running, Nytt kartsystem gjort av dom och förmodligen därmed bättre fungerande med deras produkt, ny skärm inte bara större utan ny teknologi (ökad saturation etc etc ) bakom den som förmodligen kommer råda bot på glappet som har uppstått på tidigare modeller som gör att man får försämrad kontakt med display samt ett litet ljud, större lagring för den som vill, 5ghz stöd wireless , dubbla antenner uppe och nere, ökad batteri tid pga av strömsnålare komponenter. Kan ha glömt nåt men bara det här talar ju om en ganska vettig uppdatering iaf om man köper varannan och sitter på en helt vanlig 4. Dom flesta men absolut inte alla köper ju varannan så denna gången så är det många som först hade 3g sen 4 som köper och då är det ett rejält kliv upp. NFC visst kanske synd men för oss i lilla sverige som säkerligen ligger långt från förberedda för tekniken i affärer etc känns det föga intressant. Passport finns för dom som menar att det vore smidigt för att resa osv hurvida det funkar återstår att se dock. Iaf så anser jag det vara mycket nytt. NFC är bra men också ökad risk .

1. Större lagring än vadå?! Den kommer i 16, 32 och 64GB...precis som 4S gjorde
2. På vilket sätt är batteritiden ökad egentligen?! Standby (som är en helt orelevant siffra) är ökad från 200 till 225 timmar, resterande siffror för användningstid (som är det viktiga) är exakt de samma som på 4S.
Sedan är inte Passbook endast för de som reser, tror du är lite vilseledd av namnet.
Missförstå mig inte, jag har en 4S nu och är sugen på 5'an, men kände att detta behövdes bli sagt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Nej, det är mobilintresset som gör dessa trådar intressanta och utan fanboys eller tyckande personer skulle forumen ha 50-70% mindre kommentarer och inte alls roligt att läsa., fanboysen har liksom en funktion som maskarna i komposten.

Jag själv är intresserade av mobiler, jag skulle förmodligen inte diskutera en LG tvättmaskin om en sådan artikel skulle komma upp. Typ 80% av vad jag diskuterar här är nog inget jag är "fast vid" överhuvudtaget. Jag menar att jag kan tycka väldigt många saker är intressanta att prata om det även om jag ej vet att jag inte köper det.

Jag har en teori varför alla dessa kommentarer finner sig i Apple trådar men jag skippar det.

Det tror jag du skulle ifall det satt Android i tvättmaskinen, om jag orkade läsa igenom här så har du säkert varit med och kommenterat någonstans www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1138179-android-i...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

1. Större lagring än vadå?! Den kommer i 16, 32 och 64GB...precis som 4S gjorde
2. På vilket sätt är batteritiden ökad egentligen?! Standby (som är en helt orelevant siffra) är ökad från 200 till 225 timmar, resterande siffror för användningstid (som är det viktiga) är exakt de samma som på 4S.
Missförstå mig inte, jag har en 4S nu och är sugen på 5'an, men kände att detta behövdes bli sagt

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, dessa siffror har Apple skrivit för iPhone 4s:

Talk time: Up to 8 hours on 3G, up to 14 hours on 2G (GSM)
Standby time: Up to 200 hours
Internet use: Up to 6 hours on 3G, up to 9 hours on Wi-Fi
Video playback: Up to 10 hours
Audio playback: Up to 40 hours

Och siffrorna för iPhone 5 är (från samma källa):

Talk time: Up to 8 hours on 3G
Standby time: Up to 225 hours
Internet use: Up to 8 hours on 3G, up to 10 hours on Wi-Fi
Video playback: Up to 10 hours
Audio playback: Up to 40 hours

Så även Internetanvändning har blivit bättre. Fast hade jag fått önska så hade jag gärna sett lite fler timmar både här och där. Men men, man kan inte få allt här i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

1. Större lagring än vadå?! Den kommer i 16, 32 och 64GB...precis som 4S gjorde
2. På vilket sätt är batteritiden ökad egentligen?! Standby (som är en helt orelevant siffra) är ökad från 200 till 225 timmar, resterande siffror för användningstid (som är det viktiga) är exakt de samma som på 4S.
Sedan är inte Passbook endast för de som reser, tror du är lite vilseledd av namnet.
Missförstå mig inte, jag har en 4S nu och är sugen på 5'an, men kände att detta behövdes bli sagt

Skickades från m.sweclockers.com

4 som jag har kom väl ändå i 32gb som störst .
Batteritiden är lite bättre som någon annan han före att bekräfta.
Passport jag skrev resa osv.
Hur som läcker telefon vill se mer specs nu bara .
Kommer köpa hursom satt mig på intresse kö hos Telia redan nu.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Eftersom det vart så många läckor så var det inte så många överaskningar men iaf

Positivt med iPhone 5

  • Apple finish. Detta är det jag tycker apple gör bäst, deras produkter känns väldigt högkvalitativa.

  • 4 tums skärm. Skärmen behövdes uppdateras, bra de lyssnar på marknaden istället för att envist hålla kvar vid deras 2007 års ideal.

  • A6 chippet, riktigt coolt om det fått in ett ARM15 ship redan. Apple skall ha props för snabba SoCs!.

Negativt med iPhone5

  • Ingen NFC, synd om man försöker driva utvecklingen framåt. Också något som borde funkat bra med deras passport app

  • Inga direkta mjukvarunyheter. De byter ut appar typ maps, men man hade ändå maps innan. Samt lite catch-up som panoramabilder, bilder medans man filmar etc.

  • Ny "egen" standard för tillbehör/laddning. Vad är nu nyttan med att skapa en egen standard som är helt digital (istället för mico USB)? Fanns ju vissa argument för 30 pinnaren där man kunde skapa billigare tillbehör, de argumenten lär ju inte gälla på en 8 pinnars digital sladd, eller ?

  • Hanteringen av aspect ratio, förstår inte hur de kan lista det som "något bra" under keynote. Att man nu har 700k apps, där alla måste göras om för kunna utnyttja nya skärmen annars kör den med svarta sorgekanter.

Valde medvetet att inte ta med designen, då det är en smaksak, själv hade jag hoppats på lite mer av fjolårets spekuleringar av design innan iPhone 4s lanserades, istället för en väldigt snarlik iphone 4 design bara mer avlång.
Jag hoppas så småningom att Apple gör sig av med sin hårdvaruknapp med och går över till mjukvaruknappar. Det är så mycket extra dödyta för att hålla den där knappen på ovansidan, + att mjukvaruknappar kan gömmas vid t.ex. filmtittande så man tjänar "skärmyta" i sådana fullscreen apps.

Vet inte om denna fanns med innan, men en video som både iPhone och Android älskare borde gilla

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det tror jag du skulle ifall det satt Android i tvättmaskinen, om jag orkade läsa igenom här så har du säkert varit med och kommenterat någonstans www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1138179-android-i...

Totalt ointressant. Jag pratar om det som ligger i mitt intresse generellt, mobiler av alla slag och delvis om väldigt olika saker också men inte vitvaror.

"+1"-liknande inlägg undanbedes. Använd "Gilla"-funktionen i stället.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Eftersom det vart så många läckor så var det inte så många överaskningar men iaf

Positivt med iPhone 5

  • Apple finish. Detta är det jag tycker apple gör bäst, deras produkter känns väldigt högkvalitativa.

  • 4 tums skärm. Skärmen behövdes uppdateras, bra de lyssnar på marknaden istället för att envist hålla kvar vid deras 2007 års ideal.

  • A6 chippet, riktigt coolt om det fått in ett ARM15 ship redan. Apple skall ha props för snabba SoCs!.

Negativt med iPhone5

  • Ingen NFC, synd om man försöker driva utvecklingen framåt. Också något som borde funkat bra med deras passport app

  • Inga direkta mjukvarunyheter. De byter ut appar typ maps, men man hade ändå maps innan. Samt lite catch-up som panoramabilder, bilder medans man filmar etc.

  • Ny "egen" standard för tillbehör/laddning. Vad är nu nyttan med att skapa en egen standard som är helt digital (istället för mico USB)? Fanns ju vissa argument för 30 pinnaren där man kunde skapa billigare tillbehör, de argumenten lär ju inte gälla på en 8 pinnars digital sladd, eller ?

  • Hanteringen av aspect ratio, förstår inte hur de kan lista det som "något bra" under keynote. Att man nu har 700k apps, där alla måste göras om för kunna utnyttja nya skärmen annars kör den med svarta sorgekanter.

Valde medvetet att inte ta med designen, då det är en smaksak, själv hade jag hoppats på lite mer av fjolårets spekuleringar av design innan iPhone 4s lanserades, istället för en väldigt snarlik iphone 4 design bara mer avlång.
Jag hoppas så småningom att Apple gör sig av med sin hårdvaruknapp med och går över till mjukvaruknappar. Det är så mycket extra dödyta för att hålla den där knappen på ovansidan, + att mjukvaruknappar kan gömmas vid t.ex. filmtittande så man tjänar "skärmyta" i sådana fullscreen apps.

Vet inte om denna fanns med innan, men en video som både iPhone och Android älskare borde gilla
http://www.youtube.com/watch?v=GXr1kmuqGcU&feature=player_emb...

Trevligt, ett mycket bra, sakligt inlägg! Tack Håller med om både dina positiva och negativa punkter.

Vad gäller aspect ratio så håller jag med om att det kanske inte är något att skryta om men jag tror ändå det var det bästa de kunde göra. Hade de ändrat upplösning helt så hade sannolikt många appar sett konstiga ut. Det är ju anledningen till att Apple tidigare valt att dubblera upplösningen i höjd och bredd, för att påverka befintliga appar så lite som möjligt.

Nu hade de inte möjlighet att göra detta. Att behålla tidigare ratio, göra skärmen fysiskt lite större och dubblera antal pixlar i höjd/bredd skulle inte gå. Skulle ju kräva en skärm med löjligt hög PPI.

Och att bara göra skärmen fysiskt större och behålla befintlig upplösning skulle de aldrig tillåta, går ju emot "retina"-tänket

Nu blir det svart i upp-/nerkant för gamla appar men bortsett från det ser apparna ut som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

[*]Ny "egen" standard för tillbehör/laddning. Vad är nu nyttan med att skapa en egen standard som är helt digital (istället för mico USB)? Fanns ju vissa argument för 30 pinnaren där man kunde skapa billigare tillbehör, de argumenten lär ju inte gälla på en 8 pinnars digital sladd, eller ?

8-pinnarn kan fortfarande ge ljud ut med adaptern, vilket gör den kompatibel med diverse högtalare vilket jag gissar är den största andelen tillbehör (och den dyrare). Det går även att få ut video ur den med en ny adapter, så argumenten finns där.
Vet inte om det gått att lösa med micro-USB?
Vet att jag läste något om att google kollade på att få ut ljud via micro-usb vilket kanske kunde skapa en liknande marknad för android.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

En snabbrepetition:

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Alla förstår säkert vilken typ av inlägg som rensades. Det blir även oundvikligen en hel del inlägg som tas bort bara på grunden att de är direkta svar på inlägg som brutit mot reglerna. Jag uppmanar alla att anmäla inlägg ni tycker "trollar" istf att svara på dem och generera ytterligare sidor med trollkommentarer. Samtidigt som mycket rensats så är det också lätt att missa något ytterligare som borde tagits bort vilket jag ber er att ha förståelse med, och återigen: anmäl inlägg som bryter mot reglerna.

Har ni synpunkter på modereringen så se §11 i reglerna för vidare information gällande hur ni kan kontakta Sweclockers i ämnet. Reglerna som de är skrivna har ni alla godkänt och de är basen för allas vår vistelse på detta forum. I slutändan krävs dock oundvikligen en personlig bedömning gällande vad som går över gränsen.

Diskutera sakfrågan. Följ riktlinjerna ovan. Anmäl inlägg. Ha trevligt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Vad tror folk om prisläget för 4s?
Kan man förvänta sig prisdumpning på begagnatmarknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Vad tror folk om prisläget för 4s?

Vad gäller nypris tror jag Apple har sänkt sina priser på iPhone 4S nu om jag inte helt misstar mig. iPhone 4S 16GB kostar nu 4795kr. iPhone 5 kommer ta över de priser som iPhone 4S hade tidigare.

Att köpa den näst bästa generationen ny från Apple tycker jag aldrig lönat sig, relativt liten prisskillnad mellan dem. Om något år kommer man ångra sig att man inte valde att lägga på någon tusenlapp till för att få en dubbelt så snabb telefon.

Vad gäller begagnatmarknaden kan jag inte säga något, skulle personligen aldrig köpa en begagnad telefon.

Permalänk
Medlem

Det har kommit fram lite mer uppgifter om CPUn i A6:an. Anandtech säger nu att det definitivt inte är Cortex-A9 då den har visst hårdvarustöd som A9 saknar men att han hade fel om att det är A15.

Hans nya teori är istället att Apple har utvecklat en egen version av ARMs arkitektur för sin A6:a, alltså liknande det Qualcomm har gjort med Krait i sin S4 SoC. Fördelen med en "custom made" CPU är ju att de kan tweaka den så den passar deras egna behov. Skall bli mycket intressant att följa det här när Anandtech & Co får sätta tänderna i en riktig enhet

Länk: http://www.anandtech.com/show/6292/iphone-5-a6-not-a15-custom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ja, så Telia mfl. ska investera miljarder för att få tillgång till alla nät och sen investera ett par miljarder till för att Apple inte inkluderar ett mer heltäckande LTE-chip i sin mobil? Jisses, tänk lite ffs.

Vilka band som vi i Sverige går på har varit känt länge, längre än Apple har jobbat på sin iFån. Att norden(bara sverige?) inte är en extremt prioriterad marknad märks här och varför skulle det vara? 10~ miljoner varav kanske 1/8 köper en iFån. Ingen jättemarknad.

Tänk och tänk, uppenbarligen är det dyrt för tillverkarna, om inte omöjligt, att idag kunna inkludera samtliga band i samma telefon. (du får gärna länka info om hur apples ingenjörer hade kunnat inkludera vad du kallar heltäckande LTE)
Då måste dom bygga/tillverka olika modeller för olika marknader, vilket dom uppenbarligen inte vill.

Precis som du säger så har vi ingen jättemarknad här, och kan alltså inte förvänta oss specialbehandling. Det är ju exakt detta jag var inne på från första början, är man en mindre aktör får man anpassa sig efter spelet, inte gå och tro att spelet ska anpassa sig...

Vad jag därför menade var att jag ansåg det dumt att man inte gjorde allt som bara gick för att följa en frekvensstandard efter ett större land/region eftersom <produkter> (inte bara iphone...) med största sannolikhet haft bättre kompatibilitet.

Ungefär som att öppna en bensinmack för naturgas och sen gnälla över att alla bilar kör på bensin...

Men men, dags att lägga ner denna diskussion nu, är väl bara att agree to disagree

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Ja, så Telia mfl. ska investera miljarder för att få tillgång till alla nät och sen investera ett par miljarder till för att Apple inte inkluderar ett mer heltäckande LTE-chip i sin mobil? Jisses, tänk lite ffs.

Vilka band som vi i Sverige går på har varit känt länge, längre än Apple har jobbat på sin iFån. Att norden(bara sverige?) inte är en extremt prioriterad marknad märks här och varför skulle det vara? 10~ miljoner varav kanske 1/8 köper en iFån. Ingen jättemarknad.

Glöm inte att iPhone från början endast var tänkt för den amerikanska marknaden och att Sverige är en väldigt liten kund för Apple

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

http://cydiablog.com/iphone-5-geekbench-results-dual-core-1ghz-a6-cpu-2x-performance/

Vågar man tro på att det finns ens en gnutta sanning så här tidigt i dessa siffror ?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Justbecause:

Glöm inte att iPhone från början endast var tänkt för den amerikanska marknaden och att Sverige är en väldigt liten kund för Apple

Skickades från m.sweclockers.com

Så varför säljer man den i Sverige då?

Man får väl anpassa sig efter marknaden man säljer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så varför säljer man den i Sverige då?

Man får väl anpassa sig efter marknaden man säljer.

Kan man tycka men samtidigt hur många olika bandbredder används det i världen. Då jag inte har en aning om hur stort jobb det är med att anpassa band gör jag kanske bättre i att hålla tyst.
Men låt säga att det lätt är 20 st olika bandbredder minst i världen skall man då tillverka 20 olika telefoner menar du?

Hur skulle det drabba produktions skedet? Operatörerna så som Telia Telenor Tre etc hade ju blivit helt omkull kastade då det nästan hade blivit som att bygg din egen dator beställning då kund själv var tvungen att lägga order och önskad bandbredds val. Sverige var snabba med att börja införa 4G jämfört med många andra länder men sen har det inte hänt mycket.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Glöm inte att iPhone från början endast var tänkt för den amerikanska marknaden och att Sverige är en väldigt liten kund för Apple

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, jag tog upp det i ett senare inlägg

Skrivet av Dinoman:

Så varför säljer man den i Sverige då?

Man får väl anpassa sig efter marknaden man säljer.

För att de flesta köparna världen över skiter i om det är 4G på den eller ej.

De flesta kommer utan tvekan att köpa den och det utan att bry sig om något annat än att den är nyare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_W:

Kan man tycka men samtidigt hur många olika bandbredder används det i världen. Då jag inte har en aning om hur stort jobb det är med att anpassa band gör jag kanske bättre i att hålla tyst.
Men låt säga att det lätt är 20 st olika bandbredder minst i världen skall man då tillverka 20 olika telefoner menar du?

Hur skulle det drabba produktions skedet? Operatörerna så som Telia Telenor Tre etc hade ju blivit helt omkull kastade då det nästan hade blivit som att bygg din egen dator beställning då kund själv var tvungen att lägga order och önskad bandbredds val. Sverige var snabba med att börja införa 4G jämfört med många andra länder men sen har det inte hänt mycket.

Precis, Sverige var för snabba när de införde 4G, precis som de var när de dödade det analoga nätet för TV så var de oxå för snabba, Sverige inför ofta saker numer utan att tänka till först eller att det är färdigutvecklat bara för att de vill ha det snabbt, men då får de ta smällarna som följer oxå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Varför dök denna upp i toppen på nyhetsflödet igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det har kommit fram lite mer uppgifter om CPUn i A6:an. Anandtech säger nu att det definitivt inte är Cortex-A9 då den har visst hårdvarustöd som A9 saknar men att han hade fel om att det är A15.

Hans nya teori är istället att Apple har utvecklat en egen version av ARMs arkitektur för sin A6:a, alltså liknande det Qualcomm har gjort med Krait i sin S4 SoC. Fördelen med en "custom made" CPU är ju att de kan tweaka den så den passar deras egna behov. Skall bli mycket intressant att följa det här när Anandtech & Co får sätta tänderna i en riktig enhet

Länk: http://www.anandtech.com/show/6292/iphone-5-a6-not-a15-custom...

Om det skulle vara A15 så skulle det med all sannolikhet stått kletat överallt på deras event.

Vad menar du med
"Fördelen med en "custom made" CPU är ju att de kan tweaka den så den passar deras egna behov"

Höja o sänka taket på klockfrekvensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja den ser ju verkligen ut att vara lika tjock över hela telefonen

http://www.fareastgizmos.com/wp-content/uploads/2012/01/fujit...

Förmodligen har dom mätt 6.7mm på den tunnaste delen av telefonen, precis som Motorola gjorde med RAZR.

Precis som alla tillverkare gör, mäter på tunnaste delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Om det skulle vara A15 så skulle det med all sannolikhet stått kletat överallt på deras event.

Nej, det tror jag faktiskt inte. De flesta har ingen som helst aning om vad A9 eller A15 är för något.

Hade det däremot varit en quad-core hade de sannolikt sagt det eftersom det är något folk tror sig ha lite koll på. De som inte är insatta i ämnet tror sannolikt att det är automatiskt bättre ju fler kärnor, en högre siffra är bättre än en lägre helt enkelt. De var tydliga med det när det gick över till dual-core CPU och även när de gick över till quad-core GPU.

Skrivet av leafbranch:

Vad menar du med
"Fördelen med en "custom made" CPU är ju att de kan tweaka den så den passar deras egna behov"

Höja o sänka taket på klockfrekvensen?

Nej, höja/sänka klockfrekvensen behöver du ju inte modifiera arkitekturen för att göra.

Vad jag menar är att Apple kan skräddarsy in CPU perfekt med mjukvaran. A15 är ju framtagen bland annat för användas i low-power servrar. Allt i A15 är sannolikt inte optimalt för en smartphone. Många "experter" tror inte att A15 lämpar sig väl för smartphones förrän de körs i ARMs big.LITTLE konfiguration, den kraftfulla A15 processor tillsammans med en klenare energisnål A7 processor (lite som nVidias Tegra3 med sin femte processor kärna): http://www.arm.com/products/processors/technologies/bigLITTLE...

Nu är Apple (precis som Qualcomm var) fria att avstå från delar av A15 arkitekturen som de kanske inte anser fullt nödvändigt och lägga krutet på andra delar.