Ubuntu ska börja visa Amazon-reklam

Permalänk
Medlem

Ubuntu ska börja visa Amazon-reklam

Såg precis denna artikel: http://www.theregister.co.uk/2012/09/24/ubuntu_amazon_suggest...
Vad det hela går ut på är att när användare söker efter filer på den lokala datorn och nätverket så visas även förslag på varor hos Amazon. Om en användare följer den visade länken till Amazon och köper varan får Canonical (som utvecklar Ubuntu) en slant för att de lockat dit en kund.
Helt sjukt att ett operativsystem förses med en sån fuktion! Ok om alternativet fanns att välja att inkludera Amazon i sökningar, men att ha det aktiverat som standard är inte ok. Låter knappt som något som ens Microsoft skulle våga implementera!
Canonicals grundare Mark Shuttleworths kallar kritik mot sökfunktionen för FUD (http://www.markshuttleworth.com/archives/1182) och menar att det inte är reklam utan enbart för användarnas bästa.

Det blir till att forsätta med Debian när det gäller Linux.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog med all säkerhet stänga av amazon skräpet som det verkar just nu i varje fall.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk

Tråkigt att open source ska bli synonymt med reklam och kartläggning. Google visade vägen... Debian, i like.

Permalänk
Medlem

Det här är nog ett felsteg - ett felsteg som bara kommer drabba icke powerusers eftersom vi mer kunniga kommer stänga av det. Fy skäms, Canonical.

Permalänk
Medlem

För att stänga av:

sudo apt-get remove unity-lens-shopping

http://arstechnica.com/business/2012/09/ubuntu-bakes-amazon-s...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nåväl, det finns andra distrubutioner där ute

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

några av musikspelarna har redan haft liknande grejer sen länge iof.

om det krävs terminal för att stänga av känns det dock lite fult med tanke på användarinriktningen. fast sen är ju inte 12.10 släppt ännu så man kanske får anta att de omprövar beslutet tills dess, eller iaf adderar en lite "noes"-knapp när det öppnas första gången.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

#! säger jag bara.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Rekordmedlem

Synd på ubuntu, men de har börjat att gå åt fel håll redan för nått år sedan, hoppas däremot att mint inte tar in de funktionerna, att apple o microsoft kämpar med sina egna "handla här (och endast här)" är kanske inte konstigt, men det är lika illa ändå, men det verkar ju gå mot att storföretagen vill kontrollera allt mer, kartlägga och använda uppgifterna för att lura av oss pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndreaX:

om det krävs terminal för att stänga av känns det dock lite fult med tanke på användarinriktningen. fast sen är ju inte 12.10 släppt ännu så man kanske får anta att de omprövar beslutet tills dess, eller iaf adderar en lite "noes"-knapp när det öppnas första gången.

Går att hantera paket via grafiska gränssnitt också, så man måste inte skriva (även om det troligen är det smidigaste och snabbaste sättet att göra det mesta - inte för att det grafiska gränssnittet är dåligt, utan för att terminaler är smidiga).

Ska man försöka hitta positiva sidor av detta så kanske det kan komma att göra att OEM:er som HP/Dell satsar mer på Ubuntudatorer framöver genom någon sorts vinstdelning av saker av liknande karaktär. Att komma förinstallerat från tillverkare är ett absolut måste för att Ubuntu ska växa till mer än en parantes i OS-världen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

vad är problemet? ---här stod skräp---
Dessa "lenses" en rätt bra ide, du har ju dessutom möjlighet att av-/installera de du vill ha. HÄR en lista med några. Jag tycker lenses bjuder på en väldigt bra funktionalitet men nu gnälls det att amazon får en lens som standart i ubuntu och får kanske några dollar för det. Då kan jag även ifrågasätta mozilla firefox´s finansiering genom implementering av googles sökbar.
inget förkastligt imho men många tror jag har aldrig jobbat för fullt med unity.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Ubuntu kommer ju ändå förinstallerat med en massa saker som man kanske inte vill ha om man gör en standardinstallation. Så länge det kan avinstalleras eller anpassas efter egna önskemål ser jag inte heller detta som ett stort problem. Själv har jag avinstallerat hela ubuntu och gått över till Arch Linux istället för där har jag bättre kontroll på vad som blir installerat, det passar mig bättre då jag hellre bygger upp från grunden som jag vill ha det istället för att behöva bygga om något som är som någon annan vill ha det. Men för många är nog ubuntu ändå ungefär som de vill ha det och om det räcker att fixa några småsaker som att ta bort reklamen så kanske de föredrar det istället.

Många verkar ju gilla Android, trots att det är helt uppbyggt med tanke på att google ska tjäna pengar. De söker på google trots att man får reklamlänkar på köpet. De åker buss trots reklamaffisher på busshållplatser och i bussarna. Ser på TV trots reklaminslag och så vidare. De kanske till och med kör ubuntu...

Sen kan man ju undra om det är bra eller dåligt för Canonical att göra detta. De kanske tjänar pengar på reklamintäkter kortsiktigt men många kanske väljer andra alternativ istället om de tycker det börjar kännas alltför kommersiellt. Skjuter de sig själva i foten? Ja, vi får väl se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Går att hantera paket via grafiska gränssnitt också, så man måste inte skriva (även om det troligen är det smidigaste och snabbaste sättet att göra det mesta - inte för att det grafiska gränssnittet är dåligt, utan för att terminaler är smidiga).

Ska man försöka hitta positiva sidor av detta så kanske det kan komma att göra att OEM:er som HP/Dell satsar mer på Ubuntudatorer framöver genom någon sorts vinstdelning av saker av liknande karaktär.

Att komma förinstallerat från tillverkare är ett absolut måste för att Ubuntu ska växa till mer än en parantes i OS-världen.

njae, det är inte så säkert eller? visst, via Synaptic kan du nå allt installerat likväl som via terminalen, men samma gäller inte den mer användarfokuserade "programhanteraren", och just Synaptic är nu i sin tur en grej man först måste installera via den senare om jag inte minns galet. så det blir som att gå över ån för att hämta pingvinen typ.

ja det låter inte orimligt. och jag har i princip inget mot detta heller, det jag ser som ett större problem är kanske att det nu verkar som Amazon har nån slags exklusivitetsavtal iom att Amazon och Canonical redan var insyltade i varandra iom datadistributionstjänsterna som Amazon driver hårdvaran för och Canonical mjukvaran. (det där fluffiga molnen igen) men nu verkade ju det som ganska öppet från Shuttlesworth att så inte är fallet utan att sökningarna ska åtminstone göras tillgängliga för fler företag, det är dock inte heller i det fallet en riktig sökning efter det bästa alternativet utan gränsar mer till just reklam tycker jag allt.

tror inte det skulle göra nån skillnad ärligt talat, i vissa fall har de en kostnad för Windows, i andra fall misstänker man att Microsoft snarare betalar vissa tillverkare för att leverera med. nån slags lagstiftning om valfrihet är enda och rätta lösningen. skulle kunna fungera som tex att alla butiker var tvungna att ha minst ett alternativt system på en likadan dator, eller enklare att det helt enkelt kunde avgöras efter köp, alltså att när datorn först startas så får du en välkommenruta där det bara är att välja Windows eller det alternativa, väljer du det första så får du välja att antingen fylla i kreditkortet eller kryssa "skicka räkning". bådas skulle avspeglas i butikspriset såklart. detta skulle lösa både valfrihetsproblemet samt besvara frågan vad Windows egentligen kostar eller är värt. otroligt märkligt att inte tex EU fokuserade på det istället för att krångla om vilken webläsare som är lite mer dominerande på ett system som redan är helt dominerande. det tidigare är ju lätt och billigt fixat, det senare, not so much..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nåväl så länge reklamen går att stänga av så stänger jag av den och är nöjd
Skulle den däremot inte gå att stänga av kanske jag byter till något annat Linux system.
Fast å andra sidan, används inte dessa versioner som är mellan varje LTS version som test/utvecklings versioner?
Tycker att 12.04 LTS riktigt bra än så länge, kommer nog å testa 12.10 men sen får man se vilket som får vara kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Fast å andra sidan, används inte dessa versioner som är mellan varje LTS version som test/utvecklings versioner?

njae, klart det händer mer nytt mellan varje vanlig utgåva, men de är att betrakta som det riktiga systemet egentligen.

men just 12.10 är såklart både test och under extra mycket utveckling nu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Entusiast

Ubuntu har blivit lite a en "de facto" standard. Och Canonical (företaget bakom Ubuntu) är smarta (dumma?) nog att utnyttja detta och inför reklam som dem komemr att tjära rätt stora pengar på.

Se det från en helt annan sida: Android. Reklamfinansierad sedan begynnelsen. och det fungerar mycket bra. Vi har massor av gratis och gott tack vare reklamfinansieringen. och jag tycket att Google har anpassat mänden reklam på ett bra sätt. Den finns där, men inte "Hej hej. Jag tänker avbryta det du håller på med nu!"

Jag hoppas att reklampengarna Canonical drar in gör sig tillrätta och ser till att kommande versioner verkligen sätter rejäl sprätt på Linux-marknaden.
...och Canonical har press på sig. Till skillnad från Android, har vi flera alternativa distributioner att ta del av om det misslyckats.

Och självfallet kommer Canonical tappa en del av marknaden i och med detta, då det finns en rätt kompakt motstånd mot allt vad som heter reklam. Tyvärr finns det folk som tycket att dem själva skall ha allt helt gratis, och ingen skall kunna tjäna några pengar på det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Kommer inte bry mig alls, det är reklam överallt och alternativet är att betala pengar. Företagen måste överleva, personalen som utvecklar ubuntu måste kunna få löner.

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleidol:

Kommer inte bry mig alls, det är reklam överallt och alternativet är att betala pengar. Företagen måste överleva, personalen som utvecklar ubuntu måste kunna få löner.

Jag skulle hellre betala för ett reklam fritt Linux system än att tvingas stå ut med reklam.

Permalänk
Skrivet av MrRhoads:

Jag skulle hellre betala för ett reklam fritt Linux system än att tvingas stå ut med reklam.

https://www.redhat.com/apps/store/desktop/

Permalänk
Medlem

Om det är enkelt att ta bort ser jag själv inga problem med det. Det kan också vara bra då Ubuntu då kanske kommer mer ses som ett riktigt kommersiellt OS.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Rekordmedlem

Såååå..... grep är det nya Google ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha, klockren!