Permalänk
Medlem

vSphere 5.1 vt-d

Hej !

Tänkte lägga upp en server med vSphere hemma men vill ändå inte ha flera fysiska maskiner, har en arbetsstation jag funderar på att uppgradera.
Hur funkar det med vt-d (directpath)? Kan jag ge grafikkort, ljudkort och usb-portarna till en virtuell dator så att den virtuella burken presenteras i skärmen och att jag kan styra den med mus/t-bord? Hur blir prestandan ?

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Hej

Du får ut consolen från vSphere men ingen access till de virtuella systemen.

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem

Du får inte likvärdig prestanda (i tex spel) om du tänker virtuallisera din desktop. Oavsett om du kör vt-d på grafik osv.
Även fast man kan skicka "hela hårdvara direkt till VMen" så tycker jag det fungerar lite sådär. Bara med USB så funkar inte alltid det så bra.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Man måste inte ha VT-d för att köra USB-passthrough. Dock ska man tydligen inte förvänta sig glimrande prestanda, har själv bara kört Tellstick -> VM(XP) och det funkar bra iaf.

Det är tydligen långt ifrån alltid det funkar utan verkar vara lite beroende av kombinationen av komponenter. Se här och här.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX