Copyswede får rätt mot UMA, kopieringsavgift på hårddiskar slås fast

Permalänk
Medlem

1. VILKA I HEVETE ÄR COPYSWEDE OCH HUR HAR DE RÄTT ATT TA UT AVGIFT???? De är ingen myndighet!!!!

2. Kan inte anonymous eller nån ta och nuka dessa clowner riktigt hårt.

3. Finns det ingen myndighet i Sverige som kan se att detta är fel?

4. Strider inte detta mot EU?

5. Dags att köpa hårddiskar och sedan att köpa i Tyskland - inte en chans att dessa idioter får ett öre av mig.

Permalänk
Skrivet av zeleni:

I dont get it. Så om jag köper ett album, sen kopierar det på ett usb för att lyssna i bilen, måste jag betala en gång till ?

Oja, tänk vad många som tjuvlyssnar på musik från bilar som kör runt på stan med full volym och inte tala om mp3spelare, där man kan sitta bredvid någon på bussen/tåget och tjuvlyssna på någon som spelar högt.
-Jag själv köper aldrig musik längre, utan jag åker runt med bussen hela dagen istället och tjuvlyssnar på ungdomar som spelar på maxvolym med sin mp3spelare.

Annars har privatkopieringslagen tillkommit till att personer förr enbart kunde köpa en exemplar av en låt, istället för att behöva köpa flera.
Men som flera sagt vem orkar privatkopiera idag? Dessutom är det inte alltid lagligt att privatkopiera som jag har förstått, men ändå ska de ha pengar för att de anser sig vilja ha mer pengar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Så länge du bara känner en handfull. Du kan dela till din bästa vän men inte till hela din klass/jobb.

Definiera "bästavän" vem som helst kan jag klassa som en nära vän om det nu skulle vara ett måste. Jag skiter då i om man inte "får" tycker inte det är rätt att dom ska ha cash från skivor och hårddiskar för något som en del gör, kallas inte det kollektiv bestraffning? Är det lagligt?

Permalänk
Medlem

Åt helvete med de där jönsarna! Ska aldrig mer köpa något som har någon som helst koppling till Copyswede.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Dags att gå över till kasettband!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Min syster åker till usa med jobbet ca 4-5 gånger om året. Hade det varit billigare att be henne köpa mina framtida hårddiskar/ssder och usbminnen där? Kommer dem att funka precis som dem vi köper i sverige eller kommer dem klaga på mitt svenska OS eller så?

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Får väl in på www.copyswede.se kl 22 och spamma f5

Permalänk
Medlem

Det är nu mer eller mindre omöjligt att argumentera emot en avgift på molntjänster till följd av detta domslut.

Ärligt talat tycker jag att avgiften är helt befängd eftersom som redan nämnts majoirteten av det material som skulle kunna privatkopieras är skyddat och får inte privatkopieras. Argumentet med uteblivna avgifter är ogenomtänkt i det grövsta eftersom man då utan vidare kan lägga avgift på högatalare och TV-skärmar eftersom dessa tillåter andra att ta del av det upphovsrättsskyddade materialet utan att betala för det. Streamingtjänster bör ju enligt samma argument få en ofantlig straffavgift eftersom de orsaker enorma inkomstbortfall.

Jag förstår definitivt behovet av en upphovsrättslagstiftning, men frågor som dessa visar ju tydligt på att den härstammar från en tidsålder då spridandet av information var svårare och inte vem som helst enkelt kunde sprida sina "verk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Men snälla nån det är inte många kronor det kommer höjas!!!!
Är ni seriöst så snåla att ni inte kan ge 100kr extra för en hårddisk.. Troligtvis kommer affärerna att sänka sina priser så att dom kostar exakt lika mycket som innan...

Fick läsa denna ett par gånger för att verkligen försäkra mig om att det var på riktigt, hur tänkte du?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Genial idé! rent tekniskt sätt enligt citat: "det innebär att rättighetshavare får den ersättning som de är berättigade till när deras filmer och musik privatkopieras" att jag ska behöva betala för DVD:n som jag redan köpt och äger rättigheterna för igen för att jag väljer att förvara den på en annan typ av lagringsmedium!

Förbannat bra copyswede! Ni har lyckats med decenniets största och mest folkgrupps kränkande handling!
Om jag köper en syltburk och vill förvara sylten i en skål istället (av någon anledning) ska vi inte då ha en "syltförvaringsavgift" då med!
FÖR: "det innebär att sylt-tillverkarna får den ersättning som de är berättigade till när deras sylt och burkar privathanteras"

Avskyr när auktoritära personer (Som dom påstår sig vara) drar alla över samma kam!
Var är samhället påväg när organisationer som dessa vinner mål i vår domstol som skall agera så demokratiskt! skam sverige!

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem

Betyder detta att det är fritt fram att ladda ner så mycket man vill nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anye:

Molnlagring nästa för Copyswede.

Schhh!!!! sätt inte griller i huvudet på dem nu

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Bättre att sätta en avgift på dem som föds med öron.... De kan ju råka lyssna på musik...1kr per öra kanske...?

Visa signatur

Dator 1: X-Infinity, Asus M4A785TD-V EVO, AMD PhenomII X2 555BE 3200@X4 3600, 2X2Gb Kingston 1333Mhz, Samsung F3 1Tb, Corsair VX550, XFX 5770 1Gb 850@925. 3DMark06 16686p
Reserv: Athlon 1466@1833, ASUS A7N8X nForce2, 3x 512Mb, Asus radeon 9600XT 128DDR, IBM/Hitachi 60Gb/2 + Hitachi 160Gb/8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Men snälla nån det är inte många kronor det kommer höjas!!!!
Är ni seriöst så snåla att ni inte kan ge 100kr extra för en hårddisk.. Troligtvis kommer affärerna att sänka sina priser så att dom kostar exakt lika mycket som innan...

Det handlar väl för bövelen inte om pengarna i sig. Finns nog ingen här inne som inte skulle klara av att betala en 50-lapp extra. Det som det handlar om är att detta är ett rån.
Skulle du utan protest lämna ifrån dig en 50-lapp till en dräggig knarkare som hotar dig med en kanyl? Jag menar, fan gnälla för snåljåp. Bara 50 kronor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Betyder detta att det är fritt fram att ladda ner så mycket man vill nu då?

Rent tekniskt sätt nej, "det innebär att rättighetshavare får den ersättning som de är berättigade till när deras filmer och musik privatkopieras"
Alltså får du bara betala för att du kopierar dina köpta skivor till ett alternativt lagringsmedium USB mm.

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Definiera "bästavän" vem som helst kan jag klassa som en nära vän om det nu skulle vara ett måste. Jag skiter då i om man inte "får" tycker inte det är rätt att dom ska ha cash från skivor och hårddiskar för något som en del gör, kallas inte det kollektiv bestraffning? Är det lagligt?

Har jag påstått att jag tycker det är rätt? Säger bara vad som gäller.

kallas inte det kollektiv bestraffning? Nej

Är det lagligt? Ja

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coraydus:

Rent tekniskt sätt nej, "det innebär att rättighetshavare får den ersättning som de är berättigade till när deras filmer och musik privatkopieras"
Alltså får du bara betala för att du kopierar dina köpta skivor till ett alternativt lagringsmedium USB mm.

Sjukt. Trodde kollektiv bestraffning var olaglig i detta landet. Hur kan dom veta vad mina diskar används till.

Permalänk

Om detta nu måste tillåtas, SÄTT UPP EN STATLIG ORGANISATION SOM HANTERAR DET!

Inte en jävla ekonomisk förening!

Permalänk
Medlem

Sådant här irriterar mig.
Annonymous får faktiskt om de vill sänka dessa 24/7 med sina attacker om de vill för mig :=)

Men man får väll gratulera.
Nu när moln tjänsterna kommer på allvar är copyswede lite sent ute tycker jag nog ändå.
Fast det är klart nu kan de tjäna alla pengarna på folks egna semester bilder och samtidigt få in pengarna från molntjänsterna.

Permalänk
Medlem

Visst är det alltid tråkigt när den här sortens intressemaffia/lobbyorganisation vinner en seger, men just den här grejen kommer nog i realiteten vara ganska betydelselös.

USB-minnen kan man beställa från random hongkongsite, de är stryktåliga och mår inte dåligt av ovarsam behandling under transporten. USB-hårddiskar må det vara hänt att man har betänkligheter med att beställa hem från Kina, men interna hårddiskar beläggs enligt artikeln inte med avgiften, och ett löst kabinett utan disk kan ju knappast kallas lagringsenhet, och bör därmed inte heller kunna avgiftsbeläggas. Det är bara att bokstavligen lägga ihop ett och ett. Man kan lätt komma runt avgiften genom att helt enkelt köpa disk och kabinett var för sig.

Visst, man kan väl argumentera att det finns folk som inte klarar av att skruva i fyra skruvar och koppla i ett par sladdar, men de kan ju inte vara så många, med tanke på att IKEA lyckats bygga en miljardindustri på samma koncept. Och om inte annat är det väl bara en tidsfråga innan handlarna erbjuder paketpris och gratis montering.

Det här beslutet behöver man kort sagt inte påverkas av om man inte vill det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Endast tvboxar med hårddisk, cd/dvd skivor borde idag kunna taxeras med en sån avgift.

Är det någon här som känner någon överhuvudtaget som spelar in ifrån radio/tv? och om ni känner någon använder sig denna person av externa hårddiskar usb minnen?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Det är rent hyckleri att kalla det privatlagring. Ut med språket CS, säg piratlagring om det är det är där skon klämmer.

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Visst är det alltid tråkigt när den här sortens intressemaffia/lobbyorganisation vinner en seger, men just den här grejen kommer nog i realiteten vara ganska betydelselös.

USB-minnen kan man beställa från random hongkongsite, de är stryktåliga och mår inte dåligt av ovarsam behandling under transporten. USB-hårddiskar må det vara hänt att man har betänkligheter med att beställa hem från Kina, men interna hårddiskar beläggs enligt artikeln inte med avgiften, och ett löst kabinett utan disk kan ju knappast kallas lagringsenhet, och bör därmed inte heller kunna avgiftsbeläggas. Det är bara att bokstavligen lägga ihop ett och ett. Man kan lätt komma runt avgiften genom att helt enkelt köpa disk och kabinett var för sig.

Visst, man kan väl argumentera att det finns folk som inte klarar av att skruva i fyra skruvar och koppla i ett par sladdar, men de kan ju inte vara så många, med tanke på att IKEA lyckats bygga en miljardindustri på samma koncept. Och om inte annat är det väl bara en tidsfråga innan handlarna erbjuder paketpris och gratis montering.

Det här beslutet behöver man kort sagt inte påverkas av om man inte vill det.

Det är väldigt sant de du säger och vad som diskuteras i denna tråd nu kan ju ses som " en höna av en fjäder".

Men vad är nästa steg! tänk dig namnet "copyswede" detta handlar inte om enstaka externa lagringsmedium.

Får denna organisation förtroende inom kommun och staten så ligger detta snart över alla typer av lagringsformer.

Det är precis samma sak som med fartkamrorna "vi vill sänka hastigheten" men dom vet att det bara gäller 20m tills man e förbi kameran. alltså handlar det om pengar.

Dom vill att upphovsrättshavarna ska få pengar för privatkopiering, men i själva verket bara är en kompensation för all piratkopiering

Vilket ligger staten väldigt varmt om hjärtat!

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Avstängd

Kommer dom att ta bort kopieringsskydden från cd/dvd och br nu eller? Och hur mycket kommer copyswed betala mig för att jag gör en backup på mina egna bilder och saker som jag själv har gjort?

Enda sån här idioti leder till är att fler tycker att det är ok att piratkopiera.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Bara en tanke, men vad händer om inet till exempel vägrar lägga på den här extra avgiften för att dom anser att det inte är rimligt att göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coraydus:

Det är väldigt sant de du säger och vad som diskuteras i denna tråd nu kan ju ses som " en höna av en fjäder".

Men vad är nästa steg! tänk dig namnet "copyswede" detta handlar inte om enstaka externa lagringsmedium.

Får denna organisation förtroende inom kommun och staten så ligger detta snart över alla typer av lagringsformer.

Det är precis samma sak som med fartkamrorna "vi vill sänka hastigheten" men dom vet att det bara gäller 20m tills man e förbi kameran. alltså handlar det om pengar.

Dom vill att upphovsrättshavarna ska få pengar för privatkopiering, men i själva verket bara är en kompensation för all piratkopiering

Vilket ligger staten väldigt varmt om hjärtat!

Fartkamerorna är ju väldigt lyckade då de ofta sitter vid bebyggelse längs våra riksvägar där folk gärna kör 90 på 30, 40 och 60 väg.
Där spelar det ingen roll om du bara saktar ner 20m eller det realistiska 200-400m (har för mig att kamerorna mäter hastigheten vid 100m avstånd) eftersom det bara behövs saktas ner en sådan bit för att förhindrar skador.
Sedan kan man ju dissktuera kamerorna som störande objekt eftersom förare tappar koncentrationen av dem.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Har jag påstått att jag tycker det är rätt? Säger bara vad som gäller.

kallas inte det kollektiv bestraffning? Nej

Är det lagligt? Ja

Vadå inte kollektiv bestraffning? Det är ett straff, oavsett hur du ser det. Även om dom inte säger att det är ett straff så är det så och då straffas
alla och inte bara piraterna, sen om kollektiv bestraffning är lagligt eller ej det är jag dock inte helt 100% säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Fartkamerorna är ju väldigt lyckade då de ofta sitter vid bebyggelse längs våra riksvägar där folk gärna kör 90 på 30, 40 och 60 väg.
Där spelar det ingen roll om du bara saktar ner 20m eller det realistiska 200-400m (har för mig att kamerorna mäter hastigheten vid 100m avstånd) eftersom det bara behövs saktas ner en sådan bit för att förhindrar skador.

Mycket bra skrivet!!!

Skrivet av yroll:

Sedan kan man ju dissktuera kamerorna som störande objekt eftersom förare tappar koncentrationen av dem.

Men inte här. Om föraren tappar koncentrationen p.g.a en fartkamera! Ja då ska denna person inte överhuvudtaget sitta bakom en ratt. För i så fall tappar den mer koncentrationen av att möta en bil, se en cykel eller se ett barn som väntar vid en busshållplats...

Vad koncentrerar sig denna förare på så intensivt på att en fartkamera skulle vara ett störande objekt? Låter som denna förare tänker på allt annat än just trafiken och samspelet.

Ursäkta detta off-topic...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Jag som trodde privatkopiering var ett utdöende fenomen, vem sysslar egentligen med detta ? det kan inte vara särskilt vanligt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Kommer dom att ta bort kopieringsskydden från cd/dvd och br nu eller? Och hur mycket kommer copyswed betala mig för att jag gör en backup på mina egna bilder och saker som jag själv har gjort?

Enda sån här idioti leder till är att fler tycker att det är ok att piratkopiera.

Håller med till 100%

Skrivet av Coraydus:

Det är väldigt sant de du säger och vad som diskuteras i denna tråd nu kan ju ses som " en höna av en fjäder".

Men vad är nästa steg! tänk dig namnet "copyswede" detta handlar inte om enstaka externa lagringsmedium.

Får denna organisation förtroende inom kommun och staten så ligger detta snart över alla typer av lagringsformer.

Det är precis samma sak som med fartkamrorna "vi vill sänka hastigheten" men dom vet att det bara gäller 20m tills man e förbi kameran. alltså handlar det om pengar.

Dom vill att upphovsrättshavarna ska få pengar för privatkopiering, men i själva verket bara är en kompensation för all piratkopiering

Vilket ligger staten väldigt varmt om hjärtat!

Ja, dom ska förhindra piratkopiering men gör saker som leder till ökad piratkopiering, dom tror väl knappast att folk kommer sluta kopiera för att det läggs till en avgift? Nja, riktigt så funkar det inte utan många kommer snarare se detta som ännu en anledning till att piratkopiera filer.