Köp av ett nytt Grafikkort nVidia eller Amd

Permalänk
Medlem

Har sagt det för och säger det igen. Singelkort är lättare. Du behöver inte bry dig om sli/crossfire profiler. Skulle säga 7970 eller 670 680. Lite beronde på vad din plånbok säger. 7970 är riktigt prisvärt. Men om du är nvida fan boy så 670 eller 680. Tänkte på att du har 580 i din sign. De är bra på olika sätt. Men få kan påstå att 7970 inte är prisvärt.

Edit:
läste fel 570

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 690 kort så jag slapp köpa 2st vattenblock, och jag fick plats med ett ljudkort.
Kortet clockar dugligt med kör 1150mhz på gpu och 7200mhz på minnen.

så vill du spara plats i chassit och har pengar så funkar nog ett 690 bra

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Ja, det finns betydligt mer Micro stuttering med amd kort än nvidia. dvs det känns som att det laggar (det gör det i princip) fast du har jätte höga fps. är inte expert på det området men det är något sånt. Någon annan trevlig person får förklara lite djupare.

edit:http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_stuttering

FELFELFELFEL!
AMD har släppt en uppdatering som motverkar Stuttering, den är så gott som eliminerad nu!
Kan inte hitta källan ATM men läste det imorse.

Edit: Till TS: Köp ett 7970, ser ingen anledning förutom om man måste ha CUDA att köpa ett Nvidia-kort i dagsläget. Ett 680 har sämre prestanda än ett 7970 och kostar mer!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av accerhawk92:

börjar bli lite gammal ;).
Tänkte uppgradera de också när jag ändå har uppgraderat restan av datan :).
Vill även testa på Pcie 3.0 eller vad de heter

Blir mer av en akademisk diskussion då X79 kretsen (ditt moderkort) inte officiellt stöder pcie 3.0, annat än med mod (som iaf inte jag vågat aktivera på mitt X79-mobo).

Edit: med nvidia-kort dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

FELFELFELFEL!
AMD har släppt en uppdatering som motverkar Stuttering, den är så gott som eliminerad nu!
Kan inte hitta källan ATM men läste det imorse.

Edit: Till TS: Köp ett 7970, ser ingen anledning förutom om man måste ha CUDA att köpa ett Nvidia-kort i dagsläget. Ett 680 har sämre prestanda än ett 7970 och kostar mer!

Ok, http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-kepler-samt-sli/18#pagehead Sämre prestanda???

Permalänk

Snälla du. Titta på relevanta jämförelser där man använder de senaste drivrutinerna från varje lag, inte några som är ett halvår gamla.
7970 GHz edition med 12.11 drivrutiner samt Radeon Pro ger dem högre prestanda än 680 totalt sett, samtidigt som microstuttering vid flerkortslösning minimeras.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Jag kör på ett http://www.inet.se/produkt/5409473/kfa2-geforce-gtx-670-ex-oc-2048mb-assassin-s-creed-iii-borderlands-2-varde-799kr och är extremt nöjd. Finns en resension på KFA" 660 här på SweC använder samma kylare. rekomenderas!

Mvh Maskrosbarnet

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk

Jag skulle dock rekommendera ett 680 för 3695:-.
http://www.quizcore.se/evga-geforce-gtx-680/product_details.p...

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk

Ett från AMD, för amd e jätte bra och starka och nvidia e inte bra.

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Snälla du. Titta på relevanta jämförelser där man använder de senaste drivrutinerna från varje lag, inte några som är ett halvår gamla.
7970 GHz edition med 12.11 drivrutiner samt Radeon Pro ger dem högre prestanda än 680 totalt sett, samtidigt som microstuttering vid flerkortslösning minimeras.

ojojoj, 7970ghz.. det nämnde du inte. och bara för att amd uppdaterar drivrutiner så betyder inte det att nvidia inte gör det.;);):D
Men visst om du säger det så.

Permalänk
Medlem

mitt råd skulle vara ett 7950 eller 7970

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

ojojoj, 7970ghz.. det nämnde du inte. och bara för att amd uppdaterar drivrutiner så betyder inte det att nvidia inte gör det.;);):D
Men visst om du säger det så.

Så du tror att man automatiskt får en prestandahöjning bara för att man ändrar versiontalet på drivrutinen? Snarare så att AMD har fokuserat på prestandaökningar i sina drivrutiner som de valt att släppa när de är klara än släppa flera varje månad. Nvidia har hamnat efter lite när de nyaste drivrutinerna från AMD släpptes. Sedan vadå "ojojoj, 7970ghz.. det nämnde du inte."? Säger man HD7970 så menar man ju självklart den nyaste revisionen, i detta fall.. GHZ edition. Just nu har HD7970 prestandatronen på singelgpu sidan även om det är med en liten marginal.

Skrivet av Jocose Jake:

En helt okänd butik som dels. har över 600 kr rabbat i jämförelse med andra butiker och dessutom varken har kontaktnummer eller något annat i supportdelen? Knappast.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

En helt okänd butik som dels. har över 600 kr rabbat i jämförelse med andra butiker och dessutom varken har kontaktnummer eller något annat i supportdelen? Knappast.

Visst, jag har handlat av dem flertalet gånger och det har fungerat utmärkt. Likt jag vet att många andra också gjort. Finns till och med en tråd om detta företags legitimitet här på Sweclockers. Men självfallet ska vi alla försöka dumförklara personer som endast önska hjälpa och komma med dryga svar, det är så vi hjälper varandra.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jocose Jake:

Visst, jag har handlat av dem flertalet gånger och det har fungerat utmärkt. Likt jag vet att många andra också gjort. Finns till och med en tråd om detta företags legitimitet här på Sweclockers. Men självfallet ska vi alla försöka dumförklara personer som endast önska hjälpa och komma med dryga svar, det är så vi hjälper varandra.

Ursäkta om så är fallet. Jag har själv lärt mig att hålla mig borta från sidor som inte ens utger en adress eller ett telefonnummer till företaget. Att de dessutom ger en oerhörd rabatt som ingen annan ger gör ju att man faktiskt blir misstänksam.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av tvelander:

#12879664
Ser ut som att Microsuttering är ganska bort med AMD.

jaha tackar för detta

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Har sagt det för och säger det igen. Singelkort är lättare. Du behöver inte bry dig om sli/crossfire profiler. Skulle säga 7970 eller 670 680. Lite beronde på vad din plånbok säger. 7970 är riktigt prisvärt. Men om du är nvida fan boy så 670 eller 680. Tänkte på att du har 580 i din sign. De är bra på olika sätt. Men få kan påstå att 7970 inte är prisvärt.

Edit:
läste fel 570

jo jag vet att det är grymt prisvärt :). Men de växlar mellan dem 3 korten iallafall

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|

Permalänk
Skrivet av Citrona:

Jag köpte ett 690 kort så jag slapp köpa 2st vattenblock, och jag fick plats med ett ljudkort.
Kortet clockar dugligt med kör 1150mhz på gpu och 7200mhz på minnen.

så vill du spara plats i chassit och har pengar så funkar nog ett 690 bra

hehe snyggt :P. så jävla dyrt bara :/

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|

Permalänk
Skrivet av cfwin:

Blir mer av en akademisk diskussion då X79 kretsen (ditt moderkort) inte officiellt stöder pcie 3.0, annat än med mod (som iaf inte jag vågat aktivera på mitt X79-mobo).

Edit: med nvidia-kort dvs

okej okej de visste jag inte, tackar för de

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|

Permalänk

Sådär då GRABBAR, det blev ett Gigabyte Windforce GTX 670 OC och sen kunde jag inte låta bli och uppgradera vattenkylningen till Corsair H100. Länk på kortet http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154295-gigabyte_gefor...

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|

Permalänk
Skrivet av accerhawk92:

Sådär då GRABBAR, det blev ett Gigabyte Windforce GTX 670 OC och sen kunde jag inte låta bli och uppgradera vattenkylningen till Corsair H100. Länk på kortet http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154295-gigabyte_gefor...

Orkar inte ens fråga varför, men lycka till...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Orkar inte ens fråga varför, men lycka till...

Jaså vad för fel jorde jag nudå?

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av accerhawk92:

Jaså vad för fel jorde jag nudå?

Han tycker nog som mig att du skulle ha fått mer prestanda för pengarna om du hade köpt ett 7970.

Varför valde du det du valde?

och framför allt, blev du nöjd med prestandaboosten?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Han tycker nog som mig att du skulle ha fått mer prestanda för pengarna om du hade köpt ett 7970.

Varför valde du det du valde?

och framför allt, blev du nöjd med prestandaboosten?

Exakt, eftersom majoriteten av inlägg i tråden var för ett 7970, så tänkte jag väl att det var valet.
Men är du nöjd så kan jag ju inte ifrågasätta ditt beslut!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

vänta någon månad till när AMD släpper sin 8XXX serie och köp ett 8950 eller 8970

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av accerhawk92:

Ja de verkar vara skit de där med cf :/ tråkigt.
Dem flesta säger ett 7970 eller dubbla Gtx 670, Vilket tror du kommer hålla längst prestanda messigt längre fram i tiden?
El och nätagg har jag inga problem med :P. betalar ett fast pris på elen, sen använder jag mig utav ett HX850w så tror inte de ska vara så farligt

Här har du en bra tråd: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1150491-radeon-vs...

Kan säga att nvidia är voltlåsta= har du inte sjuhelvetes tur så är det svårt att klocka. Ett 670 slår inte 7970 sen när 12:11 driversen är ute så kommer det kortet prestera som nvidias kort i BF 3 (som många jämför med).Många av AMDs kort är voltlåsta också, men finns ex som i den tråden jag länkade till.

Här det bästa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1428111 7970 just nu ingen voltlås och ser alla temps.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av accerhawk92:

Sådär då GRABBAR, det blev ett Gigabyte Windforce GTX 670 OC och sen kunde jag inte låta bli och uppgradera vattenkylningen till Corsair H100. Länk på kortet http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154295-gigabyte_gefor...

Sitter med ett sånt och ska du komma i närheten av 7970 så måste du klocka och det kortet går att klocka, men utan att kunna röra volten så kan det bli en flopp. Sen vilken skärmupplösning ska du ha? För 2Gb kan bli klent om du kör med hög upplösning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av accerhawk92:

Sådär då GRABBAR, det blev ett Gigabyte Windforce GTX 670 OC och sen kunde jag inte låta bli och uppgradera vattenkylningen till Corsair H100. Länk på kortet http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154295-gigabyte_gefor...

synd, du borde ha valt 7970 men visst är du nöjd så kan man inte göra något åt grejen men lycka till och skriv gärna hur det kommer att gå

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Jag är bara nyfiken på tankegången i valet. Vad fick dig att komma fram till det kortet?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

men ärligt vem orkar sitta med SLI? blir ju snordyrt när man ska uppgradera och det kostar och drar mycket el och kräver kraftfullare nätagg osv

Jag trodde du fick bättre fps med två kort i SLI för samma peng som ett dyrt?

SLI GTX 660 är iaf 30% bättre än GTX 680 enligt sweclockers test.
Vill man dessutom ha mer prestanda än vad man kan få med ett 680 så blir det svårt utan SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av accerhawk92:

Sådär då GRABBAR, det blev ett Gigabyte Windforce GTX 670 OC och sen kunde jag inte låta bli och uppgradera vattenkylningen till Corsair H100. Länk på kortet http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154295-gigabyte_gefor...

du gjorde inget fel, grattis till ett grymt grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com