sli på nvidias 670,680 kort eller crossfire på 7970?

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Jo, och jag säger inte emot dig heller. Skillnaden, som jag ser det, är att man inte behöver slå igång AVS på Geforcekort för att slippa stuttering, så det prestandatappet finns inte på den gröna sidan.

Sedan att många gör det ändå, oftast för att slippa tearing på sina 60 Hz-skärmar, är sekundärt. 120/144 Hz-skärmar har inte riktigt det problemet.
Och, allvarligt, vem i all världen behöver 680 SLI eller 7970 CF på en ensam 60 Hz-skärm?

*host host* Ja jag behöver det då sannerligen inte

Vem behöver Maximus V Extreme och +5Ghz klock, VGA hotwire och annat, *host* inte jag iaf hehe

Behöver jag verkligen gå loss med lödkolven för att kanske få 0.3V mer gpu V core som kanske inte alls hjälper, nää men jag gör det ändå Dock inte på nåt 7970 ännu, håller det till expriment korten ur förra generationen.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av thereal_twisted:

*host host* Ja jag behöver det då sannerligen inte

Vem behöver Maximus V Extreme och +5Ghz klock, VGA hotwire och annat, *host* inte jag iaf hehe

Behöver jag verkligen gå loss med lödkolven för att kanske få 0.3V mer gpu V core som kanske inte alls hjälper, nää men jag gör det ändå Dock inte på nåt 7970 ännu, håller det till expriment korten ur förra generationen.

Hehe, jo, men där är skillnaden mellan behöver, behöver, behöver och behöver.

Har man plånboken och intresset är behovet av snabbare hårdvara ofta betydligt större än behovet av mer FPS.

Men, det finns de som lägger mer pengar på att gå och slå en liten boll över långa gräsmattor än vad jag lägger på min dator. Intressen får kosta pengar.

Däremot anser jag väl att 7-8000:- i grafikkort är rätt bortkastat på en skärm som kostar 1300:- (standard 24" 60 Hz TN-panel).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Kan trösta dig med att jag har IPS panel iaf

Kör dock dom flesta spel med downsampling 2560x1440 på 1080p nedsamplat, vet inte om det är lika tungt som 2560x1440 native men det är bra mkt tyngre än 1080p.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av thereal_twisted:

Kan trösta dig med att jag har IPS panel iaf

Kör dock dom flesta spel med downsampling 2560x1440 på 1080p nedsamplat, vet inte om det är lika tungt som 2560x1440 native men det är bra mkt tyngre än 1080p.

Jo, det blir lika tungt (eller till och med marginellt tyngre) som 1440p native, det är ju 2560x1440 grafikkortet räknar på trots allt - downsamplingen sker som post-processing.

Men, behöver du särskilt mycket AA när du redan downsamplar?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Jo, det blir lika tungt (eller till och med marginellt tyngre) som 1440p native, det är ju 2560x1440 grafikkortet räknar på trots allt - downsamplingen sker som post-processing.

Men, behöver du särskilt mycket AA när du redan downsamplar?

Gillar inte MSAA då det blir alldeles för suddig bild, ser inte alls bra eller realistiskt ut. Så kör SMAA(helt underbart, tar bara jaggies, det är likt FXAA postprocessing fast mkt bättre på att just ta alla jaggies) Googla på inject SMAA å prova själv, det är grymt!

Har laborerat förspillt mängder med timmar av mitt liv med att tweaka enb's,SMAA/FXAA, osv i GTA IV så jag vet i princip vilka värden jag gillar, men varierar förstås lite från spel till spel.

MSAA och FXAA helt avstängt i själva BF3 configen.

Och sen lite lätt lumasharpen på det annars blir saker på långt håll lite skumma. Inte en pixel synes och bilden är crisp liksom, inte MSAA utsmetad.

SMAA och FXAA finns inbyggt i radeon pro, riktigt trevligt litet program

Permalänk
Medlem

Lite OT; Vad rekommenderar ni för setup om man vill utnyttja sin 1080p 120hz skärm fullt ut, minus 3D. Är det ens lönt att tänka på SLI om man bara är intresserad av hög FPS men inte 3D?

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Medlem

Frågade tidigare men kanske i fel tråd.

Finns det några lite nyare tester med gtx 680 3xsli mot radeon 7970 3xcf?
Tänkte köpa mot slutet av månaden och inte bestämt mig för vilken setup.
Om 4x skalar ok eller bra kommer jag nog köra på det.

Det som lockar mest är 7970 med riktigt kraftig opencl med luxrender ok helt ok men aningen strulig vray rt prestanda. Men vray rt Opencl och cuda kan inte rendera allt änsså det är inte så viktigt.
Viktigaste är hur bra cf sli skalar i spel på 3 skärmar resten är mest bonus jag får överväga senare.

Ursäkta stavfel och annat. Skriver från mobil.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Antielefant
Skrivet av s_jimmie:

Lite OT; Vad rekommenderar ni för setup om man vill utnyttja sin 1080p 120hz skärm fullt ut, minus 3D. Är det ens lönt att tänka på SLI om man bara är intresserad av hög FPS men inte 3D?

Jadå. 3D och 120 Hz kräver samma sak, dvs i bästa fall jämna 120 FPS. Huruvida du sedan har 3D igång (vilket ger 60+60) eller inte (120) är totalt skit samma. Vad du har SLI till är för att orka få dina 120 FPS.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Däremot anser jag väl att 7-8000:- i grafikkort är rätt bortkastat på en skärm som kostar 1300:- (standard 24" 60 Hz TN-panel).

Trevligt att du ändrade utlåtandet av skärmar;) Att bara säga 60hz skärm trashas ju av upplösningen och spelet.

Skrev detta bara för att jag tyckte det var bra att du utvecklade som sagt och inte för att det inte var något som du inte redan visste, vet att du har koll på bra mycket mer än mig. Kommer aldrig glömma tråden om RAM hastigheterXD

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Snacka gojja, AMD har ett program som löser alla problem som CF kan skapa.
Vad det heter

Du får jättegärna visa mig vilket program som löser alla problem med CF till mina 7950. För jag är är välidgt nära på att kasta ut dom korten och köpa nvidia igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Har hört att AMD's drivrutiner för Crossfire inte är de bästa. Vet inte hur det är med de nyaste.

sämsta möget jag har haft tbh.

Permalänk

Slänger in en tanke här, har någon erfarenhet om hur varmt i lådan det bör med 2x Sapphire Radeon 7970 GHz, alltså i en crossfirelösning?

Korten tar ju upp 2,5 kortplatser. Kan räkna på att köra med Fractal R4, med en sidofläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

Du får jättegärna visa mig vilket program som löser alla problem med CF till mina 7950. För jag är är välidgt nära på att kasta ut dom korten och köpa nvidia igen

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7990-devil13-79...

Ladda ner RadeonPRO, med det så försvinner i stort sett all microstuttering och är bättre än SLI.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av FribBe:

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7990-devil13-79...

Ladda ner RadeonPRO, med det så försvinner i stort sett all microstuttering och är bättre än SLI.

Den första delen av uttalandet var i alla fall rätt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Den första delen av uttalandet var i alla fall rätt.

Siffrorna i testet talar för sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7990-devil13-79...

Ladda ner RadeonPRO, med det så försvinner i stort sett all microstuttering och är bättre än SLI.

Tyvärr är SLI bättre än crossfire just nu iaf.

Permalänk
Master of Overkill

Geif gk110 med 512bit buss och 12 gig minne i 3-way SLI då köper jag Direkt enna !

Nvidia drivare enligt mig är enklare att använda en AMD och du behöver inte tanka tredje parts program för Adaptiv-Vsync.

För i RadeonPro så måste du göra profil för varje spel, så som jag läste på testen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Antielefant
Skrivet av FribBe:

Siffrorna i testet talar för sig själva.

Jag påstår inte att RadeonPro inte tar bort stuttering, men som redan avhandlats i tråden gör den det genom att strypa grafikkorten, bland annat med AVC - vad Nvidiafolk direkt känner igen under namnet adaptiv Vsync och frame limiting. Du tappar prestanda.

Strypt Crossfire fungerar inte "bättre" än ostrypt SLI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Geif gk110 med 512bit buss och 12 gig minne i 3-way SLI då köper jag Direkt enna !

Nvidia drivare enligt mig är enklare att använda en AMD och du behöver inte tanka tredje parts program för Adaptiv-Vsync.

För i RadeonPro så måste du göra profil för varje spel, så som jag läste på testen.

Haha vad faen skulle du med 12gig till:P 3x4k skärmar eller?;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Curemylife:

Haha vad faen skulle du med 12gig till:P 3x4k skärmar eller?;)

Framtiden !!!!! nä men hade varit nice då kunde jag GPU renderat feta bilder

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Framtiden !!!!! nä men hade varit nice då kunde jag GPU renderat feta bilder

Då räcker det ju med ett:P 100k för grafikkort.. Badass + den största e-penisen ever;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7990-devil13-79...

Ladda ner RadeonPRO, med det så försvinner i stort sett all microstuttering och är bättre än SLI.

Eller kör med 3 eller 4 kort i cf så minskar det en hel del. Och stäng av HT om du har Intel cpu.
Då behöver man inte köra med vsync. Men jag kör med det ändå för att slippa tearing. Blir heltokig på sånt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Tyvärr är SLI bättre än crossfire just nu iaf.

Har du färska tester på det? Jag letar men hittar inget.

Amd var bäst på cf/sli innan 12.11 drivrutinerna som gjorde 7970 till bästa singelgpu.
Önskar det hade funnits färska tester för att veta om hur det ligger till just nu.

Men jag är nästan 100% säker på att skillnaden är större nu efter 12.11.
Med 3 och 4 x cf blir du av med microstuttering vilket gör 7970 väldigt attraktivt.

http://www.tomshardware.com/gallery/2xHD6870X2,0101-300545-0-...

http://www.vortez.net/articles_pages/gtx680_quad_sli_vs_hd797...

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pimpim666:

Med 3 och 4 x cf blir du av med microstuttering vilket gör 7970 väldigt attraktivt.

Förutom att det nästan aldrig fungerar i faktiska spel, så har du rätt. När det väl fungerar fungerar det jättebra - synd bara att det bara fungerar som det ska i enstaka procent av fallen.

3-way och Quad CF har absolut uruselt stöd av både spel och drivrutiner.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Förutom att det nästan aldrig fungerar i faktiska spel, så har du rätt. När det väl fungerar fungerar det jättebra - synd bara att det bara fungerar som det ska i enstaka procent av fallen.

3-way och Quad CF har absolut uruselt stöd av både spel och drivrutiner.

Som jag skrev tidigare letar jag tester. Än så länge verkar det fungera bra i grafiktunga spel som BF3. Och just den typen av spel man siktar på med 3x4x sli/cf.
Lite onödigt att sikta på 3x+ i mmon då det oftast duger med 2x eller solo.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pimpim666:

Som jag skrev tidigare letar jag tester. Än så länge verkar det fungera bra i grafiktunga spel som BF3. Och just den typen av spel man siktar på med 3x4x sli/cf.
Lite onödigt att sikta på 3x+ i mmon då det oftast duger med 2x eller solo.

Jag litar på dem som testat individuellt här på forumet, i första hand Lan men även bl.a. Tvelander har kollat samma sak. Finns gott om skrik och gorm om AMD och 3/4-way - även på deras eget forum. Vad gäller 2-way 680 vs 7970 kan jag jämföra min egen dator med min brors (som i övrigt, bortsett från i5 vs i7, är identiska). Min flyter konstant bättre, trots ibland lägre FPS, och trots RadeonPro eller ej.

AMD failade CF i 7000-serien, case closed.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Har du färska tester på det? Jag letar men hittar inget.

Jag skulle nämna att man inte behöver ha något tredjepartsprogram om man vill slippa micro suttering men tvelander nämnde det redan. Nvidia 400-500 serien har ju också mindre stuttering än 7000-serien till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jag litar på dem som testat individuellt här på forumet, i första hand Lan men även bl.a. Tvelander har kollat samma sak. Finns gott om skrik och gorm om AMD och 3/4-way - även på deras eget forum. Vad gäller 2-way 680 vs 7970 kan jag jämföra min egen dator med min brors (som i övrigt, bortsett från i5 vs i7, är identiska). Min flyter konstant bättre, trots ibland lägre FPS, och trots RadeonPro eller ej.

AMD failade CF i 7000-serien, case closed.

2 Way vet vi redan att den har ms. Men jag är inte intresserad av 2 way. Ms försvinner minskar med 3x+ vilket gör 7000 serien attraktiv igen.
Det jag vill veta är hur bra 12.11 skalar mot 3x gtx680 i dagsläget. Om det finns någon fördel med nvidia om man kör mer än två kort.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag skulle nämna att man inte behöver ha något tredjepartsprogram om man vill slippa micro suttering men tvelander nämnde det redan. Nvidia 400-500 serien har ju också mindre stuttering än 7000-serien till och med.

Som jag skrev tidigare gäller det bara 2 way cf. Alltså inte det minsta intressant för mig.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pimpim666:

2 Way vet vi redan att den har ms. Men jag är inte intresserad av 2 way. Ms försvinner minskar med 3x+ vilket gör 7000 serien attraktiv igen.
Det jag vill veta är hur bra 12.11 skalar mot 3x gtx680 i dagsläget. Om det finns någon fördel med nvidia om man kör mer än två kort.

MS försvinner inte alls i Trifire, vilket bland annat HardOCP redan bevisat. Det gjorde det i 6000-serien, detsamma gäller inte för 7000-serien. Dessutom skalar SLI bättre i 3-way än Crossfire, antagligen pga bättre optimerade drivrutiner.

http://www.hardocp.com/article/2012/04/25/geforce_gtx_680_3wa...

"This is the ultimate build in terms of gaming performance, but the experiences between both couldn't be more different.

There is an overall smoothness and consistency advantage to SLI that is superior to CrossFireX when gaming at high resolutions like 5760x1200. These types of configurations are mostly going to be used to push multiple displays and high resolutions. You would think that the advantage would go toward HD 7970 Tri-Fire since it has more VRAM and memory bandwidth. Indeed in some cases we saw where we could technically use higher settings with Tri-Fire. However, even in those circumstances SLI still felt smoother, and there wasn't a large noticeable visual quality difference."

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync