Valve tvingar oss att köpa Xbox-Kontroller?

Permalänk
Medlem

Valve tvingar oss att köpa Xbox-Kontroller?

Det känns lite som att valve tvingar oss att köpa Xbox-Kontroller då spel som Cod och deus ex stöder gamepad men att denna funtion endast fungerar om man har kopplat in en xboxkontroll. Xpadder finns ju men det är mer omständigt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Det är väl snarare speltillverkarna som lägger in och då är Xbox lättaste för de redan har de gjort koden och Xbox pads funkar direkt med Windows utan problem och funkar likadant som på Xbox?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Yooriitzz:

Det känns lite som att valve tvingar oss att köpa Xbox-Kontroller då spel som Cod och deus ex stöder gamepad men att denna funtion endast fungerar om man har kopplat in en xboxkontroll. Xpadder finns ju men det är mer omständigt.

Finns massa andra kontroller förutom Xbox original som funkar på samma sätt. Logitech F710 tex. Bara att installera drivrutinerna för Xbox 360-controllern för Windows och köra. Har snart lirat igenom Far Cry 3 och Batman: Arkham City med den, redigt nice.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det känns lite som att valve tvingar oss att köpa Xbox-Kontroller då spel som Cod och deus ex stöder gamepad men att denna funtion endast fungerar om man har kopplat in en xboxkontroll. Xpadder finns ju men det är mer omständigt.

Bara ett litet problem här, valve har inte utvecklat cod eller deus ex.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk

Är väll inte Valves fel att spel tillverkarns inte lägger inte stöd för kontrollers som du vill va.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

funkar ju med en ps3 dosa oxå bara o ladda hem drivisar och motionjoy o köra ju..

Permalänk
Medlem

Ok då inte valve... Men vill man använda tillsammans med Steam Big picture så blir det ett jäkla bytande av Profiler i alla dessa mjukvaror för att omvandla tgb till handkontroll. För övrigt så har jag en svingammal Saitek PP21 kontroll som funkar alldeles utmärkt i rayman origins och en hel del andra spel där du manuellt sätter input för ex. gå framåt Y+ gå bakåt Y- o.s.v. istället för att bara ha Enable Gamepad: Yes och bara X360 kontroller funkar.

Edit: Även Big Picture är tänkt för xboxkontroll.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

För xbox360 kontrollen har blivigt defacto standarden gamepad till pc. Anledningen är enkel, det är den enda handkontrollen som officiellt stöds och säljs till både en konsol och pc. Och eftersom många spel är portningar så slipper spelutvecklarna göra extra jobb för pc versionen som ofta säljer sämre än konsolmotsvarigheten. Det går ju att använda andra kontroller, jag har provat med ps3 kontrollen på pc och det fugerade, men då får man mecka med drivrutiner, mappning och sånt själv för att fungera perfekt.

Permalänk
Medlem

Så många andra spel fungerar med alla gamepads. Super Crate Box behövde jag inte ens gå in i inställningar. Det bara funkade.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

har du xpadder kan du lika gärna köra med tangentbord, du får inga axis känslor...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Men Xbox 360-kontrollen till Windows är faktiskt riktigt trevlig (och billig allt till trots) tycker jag. Och som folk har sagt så är det som sagt nästan standard. Det enda jag saknar på den mot mina äldre gamepads är 6st knappar för höger tumme, istället för 4st. Men man klarar sig på de som finns imo. Jag spelar iofs bara bilspel och sportspel med gamepad då allt pang-pang skall köras med mus

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Passar mig perfekt då jag har 360. Enda jag behövde göra var att köpa en trådlös dongel från dealxtreme för nån hundralapp.

Permalänk
Medlem

Jag spelar med en Ps3-kontroll och kan varmt rekommendera Motionjoy då man väldigt lätt kan konfigurera sin kontroll att fungera som flera olika varianter, tex Xbox-360. Jag kunde tex inte spela Castle Crusher med ps3-drivisar så valde bara att använda xbox drivrutiner så fungerade det klockrent. Bra guide hur man installerar det här, tar typ 5 min

http://www.gamefront.com/how-to-use-a-ps3-controller-on-a-pc/

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Testpilot

Bara för att man spelar man med handkontroll blir det inget konsollspel, flyttar tråden till rätt avdelning.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]