Behöver lite tips angående fps drops när jag spelar.

Permalänk

Behöver lite tips angående fps drops när jag spelar.

Hej vet inte var jag ska börja leta efter fel.

Jag har:
Amd FX-8150 processor

Ati radeon HD7970

12gb ram

moderkort asrock 970 extreme4

Aja till saken är den att när jag spelar tex bf3 eller farcry 3 så har jag ganska lagom fps på ca 80-90 men rätt regelbundet sjunker den till 20 typ och då laggar de as. sen efter 10 sekunder funkar de igen. Sen håller de på så ett tag.

Märkt nåt kontigt med tempen på processorn i idle. den kan pendla mellan 13-25 grader helt random och de är ju skumt :S

Men kan de vara nåt skumt med processorn eller nåt med nätverkskortet kanske ?

Permalänk
Medlem

Kolla processoranvändningen när detta sker. Det är inget som ligger i bakgrunden och jobbar stenhårt periodvis?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

hmm

Har också funderat på de men jag tror inte de iaf iomed att jag formaterade datorn igår för o kolla om de hjälpte men de gjore de inte

Permalänk

Processorn ligger på 45 grader när jag spelar på högsta inställningarna i bf3 och grafikkortet ligger på 80grader btw

Permalänk
Skrivet av raketfarfar:

Processorn ligger på 45 grader när jag spelar på högsta inställningarna i bf3 och grafikkortet ligger på 80grader btw

rekommenderar en Bios update på moderkortet om du inte redan gjort det. Såg att det fanns massor som löste cpu thermal throttling med just det moderkortet
senaste version är 2.20

Visa signatur

ASUS P8Z77-V, Core i7 3770K, Corsair HX 1000W, Corsair 8GB (4x2048MB) 1600Mhz , Gigabyte GTX570 OC (windforce), Asus Xonar Essence STX, Corsair Force 3 SSD 120GB,WD Black 1TB, 4x 2TB Samsung Ecogreen F4EG, 2x 1TB Samsung 7200rpm.

Permalänk
Medlem

En bugg i BIOS kan mycket väl göra att CPU temp rusar utan att fläkten spinner upp för att kyla korrekt osv...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Jag har version P2.00 av bioset men kanske skulle testa att uppdatera

glömde tillägga att jag har vattenkylare (h60) så kyla ska den göra hyfsat ;D

Permalänk
Medlem

vissa fx processorer har haft problem med spel. dom flesta löser det genom att uppdatera bios så testa det.

Permalänk

Nää de verkade inte hjälpa när de hade hänt stängde jag av spelet direkt och då låg processorn på 43 grader och grafikkortet på 73 grader .....

Permalänk
Medlem
Skrivet av raketfarfar:

Nää de verkade inte hjälpa när de hade hänt stängde jag av spelet direkt och då låg processorn på 43 grader och grafikkortet på 73 grader .....

Om du kollar efter du stängt ner spelet så hinner temperaturen gå ner och du får ingen exakt mätning, använd dig utav "core temp" där du kan se max temp

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Körde ett stresstest på cpun nu och då larmade de för ostabilt :S musen hackade lite med när jag rörde den oxå precis som de brukar göra i spelet ska ta bort kylpastan och lägga på ny kanske..

Kanske vattenpumpen som gått? fast då borde de väl vara högre temp ?

Permalänk

De är coretemp jag använder

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut först testat att köra spelen från en annan hårddisk, dem är kända för att orsaka fps,drops
Alternativt börja kika på processer och kolla drivrutiner till moderkort/GPU

Permalänk

Min primär disk är ssd men spelar från andra hårdiskar. Har märkt när jag ändrat i bios på cpun att de kan bli lite stabilare i spel. Har märkt ibland med när man surfar står de helt still när man öppnar en sida men de går göra annat liksom :S

Sen är min processor på 3.6 ghz original men enligt coretemp kör den på 3,9 load. :S

Ändå har jag original inställningar i bios och de har funkat förut. (Auto)

Funderar på om de fel antingen på Nätagg eller Moderkort eller CPU :S