Xonar d2, vilket skämt hör ingen skillnad mot Msi reltek hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Är inne på OPs första post, och har själv köpt ett Asus DX och märkte från början ingen skillnad alls (tog även ett par timmar att installera pga det vanliga strulet med allt som det står Asus på).

Men blev på något sätt lite övertygad efter ett par timmars testande med mina hörlurar. (Editerar posten hemma sen med modell, men värde runt 1200 när dom köptes för sex år sedan om det hjälper, iaf så är dom "inspelade"). Tog även över min bror och vi fick testa lite, men märkte ingen egentlig skillnad mellan Asus Xonar DX, integrerat realtek och Corsair USB hörlurar.

Den stora skillnaden _enligt mig_ är alla inställningar man får med Asuskorten, som visst gör skillnad i musik och man kan ställa in det precis som man vill ha, och det finns en del effekter att leka med. Men är det verkligen värt 700SEK+? För mig är det mer placebo än något annat, men det finns alltid någon förklaring som "du har för dåliga hörlurar, dom för 2000SEK är för dåliga, köp dom för 3000SEK", dom för "3000SEK är för dåliga, köp dom för 4000SEK". Det är alltid något mer man kan köpa för att faktiskt höra skillnaden.

Själv tror jag att den största effekten ligger i hörlurarna. Sen undrar jag också varför man själv då inte hör om ljudet är bättre eller inte för att man är van vid så kallat dåligt ljud? Då borde man väl höra det direkt? Alla mina andra sinnen märker jag ju direkt om något är bättre eller sämre, smak, syn och känsel tex.
Dock kan jag lura mig själv lite genom att köra på en preset ett tag, tycka att det låter dåligt, för att sen ändra tillbaks till det jag egentligen tycker är bra från början för att inse att det inte alls låter bra...längre.

Men ljud är en känslig fråga och det är lätt att framstå som korkad (och att göra andra förbannade) bara för att man faktiskt inte hör någon skillnad.

Vore intressant att veta om dom AKG K 701 som OP testat ger lika bra ljud genom det inbyggda realtek som med Asuskortet, har du möjlighet att testa detta?

Är själv sugen på bättre ljud så ska om någon dag ge mig av till Hifiklubben för att testa lite lurar och se om jag kan få en annorlunda uppfattning.

Eller är detta helt bortkastat om jag som vanliga användare lyssnar på "vanligt ljud", dvs inget intresse av att köpa musik i FLAC, utan håller mig till tuben, spotify, grooveshark, webbradio, mina mp3or o allt annat som mer eller mindre är "standardljud"?

Har ett par AKG Q 701 (identiskt förutom konstruktion) och jag skulle inte alls rekommendera att köra de utan en bra förstärkare för full potential.

Tråd på Head-Fi: http://www.head-fi.org/products/akg-q701premium-class-referen...
En till tråd: http://www.head-fi.org/products/akg-q701premium-class-referen...
Angående hifiklubben så har de tyvärr väldigt smalt med vad jag skulle säga intressanta hörlurar. Vissa Media Markt såsom i Lund tex har riktigt bra sortiment av hörlurar. Tyvärr ingen kunnig personal om hörlurar på media då en försäljare försökte få alla och köpa Beats By Dre genom att beskriva det för allt de inte är. När säljaren kom till mig och undra om jag behövde hjälp med att hitta hörlur så sa jag "Nej, jag bara lyssnar på det dåliga ljudet" varpå han bara vände sig om och gick. Mig lurar man inte

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Är inne på OPs första post, och har själv köpt ett Asus DX och märkte från början ingen skillnad alls (tog även ett par timmar att installera pga det vanliga strulet med allt som det står Asus på).

Men blev på något sätt lite övertygad efter ett par timmars testande med mina hörlurar. (Editerar posten hemma sen med modell, men värde runt 1200 när dom köptes för sex år sedan om det hjälper, iaf så är dom "inspelade"). Tog även över min bror och vi fick testa lite, men märkte ingen egentlig skillnad mellan Asus Xonar DX, integrerat realtek och Corsair USB hörlurar.

Den stora skillnaden _enligt mig_ är alla inställningar man får med Asuskorten, som visst gör skillnad i musik och man kan ställa in det precis som man vill ha, och det finns en del effekter att leka med. Men är det verkligen värt 700SEK+? För mig är det mer placebo än något annat, men det finns alltid någon förklaring som "du har för dåliga hörlurar, dom för 2000SEK är för dåliga, köp dom för 3000SEK", dom för "3000SEK är för dåliga, köp dom för 4000SEK". Det är alltid något mer man kan köpa för att faktiskt höra skillnaden.

Själv tror jag att den största effekten ligger i hörlurarna. Sen undrar jag också varför man själv då inte hör om ljudet är bättre eller inte för att man är van vid så kallat dåligt ljud? Då borde man väl höra det direkt? Alla mina andra sinnen märker jag ju direkt om något är bättre eller sämre, smak, syn och känsel tex.
Dock kan jag lura mig själv lite genom att köra på en preset ett tag, tycka att det låter dåligt, för att sen ändra tillbaks till det jag egentligen tycker är bra från början för att inse att det inte alls låter bra...längre.

Men ljud är en känslig fråga och det är lätt att framstå som korkad (och att göra andra förbannade) bara för att man faktiskt inte hör någon skillnad.

Vore intressant att veta om dom AKG K 701 som OP testat ger lika bra ljud genom det inbyggda realtek som med Asuskortet, har du möjlighet att testa detta?

Är själv sugen på bättre ljud så ska om någon dag ge mig av till Hifiklubben för att testa lite lurar och se om jag kan få en annorlunda uppfattning.

Eller är detta helt bortkastat om jag som vanliga användare lyssnar på "vanligt ljud", dvs inget intresse av att köpa musik i FLAC, utan håller mig till tuben, spotify, grooveshark, webbradio, mina mp3or o allt annat som mer eller mindre är "standardljud"?

Jag tror att man måste känna själv och stänga ute vad alla andra tycker. Gå till Hifiklubben och plugga in telefonen och dra på någon Spotify låt och se om du känner att det ljudet är värt pengarna. I slutändan handlar det ju om att du ska njuta av ljudet, och då spelar det ingen roll vad alla andra säger.

Lycka till!

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonwellander:

Vilka datorhögtalare är det du har? Visst, en liiten förbättring i ljudet borde det bli..

Logitech Z-5500

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Logitech Z-5500

Skickades från m.sweclockers.com

Med ett sånt system så är det inte ljudkortet som är akilleshälen utan högtalarna,visst kan det bli liten skillnad men du har fortfarande samma högtalare och de blir knappast bättre för att du har ett annat ljudkort.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Logitech Z-5500

Okej, om du har kopplat in det via en optisk utgång på ljudkortet kommer du inte märks någon som helst skillnad, för då används inte ens ljudkortet och allt sköts i förstärkaren på högtalarna.

Du bör inte heller förvänta dig någon stor skillnad, eller någon skillnad ö.h.t. med Logitech-högtalare.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon4992:

Är inne på OPs första post, och har själv köpt ett Asus DX och märkte från början ingen skillnad alls (tog även ett par timmar att installera pga det vanliga strulet med allt som det står Asus på).

Men blev på något sätt lite övertygad efter ett par timmars testande med mina hörlurar. (Editerar posten hemma sen med modell, men värde runt 1200 när dom köptes för sex år sedan om det hjälper, iaf så är dom "inspelade"). Tog även över min bror och vi fick testa lite, men märkte ingen egentlig skillnad mellan Asus Xonar DX, integrerat realtek och Corsair USB hörlurar.

Den stora skillnaden _enligt mig_ är alla inställningar man får med Asuskorten, som visst gör skillnad i musik och man kan ställa in det precis som man vill ha, och det finns en del effekter att leka med. Men är det verkligen värt 700SEK+? För mig är det mer placebo än något annat, men det finns alltid någon förklaring som "du har för dåliga hörlurar, dom för 2000SEK är för dåliga, köp dom för 3000SEK", dom för "3000SEK är för dåliga, köp dom för 4000SEK". Det är alltid något mer man kan köpa för att faktiskt höra skillnaden.

Själv tror jag att den största effekten ligger i hörlurarna. Sen undrar jag också varför man själv då inte hör om ljudet är bättre eller inte för att man är van vid så kallat dåligt ljud? Då borde man väl höra det direkt? Alla mina andra sinnen märker jag ju direkt om något är bättre eller sämre, smak, syn och känsel tex.
Dock kan jag lura mig själv lite genom att köra på en preset ett tag, tycka att det låter dåligt, för att sen ändra tillbaks till det jag egentligen tycker är bra från början för att inse att det inte alls låter bra...längre.

Men ljud är en känslig fråga och det är lätt att framstå som korkad (och att göra andra förbannade) bara för att man faktiskt inte hör någon skillnad.

Vore intressant att veta om dom AKG K 701 som OP testat ger lika bra ljud genom det inbyggda realtek som med Asuskortet, har du möjlighet att testa detta?

Är själv sugen på bättre ljud så ska om någon dag ge mig av till Hifiklubben för att testa lite lurar och se om jag kan få en annorlunda uppfattning.

Eller är detta helt bortkastat om jag som vanliga användare lyssnar på "vanligt ljud", dvs inget intresse av att köpa musik i FLAC, utan håller mig till tuben, spotify, grooveshark, webbradio, mina mp3or o allt annat som mer eller mindre är "standardljud"?

Vänta nu, testade du helt seriöst ljudkortet med Corsairs USB-lurar? Driver du med oss?

Jag hoppas att du vet att USB-lurar alltid använder ett inbyggt ljudchip som sitter i lurarna själva. Ljudkortet används alltså inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oyegie:

Med ett sånt system så är det inte ljudkortet som är akilleshälen utan högtalarna,visst kan det bli liten skillnad men du har fortfarande samma högtalare och de blir knappast bättre för att du har ett annat ljudkort.

Skrivet av simonwellander:

Okej, om du har kopplat in det via en optisk utgång på ljudkortet kommer du inte märks någon som helst skillnad, för då används inte ens ljudkortet och allt sköts i förstärkaren på högtalarna.

Du bör inte heller förvänta dig någon stor skillnad, eller någon skillnad ö.h.t. med Logitech-högtalare.

Nej, jag använder inte optisk utgång, jag känner till att ljudkortet inte används då.

Jag menar, det borde väl höras någon skillnad i alla fall? Eller behöver man bättre högtalare för att höra skillnad mot Realteks integrerade? Var går i så fall gränsen?

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Jag menar, det borde väl höras någon skillnad i alla fall? Eller behöver man bättre högtalare för att höra skillnad mot Realteks integrerade? Var går i så fall gränsen?

Det är väl skitsvårt att säga vart gränsen går. Och det är ju individuellt också, hur bra man är på att höra detaljer och ljudskillnader. Problemet med Z5500 är att de saknar definition och detalj i ljudet och låter inte bra någonstans. Tror dock du skulle höra en liten skillnad med ett par Edifier eller Swans datorhögtalare.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Dock kan jag lura mig själv lite genom att köra på en preset ett tag, tycka att det låter dåligt, för att sen ändra tillbaks till det jag egentligen tycker är bra från början för att inse att det inte alls låter bra...längre.

Vore intressant att veta om dom AKG K 701 som OP testat ger lika bra ljud genom det inbyggda realtek som med Asuskortet, har du möjlighet att testa detta?

Ja man är i princip tvungen att göra massa oilka equalize inställningar, för varenda typ av låt man lyssnar på, preset och deras färdig inställda suger rätt hårt, den enda jag tyckte lät bra var "classic", när man lyssnar på klassiskt musik. Är väl inte direkt van att behöva ändra så mycket i eq´n om jag ska vara ärlig, men visst man kan nästan få det som man vill ha det.

Fast i ärlighetens namn ska jag väl säga att jag aldrig var inne och ändrade i eq´n på realtek "kortet". Går säkert att få det att låta bra också.

Men i ärlighetens namn måste jag nog köpa ett par AKG K 701 nu, det känns blasé att gå tillbaka till sina gamla lurar, lite som att tugga tuggummi utan smak.
AKG K 701 måste ju låta helt gudomligt med hörlursförstärkare.

Ja det vore intressant, men varken jag eller bror tänker prova det, att installera om realtek dirvisarna, inte efter att det tog så mycket pillande och trixande att få micen att funka, jag vet inte ens själv vad jag gjorde som fick den att funka, helt random.

Det ska i vilket fall bli kull att testa detta kort med mitt feta stero-system, det har potential att låta bra.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av TEEH:

Hade jag varit du hade jag skickat iväg de skräpet du just köpte.

Som några sagt, finns ingen hörlursförstärkare, jag är själv förvånad att ingen ens rekommenderar ESI istället för de överprisat skräp som säljs hos alla återförsäljare.

http://www.esi-audio.com/products/prodigyxfinrg/

http://www.youtube.com/watch?v=Oe4TsIwUPpo <- Random review jag hitta.

Kanske ska ta och köpta ett sådant kort till min dator då, skumt att så få kort har hörlursförstärkare. Jag tycker att ett kort för 1300 kr (xonar d2) borde ha det iaf.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99339:

Vänta nu, testade du helt seriöst ljudkortet med Corsairs USB-lurar? Driver du med oss?

Jag hoppas att du vet att USB-lurar alltid använder ett inbyggt ljudchip som sitter i lurarna själva. Ljudkortet används alltså inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej givetvis gjorde jag inte det omöjliga, men jag hade dom att jämföra med. För att förtydliga så testade jag:
1. Corsair USB som standardljudenhet.
2. Realtek inbyggt på moderkortet med mina Sennheiser, kortet satt som standardljudenhet.
3. Asus Xonar DX med mina Sennheiser, kortet satt som standardljudenhet. (testade även olika drivrutiner med samma resultat)

Körde samma spel på alla tre konfigurationer, och samma musik spelades. Lät därefter min bror göra samma test, och jag hade inte sagt till honom vilket jag upplevde som bäst. Även han märkte knappt någon skillnad.

Så skillnaden på ett par USB hörlurar som kostar ca 500SEK, och ett par Sennheiser för ca 1200SEK +700SEK ljudkort var försumbar, förutom basen och möjligheten till anpassning. Så för budgetnissen spelar det mindre roll, däremot är det stor skillnad i hur hörlurarna sitter på skallen.

Tack andra i tråden för era svar, jag ska iaf testa vidare för att se om jag personligen kan få bättre ljud på något sätt (inom en rimlig budget såklart).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon4992:

Nej givetvis gjorde jag inte det omöjliga, men jag hade dom att jämföra med. För att förtydliga så testade jag:
1. Corsair USB som standardljudenhet.
2. Realtek inbyggt på moderkortet med mina Sennheiser, kortet satt som standardljudenhet.
3. Asus Xonar DX med mina Sennheiser, kortet satt som standardljudenhet. (testade även olika drivrutiner med samma resultat)

Körde samma spel på alla tre konfigurationer, och samma musik spelades. Lät därefter min bror göra samma test, och jag hade inte sagt till honom vilket jag upplevde som bäst. Även han märkte knappt någon skillnad.

Så skillnaden på ett par USB hörlurar som kostar ca 500SEK, och ett par Sennheiser för ca 1200SEK +700SEK ljudkort var försumbar, förutom basen och möjligheten till anpassning. Så för budgetnissen spelar det mindre roll, däremot är det stor skillnad i hur hörlurarna sitter på skallen.

Tack andra i tråden för era svar, jag ska iaf testa vidare för att se om jag personligen kan få bättre ljud på något sätt (inom en rimlig budget såklart).

Återkom gärna med resultaten. Blir spännande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vad är det som är så bra med dessa drivers?, vete tusan om jag vågar prova nu när jag äntligen fick micen att funka after 5 timmar lol

Tycker dom bara är mycket bättre i allmänhet, kört med dom sen första veckan på mitt Xonar DX. Det borde du våga, tycker dom har mindre problem jämfört med dom från Asus som har alla möjliga konstigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MAIN] | Corsair 550D | Asus P8Z68-V | MSI GTX 680 TF3 | i5 2500K | Kühler 620 | Vengeance 8GB | WD 650GB | Vertex 3 64GB | Xonar DX | AX 850W |
[HTPC] | Silverstone GD05B | Gigabyte GA-F2A75M-D3H | A6 5400K | Scythe Big Shuriken 2 | Vengeance LP 8GB | Samsung 830 64GB | Xonar DX | LITEON BD | SP E9 400W |

Permalänk
Skrivet av j1mp492:

Tycker dom bara är mycket bättre i allmänhet, kört med dom sen första veckan på mitt Xonar DX. Det borde du våga, tycker dom har mindre problem jämfört med dom från Asus som har alla möjliga konstigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men vad är det som är bättre? Nu när jag har fått allt att funka så har jag inga problem med något.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Usch då, jag som själv köpte ett riktigt ljudkort (Xonar DX) för att slippa det integrerade. Sen dess har jag iofs bytt moderkort till det i sign och det borde ju låta bättre än det som satt på mitt 4 år gamla Gigabyte MK.

Saknar simulerat 5.1 ljud. Testat 7.1 shifter men det fungerar inte alls då det låter som att man har en glasburk för guldfiskar på huvudet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag tycker att ett kort för 1300 kr (xonar d2) borde ha det iaf.

Problemet är väl snarare att du köpt ett ljudkort inriktat mot de som bara använder högtalare, istället för ett som är gjort för hörlurar. Om du t.ex. köpte Asus Xonar Essence STX istället för 200kr extra så hade du fått det ljudkort som idag har en av de bästa inbyggda hörlursförstärkarna som finns.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Problemet är väl snarare att du köpt ett ljudkort inriktat mot de som bara använder högtalare, istället för ett som är gjort för hörlurar. Om du t.ex. köpte Asus Xonar Essence STX istället för 200kr extra så hade du fått det ljudkort som idag har en av de bästa inbyggda hörlursförstärkarna som finns.

Ja det var dumt, men det var min lillebror som köpte det, han blev rekommenderad det av säljaren.

Så xonar d2 bättre med högtalare eller piskar Stx det på båda?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Vad är det för DSP Mode du har aktiverat längst nere till höger? Vad menas med "GX"? Jag stängde alltid av alla DSP effekter när jag körde med mitt Xonar DX och det fungerade bäst i mitt fall.

Någon som vet vad denna gx-knapp gör? Jag märker ingen skillnad iaf när jag trycker ner den.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ja det var dumt, men det var min lillebror som köpte det, han blev rekommenderad det av säljaren.

Så xonar d2 bättre med högtalare eller piskar Stx det på båda?

Ingen aning faktiskt, googla fram lite recensioner så hittar du nog något bra.

Skrivet av blue eyed devil:

Någon som vet vad denna gx-knapp gör? Jag märker ingen skillnad iaf när jag trycker ner den.

Det är Asus version av EAX till spel.

Permalänk
Avstängd

Hej.
Jag har ett Asus Xonar DX och ett par Qpad QH 1339 hörlurar (Beyerdynamics). Jag har lust att betala lite över 1000 kronor för en hörlursförstärkare. Vilken är att rekommendera och som passar för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

Hej.
Jag har ett Asus Xonard DX och ett par Qpad QH 1339 hörlurar (Beyerdynamics). Jag har lust att betala lite över 1000 kronor för en hörlursförstärkare. Vilken är att rekommendera och som passar för mig?

Project headbox bör passa bra.

Permalänk
Medlem

Har ett par Sennheiser 558 och med dem är det stor skillnad på mitt inbyggda och mitt Xonar DX kort. Ställt in EQ:n rätt? Standard inställningen i Xonar Driverarna är skitkass.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Project headbox bör passa bra.

Okej. Fast då måste jag hitta en 3.5mm till 6,3mm adapter. Jag fick med en sådan fast vet inte vart den är. Därefter undrar jag vad för kabel jag måste skaffa så att 3,5mm stereo i ena änden blir till två analoga RCA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

Okej. Fast då måste jag hitta en 3.5mm till 6,3mm adapter. Jag fick med en sådan fast vet inte vart den är. Därefter undrar jag vad för kabel jag måste skaffa så att 3,5mm stereo i ena änden blir till två analoga RCA.

3,5mm till rca-kabel kan du hitta på klas,kjelle eller nån rado/tv butik,tror inte det är så svårt för dig att hitta.

Permalänk
Medlem

Är det skillnader även vid inspelning av ljud? Om jag skulle köpa mig ett separat ljudkort istället för moderkortets integrerade vore detta mest för att få bättre ljud (framförallt mindre med brus och störningar) vid inspelning av ljud via ljudingången. Skitsamma hur det låter när man spelar upp det sedan (det går ju att fixa i efterhand med uppgradering av hårdvara) men om inspelningen blivit dålig är det ju fördärvat redan från början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är det skillnader även vid inspelning av ljud? Om jag skulle köpa mig ett separat ljudkort istället för moderkortets integrerade vore detta mest för att få bättre ljud (framförallt mindre med brus och störningar) vid inspelning av ljud via ljudingången. Skitsamma hur det låter när man spelar upp det sedan (det går ju att fixa i efterhand med uppgradering av hårdvara) men om inspelningen blivit dålig är det ju fördärvat redan från början...

Spelar du in med mikrofon eller elgura osv så är det ju klart bäst att skaffa ett proffsljudkort för inspelning,där har ett vanligt ljudkort ingen chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Spelar du in med mikrofon eller elgura osv så är det ju klart bäst att skaffa ett proffsljudkort för inspelning,där har ett vanligt ljudkort ingen chans.

Nja det är mest när jag digitaliserar VHS-band och de är ganska brusiga från början, såvida det inte är Hi-Fi ljud på VHS-banden då är de ganska så OK. Men även för att spela in tal från mikrofon, fast då använder jag mest en extern inspelare istället (Zoom H1) alternativt videokameran med extern mik på. Har inga jättehöga krav men misstänker att det släpper igenom lite extra brus om man använder moderkortsljudkortet. Så i praktiken är det för överföringar av ljud från analoga videoband när jag använder ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1mp492:

Det låter som att du, som även många andra tror att definitionen av bättre ljud är mer bas eller nå. Inte riktigt så det ligger till, ett nytt ljudkort gör ingen större skillnad på den fronten, och när du säger att du att du inte hör någon skillnad överhuvudtaget så antar jag att du inte har förmågan att höra små detaljskillnader i ljud som många andra, många hör inte skillnader med AMP/DAC bland annat.

Har själv ett Xonar DX och skillnad är enorm jämfört med det integrerade realtek, för att ge ett exempel så strular Xonar på min HTPC lite nu så jag kör på realtek för tillfället. Och ibland när man velat lyssna på musik och inte orkat starta upp "main datorn" (Xonar DX i den) så har det likförbannat slutat med att man startat upp den, för orkar helt enkelt inte med ljudkvalitén på realtek. Detta är dock på högtalare men även på hörlurar är skillnaden stor, om inte större.

För att kortfatta: Fel på dina öron, ljudkortet eller så har du en vriden uppfattning om vad som är bättre ljud. (som dom flesta idag)
Vad du kan ta och göra om du fortfarande försöker få det och låta "bättre" är att pröva dom här custom drivrutinerna, annars föreslår jag att du skickar tillbaks det och skaffar ett par basiga lurar och kör på det inbyggda realtek.

Man får ju lätt det intrycket när han länkar axwell's bas-remix som endast finns i 240p (60kbps mp3) på youtube som en lämplig källa för att avgöra hur klart ljud hans setup ger... Inte ens mina Bose mIE2i in-ear når upp till sin fulla potential med den källan...

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Project headbox bör passa bra.

Går sjukt mkt off topic nu men hur står sig denna mot Objective2? sett pris då, jag bygger O2an själv så den går väll på 6-700kr. Skall driva ett par HD555.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Går sjukt mkt off topic nu men hur står sig denna mot Objective2? sett pris då, jag bygger O2an själv så den går väll på 6-700kr. Skall driva ett par HD555.

/S

Tyvärr så vet jag inte,har liksom inte lyssnat på allt i hela unviversum.