Mint/ubuntu går inte att installera med hårdvaruraid?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Mint/ubuntu går inte att installera med hårdvaruraid?

Tjena!

Jag tänkte ge mig själv en julklapp genom att installera linux och steam till linux eftersom nvidia har fått ordning på sina drivrutiner till linux.

Men det verkar inte som att jag kan installera varken mint eller ubuntu(har inte testat andra operativ då de inte intresserar mig). Jag får bara ett meddelande att det är fel på mina hårddiskar och att jag ska in i Windows och göra en checkdisk, vilket jag gjort, utan errors.

Så min fråga är nu, hur ska jag lösa detta problem?
De enda diskarna jag har i datorn är mina Intel G2 80GB SSD i raid0 (2st) så kan inte installera operativet på någon annan disk heller.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av huttala:

Tjena!

Jag tänkte ge mig själv en julklapp genom att installera linux och steam till linux eftersom nvidia har fått ordning på sina drivrutiner till linux.

Men det verkar inte som att jag kan installera varken mint eller ubuntu(har inte testat andra operativ då de inte intresserar mig). Jag får bara ett meddelande att det är fel på mina hårddiskar och att jag ska in i Windows och göra en checkdisk, vilket jag gjort, utan errors.

Så min fråga är nu, hur ska jag lösa detta problem?
De enda diskarna jag har i datorn är mina Intel G2 80GB SSD i raid0 (2st) så kan inte installera operativet på någon annan disk heller.

Tack på förhand!

Du gör alltså inte detta i en virtual box? Vart i installationen får du errors? Menar, på vilket sätt installerar du? Undrar också om du får plats med Linux på dem små SSD;na. Som du ser i signen så har jag två 80gb SSD (likadana) i raid 0. Just nu har jag > 40 gb kvar. (Spara som fan OFC) Har ju 3TB Hdd;s också...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Swedishg33k95:

Du gör alltså inte detta i en virtual box? Vart i installationen får du errors? Menar, på vilket sätt installerar du? Undrar också om du får plats med Linux på dem små SSD;na. Som du ser i signen så har jag två 80gb SSD (likadana) i raid 0. Just nu har jag > 40 gb kvar. (Spara som fan OFC) Har ju 3TB Hdd;s också...

Jag har testat att installera direkt från windows, då får jag errors när datorn ska boota om och göra klart installationen.
Kan köra båda OSen direkt från USB sticka utan problem.

När jag installerar direkt från USB sticka så verkar det inte som jag kan partitionera om mina SSD's från NTFS heller, vet inte varför då det har fungerat utmärkt tidigare när jag satt med mekaniska diskar som var större.

Nu såhär medan jag skriver detta meddelande kom jag på att jag kanske ska ta och göra en ext partition direkt i windows med något program istället, antar att det finns?

Jag vill dualboota med windows tills jag fått allt jag använder att fungera i linux, varav anledningen att jag behöver en NTFS partition också.

Och varför skulle jag inte få plats med linux på 160GB? Har 80GB ledigt i skrivande stund och då har jag windows 7 med en del spel installerat.
Och jag har mer lagring, det är bara de att den sitter på servern och delas ut som nätverksdiskar till alla datorer i hushållet.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Jag har testat att installera direkt från windows, då får jag errors när datorn ska boota om och göra klart installationen.
Kan köra båda OSen direkt från USB sticka utan problem.

När jag installerar direkt från USB sticka så verkar det inte som jag kan partitionera om mina SSD's från NTFS heller, vet inte varför då det har fungerat utmärkt tidigare när jag satt med mekaniska diskar som var större.

Nu såhär medan jag skriver detta meddelande kom jag på att jag kanske ska ta och göra en ext partition direkt i windows med något program istället, antar att det finns?

Jag vill dualboota med windows tills jag fått allt jag använder att fungera i linux, varav anledningen att jag behöver en NTFS partition också.

Och varför skulle jag inte få plats med linux på 160GB? Har 80GB ledigt i skrivande stund och då har jag windows 7 med en del spel installerat.
Och jag har mer lagring, det är bara de att den sitter på servern och delas ut som nätverksdiskar till alla datorer i hushållet.

Okej, men det är inte så att du gjort en partion (NTFS) över hela ssd;sen? Dvs att det inte finns någon plats kvar för att göra en till partion till?

HAHA, vet inte...160 gb verkar brutalt lite för att ha både Linux och windows. (Bara vad jag trodde kanske? )

EDIT: http://bit.ly/TgXh2J

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Swedishg33k95:

Okej, men det är inte så att du gjort en partion (NTFS) över hela ssd;sen? Dvs att det inte finns någon plats kvar för att göra en till partion till?

HAHA, vet inte...160 gb verkar brutalt lite för att ha både Linux och windows. (Bara vad jag trodde kanske? )

EDIT: http://bit.ly/TgXh2J

Jo jag har gjort en NTFS installation över hela utrymmet just nu, men det har aldrig varit några problem att croppa den partitionen för att göra en ext partition tidigare. Det jag blev förvånad över.

Men gör nog som jag sa först (kom aldrig på det före jag skapade tråden), att jag gör en EXT partition i windows, då bör jag ju kunna använda den till linux senare.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Jo jag har gjort en NTFS installation över hela utrymmet just nu, men det har aldrig varit några problem att croppa den partitionen för att göra en ext partition tidigare. Det jag blev förvånad över.

Men gör nog som jag sa först (kom aldrig på det före jag skapade tråden), att jag gör en EXT partition i windows, då bör jag ju kunna använda den till linux senare.

Testa. Kan ju inte skada!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Går det att göra en EXT-partition i Windows? Du försöker antagligen installera via Wubi och då går det inte går att minska en NTFS partion det går bara vid en "ren" installation när du bootar från Linux skivan/USB. Det har att göra med att NFTS-partitionen används av Windows när du installerar via Wubi.
160 Gb borde räcka mer än väl för både Linux och Windows, Linux klarar sig på under 20Gb.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inget drivrutinsproblem ? Raidkontrollern kan behöva drivers i både win och linux för att fungera vid installationen om de inte är integrerade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av mrqaffe:

Det är inget drivrutinsproblem ? Raidkontrollern kan behöva drivers i både win och linux för att fungera vid installationen om de inte är integrerade.

Så kan det mycket väl vara. Har iaf gjort en EXT 3 partition med ett program i windows nu, så får se hur det går med installationen efter det. Har inte hunnit längre än så då det händer ganska mycket såhär i juletider..

Kommer hursomhaver att uppdatera tråden när jag testat att installera nästa gång!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jahaja, nu har jag testat det mesta och det känns som att jag måste ta och göra mig en helt ren formatering på mina diskar...

Bootloadern tar mig bara till windows 7 eller den gamla installationen jag försökte göra direkt i Windows, och den fungerar ju uppenbarligen inte.

Testade att koppla in en extern HDD som jag hittade på och installera linux på den, och visst, det gick ju utmärkt, men kommer fortfarande bara åt bootloadern för windows 7 och den gamla ubuntu installationen.

Har varit inne i BIOS och ändrat den externa till primärdisk men det hjälper inte.

Jag antar att GRUB på USB sticka kan hjälpa mig med mina problem, antar jag rätt då? (frågar för att jag inte är hemma och det kan vara skönt med några alternativ att testa när jag kommer hem på söndag).

Permalänk
Medlem

När man installerar så får man en fråga om man skall installera Minte parallet med andra operativ (Windows) kör man detta installeras Grub och du kan välja operativ vid boot. Men, om du modifierar eller installera Windows efter Mint måste Grub repareras eller ominstalleras eftersom Windows skriver över första steget i booten (MBR?).
Jag får fortfarande intrycket av att du försöker installer via Windowd dvs via Wubi. Om det är så, boota mot Mint skiva eller USB från BIOS och installera "på riktigt".

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för raidkort? Eller är det moderkortets inbyggda "fake-hw-raid" som du använder?

Permalänk
Medlem

isntallerar du win på en hårdisk och ubuntu på en är det inte så svårt få igång det,
sak du därimot ha in det på raid0 blire problem, jag har inte lyckats alls med detta.

men installera ubuntu på ena hd sen ser du det startar,
sen installerar du win på andra den kommer skriva över med sina boot saker så det kommer bli första valet så den går in i windows direkt,, nu har du ju båda inne behövs bara göra en boot meny,
starta win sen kör du ett program som heter easybcd då kan du lägga till ubuntu i win start, så dår får du välja win eller ubuntu innan dom ska boota.

hoppas det hjälper något.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5