Electronova OÜ - Trovärdiga?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, tänk om de gick efter uppgifterna på den här sidan, då hade diskussionen varit annorlunda: http://www.electronova.org/se/betalningsinfo-villkor-frakt-80...

Edit: Hade tydligen glömt: #12895602

hade glömt
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja, tänk om de gick efter uppgifterna på den här sidan, då hade diskussionen varit annorlunda: http://www.electronova.org/se/betalningsinfo-villkor-frakt-80...

Ja, tänk om du läst tråden och "problemen" med PayPal, då hade du nog formulerat dig lite annorlunda...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, tänk om du läst tråden och "problemen" med PayPal, då hade du nog formulerat dig lite annorlunda...

Jag har läst tråden när den skapades och det var ju någon månad sen nu, så jag får skylla på dåligt minne.

Edit: Min poäng var väl möjligen också att de har två olika sidor, med olika uppgifter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har läst tråden när den skapades och det var ju någon månad sen nu, så jag får skylla på dåligt minne.

Edit: Min poäng var väl möjligen också att de har två olika sidor, med olika uppgifter.

Det beror på att villkoren på både .se och .org är "snodda" från andra ställen.
Inte direkt något oväntat på nystartade butiker, men då blir det ofta roliga saker i villkoren om man inte ens läser igenom vad som man kopierar

Finns bl.a. avgifter för ej utlösta paket på .se sajten, trots att COD-tjänstens inte ens finns.
Söker man på delar ur villkoren dyker det upp diverse mallar för webbutiker och en hel hög små webbutiker som använder samma villkor.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Deras hemsida verkar inte vara så seriös för om man klickar sig till "startsida -> Apple" så kommer man till https://edit.hemsida24.se/Account/Login/?

Permalänk
Medlem

konstigt

Hej! Försökte köpa en telefon hos dom. Kom aldrig till en betalsida utan fick ett email direkt att det var konfirmerat att jag beställt telefonen. Tyckte det var konstigt eftersom det stod att man måste betala innan, men.. ändå. Antog att de skulle skicka faktura. Efter fem dagar mailade jag dom och frågade vad som händer då de sagt att de har snabb leverans. De svarade snabbt och sa att de inte hade fått några pengar av mig och frågade om jag hade betalt. Jag sa att jag inte hade betalt men att jag fått a confirmation email där det stod min faktura-adress. Ordernummer och allt stod där också. De svarade inte på det. Sen ringde jag . Ingen svarade. Sen skrev jag att jag köper telefonen av ett annat företag. De teg.

Verkar skumt.

Permalänk
Medlem

Lite liknande för mig precis som mopti är inne på. Jag var också intresserad av att lägga en beställning hos Electronova då de var de enda med Lumia 920 Black i lager, samt bra pris. Jag tyckte att det framgick lite halvdåligt hur betalningen faktiskt fungerade då jag uppfattade det som att viss text på deras sida antydde att det gick att betala med kreditkort/faktura osv. Så, jag gick in i kundvagnen, checkout och började fylla i mina uppgifter och klickade nästa för att se de olika betalningsalternativen. Det är ju lite olika för olika webbutiker, vissa frågar efter all info på samma sida och andra har flera steg. Hur som, när jag trodde jag skulle komma till betalningsalternativsteget fick jag upp en beställningsbekräftelsesida direkt istället. Fick sedan e-mail med detta

Citat:

Electronova <order@electronova.se>
18 dec (3 dagar sedan)

Tack för din beställning.

Nedan hittar du detaljerna över din beställning.

Kund
[Personlig info...]
Ordersummering
Ordernummer: [...]
Orderdatum: 2012-12-18
Betalning: Förskottsbetalning
Leverans: Express inom 48 timmar

Leverans
[...]
Fakturaadress
[...]
Stockholm
Sverige

Artikel
Enhetspris
Antal
Summa
Nokia Lumia 920
Färg:Svart
5 400,00 kr
1
5 400,00 kr
Leverans (Express inom 48 timmar)
150,00 kr
Total (Inkl. moms 925,00 kr)
5 550,00 kr

Du kan nå oss på kundtjanst@electronova.se
Alt 08-55923815
Med vänliga hälsningar,
Electronova

samt nästa e-mail med

Citat:

Kundtjänst <kundtjanst@electronova.se>
18 dec (3 dagar sedan)

till mig
Hej [...]!

Du skall ange ordernumret (i ditt fall [...]) vid betalning till vår bank i Estland (Swedbank)
IBAN: EE962200221054615822 Mottagare : Electronova OU
Swift Code: HABAEE2X Bank Adress : Swedbank AS, Liivalaia 8, 15040 Tallinn, Estonia

Du skall göra en utlandsöverföring.
När du betalar tänk på att betalningen måste konverteras i Euro i ditt banksystem.
Dvs om produkten kostar 4000 kr skall detta konverteras i Euro vilket blir 463,46 (valuta.se).

Valutakurs- omvandlingar kan göras på www.valuta.se.

Tack för att du handlar hos oss !

Mvh
Kundtjänst
08-55923815

varpå jag skickade ett e-mail till dem för att avbeställa ordern. I det e-mailet frågade jag också hur snabbt det går för dom att se att betalningen kommit fram för de som använder förskottsbetalning via banköverföring om man hade Swedbank, precis som dom. Det var också tre dagar sedan och jag har inte fått något svar ännu, vilket går i motsats till de flesta kundrecensionerna på Prisjakt. Att vänta flera dagar på e-mailsvar från butiker händer ju lite nu och då tyvärr ändå, oavsett övrig trovärdighet, i brist på annat ord atm. I detta fall hjälper det dom definitivt inte iaf.

Min slutsats är denna; precis som med religion tänker jag använda mina sinnens fulla bruk och konstatera att det saknas legitimitet. Oavsett om jag får svar från dem nu eller hur det nu blir tänker jag inte lägga någon beställning hos dom utan jag tänker helt enkelt hålla mig och köpa Lumia:n av typ Elgiganten eller något när de får in den om ett par veckor, även fast man är idiotiskt sugen på den och vill ha den nu nu nu!!

Permalänk

Jag fick precis min vita Lumia 920 från Electronova levererad till mitt jobb med DHL! Dvs lyckat köp och allt funkade precis som det skulle. Skulle vilja påstå att leveransen skedde väldigt snabbt också med tanke på omständigheterna (juletider osv).

Nu var det ju så att det fanns personer här på tråden som misstänker att jag är associerad till Electronova på något vis och skriver här bara för att förstärka deras bluff. Men som jag lovade tidigare ska jag lägga upp ett youtubeklipp ikväll som visar mobilen, emballaget, fraktsedeln osv. i hopp om att skingra såna misstankar.

Till att börja med kan jag ge mitt kollinummer eftersom någon frågade efter den tidigare. Mitt nummer: 7392290964.

Permalänk

Videoklipp på leveransen som kom idag:

http://www.youtube.com/watch?v=b-Moxri8t6I

Mobilen är skickad av något företag som heter eXpansys Limited UK.

Så min slutsats är att jag personligen gjorde en bra affär med Electronova. Nu går jag inte ut och gör en allmän rekommendation på företaget, men för min del gick allt som det skulle.

Edit: Och Lumian, den är grym! WP8 känns väldigt fräscht.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som har beställt därifrån och fått sina grejjer? Jag är lite småsugen på en S3:a därifrån

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Electronova

Tack för 2012 !

Sorry folk´s att vi inte varit aktiva att följa upp era trådar.

Men efter en riv start under julförsäljning 2012 har tiden inte räckt till, men vi ser med stor glädje på ännu nytt år med nöjda kunder.

http://www.tryggehandel.se/butik/917

För ALLA registrerade Sweclockers medlemmar erbjuder vi köp genom hemsidan, där vi levererar alla köp fraktfritt till er under hela perioden Januari, Februari samt Mars månader. (undantag express leveranser)

Gott Nytt 2013 från oss alla på Electronova

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Electronova
Skrivet av allban:

Tar de in Nexus 4 och man kan göra affär öga mot öga på deras HK så kan jag lätt tänka
mig att fylla på både julesnaps och telefon på samma resa.

Men förskottsbetala känns idagsläget lite uteslutet med sådant okänt bolag/upplägg.

http://www.electronova.se/lg-google-nexus-4-2-2

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Skrivet av Electronova:

För ALLA registrerade Sweclockers medlemmar erbjuder vi köp genom hemsidan, där vi levererar alla köp fraktfritt till er under hela perioden Januari, Februari samt Mars månader. (undantag express leveranser)

Och om man som sweklockermedlem vill beställa nåt och få gratis frakt, hur gör man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Trovärdiga eller ännu ett bluff företag som dyker upp lagom till Julhandeln?

http://www.electronova.se/

Skrivet av Klinqs:

"Kontakta oss
Electronova OU
World Trade Center Jõe 9-11
101 51 Tallinn
08-559 238 15"

Verkar lite suspekt men de finns med i momsregistret.

World Trade CEnter och just "9-11", känns lite suspekt just den adressen...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elit 430, PSU: Silver Power sp-ss500, Moderkort: MSI B75MA-P45, CPU: I7 3770 3,4 ghz, GPU: Gigabyte Gtx 760 Windforce x3, 16 gb Ram, SSD: Kingston HyperX 3K 240GB, HDD: WD Caviar Green 500GB.

Permalänk
Electronova

Vad menar du med att vår besöks adress är suspekt?!?! Byggnaden är World Trade Center, gatan är Jõe nr 9 vår lokal Kontors nummer är 11. Vad är för konstigt med detta och du får gärna besöka oss på plats

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronova:

Vad menar du med att vår besöks adress är suspekt?!?! Byggnaden är World Trade Center, gatan är Jõe nr 9 vår lokal Kontors nummer är 11. Vad är för konstigt med detta och du får gärna besöka oss på plats

World Trade Center 9-11. 9-11 kan uttalas som 11 September och det datumet med den adressen borde inte vara svårt att fatta

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Electronova
Skrivet av Torach:

World Trade Center 9-11. 9-11 kan uttalas som 11 September och det datumet med den adressen borde inte vara svårt att fatta

Nu går det upp ett ljus i elektroniken

Den hypotesen har inte fallit framför våra ögon på det sättet.

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk

Jag hade nog inte vågat.:)

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Electronova
Skrivet av Ryska språket:

Jag hade nog inte vågat.:)

http://www.tryggehandel.se/butik/917

Detta är en certifiering som är svår att erhålla och som man får vara mycket rädd om !!

Varför kan inte någon bevisa om vi gjort något fel, så vi får chansen att kunna gå vidare?

Häx jakt kan vara befogad om man konstruktivt kan påvisa om något fel begåtts eller att någon skulle blivit blåst på sina varor.

Hälsningar // Teamet på Kundservice Electronova

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk

Betalning mot faktura önskas

Det tar tid att bygga upp ett nytt varumärke.
Även om ingen kan påvisa att något fel begåtts av Electronova så luktar förskottsbetalning lurendrejeri.
Jag är säker på att ni skulle få en stor kundtillströmning om fakturabetalningsalternativet Klarna fanns.
Visst, kunden får betala en liten fakturaavgift, men både kunden och ni slipper risken att bli lurad.
Om kunden inte får varan/fakturan finns ingen faktura att betala, om fakturan inte betalas är det Klarna som måste kräva in pengarna.

Om det kostar 20-25 kr extra för t.ex. en LG Google Nexus 4 är det helt okej för min del eftersom ingen annan har varan i lager och priset ändå är lägre än närmsta konkurrent.

Permalänk
Skrivet av Electronova:

http://www.tryggehandel.se/butik/917

Detta är en certifiering som är svår att erhålla och som man får vara mycket rädd om !!

Varför kan inte någon bevisa om vi gjort något fel, så vi får chansen att kunna gå vidare?

Häx jakt kan vara befogad om man konstruktivt kan påvisa om något fel begåtts eller att någon skulle blivit blåst på sina varor.

Hälsningar // Teamet på Kundservice Electronova

Okej. Nä jag tror att betalning mot faktura skulle uppskattas. Du har förklarat varför folk bör kunna handla av dig och jag tror att med faktura-tjänsten så skulle det nog vara "pricken över i" och som fick folk att våga handla. Lycka till!:)

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Jag fick precis min vita Lumia 920 från Electronova levererad till mitt jobb med DHL! Dvs lyckat köp och allt funkade precis som det skulle. Skulle vilja påstå att leveransen skedde väldigt snabbt också med tanke på omständigheterna (juletider osv).

Nu var det ju så att det fanns personer här på tråden som misstänker att jag är associerad till Electronova på något vis och skriver här bara för att förstärka deras bluff. Men som jag lovade tidigare ska jag lägga upp ett youtubeklipp ikväll som visar mobilen, emballaget, fraktsedeln osv. i hopp om att skingra såna misstankar.

Till att börja med kan jag ge mitt kollinummer eftersom någon frågade efter den tidigare. Mitt nummer: 7392290964.

Jag misstänker att du antingen är associerad till blufföretaget ifråga eller trollar för det syns tydligt på din video att mobilen kommer ifrån Expansys och inte elektronova.

Fler får gärna granska dokumentet i videon där företaget namn samt adress förekommer flera ggr, och detta är INTE Elektronova

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

vem vågar chansa surt förvärvade pengar på detta ``? men enligt erfaranhet så RISKERAR folk tusentals kronor på att tjäna några hundra ... folk får fan i mig skylla sig själv

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Jag misstänker att du antingen är associerad till blufföretaget ifråga eller trollar för det syns tydligt på din video att mobilen kommer ifrån Expansys och inte elektronova.

Fler får gärna granska dokumentet i videon där företaget namn samt adress förekommer flera ggr, och detta är INTE Elektronova

Bra jobbat Sherlock, men jag skrev ju själv i mitt inlägg att mobilen skickades av ett företag som heter eXpansys. Varför mobilerna kommer från det företaget vet jag inte, det kan säkert Electronova själva förklara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Bra jobbat Sherlock, men jag skrev ju själv i mitt inlägg att mobilen skickades av ett företag som heter eXpansys. Varför mobilerna kommer från det företaget vet jag inte, det kan säkert Electronova själva förklara bättre.

Har du möjlighet att kopiera ordernummer/bekräftelse från elektronova?

Låter skumt om det är expansys då jag hittade det företaget igår och läste lite om det, läs denna tråd http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=188039
Där står det att expansys sverige har konkat och tagits över av franska(?) expansys. Är detta ett försök av expansys att slå sig in i svenska e-handeln igen? genom att skapa ett kontor i estland för att få billigare omkostnader? kanske ha ett "skandinaviskt" huvudkontor eller liknande?

Dags att luska vidare på detta...

Och varför i he***e har ett elektronikföretag som ligger i estland en hemsida hos hemsida24.se? Borde det inte vara billigare med en stor domän där de har flera länders hemsidor kopplade?

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Skrivet av daikai1:

Har du möjlighet att kopiera ordernummer/bekräftelse från elektronova?

Låter skumt om det är expansys då jag hittade det företaget igår och läste lite om det, läs denna tråd http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=188039
Där står det att expansys sverige har konkat och tagits över av franska(?) expansys. Är detta ett försök av expansys att slå sig in i svenska e-handeln igen? genom att skapa ett kontor i estland för att få billigare omkostnader? kanske ha ett "skandinaviskt" huvudkontor eller liknande?

Dags att luska vidare på detta...

Och varför i he***e har ett elektronikföretag som ligger i estland en hemsida hos hemsida24.se? Borde det inte vara billigare med en stor domän där de har flera länders hemsidor kopplade?

Min mobil skickades härifrån (tror jag): http://www.expansys.com/

Här är en skärmdump på bekräftelsen jag fick, men där framkommer inte var mobilen skickas ifrån. Det fick jag veta först då jag fick paketet. Däremot visste jag att det skulle komma från England efter att jag läst kommentarer på Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Min mobil skickades härifrån (tror jag): http://www.expansys.com/

Här är en skärmdump på bekräftelsen jag fick, men där framkommer inte var mobilen skickas ifrån. Det fick jag veta först då jag fick paketet. Däremot visste jag att det skulle komma från England efter att jag läst kommentarer på Prisjakt.

http://i1051.photobucket.com/albums/s425/prisoner_of_mars/Unt...

Då vet vi att du beställt från dom iallafall

Expansys har ju en svensk hemsida också, men verkade vara dyrare från dom, kan ju vara att elektronova inte har eget lager, utan beställde från expansys till dig direkt.

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Skrivet av daikai1:

Då vet vi att du beställt från dom iallafall

Expansys har ju en svensk hemsida också, men verkade vara dyrare från dom, kan ju vara att elektronova inte har eget lager, utan beställde från expansys till dig direkt.

Expansys UK är också dyrare, hos dom kostar en Lumia 920 över 6000 kronor medan jag betalade 5400 för min...

Edit: Detta förklarar en del. Expansys sysslar med franchising, licensiering osv: http://www.expansys.com/partnership-program/

Permalänk

Förklarar bristen på betalningsalternativ

Det kan förklara bristen på betalningsalternativ eftersom fakturan vanligtvis skickas i samma paket som produkten, men inte sagt att en faktura inte skulle kunna skickas per post/e-mail direkt från Electronova, men jag gissar att dom inte vågar ta risken och den extra kostnaden att ligga ute med pengar. Korrekt Electronova? Dåligt med respons angående betalningsalternativ tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiddzoR:

Status: Bolaget är aktivt
Registreringsdatum: 2012-06-28

F-Skatt status: Uppgift om F-skatt saknas

Momsstatus: Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms: 2012-07-11

BRANSCH
Partihandel
- Hushållsapparater & Elartiklar, Partihandel

SVENSK NÄRINGSGRENSINDELNING - SNI
46431 - Partihandel med elektriska hushållsmaskiner och -apparater

Inte orkat läsa igenom hela tråden, tyckte det här var lite roligt när man läste datumen du länkade ^_^

Taget från hemsidan:

VARFÖR VI ?
*Enkelt att beställa
*Flerårig erfarenhet
*Först med det senaste
*Svensktalande kundtjänst
*Hög Servicegrad

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red