Fujitsu släpper kvinnodatorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Jag har inte hakat upp mig på att män skall bära kjol, men om vi pratar om att bryta könsnormer så som blåt/rosa så tycker jag vi skall vara klara om vad vi pratar om. Jag ser inget nämnvärt problem med att färgen rosa är exklusivt för flickor. Så som jag inte ser något fel med att kjolar är exklusivt för kvinnor. Vad jag säger är, låt oss inte beblanda färgen rosa med köksleksaker, de är inte samma sak. De ena bygger på nuvarande status quo, de andra är blått en könsnormativ färg.

Vi vet båda två att män är starkare än kvinnor, betydligt så. Det är högst sannolikt att detta är sant även vad gäller hjärnan (om kvinnan är fysiskt svagare bör urval hos kvinnan förstärkt något annat) även om vi inte har tekniken eller kunskapen att fullt undersöka det ännu, så ser vi klart och tydligt att män och kvinnor har olika egenskaper. Varesig våra skillnader stammar från urval eller ej så är de där.

Jag tycker inte det är så stor skillnad på köksleksaker och färgen rosa, könsprägling båda två. Dessutom, många smågrabbar, säg upp till 3-4 år gillar både rosa och att stöka med kastruller, men av någon anledning släpper många dessa saker när de blir lite äldre. Rosa och kastruller kanske inte uppmuntras hos smågrabbar?

Angående mäns och kvinnors hjärnor hittade jag två ganska intressanta artiklar:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/konsskillnaderna-sma-i-var...
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor-ar-lika-so...
Man kan ju iaf konstatera att det inte verkar helt lätt att konstatera vad som är vad när det gäller hjärnforskning...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Om vi går tillbaka lite till trådens ursprung och landet det kom ifrån (japan) så har man ju där en helt annan syn på vad som bör göras för att uppnå jämställdhet. I sverige verkar alla tycka att kvinnor skall beté sig mer som män eller att vi skall beté oss på liknande sätt för då är det jämställt medan i japan handlar det snarare om att lyfta fram det typiskt kvinnliga som något positivt. Jag vet inte vad som är bäst här men du måste väl hålla med om att man borde kunna uppnå jämställdhet genom att höja status på det som är kvinnligt lika gärna som att ändra på folks beteenden. Om det visar sig att flumutbildningar är något som kvinnor läser mer än män så höj status för flumutbildningar då istället för att fortsätta leta orsaker; det hade också funkat. Enda anledningen till att debatten finns är ju för att det som klassas som kvinnligt har fått lägre status än det som klassas som manligt, lösningen måste inte nödvändigvis innebära att män skall bli mer kvinnliga och kvinnor skall bli mer manliga (även om detta skall vara accepterat för de som vill så).

Nu kommer väl någon säga att det ser ut som det gör att vi format våra barn så, och det stämmer säkert till viss del, men det behöver inte heller vara något dåligt i sig.

Tillbaka till syftet med tråden :).
Eftersom datortillverkaren vi diskuterar är ett transnationellt företag så får deras produktmarknadsföring, till ett visst kundsegment på en specifik geografisk plats, dömas från ett internationellt perspektiv. I detta perspektiv ingår genuspedagoger, statsfeminster och annat samhällsvetenskapligt dravel som väsnas allt för mycket. Från detta perspektiv förstås därmed produkten - där känslor och horoskop är en stor del- som ren och skär idioti. Därmed gör det transnationella företaget sig själv en otjänst genom att främja potentiella kunder till deras produkt men även företagets varumärk. Jag visade exempelvis upp videon till kvinnliga bekanta som tyckte att produkten var intressant, främst för tangentbordet, men att de aldrig skulle köpa datorn då den marknadsfördes på ett sånt knepigt sätt. Företaget nu är på deras shitlist nu. Way to go Fujitsu....
Om företaget hade varit ett nationellt företag som riktade sin produktmarknadsföring till ett kundsegment som fanns specifikt i dess närområde så skulle inte jag haft något problem. Kulturer är olika varandra och jag vill inte döma deras sysslor utifrån mitt kulturellt färgade perspektiv.

Och jag håller med dig om att s.k kvinnligt förstås som något sämre här i Sverige. Ett sätt att lösa skevheten mellan statusen på manligt och kvinnligt är tex att höja lönen i kvinnodominerade yrken och samtidigt ge fan i att sänka lönen i yrket så fort det börjar domineras av kvinnor (se läraryrket, se läkare och snart även jurister).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tycker heller inte det är fel att gilla rosa och har också funderat på varför småtjejerna gillar just rosa. Men det är väl bara att titta på leksakerna de får, reklamen i TV och allt annat som anses passa små flickor. De får ju rosa redan som bebisar. Det fortsätter väl ända upp till de här kvinnodatorerna. säljer man en rosa modell av något (kan vara allt möjligt, datorer, telefoner, bilar) ja då associerar man det automatiskt som något tjejigt. Det är väl samma anledning att jag själv inte gillar att gå i rosa kläder och kjol, jag vill känna mig som en kille för jag är ju en kille. Tycker bara det blir lite tjatigt med allting i rosa när det gäller mina barn...

Du är något på spåren...;)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Men män blir inte uthängda i bloggen. Det är okända människor som brer ut sig. Jag har inte gått igenom allt material, men jag är osäker på om det enbart är män som är med i bilderna.
Ganska ovanlig tolkning skulle jag vilja påstå.

Jag håller helt med om att män inte blir uthägnda i bloggen, det är anonyma bilder utan ansikte.
Bloggen skildrar ett visst manligt beteende, att ta plats, i ett konkret sammanhang som konkret och direkt påverkar andra människor negativt.
Men den fokuserar på män och manligt beteende, det är poängen med bloggen. Och jag har inte kollat på alla bilderna men det är män det tas bilder på i mycket större högre grad åtminstone.
Men i vilket fall som helst, syftet med bloggen är att lyfta fram ett visst manligt beteende, medvetandegöra det och på så vis dels försöka minska hur det påverkar andra negativt och dels helt enkelt synliggöra ett beteende och sätta det i ett konkret sammanhang.
Jag ser mycket poänger i det, men massa uppradade bilder på skrev känns inte särskilt konstruktivt i längden, i en artikel eller liknande tillsammans med mer test hade jag tyckt det var relevant och bra, en ständigt uppdaterad blogg med massa bilder känns mest fånigt, tjatigt och inte minst destruktivt för att försöka ha en bra dialog.
Även om jag håller med om poängen i sig, som handlar om män och manligt.

Skrivet av astrob0y:

Nu säger jag inte att den har rätt. Eller att människan är bortkopplad från sin biologi. Och jag säger inte heller att det jag länkade till stödjer någons tes om man/kvinna är lika.

Nä, vi vet att miljö påverkar otroligt mycket, saker som vi trodde var biologiskt hårdkodat går att ändra på med olika aktiviteter.
Vi vet också att förvånansvärt mycket detaljerade egenskaper styrs av vår biologi.
Vi vet också att olika egenskaper tar sig väldigt olika uttryck beroende på socialt sammanhang och kultur.
osv osv osv.

Miljö, gener, kultur och biologi samverkar på oändligt många olika sätt.
Hela diskussionen om egenskap X eller Y är biologi eller miljö går inte att svara på, svaret är alltid både och.

Jag har inte sett någon som dragit upp och velat lägga extra vikt vid dom biologiska skillnaderna föra det resonemanget vidare till någonting konstruktivt.
Vad vill ni har sagt med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Tillbaka till syftet med tråden :).
Eftersom datortillverkaren vi diskuterar är ett transnationellt företag så får deras produktmarknadsföring, till ett visst kundsegment på en specifik geografisk plats, dömas från ett internationellt perspektiv. I detta perspektiv ingår genuspedagoger, statsfeminster och annat samhällsvetenskapligt dravel som väsnas allt för mycket. Från detta perspektiv förstås därmed produkten - där känslor och horoskop är en stor del- som ren och skär idioti. Därmed gör det transnationella företaget sig själv en otjänst genom att främja potentiella kunder till deras produkt men även företagets varumärk. Jag visade exempelvis upp videon till kvinnliga bekanta som tyckte att produkten var intressant, främst för tangentbordet, men att de aldrig skulle köpa datorn då den marknadsfördes på ett sånt knepigt sätt. Företaget nu är på deras shitlist nu. Way to go Fujitsu....
Om företaget hade varit ett nationellt företag som riktade sin produktmarknadsföring till ett kundsegment som fanns specifikt i dess närområde så skulle inte jag haft något problem. Kulturer är olika varandra och jag vill inte döma deras sysslor utifrån mitt kulturellt färgade perspektiv.

Och jag håller med dig om att s.k kvinnligt förstås som något sämre här i Sverige. Ett sätt att lösa skevheten mellan statusen på manligt och kvinnligt är tex att höja lönen i kvinnodominerade yrken och samtidigt ge fan i att sänka lönen i yrket så fort det börjar domineras av kvinnor (se läraryrket, se läkare och snart även jurister).

Företaget har även hamnat på min privata shitlist....lite synd då Cdon hade en bra rea på Fujitsu före jul..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag håller helt med om att män inte blir uthägnda i bloggen, det är anonyma bilder utan ansikte.
Bloggen skildrar ett visst manligt beteende, att ta plats, i ett konkret sammanhang som konkret och direkt påverkar andra människor negativt.
Men den fokuserar på män och manligt beteende, det är poängen med bloggen. Och jag har inte kollat på alla bilderna men det är män det tas bilder på i mycket större högre grad åtminstone.
Men i vilket fall som helst, syftet med bloggen är att lyfta fram ett visst manligt beteende, medvetandegöra det och på så vis dels försöka minska hur det påverkar andra negativt och dels helt enkelt synliggöra ett beteende och sätta det i ett konkret sammanhang.
Jag ser mycket poänger i det, men massa uppradade bilder på skrev känns inte särskilt konstruktivt i längden, i en artikel eller liknande tillsammans med mer test hade jag tyckt det var relevant och bra, en ständigt uppdaterad blogg med massa bilder känns mest fånigt, tjatigt och inte minst destruktivt för att försöka ha en bra dialog.
Även om jag håller med om poängen i sig, som handlar om män och manligt.

Sant, glömde deras sista stycke i deras manifest. Trodde för stunden att det handlade enbart om en machokultur i kollektivtrafiken då bloggen är väldigt könsneutral i sitt språk.
Just upprepandet av samma bildtyp behövs tror jag. Att banka in en och samma bild är ett läskigt effektivt sätt att göra sin poäng hörd. Tänk marknadsföring generellt.

Skrivet av Kilroy:

Nä, vi vet att miljö påverkar otroligt mycket, saker som vi trodde var biologiskt hårdkodat går att ändra på med olika aktiviteter.
Vi vet också att förvånansvärt mycket detaljerade egenskaper styrs av vår biologi.
Vi vet också att olika egenskaper tar sig väldigt olika uttryck beroende på socialt sammanhang och kultur.
osv osv osv.

Miljö, gener, kultur och biologi samverkar på oändligt många olika sätt.
Hela diskussionen om egenskap X eller Y är biologi eller miljö går inte att svara på, svaret är alltid både och.

Jag har inte sett någon som dragit upp och velat lägga extra vikt vid dom biologiska skillnaderna föra det resonemanget vidare till någonting konstruktivt.
Vad vill ni har sagt med det?

Vad jag vill ha sagt är att jag inte bortskriver det biologiska arvet. Men att förklara människans agerande med biologi är svårt. Svaret är alltid både och. Och varför dras biologi upp i sådana här typer av diskussioner? Om du följer tex jeezbels krönikor och diskussion om genus så kommer du se att någon - oftast man- alltid ska komma med galna förklarningar om att med biologi..."ja det är med biologi man bäst kan förklara man och kvinna".

Passar på att citera en bok.

Citat:

I samhällsdebatten framförs ofta biologiska argument som stöd för traditionella åsikter om kvinnors och mäns ”naturliga” roller i samhället, om sexualitet, familjebildning och om moral (Rose et al. 1984, Birke 1999, Åsberg 2009). Forskning om könsskillnader har ofta förvrängts och exploaterats populärt vilket påverkat samhällets kollektiva förståelse av könsroller (Eliot 2011). Var i kroppen som de viktiga könsskillnaderna ansetts befinna sig har skiftat historiskt mellan könsorganen, skelettet, livmodern, hormoner och hjärnan, från vikt- och måttskillnader till struktur och hjärnaktivitet (Schiebinger
1999, Oudshoorn 2000, Roberts 2007, Einstein 2007).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Du gör verkligen inget fel.
Men hur ska jag göra när jag barnpassar min systerson? Han gillar att ha nagellack på sig hemma och hans föräldrar ser inget problem med det. Varför skulle det vara ett problem? Men han måste ta av sig det när han går till dagis för att inte bli retad av andra barn (har hänt). Han accepterar att få nagellacket borttaget av sina föräldrar men när jag försöker göra samma sak så blev det bråk och jag var den hemskaste personen. Den gången fick han ha på sig nagellack och visst tusan blev det tjafs på dagiset. Och gissa vem som fick stå till svars Några tips på vad man kan göra? Min syster har försökt pratat med dagiset men det är som det är med sådana ställen.

Jag tog upp genusfrågor på ett föräldramöte när jag hade mina barn på ett dagis som var väldigt stereotypt i sitt könsrollstänkande. Nu var det ett föräldrakooperativ och därmed säkert lättare att påverka än ett kommunalt dagis. Som tur var höll de andra föräldrarna med mig om att verksamheten var ganska fördomsfull och könsuppdelad, och vi fick till en del förändringar, men framförallt belyste vi problemen som en del inte ens hade tänkt på. (Tex att det oftast var någon av de högst skrikande killarna som fick välja saga, att tjejer ofta fick komplimanger för sina kläder/sitt utseende medan killarna fick beröm för vad de gjorde, att det knappt märktes att det ens fanns tjejer på det här dagiset öht...).

Återigen, sånt här är svårt, särskilt med små barn. Jag hade nog försökt lyfta frågan med de andra föräldrarna, men helt lätt är det inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Sant, glömde deras sista stycke i deras manifest. Trodde för stunden att det handlade enbart om en machokultur i kollektivtrafiken då bloggen är väldigt könsneutral i sitt språk.
Just upprepandet av samma bildtyp behövs tror jag. Att banka in en och samma bild är ett läskigt effektivt sätt att göra sin poäng hörd. Tänk marknadsföring generellt.

Det kan också få motsatt effekt, tänk SIBAs jul-reklam förra året.

Sen håller jag ju som sagt med om att detta är ett ganska bra och konkret exempel på något så diffust som att "män tar större plats på många olika sätt".
Här ser vi tydligt vad det handlar om i ett specifikt exempel och vi ser det gång på gång på gång på gång.

Skrivet av astrob0y:

Vad jag vill ha sagt är att jag inte bortskriver det biologiska arvet. Men att förklara människans agerande med biologi är svårt. Svaret är alltid både och. Och varför dras biologi upp i sådana här typer av diskussioner? Om du följer tex jeezbels krönikor och diskussion om genus så kommer du se att någon - oftast man- alltid ska komma med galna förklarningar om att biologi...ja det är det bästa sättet att förklara man och kvinna.

Japp, även i den här tråden ser vi ju exempel på sånt.
Men att ta påståendet vidare är det inte direkt någon som ens försökt sig på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Intressant:
http://bloggar.aftonbladet.se/sondag/2013/01/halva-befolkning...
"Deras senaste forskning visar att bara 17 procent av karaktärerna i amerikanska filmer och tv-serier för barn är tjejer."

Appropå det här.. http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2013/january/se-struktu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker någon av er som läser detta att det är rimligt och bra att det är så här?
Ni som argumenterar emot mig och marie t.ex., vad tänker ni när ni ser den statistiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tycker någon av er som läser detta att det är rimligt och bra att det är så här?
Ni som argumenterar emot mig och marie t.ex., vad tänker ni när ni ser den statistiken?

Först och främst att det verkar handla väldigt lite om Fujitsus kvinnodatorer...

Bortsett från det; att det där inte är statistik, och att man kanske borde vara lite korrekt och länka till källorna där den nämnda faktiska statistiken kommer ifrån om man vill bli tagen på något som helst allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Först och främst att det verkar handla väldigt lite om Fujitsus kvinnodatorer...

Bortsett från det; att det där inte är statistik, och att man kanske borde vara lite korrekt och länka till källorna där den nämnda faktiska statistiken kommer ifrån om man vill bli tagen på något som helst allvar.

Statistiken kommer från det här antar jag. Det var Aftonbladet som skrev 17%. Hittar inte just den siffran, men det finns annat smått å gott..
http://www.seejane.org/research/

edit, här är de 17%, figure 1
http://www.seejane.org/downloads/KeyFindings_GenderDisparityF...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

att det där inte är statistik, och att man kanske borde vara lite korrekt och länka till källorna där den nämnda faktiska statistiken kommer ifrån om man vill bli tagen på något som helst allvar.

Marie har presenterat direktlänkning till siffrorna, känner du dig nöjd med det eller ifrågasätter du dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Jag tycker inte det är så stor skillnad på köksleksaker och färgen rosa, könsprägling båda två. Dessutom, många smågrabbar, säg upp till 3-4 år gillar både rosa och att stöka med kastruller, men av någon anledning släpper många dessa saker när de blir lite äldre. Rosa och kastruller kanske inte uppmuntras hos smågrabbar?

Så är det, pojkar kan gilla rosa. Men varför skall rosa uppmuntras? Acceptera tycker jag man skall göra men uppmuntras? Varför? Upprepar vad jag sagt tidigare, vi måste tillåta avvikelser från könsnormer men könsnormer i sig är inte nödvändigtvis bra eller dåligt. Köksleksaker tycker jag är dåligt som en könsnorm men som könsneutral leksak skulle det ev. ge både pojkar och flickor en sund inställning till hushållsarbete. Därav tycker jag att det är en könsnorm som vi kan gladligen bryta. Men blått/rosa, kläder? Varför? Räcker det inte med att vi tillåter avvikande från könsnormen?

Skrivet av Marie96:

Angående mäns och kvinnors hjärnor hittade jag två ganska intressanta artiklar:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/konsskillnaderna-sma-i-var...
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor-ar-lika-so...
Man kan ju iaf konstatera att det inte verkar helt lätt att konstatera vad som är vad när det gäller hjärnforskning...

DN's artiklar är mycket sakliga. DN är en av de tidningar som aldrig vinklar sina artiklar. Här skrev de här om dagen, de sätter huvudet på spiken: "Kvinnor borde inte få handskas med samhällets pengar. Enligt min åsikt ska de inte heller bli betrodda med ansvaret för jordklotets framtid i tekniskt avseende. Det hela går så lätt överstyr."
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/mark-lynas-guds-utvalda...
Faktum är att de där siffrorna är tungt processade. Fakta är att våra hjärnor är fysiologiskt olika men vi vet inte hur det påverkar oss i praktiken än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

DN's artiklar är mycket sakliga. DN är en av de tidningar som aldrig vinklar sina artiklar. Här skrev de här om dagen, de sätter huvudet på spiken: "Kvinnor borde inte få handskas med samhällets pengar. Enligt min åsikt ska de inte heller bli betrodda med ansvaret för jordklotets framtid i tekniskt avseende. Det hela går så lätt överstyr."
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/mark-lynas-guds-utvalda...
Faktum är att de där siffrorna är tungt processade.Fakta är att våra hjärnor är fysiologiskt olika men vi vet inte hur det påverkar oss i praktiken än.

Du bemöter vetenskapsartiklar med en bokrecension?
Jag är inget stort fan av DN, tvärtom.
Och jag är absolut inget stort fan av "vetenskap" publicerat i dagspressen, den är ofta väldigt missvisande.

Men du viftar bort en källa utan något egentligt argument mot artikeln i sig, du påstår att "siffrorna är tung processade" utan någon som helst vare sig källa eller ens en beskrivning av vad det innebär i sammanhanget. Vad det är du menar att dom har gjort med siffrorna, på vilket sätt dom är "processade" så att dom inte längre skildrar verkligheten.
Dessutom kommer du med ett starkt faktapåstående helt utan källa, tycker du själv att det bidrar till diskussionen på ett konstruktivt sätt?

Vi har dessutom redan gått igenom hur olika erfarenheter och träningar ändrar våra hjärnor, även rent fysiologiskt/biologiskt, det är också fakta.

Sen är mäns hjärnor generellt sätt större än kvinnors, det är helt sant och odiskutabelt.
Precis som att våra kroppar generellt är större.

Men, vad innebär det? Och vad är det för argumentation du bygger vidare på det?
I mina öron låter det bara helt galet, "mäns och kvinnor hjärnor är fysiologiskt olika, därför är jag anti-feminist!".
Men jag kanske bara är fördomsfull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tycker någon av er som läser detta att det är rimligt och bra att det är så här?
Ni som argumenterar emot mig och marie t.ex., vad tänker ni när ni ser den statistiken?

Återigen finner jag det intressant att poängtera att i landet som gjort reklamfilmen för kvinnodatorerna är det en helt annan bild, jag har ingen statestik att visa men skulle vilja påstå att andelen kvinnor är större än andelen män i deras serier (anime). Bara en anekdot

I övrigt tänker jag: "synd, jag föredrar oftast kvinnliga huvudroller"

Hur detta påverkar samhället vågar jag inte spekulera i.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Tillbaka till syftet med tråden :).
Eftersom datortillverkaren vi diskuterar är ett transnationellt företag så får deras produktmarknadsföring, till ett visst kundsegment på en specifik geografisk plats, dömas från ett internationellt perspektiv. I detta perspektiv ingår genuspedagoger, statsfeminster och annat samhällsvetenskapligt dravel som väsnas allt för mycket. Från detta perspektiv förstås därmed produkten - där känslor och horoskop är en stor del- som ren och skär idioti. Därmed gör det transnationella företaget sig själv en otjänst genom att främja potentiella kunder till deras produkt men även företagets varumärk. Jag visade exempelvis upp videon till kvinnliga bekanta som tyckte att produkten var intressant, främst för tangentbordet, men att de aldrig skulle köpa datorn då den marknadsfördes på ett sånt knepigt sätt. Företaget nu är på deras shitlist nu. Way to go Fujitsu....
Om företaget hade varit ett nationellt företag som riktade sin produktmarknadsföring till ett kundsegment som fanns specifikt i dess närområde så skulle inte jag haft något problem. Kulturer är olika varandra och jag vill inte döma deras sysslor utifrån mitt kulturellt färgade perspektiv.

Men den säljs endast i japan och reklamfilmen är på japanska och är antagligen aldrig menad att sändas utanför japan. Det är en helt annan kultur där där det som är feminint ses i väldigt positiv dager, det är knappast möjligt för ett företag att endast lansera produkter som måste vara gångbara i alla länder på hela jorden. Att någon grävde fram denna reklamfilmen kommer säkerligen ge dem lite dålig pr i vissa länder, men antagligen är deras japanska marknad så enormt mycket större att det blir värt det ändå. Jag är övertygad om att de har haft ett antal personer som räknat på detta. Att inte köpa från ett företag för att vissa av deras produkter är anpassade för andra länders kulturer tycker jag förefaller löjligt, men visst; jag kan också respektera att vissa har principer att följa. Det tyder ändå på att man inte förstår sig på kulturen och marknaden som den är lanserad till om man bara diskvalificerar detta som skräp.

Skrivet av astrob0y:

Och jag håller med dig om att s.k kvinnligt förstås som något sämre här i Sverige. Ett sätt att lösa skevheten mellan statusen på manligt och kvinnligt är tex att höja lönen i kvinnodominerade yrken och samtidigt ge fan i att sänka lönen i yrket så fort det börjar domineras av kvinnor (se läraryrket, se läkare och snart även jurister).

Om lönen har sänkts för att det är kvinnodominerade yrken eller för att det är yrken i kommunal sektor tycker jag är lite oklart... tyvärr är väl många jurister också anställda av staten. Hade varit intressant att se ifall kvinnodominerade yrken inom privat sektor också har haft liknande löneförändringar.

Sen som vi pratat om tidigare är det svårt att säga vad som kom först - lönesänkningen eller kvinnodominansen. Om vi accepterar tesen att makt, status och pengar är viktigare för män än kvinnor är det inte konstigt att yrken blir mer och mer kvinnodominerande allt eftersom de(yrkena) halkar efter i lön och status (sen är det mycket troligt att de, när de blivit kvinnodominerade, halkar efter ännu mer i status pga detta). Hönan eller ägget?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Men den säljs endast i japan och reklamfilmen är på japanska och är antagligen aldrig menad att sändas utanför japan. Det är en helt annan kultur där där det som är feminint ses i väldigt positiv dager, det är knappast möjligt för ett företag att endast lansera produkter som måste vara gångbara i alla länder på hela jorden. Att någon grävde fram denna reklamfilmen kommer säkerligen ge dem lite dålig pr i vissa länder, men antagligen är deras japanska marknad så enormt mycket större att det blir värt det ändå. Jag är övertygad om att de har haft ett antal personer som räknat på detta. Att inte köpa från ett företag för att vissa av deras produkter är anpassade för andra länders kulturer tycker jag förefaller löjligt, men visst; jag kan också respektera att vissa har principer att följa. Det tyder ändå på att man inte förstår sig på kulturen och marknaden som den är lanserad till om man bara diskvalificerar detta som skräp.

Men problemet är att företag som är transnationella inte kan rikta sin marknadsföring mot ett köpsegment i och med youtube mm. Speciellt inte när företaget försöker skapa ett nytt kundunderlag genom att tangera på könsstereotyper.
Ett liknade exempel från US. Företaget bakom Dr.Pepper hade fått för sig att män inte drack läsk. De gjorde en reklam som påstod att deras läsk inte var för kvinnor. Deras budskap tolkades bokstavligt och kvinnosegmentet bojkottade helt enkelt deras produkt, försäljningen av deras produkt sjönk då de förlorade en stor del av köparna. Samtidigt som männen inte riktigt tog till budskapet.
https://www.youtube.com/watch?v=4vBMH5DcPts

Skriver det igen. Om företaget hade varit ett nationellt företag som riktade sin produktmarknadsföring till ett kundsegment som fanns specifikt i dess närområde så skulle inte jag haft något problem. Kulturer är olika varandra och jag vill inte döma deras sysslor utifrån mitt kulturellt färgade perspektiv. Men i och med att Fujitsu arbetar globalt så får de faktiskt finna sig i att delav av det västerländska perspektivet dömer företaget från deras perspektiv.

Skrivet av Triffid:

Om lönen har sänkts för att det är kvinnodominerade yrken eller för att det är yrken i kommunal sektor tycker jag är lite oklart... tyvärr är väl många jurister också anställda av staten. Hade varit intressant att se ifall kvinnodominerade yrken inom privat sektor också har haft liknande löneförändringar.

Staten är väl den arbetssektorn som bäst klarar av att hålla lönerna jämställda.

Skrivet av Triffid:

O
Sen som vi pratat om tidigare är det svårt att säga vad som kom först - lönesänkningen eller kvinnodominansen. Om vi accepterar tesen att makt, status och pengar är viktigare för män än kvinnor är det inte konstigt att yrken blir mer och mer kvinnodominerande allt eftersom de(yrkena) halkar efter i lön och status (sen är det mycket troligt att de, när de blivit kvinnodominerade, halkar efter ännu mer i status pga detta). Hönan eller ägget?

Men om man kollar på lönen hos lärare så verkar det finnas ett tydligt samband mellan löneutvecklingen och kvinnors inträdde i den yrkeskategorin. Nu kan jag inte leta upp scb-rapporten som visade ett samband mellan lönesänkningen av lärarlönen och kvinnans intåg i det yrket (jag ska försöka rota fram den). Srkiver även från minnet så jag har troligen tolkat den åt ett specifikt håll

Edit: Jag skrev tidigare att hur man väljer att tolka information och hur man väljer att tolka säger mycket om personen. Den här artikeln säger lite det som jag ville poängtera. Läs det som står under Confirmation Bias http://io9.com/5974468/the-most-common-cognitive-biases-that-...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Jag tog upp genusfrågor på ett föräldramöte när jag hade mina barn på ett dagis som var väldigt stereotypt i sitt könsrollstänkande. Nu var det ett föräldrakooperativ och därmed säkert lättare att påverka än ett kommunalt dagis. Som tur var höll de andra föräldrarna med mig om att verksamheten var ganska fördomsfull och könsuppdelad, och vi fick till en del förändringar, men framförallt belyste vi problemen som en del inte ens hade tänkt på. (Tex att det oftast var någon av de högst skrikande killarna som fick välja saga, att tjejer ofta fick komplimanger för sina kläder/sitt utseende medan killarna fick beröm för vad de gjorde, att det knappt märktes att det ens fanns tjejer på det här dagiset öht...).

Återigen, sånt här är svårt, särskilt med små barn. Jag hade nog försökt lyfta frågan med de andra föräldrarna, men helt lätt är det inte.

Det är riktigt svårt. Särskilt när man enbart har en social koppling till ett barn. Ska jag som utomstående lägga mig i hur barns föräldrar ska sköta sitt barn? Skulle inte tro det (det får mor/farföräldrar göra)
Kul att du lyckades ändra på dagisklimatet, just pedagogiska institutioner ter sig vara tämligen fast i de dagliga rutinerna.

Och det var intressant läsning du länkade till med http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2013/january/se-struktu...
från länken:

Citat:

Här hemma tittar vi nästan uteslutande på program där flickor är i majoritet eller har huvudrollen. Det är Mamma Mu, Pippi Långstrump, Ronja Rövardotter, My little pony, Tingeling osv. Inte för att jag vill osynliggöra pojkar, utan för att balansera upp. Jag tror min son mår bättre av att lära sig ha starka, påhittiga flickor som förebilder än de gamla trista stereotypa pojkfigurerna som han ändå kommer tvångsmatas med i framtiden.

Ska nog ta och köpa specifika dvds åt min systerson så att han kan få lite balans

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Så är det, pojkar kan gilla rosa. Men varför skall rosa uppmuntras? Acceptera tycker jag man skall göra men uppmuntras? Varför? Upprepar vad jag sagt tidigare, vi måste tillåta avvikelser från könsnormer men könsnormer i sig är inte nödvändigtvis bra eller dåligt. Köksleksaker tycker jag är dåligt som en könsnorm men som könsneutral leksak skulle det ev. ge både pojkar och flickor en sund inställning till hushållsarbete. Därav tycker jag att det är en könsnorm som vi kan gladligen bryta. Men blått/rosa, kläder? Varför? Räcker det inte med att vi tillåter avvikande från könsnormen?

Jag menar inte att man ska uppmuntra killar att bära rosa, jag menar att flickor ofta uppmuntras att bära rosa, tex genom att de får uppskattning från omgivningen när de är sött klädda. Småkillar som gillar rosa kanske inte alltid hindras från det, men man uppskattar det inte heller på samma sätt. En positiv förstärkning av ett betende (tex ett uppskattande "Vad fin du är i den där rosa klänningen!") är mkt kraftfullt!.

Skrivet av tomten51:

DN's artiklar är mycket sakliga. DN är en av de tidningar som aldrig vinklar sina artiklar. Här skrev de här om dagen, de sätter huvudet på spiken: "Kvinnor borde inte få handskas med samhällets pengar. Enligt min åsikt ska de inte heller bli betrodda med ansvaret för jordklotets framtid i tekniskt avseende. Det hela går så lätt överstyr."
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/mark-lynas-guds-utvalda...
Faktum är att de där siffrorna är tungt processade. Fakta är att våra hjärnor är fysiologiskt olika men vi vet inte hur det påverkar oss i praktiken än.

Det du citerar är ju en mening ur en bokrecension, det är inte DNs åsikt, utan författarens som skrev boken de recenserar. Jag är ganska glad att DN sammanfattade (enl. dig "processade") undersökningarna, då jag fann dem ganska tunglästa i sitt orginal...
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Återigen finner jag det intressant att poängtera att i landet som gjort reklamfilmen för kvinnodatorerna är det en helt annan bild, jag har ingen statestik att visa men skulle vilja påstå att andelen kvinnor är större än andelen män i deras serier (anime). Bara en anekdot

I övrigt tänker jag: "synd, jag föredrar oftast kvinnliga huvudroller"

Hur detta påverkar samhället vågar jag inte spekulera i.

Sen är det väl också hur de kvinnliga huvudpersonerna framställs. Hittade den här tråden på ett animeforum oh det verkar vara lite si och så med den saken.
http://www.anime.se/forum/topic/5131-tjejer-inom-anime-beteen...

Jag väljer att citera ett stycke ur blogginlägget jag länkade förut, så att ingen ska råka missa det

Citat:

Hur påverkas pojkar av att alltid vara norm, huvudroll och självklar mittpunkt? Hur påverkas de av att flickor osynliggörs och hamnar i marginalerna? Hur påverkas flickor av att alltid vara undantaget? Hur påverkas ungarna i förhållande till övriga samhället där filmerna de ser och sagorna de läser bara är en förstärkning av en större struktur?

edit, det här kan man roa sig med http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bLF6sA...!
http://bechdeltest.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det är riktigt svårt. Särskilt när man enbart har en social koppling till ett barn. Ska jag som utomstående lägga mig i hur barns föräldrar ska sköta sitt barn? Skulle inte tro det (det får mor/farföräldrar göra)
Kul att du lyckades ändra på dagisklimatet, just pedagogiska institutioner ter sig vara tämligen fast i de dagliga rutinerna.

Och det var intressant läsning du länkade till med http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2013/january/se-struktu...
från länken:
Ska nog ta och köpa specifika dvds åt min systerson så att han kan få lite balans

Nej, man ska nog passa sig för att lägga sig i alltför mkt..jag fattade som att din syter delade din åsikt.

Pippi och Madicken är ju riktigt bra kvinnliga förebilder för mindre barn. Ronja Rövardotter och Modig (Pixars senaste) passar lite äldre barn. Tim Burtons tolkning av Alice i Underlandet är helt fantastisk ur genusperspektiv (ur alla andra perspektiv också), flera starka kvinnor i samma film, där huvudrollsinnehavaren inte bara är en hjälte, utan också ratar giftemål och väljer karriären i slutscenen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Nej, man ska nog passa sig för att lägga sig i alltför mkt..jag fattade som att din syter delade din åsikt.

Pippi och Madicken är ju riktigt bra kvinnliga förebilder för mindre barn. Ronja Rövardotter och Modig (Pixars senaste) passar lite äldre barn. Tim Burtons tolkning av Alice i Underlandet är helt fantastisk ur genusperspektiv (ur alla andra perspektiv också), flera starka kvinnor i samma film, där huvudrollsinnehavaren inte bara är en hjälte, utan också ratar giftemål och väljer karriären i slutscenen.

Jo då. Jag och min syster delar åsikter. Men jag skulle inte våga att lägga mig hennes, eller någons förälders, uppfostran. De får nog tillräckligt mycket skit från diverse håll och kanter (läses: svärföräldrar mm).
Problemet jag råkade utför är just att barn inte får bete sig som de vill i och med vuxenvärldens föreställningar om könet. Det finns redan normer och värderingar på dagisplatsen, nedärvda från något, som säger att en snorungen inte får ha nagellack på sig enkom för att barnet är en pojke. Och det känns ganska absurt. Att det just finns sådana normer skapar ganska stora problem för vuxenvärlden - jag hamnade i fight med systersonen när jag försökte ta bort dennas nagellacket. Jag misslyckades hårt, barnet blev sedan retat och min syster blev förbannad på mig för att jag inte lyckades ta bort nagellacket innan dagis. Barn ärver trista värderingar från vuxenvärlden och dessa studsar snabbt tillbaka på ett eller annat sätt. Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med stycket.

Tack för tipsen

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Men problemet är att företag som är transnationella inte kan rikta sin marknadsföring mot ett köpsegment i och med youtube mm. Speciellt inte när företaget försöker skapa ett nytt kundunderlag genom att tangera på könsstereotyper.
Ett liknade exempel från US. Företaget bakom Dr.Pepper hade fått för sig att män inte drack läsk. De gjorde en reklam som påstod att deras läsk inte var för kvinnor. Deras budskap tolkades bokstavligt och kvinnosegmentet bojkottade helt enkelt deras produkt, försäljningen av deras produkt sjönk då de förlorade en stor del av köparna. Samtidigt som männen inte riktigt tog till budskapet.
https://www.youtube.com/watch?v=4vBMH5DcPts

Skriver det igen. Om företaget hade varit ett nationellt företag som riktade sin produktmarknadsföring till ett kundsegment som fanns specifikt i dess närområde så skulle inte jag haft något problem. Kulturer är olika varandra och jag vill inte döma deras sysslor utifrån mitt kulturellt färgade perspektiv. Men i och med att Fujitsu arbetar globalt så får de faktiskt finna sig i att delav av det västerländska perspektivet dömer företaget från deras perspektiv.

Ja, jag skriver ju heller inte att folk inte får lov att kritisera dom. Jag menar att de antagligen var medvetna om att detta skulle hända och gick igenom med detta ändå eftersom deras analyser sa att det skulle ge vinst iaf. Vi har knappast faktan för att sitta och diskutera om hurvida detta var ett bra val eller ej rent marknadsstrategiskt - jag bara antar att de redan har räknat på detta och kommit fram till att det var det.

Haha den där dr.pepper reklamen var fan rolig. Jag antar att de trodde att den ökade försäljningen bland män skulle kompensera för förlusten av kvinnor.

Skrivet av astrob0y:

Staten är väl den arbetssektorn som bäst klarar av att hålla lönerna jämställda.

Syftade på att kommunala jobb tenderar att ligga lägre lönemässigt än de i privata sektorn.

Skrivet av astrob0y:

Men om man kollar på lönen hos lärare så verkar det finnas ett tydligt samband mellan löneutvecklingen och kvinnors inträdde i den yrkeskategorin. Nu kan jag inte leta upp scb-rapporten som visade ett samband mellan lönesänkningen av lärarlönen och kvinnans intåg i det yrket (jag ska försöka rota fram den). Srkiver även från minnet så jag har troligen tolkat den åt ett specifikt håll

Edit: Jag skrev tidigare att hur man väljer att tolka information och hur man väljer att tolka säger mycket om personen. Den här artikeln säger lite det som jag ville poängtera. Läs det som står under Confirmation Bias http://io9.com/5974468/the-most-common-cognitive-biases-that-...

Som sagt, att det finns ett samband mellan löneutvecklingen och kvinnors inträde är jag övertygad om. Vad jag är osäker på är kausilationen, länka gärna studien om du hittar den

Jo jag känner till de olika bias:arna, har läst ganska mycket om det faktiskt då jag tycker det är ett väldigt intressant område.

Skrivet av Marie96:

Sen är det väl också hur de kvinnliga huvudpersonerna framställs. Hittade den här tråden på ett animeforum oh det verkar vara lite si och så med den saken.
http://www.anime.se/forum/topic/5131-tjejer-inom-anime-beteen...

Självklart är det viktigt hur de framställs. Men jag kan säga att precis alla olika karaktärstyper du kan tänka dig finns representerade; tjejer som gråter för inget, aldrig gråter, är extremt feminina, är extremt maskulina, mitt emellan, hjältar, fegisar, kampsportsmästare, plugghästar, ensamstående mammor som lever med sin dotter samtidigt som hon slåss mot onda företag (:p) etc etc etc, ta det från någon som har över 3000timmar tittande bakom sig heh...

Och du vill väl inte heller att tjejer endast skall framställas som maskulina hjältinnor?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Självklart är det viktigt hur de framställs. Men jag kan säga att precis alla olika karaktärstyper du kan tänka dig finns representerade; tjejer som gråter för inget, aldrig gråter, är extremt feminina, är extremt maskulina, mitt emellan, hjältar, fegisar, kampsportsmästare, plugghästar, ensamstående mammor som lever med sin dotter samtidigt som hon slåss mot onda företag (:p) etc etc etc, ta det från någon som har över 3000timmar tittande bakom sig heh...

Och du vill väl inte heller att tjejer endast skall framställas som maskulina hjältinnor?

Jag erkänner att jag inte kan någonting om anime den ensamma mamman som slåss mot ett ont företag lät lovande
Nä, självklart ska väl kvinnor inte enbart framställas som maskulina hjältar, vad nu det är.
edit, skiljer sig kanske anime riktad till barn från den som mer riktar sig till vuxna? Eftersom mamman i tråden hade svårt att hitta något vettigt till sin dotter?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Jag erkänner att jag inte kan någonting om anime den ensamma mamman som slåss mot ett ont företag lät lovande
Nä, självklart ska väl kvinnor inte enbart framställas som maskulina hjältar, vad nu det är.
edit, skiljer sig kanske anime riktad till barn från den som mer riktar sig till vuxna? Eftersom mamman i tråden hade svårt att hitta något vettigt till sin dotter?

hmm, min erfarenhet med anime som är riktad till folk under 10år är något begränsad, merparten är riktad till typ 12-18 som huvudgrupp och sen är det både vuxna över 18 samt barn under 12 som ser på dessa med... det är extremt sällsynt med anime som har en målgrupp på under 10år, Sailor Moon (som nämndes där) tex kanske förefaller vara riktad till väldigt unga barn men den svenska versionen är faktiskt lite censurerad (de tog bl.a bort en homo-relation) osv och den är egentligen också till målgruppen 12+ iaf. Men just eftersom i princip allt finns representerat kan man få en väldigt konstig bild om man bara tar något stickprov.

Maskulina hjältar väl typ Arnold. poängen var bara att jag tycker det borde finnas rum för både gråtmilda/emotionella och modiga tjejer (alla tre i ett funkar också!).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Och du vill väl inte heller att tjejer endast skall framställas som maskulina hjältinnor?

Det här är också ett viktigt perspektiv att lyfta fram.
Det gäller allt, jag tänker direkt på 2 saker, modeller och superhjältar av olika slag.
Överlag är det väldigt destruktivt när man bara matar på med ett enda ideal, det behövs lite balans och bredd.

Permalänk
Medlem

Hade varit intresserad att höra vad genuslägret här säger om male disposability, det hänger samman lite med vad vi pratade om i våldsdebatten tidigare där jag tyckte det var ren lyx att kvinnor ens kunde propagera för en värld där de skulle vara fria från alla våldsbrott medan män som faktiskt är de mest utsatta inte har någon liknande rörelse (den hade antagligen inte ens blivit accepterad).

https://www.youtube.com/watch?v=vp8tToFv-bA <- tar upp en del saker som jag håller med om.

Det som ofta kallas för "male privilege" innebär alltså också att offra sitt liv för kvinnor/barn vid olyckor, gå till krig(inte jätteaktuellt i sverige kanske), utföra de farliga yrkena som brandman, polis, arbeta med tungt maskineri, arbeta på oljeplattform, skiftarbete osv osv. Är det kvinnors rätt till dessa arbeten man kämpar för eller är det mäns rätt att slippa dessa man kämpar för? (samma sak i slutändan - jag vet. Skillnaden ligger i hur man framställer det).

Jag antar att om man faktiskt är genusförespråkare och inte bara feminist borde man även se dessa sakerna som viktiga?

*braces for the incoming shitstorm* (eller?)

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det här är också ett viktigt perspektiv att lyfta fram.
Det gäller allt, jag tänker direkt på 2 saker, modeller och superhjältar av olika slag.
Överlag är det väldigt destruktivt när man bara matar på med ett enda ideal, det behövs lite balans och bredd.

Precis; när bara vissa stereotyper lyfts fram gång på gång blir det helt enkelt svårt för de som inte passar in på dessa att ha något att identifiera sig med samtidigt som de med största sannolikhet inte blir lika accepterade.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

hmm, min erfarenhet med anime som är riktad till folk under 10år är något begränsad, merparten är riktad till typ 12-18 som huvudgrupp och sen är det både vuxna över 18 samt barn under 12 som ser på dessa med... det är extremt sällsynt med anime som har en målgrupp på under 10år, Sailor Moon (som nämndes där) tex kanske förefaller vara riktad till väldigt unga barn men den svenska versionen är faktiskt lite censurerad (de tog bl.a bort en homo-relation) osv och den är egentligen också till målgruppen 12+ iaf. Men just eftersom i princip allt finns representerat kan man få en väldigt konstig bild om man bara tar något stickprov.

Maskulina hjältar väl typ Arnold. poängen var bara att jag tycker det borde finnas rum för både gråtmilda/emotionella och modiga tjejer (alla tre i ett funkar också!).

Jag håller med, att framställa människor med så många dimensioner som möjligt är bra. En stentuff och modig hjälte (oavsett kön) borde samtidigt kunna vara mjuk och emotionell beoende på situation.

Visa signatur