Wifi ansluts inte automatiskt på MBP

Permalänk
Medlem

Wifi ansluts inte automatiskt på MBP

Har precis bytt till en ny router hemma och min MBP vägrar att ansluta till den automatiskt. Har fungerat hur bra som helst tidigare men nu frågar den vilket wifi jag vill ansluta till varje gång jag startar den eller börjar använda den från viloläge. Någon som vet vad det kan vara för problem?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet vad problemet kan vara? Börjar bli riktigt frustrerande att behöva ansluta till samma wifi varje gång jag startar datorn.

Permalänk
Entusiast

I-landsproblem 2013 Achievement unlocked - 100G

Nej men seriöst, det var nog det minsta problemet jag har sett på väldigt länge
Dock ett ganska konstigt problem, ibland kan min Macbook ansluta lite långsamt men den ansluter alltid till slut, detta beror lite på avståndet från nätverket jag ansluter till.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kolla inställningarna för nätverket manuellt i datorn. Det kan vara en bock för om den ska ansluta automatiskt eller ej. Så kan man göra i Windows och Linux iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

I-landsproblem 2013 Achievement unlocked - 100G

Nej men seriöst, det var nog det minsta problemet jag har sett på väldigt länge
Dock ett ganska konstigt problem, ibland kan min Macbook ansluta lite långsamt men den ansluter alltid till slut, detta beror lite på avståndet från nätverket jag ansluter till.

Inte riktigt med på hur du resonerar här. Visst, det är väl inget problem som gör datorn obrukbar men är i allra högsta grad någon som stör, och som jag måste lösa på något sätt. Varför hänger du ens på ett teknikforum om du nu vill diskutera lite mer existentiella frågor..

Skrivet av jocke92:

Kolla inställningarna för nätverket manuellt i datorn. Det kan vara en bock för om den ska ansluta automatiskt eller ej. Så kan man göra i Windows och Linux iaf.

Jo har kikat på det, men är samma inställningar som tidigare. Har nyligen uppdaterat till 10.8.2 om det nu kan vara boven. Problemet måste vara att datorn inte kommer ihåg nätverket, och att den därför måste fråga vilket den ska ansluta till varje gång. Vet dock inte hur man fixar det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av luncano:

Inte riktigt med på hur du resonerar här. Visst, det är väl inget problem som gör datorn obrukbar men är i allra högsta grad någon som stör, och som jag måste lösa på något sätt. Varför hänger du ens på ett teknikforum om du nu vill diskutera lite mer existentiella frågor..

Jo har kikat på det, men är samma inställningar som tidigare. Har nyligen uppdaterat till 10.8.2 om det nu kan vara boven. Problemet måste vara att datorn inte kommer ihåg nätverket, och att den därför måste fråga vilket den ska ansluta till varje gång. Vet dock inte hur man fixar det..

Vad jag kommer ihåg så bör det finnas en ruta där du säger åt datorn att komma ihåg nätverket när du ansluter.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du bytt router så måste du skapa en ny anslutning och spara den eftersom den nya routern knappast identifieras sig som den gamla om du inte pillat med inställningarna i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du bytt router så måste du skapa en ny anslutning och spara den eftersom den nya routern knappast identifieras sig som den gamla om du inte pillat med inställningarna i den.

Det här är nog rätt.

Permalänk
Medlem

Systeminställningar -> Nätverk -> Wi-Fi -> Avancerat...

I första fliken, Wi-Fi, ser du alla dina tidigare ansluta nätverk. Rensa i listan och placera de du värderar mest högst upp. Det är nämligen den ordningen som datorn försöker ansluta till ett nätverk. Ligger ditt nätverk långt ner så tar det alltså längre tid.

I samma vy har du även "Kom ihåg nätverk som den här datorn ansluter till" som bör vara ibockad.

*Översatte lite på frihand så du får tolka lite.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du bytt router så måste du skapa en ny anslutning och spara den eftersom den nya routern knappast identifieras sig som den gamla om du inte pillat med inställningarna i den.

Må vara en dum fråga, men hur gör man det? Har pillat lite i nätverksinställningarna och ställt in en ny nätverksanslutning men fungerar fortfarande inte.

Tycker det är ganska märkligt, även om jag nu skulle lfå det här att fungera eftersom jag aldrig behövt göra det tidigare. När jag är hos polare tex så ansluter den automatiskt till deras nätverk, utan att jag behövt pilla med deras router. Då räcker det med att jag ansluter med lösenord en gång.

Skrivet av csholmq:

Systeminställningar -> Nätverk -> Wi-Fi -> Avancerat...

I första fliken, Wi-Fi, ser du alla dina tidigare ansluta nätverk. Rensa i listan och placera de du värderar mest högst upp. Det är nämligen den ordningen som datorn försöker ansluta till ett nätverk. Ligger ditt nätverk långt ner så tar det alltså längre tid.

I samma vy har du även "Kom ihåg nätverk som den här datorn ansluter till" som bör vara ibockad.

*Översatte lite på frihand så du får tolka lite.

Har provat det, men den vill fortfarande inte ansluta automatiskt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns i princip 4 saker som kan påverka wifianslutningen i det här fallet och skilja ut vilken accespunkt man kopplar sig mot, ssid, macadress, kryptering och kanal.

Ssid får inte innehålla åäö eller mellanslag för då frångår man standard, vissa prylar är känsliga för det, andra inte.

Kanalerna skiljer beroende på land, har man valt fel land i setuppen ( både routern och nätverkskortet i datorn bör kollas) så kan det påverka så delarna inte kan nå varandra så se till att allt är på europa / sverige eller liknande.

Macadressen kan gå att klona så man kan överföra den äldre enhetens mac till den nya, det är den som används för att skilja på olika accespunkter om man har flera i ett större nätverk som kör med samma ssid, och det går att låsa en dator mot en specifik mac, men byter man ssid så brukar en sån sak rättas till eftersom det gamla nätet försvinner.

Kryptonyckeln kan ha skrivits fel, eller man har valt fel system, man kan man stänga av säkerhet först och testa och aktivera och byta nyckel helt när man är säker på att det fungerar utan, här är en slumpnyckelgenerator som ger formatmässigt korrekta nycklar
http://www.yellowpipe.com/yis/tools/WPA_key/generator.php

Man kan testa att byta både ssid och krypto så att det måste anges en ny anslutning i datorn så den inte blandar ihop dem, och tänk på att starta om allt mellan byten, alla nätverksprylar och hostar (enheter som använder nätet) ska startas om så man vet att de tagit till sig de nya uppgifterna.

Sedan om inte det funkar så kan man testa att klona macadressen, en lite mer långsökt men ändå inte omöjlig sak är att det kan vara ett säkerhetsprogram i datorn som spärrar på nått sätt, det finns såna som inte tillåter nya anslutningar, man kan ju kolla.

Efter det så är det dags att fungera på om det är fel/inkompabilitet på hårdvarunivå, det kanske finns nån ny firmware till nån enhet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.