Skramlande konstiga ljud vid belastning - klick of death?

Permalänk
Medlem

Skramlande konstiga ljud vid belastning - klick of death?

Tjo.

När jag spelar Far Cry 3 så börjar det uppstå konstiga ljud ifrån chassit.
Ljuden varar i nån millisekund, och kan närmast liknas vid att något skramlar runt eller som att en sladd snabbt kommer i kontakt med en roterande fläkt.
Jag misstänker dock att det HDDn som uppvisar "klick-of-death"-syndrom.
Det låter nästan aldrig vid normal användning, men just under Far Cry 3 så låter det ganska regelbundet (ca en gång per 5e-10e minut.)

Jag fick min 2TB:are utbytt i höstas då den visade tecken på att gå i sönder (och inte klarade av Seatools-tester), och trodde att problemen var ur världen, men nu så har som sagt min 1TB:are börjat låta (troligtvis.)

1TB:aren klarar dock av Seatools-tester och fungerar "bra" i övrigt.
Är det något att göra åt, eller är det bara att vänta tills HDDn försämras och börjar misslyckas i Seatools-tester innan man tar kontakt med Komplett?

Eller kan det vara som så att det är nätagget som har konstiga ljud för sig? Mina grafikkort är kopplade med varsin 8pin PCI samt en 2x molex > 6pin adapter, och FC3 är i stort sett det enda spelet där korten jobbar i 95-99% konstant. Hur låter ett nätagg som håller på att gå sönder?

Tacksam för svar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ett nätagg börjar normalt tjuta när det ger upp. Det brukar vara kondningarna som går efter några år. Låter inte som att det skulle vara hårddisken. Det brukar låta ganska distinkt som du säkert upplevde med den förra.

Försök spela in ljudet så blir det lättare att diagnosticera. Öppna chassit och sätt på ett stress-test och se om du kan reproducera.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att det är klick-of-death faktiskt, har lyssnat lite mer nu och ljudet är väldigt likt det ljud som uppstod med min andra hårddisk som bevisligen hade klick-of-death.

Jag var mest rädd att det var nätagget som höll på att ge upp (det är bara 1 år gammalt) pga strömförsörjningen via molex, men jag kan inte direkt säga att jag hör något tjutande ljud.

Ska testa att köra FC3 via SSD:n sen och se om ljudet kvarstår.
Om det är HDDn som väsnas så borde den ju tystna om filerna som används inte ligger på just den.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.