Permalänk

Förstärka 3G

Är ute efter en 3G antenn till mitt Huawei E3131 modem. jag ligger på omkring 80% men då hänger den över en garderobsdörr vilket inte är så bra. Nu är jag ute efter en "glasspinne", typ sådan, men vet ej vad som ger mest för pengarna. behöver nog inte ha någon dyrare då jag ligger såpass bra ändå i teckning. Flyttar jag den typ 1 meter så ligger jag på 20%.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

80% av vadå? Det är ett relativt mått.

Generellt sett vill man placera trådlösa enheter högt, centralt och iaf en meter ut från väggen. Om du stoppar dit en ny antenn är det inte säkert det gör någon skillnad.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Permalänk
Medlem

du kan faktiskt göra en antennförstärkare av papp, täckt med aluminiumfolie och sätta bakom mottagaren. Det låter störtlöjligt men det funkar faktiskt förvånansvärt bra.

http://www.idg.se/2.1085/1.119511

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Pröva först att köpa valfri antenn från ebay för en struntsumma. Du skall ha med CRC9-kontakt.

Jag har provat 3-4 modeller och denna gav mig bäst resultat: http://viewitem.eim.ebay.se/7dBi-TS9-UMTS-3G-HSDPA-Antenne-ZT...

Hittar den dock inte med crc9, men det är bara maila dem innan och säg att du vill ha med crc9

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av csholmq:

80% av vadå? Det är ett relativt mått.

Generellt sett vill man placera trådlösa enheter högt, centralt och iaf en meter ut från väggen. Om du stoppar dit en ny antenn är det inte säkert det gör någon skillnad.

5 pluttar =100%
4 pluttar =80%

Ok, då fick man lite mer kött på benen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

5 pluttar =100%
4 pluttar =80%

Ok, då fick man lite mer kött på benen.

De där "pluttarna" ska du inte ta som vetenskap. De baseras, precis som staplarna i en mobil, på tillverkarens egen formel över mottagen effekt. Mottagen effekt är bara en liten indikator på länkhastighet då all Wi-Fi kommunicerar åt båda hållen.

Om vi tar en rundstrålande antenn som exempel så tar den emot effekt från alla håll - jättebra eller hur? Fast samtidigt sänder den också åt alla håll. Ganska onödigt om den t ex är placerad inne i ett hörn.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'