Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad gör en riktantenn?

Problemet jag har är att jag inte kan streama 1080p alla gånger. Ibland går det bra, men oftast buffrar det var 5:e minut.

Jag kör idag en Linksys E4200 till en HTPC som står diagonalt över lägenheten, genom 4 väggar, ett kylskåp, en micro och ibland mitt huvud. Inte helt ultimat setup. Jag har funderat på att dra kabel, men det är en väldigt otymplig väg den måste gå så jag vill verkligen försöka lösa det med wlan.

Hur stor skillnad skulle en riktantenn göra egentligen? Jag får ut cirka 20Mbit, och höftar på att jag skulle behöva i alla fall 30Mbit för att klara det. Är det en rimlig förväntan på t.ex. den här antennen? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=301142

Finns det någon antenn man kan ansluta via ethernet så jag slipper köpa en ny router också?

Andra lösningar?

Permalänk
Medlem

Powerline, kanske?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Powerline, kanske?

Jag är osäker på om det skulle fungera. Bor i ett lägenhetshus från tiden då Jesus sprang förbi, och elen drogs in av Thomas Edison själv. Inte riktigt så illa kanske, men helt bra är det inte. Men jag kanske tror det är känsligare än vad det är?

Det stora problemet är att jag bara har två eluttag i rummen det handlar om, så på samma 'dubbeluttag' kommer det i ena rummet sitta tre datorer, en skrivare och övriga tillbehör som skärmar osv. I andra rummet blir det TV, TV-spel, HTPC, ljud och ett par lampor.
Hur mycket påverkar det? Google säger att bra adaptrar verkar nå upp till cirka 60Mbit men det är ju frågan om vilka förutsättningar det kräver..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag är osäker på om det skulle fungera. Bor i ett lägenhetshus från tiden då Jesus sprang förbi, och elen drogs in av Thomas Edison själv. Inte riktigt så illa kanske, men helt bra är det inte. Men jag kanske tror det är känsligare än vad det är?

Det stora problemet är att jag bara har två eluttag i rummen det handlar om, så på samma 'dubbeluttag' kommer det i ena rummet sitta tre datorer, en skrivare och övriga tillbehör som skärmar osv. I andra rummet blir det TV, TV-spel, HTPC, ljud och ett par lampor.
Hur mycket påverkar det? Google säger att bra adaptrar verkar nå upp till cirka 60Mbit men det är ju frågan om vilka förutsättningar det kräver..

Jo jag förstår vad du menar, har själv ingen erfarenhet av powerline men vad vet jag?
Om du nu skulle skaffa en riktantenn så tror jag inte det gör så mycket, om htpc'n är 4 väggar bort behöver du kanske en lite starkare antenn eller liknande.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

N-kort i din htpc?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för wireless-mottagare/kort i din HTPC? Din router tar nog inte externa antenner vad jag vet.

Testa att flytta routern - ställa på sidan/högkant/etc. Små förändringar kan göra mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

N-kort i din htpc?

Ja. Flyttar jag routern närmre (får bort 2 väggar, mitt huvud och ~5 meter) så får jag ut bra hastighet, dock så kan jag inte placera routern där permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Vad har du för wireless-mottagare/kort i din HTPC? Din router tar nog inte externa antenner vad jag vet.

Testa att flytta routern - ställa på sidan/högkant/etc. Små förändringar kan göra mycket.

Jag har vänt, vridit, flyttat upp, flyttat ned, flyttat runt.. jag kommer inte över den där sista dryga 'tröskeln' som gör att det skulle funka bra tyvärr. Har jag den ståendes platt på bordet (istället för som jag har den nu) kan jag nätt och jämnt streama 720p så att jag näääästan kan streama 1080p är redan det en stor ansträngning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag är osäker på om det skulle fungera. Bor i ett lägenhetshus från tiden då Jesus sprang förbi, och elen drogs in av Thomas Edison själv. Inte riktigt så illa kanske, men helt bra är det inte. Men jag kanske tror det är känsligare än vad det är?

Det stora problemet är att jag bara har två eluttag i rummen det handlar om, så på samma 'dubbeluttag' kommer det i ena rummet sitta tre datorer, en skrivare och övriga tillbehör som skärmar osv. I andra rummet blir det TV, TV-spel, HTPC, ljud och ett par lampor.
Hur mycket påverkar det? Google säger att bra adaptrar verkar nå upp till cirka 60Mbit men det är ju frågan om vilka förutsättningar det kräver..

Finns numera powerline-plugs som kommer upp till 500 Mbit/s (reellt kanske runt 200 Mbit/s kontinuerligt). För 720p HD (h264) krävs runt 4 Mbit/s så det är inga höga hastigheter vi pratar om.

Vad gäller din trådlösa router, så se till att du kör på 5 GHz. Generellt sett är det mycket mindre interferens på det frekvensbandet. Tumregeln är - ju högre frekvens, ju mindre effekt går genom väggen, desto mer effekt studsar istället (tar sig med andra ord runt hinder). Så i en lägenhet är generellt sett högre frekvens att föredra om man placerar accesspunkten vettigt (högt, centralt och helst en bit från väggen). I min lägenhet så har jag knappt kontakt med routern över 2.4 GHz bakom sovrummets betongvägg. På 5 GHz får jag över 100 Mbit/s.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Skrivet av csholmq:

Finns numera powerline-plugs som kommer upp till 500 Mbit/s (reellt kanske runt 200 Mbit/s kontinuerligt). För 720p HD (h264) krävs runt 4 Mbit/s så det är inga höga hastigheter vi pratar om.

Mja, såg ett par som annonserade 500Mbit men har 10/100-portar.. men som sagt, kommer jag upp i 60 som dom verkar göra vore det ju helt okej. Det är bara frågan om jag gör det.
Sen får jag ju ut 20Mbit, vilket inte duger helt och hållet så 4Mbit för 720p är nog en liten underdrift. Inte är väl 1080p mer än 5ggr så stort?

Skrivet av csholmq:

Tumregeln är - ju högre frekvens, ju mindre effekt går genom väggen, desto mer effekt studsar istället (tar sig med andra ord runt hinder).

Jag har alltid tolkat det som 'ju fler väggar desto sämre mottagning', och jag har inte haft möjlighet att testa 5ghz tidigare, men jag har faktiskt ett nätverkskort som klarar det sedan i förra veckan. Jag ska kolla!

Permalänk
Medlem

Det är nästan komiskt hur lite skillnad det var mellan 5ghz och 2.4ghz. http://i.imgur.com/mJZZhbj.png
Men jag tyckte grafen i windows resursövervakare såg lite jämnare ut med 5ghz så det kanske fungerar bättre. Det verkar ju vara 'dalarna' som är problemet när den buffrar så sällan.

Jag gör ett test ikväll när jag hunnit handla lite popcorn!

Permalänk
Medlem

Du får allt testa WLAN:et lite. 22 Mbit/s är ju ingen hastighet att tala om. Om det "buffrar" emellanåt kan det lika gärna vara modemet som krånglar.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Testar 5ghz nu och det funkar faktiskt bra! Måste vara att hastigheten är stabilare även om snitthastigheten är densamma.

Tack för påminnelsen att jag faktiskt kan köra 5ghz nu

Jag såg även att man kan göra en ändring i xbmc så den bufflar oändligt. Borde ju lösa problemet även om det skulle bli fler störningar på 5ghz

Skrivet av csholmq:

Du får allt testa WLAN:et lite. 22 Mbit/s är ju ingen hastighet att tala om. Om det "buffrar" emellanåt kan det lika gärna vara modemet som krånglar.

Ursäkta mig? Vet du inte ens när ett modem är inblandat eller ej så kanske du inte borde ge tips i nätverksforumet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Testar 5ghz nu och det funkar faktiskt bra! Måste vara att hastigheten är stabilare även om snitthastigheten är densamma.

Tack för påminnelsen att jag faktiskt kan köra 5ghz nu

Jag såg även att man kan göra en ändring i xbmc så den bufflar oändligt. Borde ju lösa problemet även om det skulle bli fler störningar på 5ghz

Ursäkta mig? Vet du inte ens när ett modem är inblandat eller ej så kanske du inte borde ge tips i nätverksforumet..

Nu försökte jag bara hjälpa till och faktiskt med en konstruktivt svar som tydligen gjorde skillnad. Av någon anledning fick jag för mig att vi pratade streaming från Youtube. Tråkig attityd man får tillbaka.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'