Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Skrivet av strejf:

Att internet går långsamt eller uppför sig konstigt för en liten del av användarna hade varit att föredra menar du? Jag håller inte med.

98% av internet använder inte Win8 (100% om du pratar om nåt som har med servrarna att göra).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

98% av internet använder inte Win8 (100% om du pratar om nåt som har med servrarna att göra).

Och vad har det med saken att göra? Tycker du att Microsoft borde tänkt "äh ingen kommer använda Windows i framtiden ändå, vi skiter i att förbättra det".

2% av 1,5 miljarder blir 30 miljoner. 0,01% av dessa hade haft problem med IPV6 enligt Microsoft. Det blir alltså 300 000 som slipper problem med IPV6 idag tack vare denna förbättring i Windows 8. Det sitter dock fortfarande ~15 miljoner människor som har problem med IPV6 iom att de inte uppgraderat till Windows 8.

Siffrorna växer förstås hela tiden.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Och vad har det med saken att göra? Tycker du att Microsoft borde tänkt "äh ingen kommer använda Windows i framtiden ändå, vi skiter i att förbättra det".

De borde verkligen försöka förbättra win istället för att bara förändra som de gjort med 8an, det är ju där det falerar, de flesta upplever bara 8an som en förändring, men ser inga signifikanta förbättringar och blir då "vresiga", som jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Och vad har det med saken att göra? Tycker du att Microsoft borde tänkt "äh ingen kommer använda Windows i framtiden ändå, vi skiter i att förbättra det".

2% av 1,5 miljarder blir 30 miljoner. 0,01% av dessa hade haft problem med IPV6 enligt Microsoft. Det blir alltså 300 000 som slipper problem med IPV6 idag tack vare denna förbättring i Windows 8.

Siffrorna växer förstås hela tiden.

Varför inte se till att router tillverkare och internetleverantörer sköter sitt? För om Microsoft måste göra en fulfix för dom som har problem, är det inte bättre att gå till botten med problemet i stället?

För annars lär det bara fortsätta med att vissa sitter fast på IPV4?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De borde verkligen försöka förbättra win istället för att bara förändra som de gjort med 8an, det är ju där det falerar, de flesta upplever bara 8an som en förändring, men ser inga signifikanta förbättringar och blir då "vresiga", som jag.

Fast det här handlar om mycket högre marknadsstrategier än kundnöjdhet nu. Microsoft skiter för tillfället fullständigt i hur deras lösning fungerar på Desktop, eller framförallt hur deras desktopkunder upplever OSet, för de har redan total dominans där. De räknar kallt med att varken Apple eller Canonical kommer att komma i närheten av att hota deras position för tillfället.

Vad det egentligen handlar om är att sälja surfplattor, för vilket de behöver en stark plattform och en stark plattform idag handlar igentligen bara om att få stöd från utvecklare. Om Microsoft bara skulle ha lanserat sina tablets med ett separat OS så skulle det ha gått samma öde som Windows Phone till mötes och det skulle inte hjälpt att Microsoft har kanske världens sämsta PR avdelning. (Seriöst, den Windows 8 reklamen de visar hela tiden är kanske den sämsta reklam jag sett, och dessutom en faktor som fick mina föräldrar att köpa en Mac istället för en ny Windows.)

Det Microsoft istället gjorde är ganska smart. De är i princip helt dominerande på "vanliga" datorer i dagsläget och vad som än händer så kommer inte den marknaden att försvinna över en natt, eller ens tre år. Vad som istället händer är att de kommer att sälja en enorm massa av Windows 8 licenser, förmodligen mer än vad iPad säljer. Denna massa av kunder kommer att väcka ett stort intresse hos utvecklare (nu finns det pengar att tjäna!), vilket ger Microsoft en chans att konkurrera med iPad och dess ekosystem.

Förr eller senare så kommer Windows 9 att komma och jag tror väldigt starkt på att fokus då kommer att ligga på att säkra desktop igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Varför inte se till att router tillverkare och internetleverantörer sköter sitt? För om Microsoft måste göra en fulfix för dom som har problem, är det inte bättre att gå till botten med problemet i stället?

Så istället för att lösa problemet för deras kunder så ska de försöka påverka alla tusentals internetleverantörer till att få tummen ur? Hur är det MS ansvar?

Citat:

För annars lär det bara fortsätta med att vissa sitter fast på IPV4?

Än sen. IPv4 fungerar fortfarande utmärkt.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast det här handlar om mycket högre marknadsstrategier än kundnöjdhet nu. Microsoft skiter för tillfället fullständigt i hur deras lösning fungerar på Desktop, eller framförallt hur deras desktopkunder upplever OSet, för de har redan total dominans där. De räknar kallt med att varken Apple eller Canonical kommer att komma i närheten av att hota deras position för tillfället.

Vad det egentligen handlar om är att sälja surfplattor, för vilket de behöver en stark plattform och en stark plattform idag handlar igentligen bara om att få stöd från utvecklare. Om Microsoft bara skulle ha lanserat sina tablets med ett separat OS så skulle det ha gått samma öde som Windows Phone till mötes och det skulle inte hjälpt att Microsoft har kanske världens sämsta PR avdelning. (Seriöst, den Windows 8 reklamen de visar hela tiden är kanske den sämsta reklam jag sett, och dessutom en faktor som fick mina föräldrar att köpa en Mac istället för en ny Windows.)

Det Microsoft istället gjorde är ganska smart. De är i princip helt dominerande på "vanliga" datorer i dagsläget och vad som än händer så kommer inte den marknaden att försvinna över en natt, eller ens tre år. Vad som istället händer är att de kommer att sälja en enorm massa av Windows 8 licenser, förmodligen mer än vad iPad säljer. Denna massa av kunder kommer att väcka ett stort intresse hos utvecklare (nu finns det pengar att tjäna!), vilket ger Microsoft en chans att konkurrera med iPad och dess ekosystem.

Förr eller senare så kommer Windows 9 att komma och jag tror väldigt starkt på att fokus då kommer att ligga på att säkra desktop igen.

Självklart handlar deras strategi om att mota konkurrensen från surfplattorna men det betyder inte att de negligerar deras gamla användare. Många anser åttan vara en klar förbättring även för skrivbordsanvändare och de flesta som inte gör det har antingen arbetsmönster som inte fungerar längre eller så har de inte gett OS:et en riktig chans. Skrivbordet i åttan är skrivbordet från sjuan. Dessa argument har förstås förts fram hundratals gånger i denna tråd redan men de verkar inte gå fram till vissa grupper.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Skrivbordet i åttan är skrivbordet från sjuan. Dessa argument har förstås förts fram hundratals gånger i denna tråd redan men de verkar inte gå fram till vissa grupper.

Nej det är verkligen inte lika, det går att modifiera det så det blir ganska likt, men i den form det kommer från MS så är det inte särskilt likt, men det verkar inte nå fram till vissa grupper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte märkt något som är bättre över Windows 7. Jag har kört Windows 8 nu i några veckor och prestandamässigt är det plus minus noll ingen skillnad men grafiskt är det sämre, väldigt mycket sämre. Jag stör mig inte bara på metro genvägarna som dyker fram när man pekar i alla hörn med även åt sidan och det är inte det ända störningsmomentet. Även aktivitetsfältet är omöjligt att göra tillräckligt mörkt utan att förminsknings/förstöringsknappen av fönstret döljs i bakgrunden bara för att man vill ha ett mörkare tema.

Det här skriver jag på Windows 7 och sjutton vad mycket smidigare och renare det känns. Windows 8 känns klottrigt medan Windows 7 är det minimalistiska. Jag måste nästan säga att Aero är riktigt coolt så här i efterhand. Och jag som körde Vista redan när det släpptes och det är först nu jag uppskattar Aero.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nja jag håller inte riktigt med. Jag skulle tro att det har lagts ner mycket tid och tanke bakom alla nya och förändrade tangentbordsgenvägar. Det går säkert till och med att säga att Windows 8 är det operativsystem som fungerar bäst med tangentbord hittills. Win+x är ett bra exempel på det.

Coolt, antar att du har några väl valda ord att säga till dem också?

Win+X är smidigt, det håller jag med om. Men den menyn kunde de implementerat utan att ta ändra startmenyn till en startskärm.

Hur som helst så går det ju utmärkt att köra Windows 7's explorer på Windows 8, och då tycker jag inte det är en tredjepartslösning längre, eller nästan inte i alla fall.

Folk som byggt startmenyersättare säger dessutom att de skulle få ha sönder ganska mycker av W32-plattformen om de tar bort de hooks som gör att man kan få tillbaka startmenyn på lite olika sätt.

Jag vet inte om jag kommer få chansen att ställa frågor, men det skulle väl i så fall vara om de har tänkt när de implementerat Modern UI även på Server 2012, och varför man kan välja att gå direkt till desktop där, men inte på Desktop.

Men det intressantaste är trotts allt att få en presentation. Det som mest kan liknas vid det annars är att jag lyckades få igång introduktionsvideon för en användare nyligen, och den lämnar ju en del att önska. Jag skulle vilja ha en video av samma snitt som den om Windows 95.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så istället för att lösa problemet för deras kunder så ska de försöka påverka alla tusentals internetleverantörer till att få tummen ur? Hur är det MS ansvar?

Än sen. IPv4 fungerar fortfarande utmärkt.

Fungerar ja, men stödet för IPV4 kommer på sikt att försvinna. Det är väll inte ens MS ansvar att få internetanslutningen att ens funka (dom behöver ju bara fixa så den stödjer IPV tekniken). Är ju på leverantörer och produkttillverkare´s jobb. Varför inte MS ryta till på dom? finns ju andra företag som kan ryta till om någon av deras tjänster inte fungerar korrekt på grund av andra företag (även om dom gör det för sitt vinst intresse).

Att MS fixar en fulfix istället och vi konsumenter vet inte/bryr sig inte att internetleverantörer/ produkt tillverkare på deras bekostnad gör storvinster på att inte gå över till en fungerande IPV6 teknik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Fungerar ja, men stödet för IPV4 kommer på sikt att försvinna. Det är väll inte ens MS ansvar att få internetanslutningen att ens funka (dom behöver ju bara fixa så den stödjer IPV tekniken). Är ju på leverantörer och produkttillverkare´s jobb. Varför inte MS ryta till på dom? finns ju andra företag som kan ryta till om någon av deras tjänster inte fungerar korrekt på grund av andra företag (även om dom gör det för sitt vinst intresse).

Att MS fixar en fulfix istället och vi konsumenter vet inte/bryr sig inte att internetleverantörer/ produkt tillverkare på deras bekostnad gör storvinster på att inte gå över till en fungerande IPV6 teknik.

Microsoft är ofta tvungna att göra fulfixar i Windows pga av fel hos tredjepart. Konsumenter bryr sig inte om varför det fungerar bra eller dåligt, det enda de bryr sig om är ATT det fungerar. Jag är ganska säker på att MS också försöker meddela de som klantar sig så att de kan lösa grundproblemet också.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är verkligen inte lika, det går att modifiera det så det blir ganska likt, men i den form det kommer från MS så är det inte särskilt likt, men det verkar inte nå fram till vissa grupper.

Ingen startknapp, startmeny i helskärm, bort med onödiga effekter (Aero). Är det nåt mer? Förbättringarna i Windows Explorer, aktivitetshanteraren och filkopieringsdialogen räknar jag inte för de är väldigt klara förbättringar. De flesta skulle inte märka att de ens satt vid åttan förrän de skulle behöva använda start och många saker har inte förändrats alls, till exempel aktivitetsfältet.

Skrivet av Broken-arrow:

Fungerar ja, men stödet för IPV4 kommer på sikt att försvinna. Det är väll inte ens MS ansvar att få internetanslutningen att ens funka (dom behöver ju bara fixa så den stödjer IPV tekniken). Är ju på leverantörer och produkttillverkare´s jobb. Varför inte MS ryta till på dom? finns ju andra företag som kan ryta till om någon av deras tjänster inte fungerar korrekt på grund av andra företag (även om dom gör det för sitt vinst intresse).

Att MS fixar en fulfix istället och vi konsumenter vet inte/bryr sig inte att internetleverantörer/ produkt tillverkare på deras bekostnad gör storvinster på att inte gå över till en fungerande IPV6 teknik.

Det är inte en fullösning, jag vet inte varifrån du fått det, det är en ganska snygg lösning på ett problem som tidigare inte hade någon. Stödet för IPv4 kommer visserligen att försvinna på sikt men knappast på ganska många år och Windows 8s lösning fungerar under övergången och efteråt. Se till exempel följande utdrag ur denna artikel:

Citat:

Microsoft has found though that “Some clients were configured with IPv6 routing information, but they did not actually have IPv6 connectivity to the Internet. This appears to be the result of a misconfiguration by some Internet Service Providers or buggy home routers. Windows attempts to connect to websites using IPv6, expecting it to work, but it won’t! Eventually, Windows detects that the connection attempt failed and falls back to IPv4 connectivity. However, for users, connectivity to dual-stack websites can be delayed by 10-15 seconds. This obviously causes a problem for web browsers, but any network-connected app faces this issue.”

That's not good. That's the kind of delay that has users screaming on the phone that the Internet is broken.

So in “Windows 8 tests IPv6 connectivity when you connect to a new network that advertises IPv6 routabilty, and it will only use IPv6 if IPv6 connectivity is actually functioning. This approach is a modification of our implementation of RFC 3484. Instead of sorting addresses as a result of policy, we use the actual state of the network as input to our algorithm. On a mis-configured network, this approach improves the experience not only for browsers but also for apps that connect to dual-stack destinations using standard Windows [application programing interfaces] APIs.”

Windows 8 doesn't run this test constantly. “Windows 8 performs the network connectivity test when you first connect to a new network; it caches this information and repeats the test every 30 days. The actual test for connectivity is a simple HTTP GET to an IPv6-only server that is hosted by Microsoft. (For standards buffs, this is implemented between rules 5 and 6 of destination address sorting in our implementation of RFC 3484.) Windows performs a similar network connectivity test for IPv4 connectivity. If both IPv4 and IPv6 are functioning, IPv6 will be preferred.”

Microsoft hasn't made it's RFC 3484 take a hard and fast rule. They realize that on an enterprise networks the business may have provided specific routing information to a particular destination for a reason. In that case, “Windows 8 will honor that preference, regardless of the connectivity determined by Windows. In enterprise environments, Windows assumes that network administrators who configure such routes specifically thought it was a good idea to use those routes.”

In addition, “This change isn’t implemented on networks with Web proxies. In these networks, the proxy provides connectivity to the Internet; so end-to-end testing of IPv6 connectivity is not useful. Instead, Windows 8 simply opens connections to the proxy in the most efficient manner possible.”

Jag tycker det är en smidig och bra lösning, det finns inte en chans att gå över till IPv6 direkt för all trafik så någon form av tillfällig lösning var tvungen. Du kanske tycker att MS istället borde ha påverkat inte bara alla internetleverantörer och nätverksinfrastrukturtillverkare över hela världen till att byta över utan också fått alla användare, deras kunder, att byta ut sin nätverksinfrastruktur så att denna lösningen inte behövdes men det är ju inte rimligt. I W8 är IPv6 det föredragna protokollet och det är ett stort steg mot implementering, du vet, att det faktiskt används, men att de erbjuder ett alternativ för när det inte fungerar är också mycket betydelsefullt. Hade det inte funnits så hade den smidigaste lösningen för de flesta varit att stanna på IPv4 för att slippa problem i de fall där IPv6 inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju intressant det de nu nämner om blue, omgjord startskärm och fönster, är det kanske så att det fungerar dåligt i 8an och att de vill laga det i blue så att det ska gå att köra desktop igen ?
http://www.sweclockers.com/nyhet/16571-microsoft-bekraftar-wi...

Nja, eller som många företag, släpper en ny produkt med nya funktioner för allting går att förbättra.

Blue ryktades det väl om innan Windows 8 lanserats om jag inte minns fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://www.swedroid.se/wsj-google-kommer-slappa-chromebooks-m...

Någon som vill slå vad om att även Apple kommer börja med pekskärmar på datorer?

http://www.macuser.co.uk/6295-cook-rules-out-touch-screen-mac...
Det händer med stor sannolikhet inte. Sen har Apple redan nämnt detta i någon Keynote eller Apple Special Event 2-3 år tillbaka. De skapade Apple Magic Trackpad av ett skäl, ergonomin för armen blir lidande med touch-skärmar där dem inte gör nytta.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

http://www.macuser.co.uk/6295-cook-rules-out-touch-screen-mac...
Det händer med stor sannolikhet inte. Sen har Apple redan nämnt detta i någon Keynote eller Apple Special Event 2-3 år tillbaka. De skapade Apple Magic Trackpad av ett skäl, ergonomin för armen blir lidande med touch-skärmar där dem inte gör nytta.

Så du menar att om man ansluter ett tangentbord till en iPad får man ont i armen? Jag är ganska övertygad om att Apple kommer ändra åsikt framöver, vi får se hur lång tid det tar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

http://www.macuser.co.uk/6295-cook-rules-out-touch-screen-mac...
Det händer med stor sannolikhet inte. Sen har Apple redan nämnt detta i någon Keynote eller Apple Special Event 2-3 år tillbaka. De skapade Apple Magic Trackpad av ett skäl, ergonomin för armen blir lidande med touch-skärmar där dem inte gör nytta.

Tja, alla pekdon har sina för och nackdelar. En approach är att tillgängliggöra flera olika och låta användaren själv välja vad som passar bäst efter situation. Touchplattor är ergonomiskt katastrofala i längden då man inte kan slappna av i handled eller fingrar (för att man måste hålla dem ovanför plattan utan att röra den om man inte vill få fel i inputen). Touchskärmar är inte heller bra på en dator om man använder de hela tiden men det är inte tanken heller. I en del situationer är touchskärm att föredra då det ger en lägre kostnad att använda, både kognitivt och ergonomiskt, och då är det ju fint om den möjligheten finns.

Att peka direkt på objekt på skärmen är exempelvis mycket snabbare än att indirekt göra det och det ger en lägre kognitiv kostnad oavsett vilket indirekt pekdon man har. Till exempel: Sitter man och skriver i Word och ska öppna FF för att kolla upp något så är det ett moment med en touchskärm, peka på programmet i aktivitetsfältet. Med ett indirekt pekdon måste man först flytta handen till pekdonet, sen röra på det så man ser pekaren och till sist flytta den till rätt ikon och klicka, och detta är lika sant oavsett om ens pekdon är en mus, en touch-platta, en trackball eller en touchpoint.

Artikeln du länkade säger heller inte riktigt vad du vill få den att säga. Cook säger att de inte ska försöka mergea MBA och Ipad-serierna för att det skulle ge en sämre användarupplevelse. Vilket man förstås kan tycka vad man vill om. Men han säger inte något om att införliva eller inte någon form av Touch på Macarna. Det kan mycket väl vara så att de planerar för att införa touch på macar och det är väldigt troligt att de redan har ett antal prototyper av både hård- och mjukvara för att testa ut detta. jag tror inte det är så sannolikt att de kommer att göra detta nu, då skulle det ses som om de efterapade MS, men ganska snart kommer touch att finnas på flertalet skärmar och laptops som säljs och då har de inte råd att stå utanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så du menar att om man ansluter ett tangentbord till en iPad får man ont i armen? Jag är ganska övertygad om att Apple kommer ändra åsikt framöver, vi får se hur lång tid det tar.

Seriöst... i inlägget jag citerar nämner du "...pekärmar på datorer" sen börjar du dilla om tangentbord till iPads som något form av svar?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Seriöst... i inlägget jag citerar nämner du "...pekärmar på datorer" sen börjar du dilla om tangentbord till iPads som något form av svar?

Hans formulering var kanske inte supertydlig men det var ganska uppenbart vad han menade. Om en dator eller laptop med touch är så oergonomisk så borde en Ipad med tangentbord ha precis samma problem då den ju blir ungefär som en (liten) laptop med touchskärm då.

Apple har ju en vana att komma med sådana här uttalanden som pekar ut svagheter i någon konkurrents upplägg men sen släpper de själva nästan samma sak. Till exempel: "En tiotumsplatta är idealet, 7 tum gör att målen blir för små att träffa med fingrarna." Kort därefter lanserade de en Ipad i storleken 7.9 tum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Hans formulering var kanske inte supertydlig men det var ganska uppenbart vad han menade. Om en dator eller laptop med touch är så oergonomisk så borde en Ipad med tangentbord ha precis samma problem då den ju blir ungefär som en (liten) laptop med touchskärm då.

Apple har ju en vana att komma med sådana här uttalanden som pekar ut svagheter i någon konkurrents upplägg men sen släpper de själva nästan samma sak. Till exempel: "En tiotumsplatta är idealet, 7 tum gör att målen blir för små att träffa med fingrarna." Kort därefter lanserade de en Ipad i storleken 7.9 tum.

Tack för att du förstår och förklarar vad jag menar på ett bättre sätt

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tack strejf för en väldigt informativ och intressant tråd!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e2zippo:

Tack strejf för en väldigt informativ och intressant tråd!

Tack själv för din kommentar, den uppskattas!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft är ofta tvungna att göra fulfixar i Windows pga av fel hos tredjepart. Konsumenter bryr sig inte om varför det fungerar bra eller dåligt, det enda de bryr sig om är ATT det fungerar. Jag är ganska säker på att MS också försöker meddela de som klantar sig så att de kan lösa grundproblemet också.

MM, kan hålla med i det mesta du skrev. Men grund problemet tycker jag är viktigare än alla fulfixar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

MM, kan hålla med i det mesta du skrev. Men grund problemet tycker jag är viktigare än alla fulfixar.

Ja, men MS har inget att göra med grundproblemet och kan alltså inte påverka det mer än genom påtryckningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja, men MS har inget att göra med grundproblemet och kan alltså inte påverka det mer än genom påtryckningar.

Vem hör konsumenten av sig till när det inte funkar? Inte till MS i alla fall och MS påverkar det negativt genom att gör en fulfix, så dom inte får tummen ur fortare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Vem hör konsumenten av sig till när det inte funkar? Inte till MS i alla fall och MS påverkar det negativt genom att gör en fulfix, så dom inte får tummen ur fortare.

Well, MS får nog mer än sin beskärda del av klagomålen i alla fall.

Poängen är dock att jag inte kan se det som negativt att de löser problemet även om det bara är tillfälligt. Alla internetleverantörer kommer att vara tvungna att köra IPv6 så småningom oavsett vad MS gör här. Vad Windows 8 gör är att den prioriterar IPv6 trafik men om det inte fungerar för en viss webbplats så byter trafiken över till IPv4 istället för att, som tidigare, inte prioritera någon trafik och bara inte fungera om man försöker använda IPv6 på en webbplats där det inte är korrekt implementerat. Alltså puttar W8 användarna mot IPv6 och ökar användningen av det men bara då det faktiskt fungerar, jag kan inte se någon annan lösning som vore bättre för oss konsumenter.

Detta innebär förstås att klagomålen på internetleverantörer kommer att minska och detta kan i sin tur innebära att implementeringen av IPv6 inte går lika fort som annars, men alla internetleverantörer har redan långtgående planer på att börja med IPv6 så detta lär inte påverka mer än på marginalen och dessutom är det ett väldigt dåligt argument, att behålla något sämre för att det ger incitament för att snabbare gå över till det bättre. Det påminner om "trafiksäkerhetsexperter" som är emot fyrhjulsdrivna bilar för att de ökar greppet en massa när man kör framåt men inget när man bromsar. Istället för att ha (hypotetiska siffror förstås) 200% grepp i vissa lägen och 100% i andra så anser de att det är säkrare att bara ha 100% oavsett situation för att annars invaggas man i en falsk säkerhet, men det är inget hållbart argument då det självklart är bättre att ha så mycket grepp som möjligt i alla situationer. Sen är inte den liknelsen så bra då mer grepp förstås kan göra att man tar fler risker i trafiken men i alla fall.

Permalänk

När jag gjorde en "Stäng av" genväg och la på startmenyn så aktiveras inte "snabb uppstart", använder jag stäng av i charm-menyn så startar datorn otroligt mycket snabbare...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5-2500K 3.3ghz 6mb@ 4.0ghz | Corsair 8gb Vengeance 1600MHz | Asus P8P67 PRO | XFX HD6950 2GB | Vertex 3 120GB | Samsung Spinpoint 1TB | Corsair HX 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av poorclocker:

När jag gjorde en "Stäng av" genväg och la på startmenyn så aktiveras inte "snabb uppstart", använder jag stäng av i charm-menyn så startar datorn otroligt mycket snabbare...

Har också märkt detta, någon som vet vad som är kommandot för "snabb uppstart"?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av poorclocker:

När jag gjorde en "Stäng av" genväg och la på startmenyn så aktiveras inte "snabb uppstart", använder jag stäng av i charm-menyn så startar datorn otroligt mycket snabbare...

Skrivet av Dahle86:

Har också märkt detta, någon som vet vad som är kommandot för "snabb uppstart"?

Du får fram en lista på kommandon som kan användas tillsammans med "shutdown" genom att skriva "shutdown ?"

Där kan du se att man skriver "shutdown /s /hybrid" för att förbereda datorn för snabb uppstart.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du får fram en lista på kommandon som kan användas tillsammans med "shutdown" genom att skriva "shutdown ?"

Där kan du se att man skriver "shutdown /s /hybrid" för att förbereda datorn för snabb uppstart.

Tror det är vad jag har får kolla imorgon när jag hade tänkt använda datorn. Men antar jag har fel för den bootar slött som satan.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du får fram en lista på kommandon som kan användas tillsammans med "shutdown" genom att skriva "shutdown ?"

Där kan du se att man skriver "shutdown /s /hybrid" för att förbereda datorn för snabb uppstart.

Någon aning om vart filen hamnar som den lagrar infon i? och hur stor den blir? intressant o veta om man sitter på ssd.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200