Permalänk

Bästa sättet att rippa dvd

Har köpt en Htpc och funderar på att lägga in alla mina dvd filmer på den, men vilket är bästa sättet att rippa dvd till datorn för uppspelning med xbmc eller liknande?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem

Beror väl på vilket format du kommer att rippa till.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Jag tycker DVD Shrink fungerar bra (om man bara vill göra en avbildning utan komprimering)...

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på om du vill ha kvar menyn osv eller inte? Vill ha kvar DVD-formatet eller göra filmerna till MKV?

AnyDVD hjälper dig ta bort regionsskydd mm, därefter finns det massor av program som hjälper dig att rippa. Bestäm dig för första frågan först

Permalänk

Man slipper oftast en del problem om man rippar till t.ex. MKV/MP4 (vissa mediaspelare os.v. gillar inte ISO-filer). Finns tonvis med program för att konvertera. Jag föredrar "Handbrake" (som kanske inte passar riktigt om man är helt nybörjare). AnyDVD eller motsvarande behövs dock fortfarande för att kunna kopiera från DVD:n.
Min största huvudvärk vid DVD-rippning brukar vara hantering av undertexter. Handbrake kan kopiera undertexterna i bitmapformat till MKV (och min mediaspelare klarar det), men vill jag konvertera till t.ex. MP4 (som min iPad klarar) funkar inte den typen av undertexter.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

RipIt4me tillsammans med DVD Shrink och DVD decrypter fungerade perfekt då jag säkerhetskopierade alla dotterns filmer då de hade en benägenhet att bli repiga... Verkade funka bra fast filmindustrin hade gjort sitt bästa för att förhindra detta. anydvd körde jag med förr fast när jag snubblade över den ovanstående kombon så kasserades alla andra program.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Jag har ett ganska smidigt program, man väljer format, storlek/bitrate och vilka udertexter som man vill ha. Det kan även croppa och byta upplösning och så.
Alla funktioner man behöver och lätt att använda. Kommer Tyvärr inte ihåg vad det heter, skall kolla när jag kommer hem från jobbet.

Sitter själv och rippar mina tv-boxar till min boxee, ett jäkla långtråkigt jobb...

Permalänk
Permalänk
Medlem

AnyDVD rockar om du bara ska göra en exakt säkerhetskopia typ .iso.
Hur enkelt som helst, funkar alltoid.

(jag kör ioffsg AnyDVD_HD men de är nog lika i det avseendet)

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Bäst är nog att göra en vanlig ISO direkt med t.ex Imgburn.
XBMC spelar ju ISO's och du behåller hela DVD strukturen med menyer och allt.

Den största fördelen med ISO formatet är ju att du för en exakt kopia på orginalet.

Permalänk
Rekordmedlem

Läs in dem och låt filerna vara kvar i dvd format för maximal kvalitet, filmen har då inte heller några filer över 1Gbyte så det funkar med alla idag förekommande filsystem tex fat 32 på ett usb minne eller nått liknande man vill ansluta direkt till en tv, många tvar läser inte ntfs utan kör ofta nån version på bsd som operativsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det som är mest irriterande är alla FBI-varningar mm som inte alltid går att plocka bort. Vill jag se en film/ett avsnitt så blir jag tokig på alla intron mm på en DVD. Rippar jag DVD:n till img/iso så finns allt kvar. Rippar jag med ett program som ska ta bort FBI-varningar mm på min köpta DVD:er så fungerar det inte alltid och då blir det jobbigt när du ska spela upp.

Tex Arkiv X innehåller 63 DVD-skivor och jag äger boxen men hatar att byta skiva och därefter inte snabbt se tex avsnitt 3 på disc 5 säson 4.

Om jag då rippar till img/iso så kvarstår många irriterande delar. Hade hellre velat ha avsnitten som egna filer men då får man lite strul med namngivning osv som kanske kräver manuell påläggning?

Uppdatering: Detta kanske är ett alternativ? http://www.mymovies.dk/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xophile:

Det som är mest irriterande är alla FBI-varningar mm som inte alltid går att plocka bort. Vill jag se en film/ett avsnitt så blir jag tokig på alla intron mm på en DVD. Rippar jag DVD:n till img/iso så finns allt kvar. Rippar jag med ett program som ska ta bort FBI-varningar mm på min köpta DVD:er så fungerar det inte alltid och då blir det jobbigt när du ska spela upp.

Tex Arkiv X innehåller 63 DVD-skivor och jag äger boxen men hatar att byta skiva och därefter inte snabbt se tex avsnitt 3 på disc 5 säson 4.

Om jag då rippar till img/iso så kvarstår många irriterande delar. Hade hellre velat ha avsnitten som egna filer men då får man lite strul med namngivning osv som kanske kräver manuell påläggning?

Uppdatering: Detta kanske är ett alternativ? http://www.mymovies.dk/

Du kan använda dvdshrink http://www.dvdshrink.org/ för att plocka bort saker eller dela skivor, man behöver inte komprimera om filmen, det går bra att bara plocka isär den och ta bort oönskade saker och sedan sätta ihop den, interfacet på det programmet är väldigt enkelt och lätt att förstå till skillnad från många andra prog, däremot är det ingen bra ripper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Jag har ett ganska smidigt program, man väljer format, storlek/bitrate och vilka udertexter som man vill ha. Det kan även croppa och byta upplösning och så.
Alla funktioner man behöver och lätt att använda. Kommer Tyvärr inte ihåg vad det heter, skall kolla när jag kommer hem från jobbet.

Sitter själv och rippar mina tv-boxar till min boxee, ett jäkla långtråkigt jobb...

WinX DVD Ripper hette programmet.

Permalänk

Tack för alla svar, känns som iso är det bästa alternativet då jag bara ska ha dem till htpc och inte på något annat. Ska testa att lägga in en film som iso och se hur det går!

Edit: Testade att rippa en dvd och det landade ju på 8gb, vad kan man göra för att förminska den? borde vara en del man kan ta bort?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk

Makemkv kör jag med, plockar bara ut huvudfilmen i mkv-format utan att försämra kvalitet.

Har precis rippat 300+ filmer med detta script:
http://videoscripts.wordpress.com/category/makemkv/

Då stoppar man bara i skivan och så rippas filmen automatiskt och så åker skivan ut igen när det är klart. Bara att byta skiva när man går förbi datorn.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Any_DVD går att konfigurera så att det tar bort alla filmsnuttar och reklam under en viss storlek. Det går även ställa in så att man kommer direkt in i filmen utan att behöva gå in i menyn.
Så man kan använda Any_DVD både till att rippa till iso (eller filer om man nu vill det) och låta det hjälpa till vid monteringen av ison.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.