Olika problem, Yamaha RX-V771

Permalänk
Medlem

Olika problem, Yamaha RX-V771

Hejsan,
Nybliven ägare till ett 5.1 system och har stött på lite problem.
Första problemen jag hade var att få till ARC funktionen, men visade sig att förstärkaren var inställd på ta emot ljud från optiska kabeln från standard.
Körde igång auto ljud inställningen, allt frid o fröjd.

Tills jag startar en film.
Röster hörs svagt jämnfört med resten av filmen, som är rätt högt.
Hittade en funktion "Adaptive DRC", som gör att det låter lika mycket över hela frekvensomfånget.
Men vet inte om det är rätt funktion, känns mer som att "Dialogue Lift" skall användas. Den får jag dock inte ändra.

Andra problemet är att sub'en inte vill starta och stänga av sig automatiskt, då den har sån funktion. Hur löser jag det?

Högtalarpaketet är Dynavoice S-5 EX 5.1
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-s-5-ex-5-1-paket-bl...

Mvh
Matx

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat och vilka övriga grejer använder du? BD-spelare, kablar osv.
Har du alltså kört en spotmätning åla YPAO?

Jag har själv denna 771 och är gruvligt nöjd med den. Men jag använder inte ARC-funktionen, YPAO, "scene"-lägen eller något annat mumbo-jumbo.

Hur står det till med inställningen Dynamic Range?
Och se till att du undviker scene/DSP-lägen, dessa förvränger ljudet något otroligt konstigt och fel. Kör Pure direct(för musik/2.0) eller Straight vid flerkanalsspår.

Ta också en titt under speakers och välj manual setup. Där kan du istället ställa in avstånd och höja nivåerna på de kanaler du själv vill.
Jag har haft flera förstärkare, allt ifrån Harman/Kardon, Pioneer till Onkyo och mätmicen i dessa fungerar inte optimalt, det kan bli rejält fel ibland. Yamaha's YPAO är inte bättre. Ställ in manuellt själv.

Ditt andra problem, med subbens autofunktion, är att ställa den på on istället för auto och låta den vara där.

Permalänk
Medlem

Falcon, vilken hjälte på svara

Jag har kört YPAO, den tog avståndet väldigt precist.
ARC funktionen fungerar fint, den slussar bara vidare ljudströmmen till förstärkaren och känner av rätt där med (2.0 och 5.1)
Ställer in Straight och Pure direct, sedan kollar jag Dynamic Range när jag kommer hem.

Dock om jag höjer nivån på centern, så kommer ju rösterna bli högre. Men sen så blir väl resterande ljud ännu högre? (högtalarn kanske sprängs? D: )

Sedan angående subben, drar inte den en del ström när den är på?

*Kollade i manualen, Dynamic range har jag inte rört. Så den är säkert på maximum. Ska den stå på standard eller minimum/auto?

Mvh
Matx

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matx:

Falcon, vilken hjälte på svara

Jag har kört YPAO, den tog avståndet väldigt precist.
ARC funktionen fungerar fint, den slussar bara vidare ljudströmmen till förstärkaren och känner av rätt där med (2.0 och 5.1)
Ställer in Straight och Pure direct, sedan kollar jag Dynamic Range när jag kommer hem.

Dock om jag höjer nivån på centern, så kommer ju rösterna bli högre. Men sen så blir väl resterande ljud ännu högre? (högtalarn kanske sprängs? D: )

Sedan angående subben, drar inte den en del ström när den är på?

*Kollade i manualen, Dynamic range har jag inte rört. Så den är säkert på maximum. Ska den stå på standard eller minimum/auto?

Mvh
Matx

Nja, jag tror inte subben drar så mycket faktiskt.

Du kan gå in under speakers > manual setup och kolla hur nivåerna ser ut och vilka avstånd som anges. Jag tror att de värdena finns där även när man kört YPAO. Om inte annat, börja om från scratch isåfall, och kör allt manuellt.
Dynamic range = Maximum.

Att höja centerkanalen till omotiverat höga nivåer ska du inte göra. Du har ett par bra demoljud här;
http://www.demo-world.eu/trailers/high-definition-trailers.ph...

Under Dolby väljer du > Dolby TrueHD Channel Check (Lossless) > Part 1 och 2 laddas ner till höger om Dolby TrueHD Channel Check (Lossless).

När har du problem med centerljudet eller ljudet i övrigt? När du kör TV eller från blu-ray?

Vilken firmware version har du förresten?
(On-screen menu > Information > System)

edit: Du kan välja Pure Direct i alla lägen för så kort signalväg som möjligt. Samt att Pure Direct stänger av allt "lull-lull".
Jag testade precis testljudet som jag gav i länken ovan och den skickar vidare flerkanalsljud, även i Pure Direct. Så Pure Direct är inte bara för musik eller 2.0!
Pure Direct is the shit, slipper massa lull-lull i displayen samt att man får en skön blå lysande diod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nja, jag tror inte subben drar så mycket faktiskt.

Du kan gå in under speakers > manual setup och kolla hur nivåerna ser ut och vilka avstånd som anges. Jag tror att de värdena finns där även när man kört YPAO. Om inte annat, börja om från scratch isåfall, och kör allt manuellt.
Dynamic range = Maximum.

Att höja centerkanalen till omotiverat höga nivåer ska du inte göra. Du har ett par bra demoljud här;
http://www.demo-world.eu/trailers/high-definition-trailers.ph...

Under Dolby väljer du > Dolby TrueHD Channel Check (Lossless) > Part 1 och 2 laddas ner till höger om Dolby TrueHD Channel Check (Lossless).

När har du problem med centerljudet eller ljudet i övrigt? När du kör TV eller från blu-ray?

Vilken firmware version har du förresten?
(On-screen menu > Information > System)

edit: Du kan välja Pure Direct i alla lägen för så kort signalväg som möjligt. Samt att Pure Direct stänger av allt "lull-lull".
Jag testade precis testljudet som jag gav i länken ovan och den skickar vidare flerkanalsljud, även i Pure Direct. Så Pure Direct är inte bara för musik eller 2.0!
Pure Direct is the shit, slipper massa lull-lull i displayen samt att man får en skön blå lysande diod.

Jag är lite små anti till att lämna saker på.
Ljudfokus gav tipset att ställa in en högre nivå på basen, så att den kände av ifall förstärkaren var på (ehh?).
Firmware var den senaste som finns på hemsidan (kollade i lördags kväll)

Jag har enbart problem med centerljudet när folk pratar (5.1 ljud filmer).
Annars är ljudet finfint.
Ska testa med Pure Direct ikväll och se vad som händer.
Jag kan ändra värderna YPAO satte in efterhand, så det är inga problem. Blir väl att finlira systemet och ställa in allt eftersom

Så jag ska kolla allt ikväll.

Tack så mycket för allt hitills Falcon

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Märker ingen skillnad på Pure Direct, Straight likaså :/
Ljudfilen lät mäktigt dock

Så man får se hur man ställer in detta, men jag ska ha dina tips i åtanke.

Gällande kablage så kör jag med vanliga hdmi kablar av okänt märke, digital signal som digital liksom?

Vet dock inte hur jag ska ställa in sub'en eller centern gällande frekvens/styrka.
Men man lär väl sig efteråt helt enkelt, har ju bara haft den i 3 dagar

Tack Falcon för allt!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matx:

Gällande kablage så kör jag med vanliga hdmi kablar av okänt märke, digital signal som digital liksom?

Vet dock inte hur jag ska ställa in sub'en eller centern gällande frekvens/styrka.
Men man lär väl sig efteråt helt enkelt, har ju bara haft den i 3 dagar

Tack Falcon för allt!

Ja, jag håller med dig angående digitala kablar. Funkar det, så funkar det.

Angående centern, när du körde den där testfilen, lät centern mycket tystare än dina fronthögtalare?
Sen får du också ha väldigt klart för dig att den centern du har är i den undre budgetklassen. Inte för att klanka ner på dina grejer, inte alls! Men det kan ju vara en anledning?

Subben delar du vid 80-100Hz i din Yamaha, under bass crossover inställningarna. Välj också "small" på samtliga högtalare.
Sen får du laborera lite med dB-nivåerna även för subben.

Lycka till!
Kan iaf säga att förstärkaren är riktigt trevlig och kompetent, när man väl får till det. Jag är sjukt nöjd!

Permalänk

En del subbar drar en hel del så...

"Ljudfokus gav tipset att ställa in en högre nivå på basen, så att den kände av ifall förstärkaren var på (ehh?)."

Höj nivån på basen i förstärkaren och sänk på (den fysiska volymratten på) subben. Om subben får en för svag signal från förstärkaren så fungerar inte Auto På/Av som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

En del subbar drar en hel del så...

Inget värre i standby va? Kan det röra sig om 5 kanske max 10 W i standby på hans Magic 8 sub kanske?
Visst, det är helt klart onödigt om man kan spara på det, men funkar det inte så funkar det inte. Reklamera subben eller kör på ON-läget hela tiden. Alternativt stäng av subben när den inte ska användas.

Jag menar om vi räknar högt på det;
15 W dagligen, 24/7 i ett år, ger 132kWh nånting? (om inte jag räknat helt jävla knas så här mitt i natten...)
Riktigt högt räknat med 2:- per kWh så landar räkningen på skyhöga 260-270:-. (per år!) Så att dra upp det som ett argument är ju bara löjligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av matx:

Märker ingen skillnad på Pure Direct, Straight likaså :/
Ljudfilen lät mäktigt dock

Så man får se hur man ställer in detta, men jag ska ha dina tips i åtanke.

Gällande kablage så kör jag med vanliga hdmi kablar av okänt märke, digital signal som digital liksom?

Vet dock inte hur jag ska ställa in sub'en eller centern gällande frekvens/styrka.
Men man lär väl sig efteråt helt enkelt, har ju bara haft den i 3 dagar

Tack Falcon för allt!

Det finns en brusgenerator i förstärkaren, man aktiverar den och då skickar den brus till en högtalare i taget och man justerar nivåerna tills alla kanaler låter lika starkt, sid 91 i manualen. Man kan även använda bruset när man ska klangmatcha högtalarna, autojusteringar brukar inte alltid göra såna inställningar bra så med manuell justering kan man ofta göra det bättre,
Adaptive DRC är en kompressor/autonivåjustering som du bör ha avstängd om du är ute efter bästa ljudet.
Tänk också på att du normalt sett ska ha delningsfrekvensen på högsta möjliga värde på subben för delningen sker i förstärkaren, alltså "fullrange" på subben, du bör även ha faskontrollen på 0 om du fasjusterar från förstärkaren.

Det är ofta en ljudmässig fördel att försöka ha en hög signalnivå i kabeln till subben om den skulle plocka upp brum så blir det hög undertryckning i så fall, så nästan högsta möjliga nivå på utgången på förstärkaren och låg nivå på ingången på basen, man får inte överstyra men man kan säkert få upp utnivån 20dB på förstärkaren jämfört med de andra högtalarna.

Delningsfrekvensen står på 80Hz som default i receivern, det är nog en bra frekvens så låt den vara på 80Hz till att börja med, ska du ändra den så är det troligen nedåt du ska gå, förstärkaren har 60Hz också och lägre ska du nog inte gå eftersom topparna går ner till 50Hz, men du kan labba med vad som låter bäst sen när allt är igång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Falcon: nej för den enskilde (och en apparat) blir det inte så mycket per år. Men det känns ju fantastiskt onödigt om tex en sub drar runt 10 W när den tom är avstängd (har en som drar 11-12 W bara man pluggar i väggkontakten). Om man dessutom kan fixa det på ett lätt sätt så... De flesta har ganska mycket prylar som drar "lite" (allt är relativt) hela tiden. Några av mina egna prylar tex (inte åtgärdade, så att säga), om jag minns rätt:

digitalbox: 7-8 W
dvd-inspelare: 10-12 W
tv: ett par W
hemmabioreceiver: 3-4 W
mediaspelare: 3-4 W
dator: runt 15 W (viloläge)
sub: 11-12 W
osv

Men jag är ju gammal och snål :).

Permalänk
Medlem

Alla högtalare står som small i inställningarna.
Med ljudfilen så hörde jag rösten och ljudet lika mycket från alla front högtalarna, så jag är fundersam på ifall filmen hade dåligt 5.1 ljud
Ahh, då testar jag med att höja nivån i förstärkaren och sänker på lådan. Smart!

Tack för alla tips hitills, dom är guld värda

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Har äntligen fått till att basen går igång och stänger av sig själv, ställde in max på förstärkaren sedan sänkte jag på subben.
Frekvensen på subben var på default 120hz, fanns tips på 80-100hz. Så jag testar med 80hz först

Får som sagt sitta och fininställa förstärkaren allt eftersom.

Tack alla!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Hjälpsam

Föredrar straight före pure direct, pure direct kopplar bort lite för mycket tex subben och inställningar från micken.
För att lyfta svaga ljud kan du prova att slå på adaptive DRC, vilket görs via "options", det minskar gapet mellan svagt och starkt ljud när volymen är låg vilket kan vara bra, om man inte vill dra på för mycket men ändå höra detaljerna.
Tänkte att just adaptive DRC kan hjälpa, om dialogerna hörs dåligt (sidan 76-77 i manualen).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Pure direct kopplar inte bort min sub iaf.